
تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 739 |
تعداد مقالات | 7,184 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,742,942 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,062,510 |
تأثیر مدیریت ریسک بر توسعه محصولات جدید در صنعت بانکداری | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 11، دوره 15، شماره 58، بهمن 1401، صفحه 289-316 اصل مقاله (1.19 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2023.34863.5129 | ||
نویسندگان | ||
باقر عسگرنژاد نوری* 1؛ قاسم زارعی2؛ الله یار بیگی فیروزی3 | ||
1دانشیار دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. | ||
2دانشیار دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
3مربی دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
فرآیند توسعه محصول جدید همواره با حد بالایی از عدم اطمینان و پیچیدگی همراه است. لذا شناسایی و ارزیابی ریسکها در فرآیند توسعه بهمنظور اتخاذ استراتژی توسعه مناسب از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. هدف این پژوهش نیز بررسی تأثیر مدیریت ریسک در فرآیند توسعه محصولات جدید در صنعت بانکداری است. تحقیق حاضر از جنبه هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی-پیمایشی مبتنی بر پاردایم فرا اثباتگرایی است. جامعه آماری شامل مدیران و کارکنان بانکهای دولتی و خصوصی شهر اردبیل به تعداد 2037 نفر است که با استفاده از روش نمونهگیری سهمیهای تعداد 284 نفر از آنها بهعنوان نمونه نهایی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود و روایی سازه و پایایی هر کدام از متغیرها مورد تائید قرار گرفت. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری بر اساس نرمافزار LISREL استفاده شد. نتایج نشان داد که مدیریت ریسک تمامی شاخصهای ریسک شامل فناوری، بازار، محیطی، مالی، منابع سازمانی و تجاریسازی بر توسعه محصولات جدید در صنعت بانکداری مثبت و معنادار است. | ||
کلیدواژهها | ||
ریسک؛ مدیریت ریسک؛ توسعه محصول جدید؛ صنعت بانکداری | ||
مراجع | ||
منابع فارسی
اسماعیلنژاد آهنگرانی، مجید، بهار1391، اصول و مفاهیم مدیریت ریسک، مدیریت پژوهش و ریسک بانک سینا، طراح: بهاره چرتابی، شمارگان : 1000.
داوری، علی؛ رضازاده، آرش،1392، مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار پی ال اس، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، اول، تهران.
رمضانی، بیاناله؛ کریمخانی، مسعود ،1394، استراتژی درتوسعه محصولات و خدمات بانکداری الکترونیکی (NPD)نظام بانکی،دومین کنفرانس اقتصاد و مدیریت کاربردی با رویکرد ملی، شرکت پژوهشی طرود شمال.
سلیمیزاویه, سیدقاسم؛ فکری، رکسانا، ۱۳۹۳، شناسایی و اولویتبندی عوامل ریسک در فرآیند توسعه محصول جدید در صنایع خودروسازی ایران به روش فرآیند تحلیل شبکه (ANP)، کنفرانس بینالمللی حسابداری و مدیریت، تهران.
شریفی تهرانی، نرگس؛ نادی، محمدعلی ،1392، بررسی ریسک فاکتورها و مدیریت ریسک در پروژههای توسعه محصول جدید، دومین کنفرانس ملی مهندسی صنایع و سیستمها، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد.
فتحی عبداللهی، محمد،95، تاثیر مشارکت مشتری بر عملکرد توسعه محصول جدید با استفاده از روش فرا تحلیل.
فتحی، سعید،1384، ریسک مالی شاخصسازی و اندازهگیری، ماهنامه تدبیر، سال16، شماره 168.
References Asgarnezhad Nouri, B., Zarei, G., Hamidzadeh, A. & Beigi Firoozi, A. (2021). The Impact of Personal and Organizational Factors on Attitudes Towards co-Innovation in the Performance of New Service Development (Banking Industry Case Study). Strategic Management Studies, 12 (47), 229-249. (In Persian).
Balbontin, A., Yazdani, B.B., Cooper, R. and Souder, W. E. (2000). New product development practices in American and British firms. Technovation, 20 (5), 257-274.
Bashokouh, M., Seifollahi, N., & Beigi Firoozi, A. (2020). The Impact of Brand Consumer Relationships on Brand Loyalty in Social Business: The Modifying Role of Characteristics Related to parasocial Interaction. Public Management Researches, 11 (2), 137-167. (In Persian).
Bashokouh, M., Seifollahi, N., & Beigi Firoozi, A. (2021). The effect of e-commerce marketing capabilities and export experience on export performance: The mediating role of distribution efficiency. New Marketing Research Journal, 13 (48), 113-132. (In Persian).
Beigi Firoozi, A. (2016). A Performance Evaluation of Mehr Eghtesad Bank Branches Based on the Balanced Score Card (BSC) and Analytic Network Process (ANP) Combined Model. Public Management Researches, 9 (34), 195-220. (In Persian).
Castillo, M. F. J. & Aleman, J. L. M. (2009). New product performance indicators: time horizon and importance attributed by managers. Technovation, 29 (10), 714-724.
Chernobadi, A., Ozdagli, A., & Wang, J. (2020). Business complexity and risk management: Evidence from operational risk events in U.S. bank holding companies. Journal of Monetary Economics, 117, 418-440.
Dowling, G. R., & Staelin, R. (1994). A model of perceived risk and intended risk-handling activity. Journal of consumer research, 21 (1), 119-134.
Fong, S.F., Lo, M.C., & Ramayah, T. (2016). New Product Development and Performance in the Banking Industry. Asia-Pacific Journal of Management Research and Innovation, 10 (4), 305-321.
Gatignon, H., Xuereb, J.M (1887). Strategic orientation of the firm and new product performance. Journal of Marketing Research, 11, 77–80.
11-Gefen, D. (2000). E-commerce: the role of familiarity and trust. Omega, 28 (6), 725-737.
Hanawalt, E. S. & Rouse, W. B. (2010). Car wars: factors underlying the success or failure of new car programs. Systems Engineering, 13 (4), 389-404.
Holton, G. A. (2004). Defining risk. Financial Analysts Journal, 60 (6), 19-25.
Hulland, J. (1999). Use of partial least squares (PLS) in strategic management research: A review of four recent studies. Strategic management journal, 20(2), 195-204.
Jeong, I., Pae, J. H., & Zhou, D. (2006). Antecedents and consequences of the strategic orientations in new product development: the case of Chinese manufacturers. Industrial Marketing Management, 35 (3), 348-358.
Johnsen, T. E. (2009). Supplier involvement in new product development and innovation: taking stock and looking to the future. Journal of Purchasing & Supply Management, 15 (3),187- 197.
Liao, C., Lin, H. N., & Liu, Y. P. (2010). Predicting the use of pirated software: A contingency model integrating perceived risk with the theory of planned behavior. Journal of Business Ethics, 91(2), 237-252.
Lien, H.H., Mey, Y., Bush, S., & Meuwissen, M. (2021). A socio-spatial index for risk management in shrimp aquaculture across landscapes. Aquaculture, 531, available on: https://doi.org/10.1016/j.aquaculture.2020.735861.
Liua, P. L., Chen, W. C., & Tsai, C. H. (2005). An empirical study on the correlation between the knowledge management method and new product development strategy on product performance in Taiwan’s industries. Technovation, 25 (6), 673-644.
McCoy, A. P., Badinelli, R., Koebel, C. T. & Thabet, W. (2010). Concurrent commercialization and new-product adoption for construction products. European Journal of Innovation Management, 13 (2), 222-243.
Mirfakhrodini, S.H., & Shabani, A. (2016). customer involvement in new product development. Journal of Business Administration Researches, 8 (16), 121-140. . (In Persian).
Mu, J., Peng, G., & Maclachlan, D. (2009). Effect of risk management strategy on NPD performance. Technovation, 29 (3), 170-180.
Oehmen, J., Olechowski, A., Keney, C.R., & Ben-Donya, M. (2014). Analysis of the effect of risk management practices on the performance of new product development programs. Technovation, 34 (8), 441-453.
Ramazani, A., Hashemi, S.M., Naserian, S.M. (2018). Proposed A Model for Management of Technological Risks in New Product Development with the approaches to the TRIZ. Quarterly Journal of Industrial Technology Development, 16 (32): 39-56. (In Persian).
Rivard, S. and Huff, S. L. (1988). Factors of success for end-user computing. Communications of the ACM, 31(5), 552-561.
Ruiz Mafé, C., & Sanz Blas, S. (2007). Analysis of key drivers in teleshopping. Esic Market Economics and Business Journal, 128 (1), 27-51.
Ruiz Mafé, C., & Sanz Blas, S. (2007). Teleshopping adoption by Spanish consumers. Journal of Consumer Marketing, 24 (4), 242-250.
Ruiz Mafé, C., & Sanz Blas, S. (2008). The impact of television dependency on teleshopping adoption. Direct Marketing: An International Journal, 2 (1), 5-19.
Salavati, M., Tuyserkani, M., Mousavi, S.A., Falahi, N., & Abdi, F. (2016). Improving new product development performance by risk management. Journal of Business & Industrial Marketing, 31 (3), 418-425.
Sayers, P. B., Gouldby, B. P., Simm, J. D., Meadowcroft, I., & Hall, J. (2002). Risk, Performance and uncertainty in flood and coastal defence–A review. Report SR568, HR Wallingford Ltd., Wallingford, UK.
Seifollahi, N., Shafie Nikabadi, M., Mohajer, S., & Beigi Firoozi. (2019). The Impact of Open Innovation on new Product Development Performance with Emphasis on Knowledge Acquisition Capacity. Public Management Researches, 12 (44), 55-78. (In Persian).
Shaabani, A., Mohammad Abadi, S.M., Mirfakhroddini, S.H., & Safari, K. (2016). The Impact of Customer Participation on New Product Development: The Mediating Role of Market Outcomes. Iranian Association of Management Sciences, 11 (44): 57-78. (In Persian).
Stenroos.L. A., & Sandberg, B. (2009). From new-product development to commercialization through networks. Journal of Business Research, 65 (2), 198-206.
Varela, J., & Benito, L. (2005), New product development process in Spanish firms: typology, antecedents and technical / marketing activities. Technovation, 25 (4), 395-405.
Whitnack, C., Heller, A., T.Frow, M., Kerr, S., & J.Bagajewicz, M. (2009). Financial risk management in the design of products under uncertainty. Computers & Chemical Engineering, 33 (5), 1056-1066.
Zhang, H. & Yongbo, M. A. (2011). Product development risk management in product development process. International Business and Management, 3 (1), 99-10 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,078 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 630 |