
تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 744 |
تعداد مقالات | 7,240 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,961,340 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,164,860 |
شناسایی عوامل مؤثر بر گردشگری فرهنگی در ایران: خوانشی استعاری از مفهوم پنجرۀ فرصت کارآفرینانه | ||
مجله جغرافیا و توسعه | ||
مقاله 4، دوره 21، شماره 70، فروردین 1402، صفحه 94-121 اصل مقاله (984.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/gdij.2023.7419 | ||
نویسندگان | ||
فریده کمری1؛ سیدمحمدرضا حسینی* 2؛ صیدمهدی ویسه3؛ محمودرضا مستقیمی4 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی- توسعه، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی علی آباد کتول، علیآباد کتول، ایران | ||
2دانشیار گروه کارآفرینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی علیآباد کتول، علیآباد کتول، ایران | ||
3دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران | ||
4دانشیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی علیآباد کتول، علیآباد کتول، ایران | ||
چکیده | ||
گردشگری یکی از پویاترین فعالیتهای اقتصادی عصر حاضر است که در توسعۀ پایدار نقش مهمی دارد. گردشگری فرهنگی یکی از انواع گردشگری است که طیف وسیعی از گردشگران را در بر میگیرد و به دلیل نقش مهم آن در حفظ فرهنگ و تاریخ اجتماعات مختلف، شایستۀ توجه ویژهای است. شناسایی فرصتها و پنجرههای فرصت کارآفرینانه در حوزۀ گردشگری فرهنگی میتواند شرکتها و مؤسسات نوپا را برای توسعۀ این صنعت توانمند سازد، مشاغل و کسبوکارهای زیادی ایجاد کند و نرخ بیکاری را تا حدودی کاهش دهد. همچنین پرداختن به موضوع کارآفرینی بهخصوص در عرصۀ گردشگری فرهنگی میتواند پنجرۀ فرصتی را به روی جوانان بیکار بگشاید که میتواند نشاندهندۀ اهمیت پرداختن به این موضوع باشد. هدف از انجام تحقیق حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر ایجاد فرصت کارآفرینی گردشگری فرهنگی در ایران است. روش تحقیق مورد استفاده آمیخته اکتشافی (کیفی و کمّی) است. جامعۀ آماری تحقیق خبرگان و در بخش کمّی کارشناسان دفاتر گردشگری و حوزۀ کارآفرینی هستند. ابزار تحقیق مصاحبۀ نیمهساختاریافته و پرسشنامۀ محققساخته بوده است. موضوع اتکاپذیری تحقیق توسط محقق رعایت شده و برای پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. روش آماری در مرحلۀ کمّی تحلیل عاملی تأییدی در نرمافزار PLS و آزمون T تکنمونهای و فریدمن در نرمافزار SPSS است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که عوامل مالی با میانگین رتبه (62/3)، زیرساختی (44/3)، فرهنگی (29/3)، اقتصادی (12/3)، بازاریابی (72/2)، آموزشی (46/2)، قانونی- اداری (37/2) و اجتماعی (18/2) در ایجاد فرصت گردشگری فرهنگی تأثیرگذارند؛ ازاینرو، در صورت فراهمبودن فرصتهای گردشگری بهعنوان یک منبع کارآفرینانه و اشتغالزا، زمینۀ توسعه و آبادی استانهای کشور ایجاد میشود. کمک مادی به افراد کارآفرین، اختصاص اعتبار و بودجۀ کافی به طرحهای پژوهشی، طرحهای تشویقی سرمایهگذاری بخش خصوصی و کمک مالی به توسعۀ اماکن اقامتی، پذیرایی و توسعۀ زیرساختها ازجمله توصیههای سیاستی در زمینۀ مالی ایجاد فرصتهای گردشگری فرهنگی میتواند باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
گردشگری؛ گردشگری فرهنگی؛ پنجره فرصت؛ کارآفرینی | ||
مراجع | ||
امینیایی، شبنم (1394). بررسی و امکانسنجی کاربست راهبردها و اقدامات گردشگری فرهنگی ترکیه در توسعۀ گردشگری فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، پایاننامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ مدیریت اجرایی (مدیریت استراتژیک). دانشگاه تهران پردیس فارابی. استاد راهنما: دکتر محمدحسین رحمتی. https://ut.ac.ir/fa/thesis/18713/ برنامۀ ششم توسعۀ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور (1396). قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (۱۴۰۰ـ ۱۳۹۶). مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی. https://rc.majlis.ir/fa/law/show/1014547 بلیکی، نورمن (1396). طراحی پژوهشهای اجتماعی، ترجمۀ ح. چاوشیان. تهران: نی. https://nashreney.com/product/ پناهی، راضیه (1393). ارائۀ چارچوبی در زمینۀ تشخیص فرصت با رویکرد خلاقیت با بهرهگیری از مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM)، پایاننامۀ کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی. دانشکدۀ مدیریت و حسابداری. استاد راهنما: محمدجواد نائیجی. https://fma.sbu.ac.ir/~m_naeiji/thesis پوراحمد، احمد؛ علی مهدی؛ معصومه مهدیان بهمنیری؛ زهرا میرزایی کوتنایی؛ آرزو محمدی (1391). بررسی و تحلیل نقش https://tourismpd.journals.umz.ac.ir/article_298.html حسینزاده بارده، اعظم (1391). بررسی تأثیر تشخیص فرصت کارآفرینانه بر نوآوری (مطالعۀ موردی: شرکتهای دانشبنیان شهرک علمی و تحقیقاتی شهرستان اصفهان)، پایاننامۀ کارشناسی ارشد دانشگاه شهید باهنر کرمان. دانشکدۀ علوم اقتصادی. استاد راهنما: علی ملاحسینی. https://uk.ac.ir/~amolahosseini خاکساری، علی؛ مریم عباسی (1392). شناسایی پتانسیلهای گردشگری کوهرنگ و ارائۀ راهکارهای مناسب جهت توسعۀ گردشگری منطقه، فصلنامۀ علمی پژوهشی اطلاعات جغرافیایی سپهر. دورۀ 22. شمارۀ 88. صفحات 114- 106. http://ensani.ir/fa/article/340404/ خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، (1397). ثبت منظر باستانی ساسانیان در فهرست میراث جهانی یونسکو، 9/04/1397 http://www.irna.ir/fa/News/82957102 داوری، علی؛ لیلا سفیدبری؛ وجیهه باقرصاد (1396). عوامل اکوسیستم کارآفرینی ایران براساس مدل آیزنبرگ، توسعۀ کارآفرینی. دوره10. شماره 1. صفحات 120- 100. https://www.sid.ir/paper/131280/fa رئیسی، شیما (1395). 7 نقطهقوّت برنامۀ ششم در گردشگری، روزنامۀ دنیای اقتصاد، 25/10/1395، https://donya-e-eqtesad.com ریچاردز، باری (1397). روانکاوی فرهنگ عامه: نظم و ترتیب نشاط. تهران: مروارید. https://www.30book.com/book/6795/ سازمان جهانی جهانگردی (1381). برنامهریزی ملی و منطقهای جهانگردی، ترجمۀ محمود عبداللهزاده، تهران. دفتر پژوهشهای فرهنگی. https://www.gisoom.com/book/1781786/ سجاسیقیداری، حمدالله؛ عبدالرضا رکنالدینافتخاری؛ مهدی پورطاهری؛ عادل آذر (1393). الگوی توسعة کارآفرینی اکوتوریسم در مناطق روستایی (مطالعة موردی: روددرّههای گردشگری استان تهران)، پژوهشهای جغرافیای انسانی. دوره 46. شماره 2. صفحات 292- 273. doi:10.22059/jhgr.2014.51564 صالحیامیری، سیدرضا؛ امیر عظیمی دولتآبادی (1391). مبانی سیاستگذاری و برنامهریزی فرهنگی، تهران. مجمع تشخیص مصلحت نظام. مرکز تحقیقات استراتژیک. صفری، سعید؛ ملیحه محمدمیرزایی بافقی (1393). شناسایی و اولویتبندی فرصتهای کارآفرینانه در صنعت گردشگری شهرستان یزد، فصلنامۀ علمی- پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری. دوره 8. شماره 26. صفحات 149- 127. 20.1001.1.23223294.1393.9.26.6.0 عباسی، محمدرضا؛ صبور صالحی (1390). اثر بازاریابی داخلی بر مشتریمداری در صنعت بیمه (مورد مطالعه: شرکتهای بیمه در سطح شهر تهران)، پژوهشنامۀ بیمه (صنعت بیمه سابق). دوره 26. شماره 2 . شماره مسلسل 102. صفحات 176-145. http://ensani.ir/fa/article/315497 عبدالهی، علی؛ محمدجواد عباسی (1395). ارزیابی اثرات گردشگری مذهبی بر توسعۀ کارآفرینی روستاهای پیرامونی (مطالعۀ موردی: منطقۀ قرهپشتلو شهرستان زنجان)، مجلۀ پژوهش و برنامهریزی روستایی. دوره 5. شماره 2. شماره پیاپی 14. صفحات 62-47. http://ensani.ir/fa/article/359021 غنیان، منصور؛ فضیله خانی؛ لیلا بقایی (1390). ارزیابی فضای کارآفرینی در گردشگری روستایی مطالعۀ موردی: منطقۀ اورامان، پژوهشهای روستایی. دوره 2. شماره 7. صفحات 123-99. https://jrur.ut.ac.ir/article_23689.html کاظمی، مهدی (1385). مدیریت گردشگری، چاپ اول. تهران. انتشارات سمت. https://www.gisoom.com/book/1976147/ کریمزاده، حسین؛ محمدرضا نیکجو؛ میرستار صدرموسوی؛ حسین کوهستانی (1393). شناسایی عوامل مؤثر در ایجاد فرصتهای کارآفرینی در بخش گردشگری نواحی روستایی با استفاده از مدل معادلات ساختاری (SME)، جغرافیا و برنامهریزی محیطی. دورۀ 25. شمارۀ 2. پیاپی 54. صفحات 290-269. 20.1001.1.20085362.1393.25.2.18.2 کهربایی، زهره (1395). شناسایی و اولویتبندی فرصتهای کارآفرینی گردشگری پزشکی در شیراز، پایاننامۀ کارشناسی ارشد دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری. استاد راهنما: عبدالمجید ایمانی. https://elmnet.ir/article/10911102-10157/ گی، چاک وای؛ ادواردو فایوسولاو (1385). جهانگردی در چشماندازی جامع، مترجمان: سید محمد اعرابی، علی پارساییان. تهران. دفتر پژوهشهای فرهنگی. https://www.gisoom.com/book/1751668/ محمدییگانه، بهروز؛ جمشید عینالی؛ اعظم بیگدلی (1395). نقش کارآفرینی در توسعۀ مناطق روستایی با تأکید بر گردشگری (مورد: دهستان حصار ولیعصر شهرستان آوج)، فصلنامۀ برنامهریزی منطقهای. دوره 6. شماره 21. صفحات 204-193. http://ensani.ir/fa/article/355630 محمودزاده، سید مجتبی؛ ساناز ارجمندیان (1396). شناسایی و رتبهبندی فرصتهای کارآفرینانه در گردشگری روستایی (مطالعۀ موردی: روستای آب اسک)، فصلنامۀ علمی پژوهشی برنامهریزی توسعۀ گردشگری. دورۀ 6. شمارۀ 20. صفحات 149-131. doi: 10.22080/jtpd.2017.1491 عباسی، ممیز؛ مهدی آیتاله (1391). آیندۀ فرصتهای کارآفرینی در حوزۀ زمینگردی مطالعۀ موردی؛ منطقۀ جلفا، نشریۀ تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی. دورۀ 12. شمارۀ 26. صفحات 22-7. https://www.sid.ir/paper/102416/fa میرواحدی، سید سعید؛ الهام اسفندیاری بیات (1395). بررسی پتانسیل کارآفرینی گردشگری فرهنگی در جامعۀ عشایر قشقایی ایران، فصلنامۀ علمی- پژوهشی گردشگری و توسعه. دورۀ 5. شمارۀ 9. صفحات 78-62. http://ensani.ir/fa/article/472746 نجفیتوهخشکه، پری؛ سیامک آزادی (1391). اهمیت ترویج کارآفرینی در صنعت گردشگری، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسبوکارهای دانشبنیان. https://civilica.com/doc/174887 نیکرفتار، طیبه؛ زهرا نصرتیفر (1396). تحلیل فرصتهای کارآفرینی در گردشگری روستایی استان البرز، اقتصاد فضا و توسعۀ روستایی. دورۀ 6. شمارۀ 1. صفحات 58-45. http://serd.khu.ac.ir/article-1-2975-fa.html
References Allan, G (2003). A critique of using grounded theory as a research method. Electronic journal of business research methods, 2 (1), 1-10. https://academic-publishing.org/index.php/ejbrm/article/view/1168 Andriotis, K (2009). Sustainability and alternative tourism. Athens: Stamoulis. Bradford, G., Gary, M., & Wallach, G. (2012). The politics of culture: Policy perspectives for individuals, institutions and communities. New York: New Press. https://scholar.google.com/scholar?hl=en&as_sdt= Brohman, J (1996). New directions in tourism for third world development, Annals of Tourism Research, 23 (1): 48-70. https://doi.org/10.1016/0160-7383(95)00043-7 Naranjo‐Valencia, J. C., Jiménez‐Jiménez, D., & Sanz‐Valle, R. (2011). Innovation or imitation? The role of organizational culture. Management decision. Emerald Group Publishing Limited, 49 (1): 55-72. https://doi.org/10.1108/00251741111094437 Cevdet Altunel, M, Berkay Erkut (2014). Cultural tourism in Istanbul: The mediation effect of tourist experience and satisfaction on the relationship betweenin volvement and ecommendation intention, Journal of Destination Marketing & Management, Contents lists available at ScienceDirect, 4 (4): 213-221. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2015.06.003 Dwyer, L. Edwards, D. Mistilis, N. Roman, C. and Scott, N (2009). Destination and enterprise management for a tourism future. Tourism Management, 30 (1): 63-74. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2008.04.002 Var, T., & Gunn, C. (2002). Tourism Planning: Basics, Concepts, Cases (4th ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003061656 Hayton J. C., George G. and Zahra S.A (2002). National culture and entrepreneurship: A review of behavioural research. Entrepreneurship Theory and Practice, 26 (4): 33-52. https://doi.org/10.1177/104225870202600403 Gumusluoğlu, L., & Ilsev, A. (2009). Transformational leadership and organizational innovation: The roles of internal and external support for innovation. Journal of Product Innovation Management, 26(3), 264-277. https://doi.org/10.1111/j.1540-5885.2009.00657.x Komppula, R (2014). The role of individual entrepreneurs in the development of competitiveness for a rural tourism destination–A case study. Tourism Management, 40, 361-371. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2013.07.007 Lee, K. Malerba, F (2017). Catch-up cycles and changes in industrial leadership: Windows of opportunity and responses of firms and countries in the evolution of sectoral systems. Research Policy. 46 (2): 338-351. https://doi.org/10.1016/j.respol.2016.09.006 Lepoutre, J., Wouter, V. B, Tilleuil, O., Crijns, H (2010). A new approach to testing the effects of entrepreneurship education among secondary school pupils, Vlerick Leuven Gent Management School, Vlerick Leuven Gent Management School Working Paper, 1. https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/47384700/vlgms-wp-2010-01-libre.pdf Luke, B. and Verreynne, M.L (2006). Exploring strategic entrepreneurship in the public sector, Qualitative Research in Accounting and Management, 3 (1): 4-26. https://doi.org/10.1108/11766090610659724 Mathews, J.A (2005). Strategy and the crystal cycle. California Management Review, 47, 6-31. https://doi.org/10.2307/4116629 Rafferty, A. E., & Griffin, M. A. (2004). Dimensions of transformational leadership: Conceptual and empirical extensions. The leadership quarterly, 15(3), 329-354. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2004.02.009 Meccheri, N. and Pelloni, G (2006). Rural entrepreneurs and institutional assistance: an empirical study from mountainous Italy, Entrepreneurship and Regional Development, 18 (5): 371-392. https://doi.org/10.1080/08985620600842113 Morgan, M., & Feifei, X. (2009). Student travel experiences: Memories and dreams. Journal of Hospitality Marketing & Management, 18 (2-3): 216-236. https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/ Park, K.H., Lee, K (2006). Linking the technological regime to the technological catch-up: analyzing Korea and Taiwan using the US patent data, Industrial and Corporate Change, Oxford University Press 15 (4): 715-753. https://doi.org/10.1093/icc/dtl016 Pavlogeorgatos, G (2003). Preservation of the material cultural heritage. Thessaloniki: Paratiritis editions. https://scholar.google.com/scholar Perez, C. and Soete, L (1988). Catching-up in technology: entry barriers and windows of opportunity. In: Dosi, G. Freeman, C. Nelson, R. Silverberg, G. Soete, L. (Eds.), Technical Change and Economic Theory. Pinter Publishers, London, 458-479. https://www.researchgate.net/publication/46431817
Rahman, W (2012). Cultural tourism and Bangladesh: An overview, Bangladesh Research Publications Journal, 7(1): 06-15. http://www.bdresearchpublications.com/admin/journal/upload/09310/09310.pdf Rusu, S., Csorba, L. M., Cureteanu, R., & Isac, F. L (2012). Tourism Entrepreneurship and its Role in the Activity of SMEs in Romania, Journal of Economics and Business Research, 18(2). https://www.ceeol.com/search/article-detail?id Schumpeter, J (2012). The theory of economic development. In M. Becker, T. Knudsen, & R. Swedberg (Eds.), The entrepreneur: Classic texts by Joseph A. Schumpeter. Stanford, CA: Stanford University Press. https://www.hup.harvard.edu/catalog.php Shane, S (2000). Prior Knowledge and the Discovery of Entrepreneurial Opportunities, Organization Science, 11(4): 448-469. https://doi.org/10.1287/orsc.11.4.448.14602 Shapero A and Sokol, L (1982). The social dimensions of entrepreneurship. In: Kent C, Sexton L and Vesper K (eds) Encylopedia of Entrepreneurship. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, 72-90. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract Sharpley, Richard (2002). Rural tourism and challenge of tourism diversification: the case of Cyprus, Tourism Management, 23(3):233-244. https://doi.org/10.1016/S0261-5177(01)00078-4 Sopjani, X (2019). Challenges and Opportunities for Startup Innovation and Entrepreneurship as tools towards a knowledge-based economy: The Case of Kosovo, (2019). Thesis. Rochester Institute of Technology. Accessed from. https://scholarworks.rit.edu/theses/ Sharpley, Richard (2000).Tourism and Sustainable Development: Exploring the Theoretical Divide, Journal of Sustainable Tourism, 8 (1): 1-19. https://doi.org/10.1080/09669580008667346 Suarez, F. F., Grodal, S., & Gotsopoulos, A (2015). Perfect timing? Dominant category, dominant design, and the window of opportunity for firm entry. Strategic Management Journal, 36 (3): 437-448. https://doi.org/10.1002/smj.2225 Vasiliadis, L., Trivellas, P., Belias, D., Meleas, J., Kyriakou, D., & Koustelios, A. (2016). Cultural tourism revisited: The case of Thessaly. In Tourism and Culture in the Age of Innovation: Second International Conference IACuDiT, Athens 2015 (pp. 69-78). Springer International Publishing. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-27528-4_4 Vértesy, D (2017). Preconditions, windows of opportunity and innovation strategies: Successive leadership changes in the regional jet industry, Research Policy. 46 (2): 388-403. https://doi.org/10.1016/j.respol.2016.09.011 Venetsanopoulou, M. (2006). State contribution in tourism. Alternative forms of tourism. Historic evolution- Institutional framework. Athens: Interbooks. https://www.researchgate.net/publication/336719932_ Yap, Xiao-Shan, Truffer, Bernhard (2019). Shaping selection environments for industrial catch-up and sustainability transitions: A systemic perspective on endogenizing windows of opportunity, Research Policy. https://doi.org/10.1016/j.respol.2018.10.002 Thornton H.P, Domingo R-S, Urbano. D (2011). Socio-cultural factors and entrepreneurial activity: An overview, International Small Business Journal, 29 (2): 105-118. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 876 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 674 |