تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 604 |
تعداد مقالات | 6,160 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,108,431 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,939,978 |
اثربخشی آموزش شادیبخشی لیوبومیرسکی بر هیجان مثبت یادگیری و خودتنظیمی تحصیلی در بین دانشجویان دختر دانشگاه اصفهان | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 5، دوره 20، شماره 49، فروردین 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2023.7519 | ||
نویسندگان | ||
مرتضی مرادی دولیسکانی ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
1دکترای برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
2دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران. | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش شادیبخشی لیوبومیرسکی بر هیجان مثبت یادگیری و خودتنظیمی تحصیلی بر دانشجویان دانشگاه اصفهان بود. پژوهش از نوع نیمهآزمایشی (طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه) بود. جامعهی آماری پژوهش، کلیه دانشجویان دختر کارشناسی رشته روانشناسی دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که تعداد 30 نفر با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (15 نفر برای هر گروه) جایگزین شدند. هر دو گروه پرسشنامههای هیجان یادگیری پکران و همکاران (2002) و خودتنظیمی تحصیلی رایان و کانل (1989) را طی دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون تکمیل نمودند. آموزش شادمانی لیوبومیرسکی (2008) طی شش جلسه در گروه آزمایش اجرا شد. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس تک متغیره و چند متغیره) در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافتهها نشان داد که آموزش شادیبخشی لیوبومیرسکی بر افزایش هیجان مثبت یادگیری و خودتنظیمی تحصیلی در دانشجویان دختر دوره کارشناسی تاثیر معنیداری داشته است (001/0P<). با توجه به اینکه آموزش شادیبخشی لیوبومیرسکی بر هیجان مثبت یادگیری و خودتنظیمی تحصیلی دانشجویان تاثیر دارد، از این رو، استفاده از این مداخله به منظور بهبود متغیرهای مورد بحث در دانشگاهها یا سایر مراکز آموزشی توصیه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش شادیبخشی؛ هیجان مثبت یادگیری؛ خودتنظیمی تحصیلی؛ دانشجویان | ||
مراجع | ||
اسحاقی، لیلا؛ و نیکراهان، غلامرضا. (۱۳۹۷). اثربخشی آموزش شادمانی لیوبومیرسکی بر سلامت روان، رضایت از زندگی، امید به زندگی و شادی در زنان خانه سالمندان شهرضا. نشریه سالمندشناسی، 2(4). 45-54.
دلاور، علی. (1399). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. چاپ اول. تهران: رشد.
دوست محمدی، مهدیه؛ طالع پسند، سیاوش؛ و رحیمیان بوگر، اسحق. (1399). آزمون مدل ساختاری نیازهای اساسی روانشناختی و درگیری تحصیلی: نقش میانجی خودکارامدی تحصیلی و هیجان های تحصیلی. پژوهشهای آموزش و یادگیری، 17(2)، 101-115.
شهابی، سمیرا؛ جدیدی، هوشنگ؛ و یار احمدی، یحیی. (1400). تدوین مدل علّی هیجانهای تحصیلی بر اساس جهتگیری هدف پیشرفت با نقش واسطهای خودپنداره تحصیلی و ارزش تکلیف. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 18(42)، 156-178.
عزیزی خالخیلی، طاهر و کریمی، حمید. (1398). بررسی مسائل و مشکلات دانشجویان (مورد مطالعه: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری). پژوهشنامه آموزش عالی، 12(48)،111-135.
کدیور، پروین؛ فرزاد، ولی الله؛ کاووسیان، جواد و نیکدل، فریبرز. (1388). رواسازی پرسشنامه هیجانهای تحصیلی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 32(8)، 30-7.
محمدپور فخرآبادی، فاطمه. (1401). بررسی تاثیر آموزش شادکامی بر تغییر نگرش نسبت به تحصیل و خود پنداره دانش آموزان دختر متوسطه دوره اول شهر یزد. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور، واحد یزد.
محمدی، مریم. (1397). اثربخشی خاطرهپردازی مثبتنگر بر درمان استرس تحصیلی، اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی دانشجویان دختر دانشگاه آزاد گچساران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران
نیک راهان، غلامرضا و قاسمی، طاهره. (1398) تعیین اثربخشی آموزش برنامه شادی لیوبو میرسکی بر شادکامی، امید، سلامت عمومی و رضایت از زندگی دانش آموزان دختر رشته تربیت کودک مقطع متوسطه. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 12 (46)، 29-45.
وزیری، مریم. (1397). اثر بخشی مثبت اندیشی بر تعلل ورزی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی در دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور اصفهان واحد مبارکه. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان اصفهان، مرکز پیام نور مبارکه.
هاشمی و طاهری. (1398). تأثیر آموزش شادی لیوبومیرسکی بر استرس شغلی، تاب آوری و فرسودگی شغلی کارکنان یگان ویژه استان چهارمحال وبختیاری. نشریه علمی پلیس ویژه، 13(9)، 80-100.
References
Alam, A. (2022). Positive psychology goes to school: conceptualizing students’ happiness in 21st century schools while ‘minding the mind!’are we there yet? Evidence-backed, school-based positive psychology interventions. ECS Transactions, 107(1), 11199.
Armenta, C. N., Fritz, M. M., & Lyubomirsky, S. (2017). Functions of positive emotions: Gratitude as a motivator of self-improvement and positive change. Emotion Review, 9(3), 183-190.
Bağçeci, B., & Kanadli, S. (2014). The study of adapting self-regulation questionnaire into Turkish. Journal of Education and Human Development, 3(3), 271-281.
Bao, L., & Xu, T. (2021). Management path of health education in colleges and universities based on positive psychology theory. Psychiatria Danubina, 33(suppl 5), 118-0.
Brakus, J. J., Chen, W., Schmitt, B., & Zarantonello, L. (2022). Experiences and happiness: The role of gender. Psychology & Marketing, 39(8), 1646-1659.
Dörrenbächer-Ulrich, L., Weißenfels, M., Russer, L., & Perels, F. (2021). Multimethod assessment of self-regulated learning in college students: different methods for different components? Instructional Science, 49(1), 137-163.
Edossa, A. K., Schroeders, U., Weinert, S., Artelt, C. (2018). The development of emotional and behavioral self-regulation and their effects on academic achievement in childhood. International Journal of Behavioral Development, 42(2), 192-202.
Hayat, A. A., Salehi, A., & Kojuri, J. (2018). Medical student’s academic performance: The role of academic emotions and motivation. Journal of Advances in Medical Education & Professionalism, 6(4), 168.
Iri, Y., Fakhri, M. K., & Hassanzadeh, R. (2019). Modeling the Structural Relationship of Happiness Based on Psychological Well-Being with Self-efficacy Intermediation and Academic Self-regulation in University Students. International Clinical Neuroscience Journal, 6(3), 104.
Kaiser, V., Reppold, C. T., Hutz, C. S., & Almeida, L. S. (2020). Contributions of positive psychology in self-regulated learning: A study with brazilian undergraduate students. Frontiers in Psychology, 2980.
Kryza-Lacombe, M., Tanzini, E., & O’Neill, S. (2019). Hedonic and eudaimonic motives: Associations with academic achievement and negative emotional states among urban college students. Journal of Happiness studies, 20(5), 1323-1341.
Lyubomirsky, S. (2008). The how of happiness: A scientific approach to getting the life you want. Penguin.
McConnell, M., & Eva, K. W. (2022). Emotions and learning: cognitive theoretical and methodological approaches to studying the influence of emotions on learning. Researching medical education, 279-290.
Miller, M., Kiverstein, J., & Rietveld, E. (2022). The predictive dynamics of happiness and well-being. Emotion Review, 14(1), 15-30.
Montgomery, M. (2022). Reversing the gender gap in happiness. Journal of Economic Behavior & Organization, 196, 65-78.
Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., & Perry, R. P. (2002). Academic emotions in students' self-regulated learning and achievement: A program of qualitative and quantitative research. Educational psychologist, 37(2), 91-105.
Pressman, S. D., Jenkins, B. N., & Moskowitz, J. T. (2019). Positive affect and health: what do we know and where next should we go? Annual Review of Psychology, 70, 627-650.
Ryan, R. M., & Connell, J. P. (1989). Perceived locus of causality and internalization: examining reasons for acting in two domains. Journal of personality and social psychology, 57(5), 749.
Schunk, D. H., & Zimmerman, B. J. (Eds.). (2023). Self-regulation of learning and performance: Issues and educational applications. Taylor & Francis.
Seligman, M. E. (2019). Positive psychology: A personal history. Annual review of clinical psychology, 15, 1-23.
Seligman, M. E. P., & Adler, A. (2018). Positive education. Global happiness policy report, 52-73.
Shamir-Inbal, T., & Blau, I. (2022). Micro-learning in designing professional development for ICT teacher leaders: The role of self-regulation and perceived learning. Professional Development in Education, 48(5), 734-750.
Sheldon, K. M., & Lyubomirsky, S. (2021). Revisiting the sustainable happiness model and pie chart: can happiness be successfully pursued? The journal of positive psychology, 16(2), 145-154.
Spice, L. M. (2021). The effect of induced happiness levels on academic performance.
Walsh, L. C., Boehm, J. K., & Lyubomirsky, S. (2018). Does happiness promote career success? Revisiting the evidence. Journal of Career Assessment, 26(2), 199-219.
Wang, Y., Derakhshan, A., & Zhang, L. J. (2021). Researching and practicing positive psychology in second/foreign language learning and teaching: the past, current status and future directions. Frontiers in Psychology, 12.
Yan, Z. (2020). Self-assessment in the process of self-regulated learning and its relationship with academic achievement. Assessment & Evaluation in Higher Education, 45(2), 224-238.
Zheng, J., Huang, L., Li, S., Lajoie, S. P., Chen, Y., & Hmelo-Silver, C. E. (2021). Self-regulation and emotion matter: A case study of instructor interactions with a learning analytics dashboard. Computers & Education, 161, 104061.
Zimmerman, B. J. (2023). Dimensions of academic self-regulation: A conceptual framework for education. In Self-regulation of learning and performance (pp. 3-21). Routledge. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 67 |