تعداد نشریات | 29 |
تعداد شمارهها | 630 |
تعداد مقالات | 6,368 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,734,859 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,365,256 |
عوامل تاثیرگذار بر تجربه متقاضیان استخدام | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 10، دوره 15، شماره 58، بهمن 1401، صفحه 261-288 اصل مقاله (1.07 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2022.41387.5718 | ||
نویسندگان | ||
شیما حضوری1؛ ندا محمداسماعیلی* 2 | ||
1کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی- استراتژیک دانشگاه تهران ، تهران، ایران. | ||
2استادیار، مدیریت دولتی دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
تجربه متقاضیان استخدام، به کیفیت تعاملات او با سازمان بستگی دارد و از مثبت به منفی و بالعکس متغیر است. عوامل تعیین کننده کیفیت تجربه متقاضیان استخدام؛ همه فرآیندها، اقدامات و فعالیتهایی است که توسط شرکتها در مراحل استخدام بکار می رود. تجربه حاصل از این فرآیندها بر رفتار و عکس العملهای آینده متقاضی تأثیر میگذارد و وضعیت روابط مستمر بین متقاضی و سازمان را تعیین میکند. کارفرمایانی که مایل به ایجاد یک برندکارفرمایی قدرتمند هستند به احتمال زیاد منابع خود را در این طرح سرمایه گذاری میکنند و شروع به توسعه زنجیره تامین استعدادها به کمک بهبود روابط خود با متقاضیان استخدام میکنند. پژوهش حاضر به تسهیل استخدام متقاضیان با استعداد در صنعت خردهفروشی (برخی از فروشگاههای زنجیرهای گلدیران، انتخاب، اکو، اکسیر، گروه صنعتی گلرنگ مانند افق کوروش، گندم، اُکالا و ...) و ارائه راهکارهایی برای تقویت روابط با متقاضیان استخدام میپردازد. هدف این پژوهش یافتن عوامل موثر در روابط متقاضیان استخدام و ارائه راهحلهایی برای بهبود روابط با متقاضیان استخدام است. این پژوهش از نوع کیفی و با روش تحلیل تم انجام میگیرد. در این پژوهش با مدیران استخدام صنعت خردهفروشی، مدیران درگیر در فرآیند استخدام و متقاضیان استخدام این صنعت مصاحبه شده است. 24 مصاحبه انجام شد و مفاهیم بدست آمده از مصاحبهها در سه تم اصلی بهبود تجربه در مرحله کارمندیابی، انتخاب و جامعهپذیری دستهبندی شدند. از 24 مصاحبه انجام شده 9 نفر متخصصین این حوزه و 15 نفر متقاضی استخدام یا شاغل در این حوزه هستند. از 24 مصاحبه انجام شده 5 نفر زن و بقیه مرد بودند. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت روابط متقاضیان استخدام؛ برند کارفرمایی؛ تجربه متقاضیان استخدام؛ جنگ استعدادها | ||
مراجع | ||
ReferencesArias-Lopez, A. (2019). The P&L Impact of Candidate Experience. Frankfurt: Master’s Thesis at the Frankfurt School of Finance & Management.
Biswas, S. (2019, Jun 7). hrtechnologist. Retrieved from hrtechnologist: https://www.hrtechnologist.com/articles/recruitment-onboarding/what-is-candidate-management-definition-best-practices/
Cable, D. M., & Graham, M. E. (2000). The determinants of job seekers' reputation perceptions. Journal of organizational Behavior, 929-947.
Carpenter, L. (2013). Improving the candidate experience. Strategic HR Review, 2013-208.
Cascio, W. F., & Aguinis, H. (2011). Applied psychology in human resource management (7th ed.). Upper Saddle River: NJ:Prentice-Hall.
Celani, A., & Singh, P. (2011). Signaling theory and applicant attraction outcomes. Personnel review, 222-238.
Collins, C. J., & Stevens, C. K. (2002). The relationship between early recruitment-related activities and the application decisions of new labor-market entrants: a brand equity approach to recruitment. Journal of Applied Psychology, Vol. 87,, 1121-1133.
Connelly, B. L., Certo, S. T., Ireland, R. D., & Reutzel, C. R. (2011). Signaling theory: A review and assessment. Journal of management, 39-67.
Crispin, G. (2016, june 14). https://www.careerarc.com. Retrieved from https://www.careerarc.com/in-the-news/survey-connects-poor-candidate-experience-to-limits-in-future-job-applications
DeCenzo, D. A., Robbins, S. P., & Verhulst, S. L. (2010). human resource management (10 th edition ed.). John Wiley & Sons.
Dessler, G. (2013). Human Resource Management (Fifteenth edition ed.). Pearson.
Dineen, B. R., & Allen, D. G. (2016). Third party employment branding: Human capital inflows and outflows following “best places to work” certifications. Academy of Management Journal, 90-112.
Esbjerg, L., Buck, N., & Grunert, K. G. (2010). Making working in retailing interesting: A study of human resource management practices in Danish grocery retail chains. Journal of Retailing and Consumer Services, 97-108.
Glassdoor. (2016). https://www.glassdoor.com/employers/popular-topics/hr-stats.htm. Retrieved from https://www.glassdoor.com/employers/popular-topics/hr-stats.htm: https://www.glassdoor.com
Golipour, A. (2017). Human Resources Management( concept, Theories and Application). Tehran: Semat.
Heneman, H. G., Judge, T. D., & Kammeyer-Mueller, J. (2015). Staffing organizations. Burr Ridge: McGraw-Hill Education.
Highhouse, S., Thornbury, E. E., & Little, I. S. (2007). Social-identity functions of attraction to organizations. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 134-146.
Highouse, S., & Hoffman, J. R. (2001). Organizational attraction and job choice. International review of industrial and organizational psychology, 37-64.
Holis, L. (2013). Responding to negative posts on social media The Central New York Business Journal, 27(44), 15. Responding to negative posts on social media The Central New York Business Journal, 27(44), 15.
Kuksenok, K. P. (2019). Transparency in maintenance of recruitment chatbots. Where is the Human? Bridging the Gap Between AI and HCI Workshop, 1-4.
Lievens, F., & Highhouse, S. (2003). The relation of instrumental and symbolic attributes to a company's attractiveness as an employer. Personnel psychology, Personnel psychology.
Merkel, J., Jackson, P., & Pick, D. (2010). New challenges in retail human resource management. Berlin, Heidelberg: Retailing in the 21st Century, Springer.
Miles, S. J., & Mangold, G. (2008). A conceptualization of the employee branding process. Journal of relationship marketing, 65-87.
Miles, S. J., & McCamey, R. (2018). The candidate experience: Is it damaging your employer brand? Business Horizons, 755-764.
Saadat, E. (2005). Human Resources Management. Tehran: Semat.
Saks, A. M. (2017). The Im practicality of Recruitment Research. The Blackwell handbook of personnel selection, 14-72.
Saunders , Mark ; Lewis, Philip; Thornhill, Adrian (2009). Research methods for business students. Fifth edition. Harlow: Pearson Education
Shahbazi, A. (2020, september). virgool. Retrieved from virgool: https://virgool.io/@amirshahbazi
SHRM. (2019). https://www.shrm.org. Retrieved from https://www.shrm.org: https://www.shrm.org/resourcesandtools/tools-and-samples/hr-qa/pages/whatshouldanemployertellarejectedcandidate.aspx
Slezak, P. (2016, september 12). https://recruitloop.com. Retrieved from https://recruitloop.com/blog/why-a-poor-candidate-experience-can-be-bad-for-business/
SmartRecruiters. (2019). SmartRecruiters. Retrieved from SmartRecruiters: https://www.smartrecruiters.com/resources/glossary/candidate-experience/
Spence, M. (1978). Job market signaling. Uncertainty in economics,Academic Press, 281-306.
talentlyft. (2020). Retrieved from talentlyft: https://www.talentlyft.com/en/resources/what-is-candidate-relationship-management-crm
Turban, D. B. (2001). Organizational attractiveness as an employer on college campuses: An examination of the applicant population. Journal of Vocational Behavior, 293-312.
Turban, D. B., & Cable, D. M. (2003). Firm reputation and applicant pool characteristics. Journal of Organizational Behavior, 733-751.
Van Hoye, G. (2014). 14 Word of Mouth as Source: An Integrative Model. The Oxford handbook of recruitment, 251-268.
Van Hoye, G., & Lievens, F. (2007). Social Influences on Organizational Attractiveness: Investigating If and When Word of Mouth Matters. Journal of Applied Social Psychology, 2024-2047.
Van Hoye, G., & Lievens, F. (2009). Tapping the grapevine: A closer look at word-of-mouth as a recruitment source. Journal of Applied Psychology, 341.
Yockey, M. ". (2019). The effects of work experience on interpretations of recruitment advertisements and organizational attraction. American Journal of Business, 3.
Zojceska, A. (2018, May 05). talentlyft . Retrieved from talentlyft: https://www.talentlyft.com/en/blog/article/146/top-3-causes-of-a-bad-candidate-experience | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 649 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 342 |