تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 604 |
تعداد مقالات | 6,160 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,108,512 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,940,033 |
نگارش خودکار، جلوه ای از سوررئالیسم در آثار منظوم عرفانی (مورد مطالعه: سیر العباد الی المعاد ، منطقالطّیر و دفتر سوّم مثنوی معنوی) | ||
پژوهشنامه ادب غنایی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 اسفند 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jllr.2023.44416.3116 | ||
نویسندگان | ||
مهدی اویسی کهخا![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت. جیرفت. ایران | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت. جیرفت. ایران | ||
3استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت. جیرفت. ایران.. | ||
چکیده | ||
نگارش خوکار به عنوان یکی از اصول اساسی سوررئالیستها، در آثار عرفانی که حاصل تجربههای شخصی و شهودی و لحظههای شور و هیجان شدید عاطفی است، از اهمیت خاصی برخوردار است. در چنین نگارشی، نویسنده مغلوب احوال خویش است و به جهت غلبة عواطف و هیجانهای ناشی از تجربه عرفانی بر فرآیند خلق سخن تسلط ندارد. این شیوة نگارش در آثار کسانی چون سنایی، عطّار و مولوی که سخن آنها معمولاً حاصل لحظات شور و جذبه و جنون عاشقانه است، نمود بارزی یافته است. لذا در این پژوهش، تلاش میشود تا به شیوة توصیفی - تحلیلی، مهمترین اصل سوررئالیستها یعنی نگارش خودکار در مثنویهای سیرالعباد الی المعاد سنایی، منطقالطّیر عطّار و دفتر سوم مثنوی مولوی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد. چنین مینماید که هر سه شاعر در لحظههای شور و جذبه و هیجانهای تند عاطفی خویش، تحت تأثیر عشق و جذبه و الهام به بیان عواطف پرداختهاند که بیانگر تجربههایی از نوع سوررئالیسم ناب بهشمار میآید و گواه نبوغ راستین و عاطفه و نگرش عمیق آنهاست که با تمام گسستگیها و آشفتگیهایشان، از روحی واحد و یگانه سرچشمه میگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
سوررئالیسم؛ نگارش خودکار؛ متون منظوم عرفانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 19 |