تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 714 |
تعداد مقالات | 6,954 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,427,973 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,805,844 |
بازجست نقش پرسش و چگونگی حلّ مسائل زندگی از دیدگاه مولوی | ||
مطالعات ادیان و عرفان تطبیقی | ||
مقاله 1، دوره 6، شماره 2، اسفند 1401، صفحه 1-22 اصل مقاله (456.74 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jrm.2023.7576 | ||
نویسندگان | ||
علی فتح الهی1؛ سوسن اسمعیلی اشرف آبادی2؛ یاسین فتح الهی3 | ||
1دانشیارگروه ادیان و عرفان- دانشکده ادبیات- دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد-خرم آباد- ایران | ||
2دانشجوی گروه زبان انگلیسی ، دانشگاه فرهنگیان، اراک ، ایران | ||
3دبیر، آموزش و پرورش، استان لرستان ، ایران. | ||
چکیده | ||
حل مسأله نقش مهمی در زندگی روز مرۀ انسان ها و تأمین روان درستی آنان ایفا می کند. انسان اندیشمند برای تداوم حیات و رفع نیازهای روزمره ی زندگی خویش نیازمند کسب مهارت های زندگی به ویژه مهارت حلّ مسأله از طریق پرسش کردن است. جلالالدین محمد مولوی بلخی(604-672ه.ق) در زمره ی عارفان بزرگی است که تحت تأثیر فرهنگ قرآنی– اسلامی و با استفاده از ابزار تمثیل و با نقل حکایات جذاب و دلنشین توانسته است چگونگی حل مشکلات جامعه ی بشری را آدمیان تبیین نماید. این عارف بزرگ پرسش گری را از وجوه تمایز انسان از حیوان برشمرده و پرسش را مدخلی مطلوب و مناسب برای حل مسائل زندگی مادی و معنوی انسان و نیل او به کمال مطلوب و آرامش واقعی تلقی میکند. این نوشتار با تحلیل دو حکایت «پادشاه و کنیزک» و واکاوی قصۀ «باغبان و شبه دزدان» در مثنوی معنوی مولوی و با روش توصیفی و تحلیل محتوا نشان می دهد که مولوی آگاهانه به تبیین حلّ مسائل زندگی انسانها در جامعه اهتمام داشته است. لذا وی بر رعایت مراحل شش گانه حل مسأله اهتمام جدی می ورزیده است و در صدد حل منطقی مسائل بر آمده است.. | ||
کلیدواژهها | ||
پرسش؛ حلّ مسأله؛ انسان؛ مهارت زندگی؛ مولوی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 417 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 395 |