تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 612 |
تعداد مقالات | 6,232 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,356,750 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,107,753 |
تاثیرگردشگری خوراک در آفرینش فرصتهای کارآفرینی شهرها (مطالعه موردی شهرهای شرقی استان گیلان) | ||
نشریه جغرافیا و توسعه | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 01 تیر 1402 اصل مقاله (706.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/gdij.2023.7599 | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل نصیری هنده خاله* 1؛ حسن احمدی2؛ فضل اله اسمعیلی3؛ بهروز نظافت تکله4 | ||
1دانشیار جغرافیا وبرنامه ریزی شهری دانشگاه پیام نور تهران ایران | ||
2استادیار گروه شهرسازی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران | ||
3استادیارجغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
4کارشناس ارشد ژئومورفولوژی نظری، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
گردشگری خوراک گونهای از گردشگری است که مواد غذایی را یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای سفر بهشمار میآورد. استان گیلان در این زمینه قابلیتهای منحصربهفرد و فراوانی دارد و میتواند با بسیاری از کشورهای مطرح در این صنعت رقابت کند؛ اما متأسفانه این مهم تا به امروز کمتر در استان گیلان مورد توجه قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر شناسایی اثر گردشگری خوراک بر خلق فرصتهای کارآفرینی در شهرهای شرق استان گیلان است. شهرهای شرقی استان گیلان جغرافیای تغذیه مخصوص به خود را دارند. تنوع گسترده با منشأ گیاهی و نقش رنگهای مختلف غذا در بازارهای محلی ازجمله برجستهترین ویژگیهای عناصر فضایی در سفرۀ غذایی شرق گیلان است. روش تحقیق مبنی بر دو بخش کیفی و کمّی است که در بخش کیفی از طریق مصاحبه با خبرگان و در بخش کمّی با استفاده از پرسشنامه تحلیل یافتهها انجام شد. بهمنظور بررسی روابط بین متغیرها از روش معادلات ساختاری استفاده شد. تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزار LISREL، SPSS صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد که گردشگری خوراک بر خلق فرصتهای کارآفرینی اثر مستقیمی دارد. در بین متغیرهای وابسته بیشترین تأثیرگذاری بر فرصتهای کارآفرینی در حوزۀ اقامتی، پذیرایی است (P≤ 0/05). خلق فرصت کارآفرینی در حوزۀ سیاحتی، فرهنگی با ضریب بتا 72/0 در رتبۀ دوم و ایجاد مراکز تجاری، اداری با ضریب مستقیم 162/0 در مقام سوم قرار دارند؛ بنابراین نتیجهگیری براساس نتایج رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری بیانگر تأثیرپذیری گردشگری خوراک بر خلق فرصتهای کارآفرینی بهترتیب از چهار مؤلفۀ اقامتی، پذیرایی-سیاحتی، فرهنگی-تجاری، اداری و حملونقل عمومی بوده است. با توجه به بیشترین تأثیر گردشگری خوراک بر ایجاد کارآفرینی در حوزۀ اقامتی، پذیرایی، لزوم سرمایهگذاری بیشتر در این حوزه پیشنهاد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
گردشگری خوراک؛ فرصت کارآفرینی؛ توسعه گردشگری؛ شرق گیلان | ||
مراجع | ||
ایزدی، حسن (1394). گردشگری غذایی فرصتی برای توسعۀ پایدار روستایی در ایران است، فصلنامۀ پژوهشهای روستایی. دورۀ 6. شمارۀ 1. صفحات 96-65.
آقاجانی افروزی، علیاکبر؛ مهدی علیزاده (۱۳۹۶). شناسایی فرصتهای کارآفرینانه در گردشگری روستایی، مجلۀ راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی. دورۀ 4. شمارۀ ۷. صفحات 59-57.
بستهنگار، مهرنوش (۱۳۹۸). از گردشگری خوراک تا گردشگری خلاق و پایدار مورد مطالعه: پیادهراه خوراک سی تیرتهران، مجلۀ منظر. دورۀ 11. شمارۀ ۴۹. صفحات 37-26.
-حسنی، قاسم (۱۳۹۸). بررسی نگرش گردشگران نسبتبه غذاهای محلی برم شهر مازندران، مجلۀ برنامهریزی و توسعۀ گردشگری. دورۀ 8. شمارۀ 29. صفحات 104-91.
حیدری، محمدتقی؛ محسن احمدنژاد رشتی؛ سعید محمودی (۱۳۹۸).تحلیلی بر بازآفرینی اقتصاد شهری با رویکرد گردشگری، مجلۀ اقتصاد شهری. دوره 4. شمارۀ 7. صفحات 54-37.
زرگران خوزانی،فاطمه؛ عطیه شاه جعفری، محمدحمیدملائی(1401). بهکارگیری روش کیو در شناسایی الگوهای ذهنی، تجربۀ گردشگران مذهبی، مطالعات مدیریت گردشگری، دورۀ 17.شمارۀ57. صفحات 264-239.
سازمان برنامه و بودجه استان گیلان (1397). سالنامه آماری استان گیلان سال 1395، سازمان برنامه وبودجه.
شوکتیآمقانی، محمد؛ رضا اسحاقی؛ احد ماهری؛ روحاله رضایی؛ حسین شعبانعلیفمی (1395) بررسی موانع توسعۀ گردشگری در مناطق روستایی شهرستان اسکو (مطالعۀ موردی: روستای ساحلی آقگنبد)، فضای جغرافیایی. دوره 16. شماره53. صفحات37-23.
صادقی، حسین؛ محمد آقازاده (1401). بررسی ظرفیتهای گردشگری غذا (مطالعۀ موردی: بررسی غذاهای بومی محلی استان قم)، علوم زیستمحیطی و دانش جغرافیا مجله. دورۀ 2. شمارۀ 3. صفحات 36-20.
صفری، سعید؛ ملیحه میرزایی (1393). شناسایی و اولویتبندی فرصتهای کارآفرینی در صنعت گردشگری شهر یزد، فصلنامۀ علمی پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری. دورۀ 9. شمارۀ 26، صفحات 149-130.
غفاری، محمد؛ میثم شفیعیرودپشتی؛ ابوالفضل حاتمیورزنه؛ وحید حیدرپوردعویسرائی؛ مهدی فرمانی (1400). عوامل تعیینکنندۀ موفقیت بازاریابی کششی در گردشگری غذا رهیافت فراترکیب، نشریۀ گردشگری و توسعه. دورۀ 10. شمارۀ 28. صفحات 227-201.
قنبری، ابوالفضل؛ محمد فاریابی؛ خاطره عبدیدایلاری (1401). بررسی نقش بازاریابی در گردشگری غذا (مطالعة موردی: مدیران هتلها و رستورانها در شهر تبریز)، مجلۀ پژوهشهای جغرافیای انسانی. دانشگاه تهران. دورۀ 54. شمارۀ 1. صفحات 130-115.
کروبی، مهدی؛ نازنین فکریزاد (1396). نقش رسانهها در ترویج گردشگری غذایی در شهرستان رشت، فصلنامۀ فرهنگ و رسانه. شمارۀ 6. صفحات 150-128.
کریمی، جعفر؛ محمدرضا محبوبفر (1390). کاربرد اقلیم در طرح توسعۀ صنعت گردشگری، انتشارات ارکان دانش.
محمدی، سعدی؛ رسول صفیاری؛ رضا خسروی (1399). تحلیل موانع محیطی مؤثر بر گرایش روستاییان به کسبوکارهای خُرد کارآفرینانه مطالعۀ موردی: شهرستانهای مریوان و سروآباد کردستان، جغرافیا و توسعه. دورۀ 18. شماره 58. صفحات 154-133.
مطیعی، صدیقه؛ رضا زیاری (۱۳۹۶). نقش غذا در توسعۀ گردشگری، اولین همایش ملی تکنولوژی نوین در علوم و صنایع غذایی، دانشگاه علمی کاربردی مازندران.
معتمدیمهر، اکبر؛ حسین مصداقی (1390). جغرافیای تغذیه، رویکرد نوین در گردشگری در شرق گیلان، فصلنامۀ مطالعات علوم انسانی. دورۀ 6. شمارۀ 15. صفحات 137-120.
- نجفیکانی، علیاکبر؛ مهدی حسام؛ حدیثه آشور (1394). سنجش وضعیت توسعۀ کارآفرینی در مناطق روستایی در مورد دهستان استرآباد جنوبی گرگان، فصلنامۀ اقتصاد فضایی و توسعۀ روستایی. دورۀ 4. شمارۀ 11. صفحات 53-37.
نصیریهندهخاله، اسماعیل (1399) تأثیر کیفیت رفتار جامعه میزبان بر رضایت و وفاداری گردشگران مطالعۀ موردی: مجتمع تفریحی بام سبز شهر لاهیجان، فصلنامۀ گردشگری شهری. دورة 7. شمارة 2. صفحات 126-113.
نصیریهندهخاله، اسماعیل؛ حسن حکمتنیا؛ فضلاله اسمعیلی؛ منصور رضا علی؛ فهیمه جمالیهنجی (1401). بررسی مؤلفههای کالبدی- محیطی تأثیرگذار بر امنیت گردشگران در بافتهای تاریخی شهر یزد، نشریۀ علمی کاوشهای جغرافیایی مناطق بیابانی. سال دهم. شمارۀ اول. صفحات 119-101.
نیکرفتار، طیبه؛ الهه کریمیزاده؛ الهه حسینی (۱۳۹۷). شناسایی عوامل مؤثر بر گردشگری غذاهای محلی در استان گیلان، مجلۀ گردشگری و توسعه. سال هفتم. شمارۀ ۴. صفحات 119-113.
References
Acs, Z.J., Audretsch, D.B., Braunerhjelm, P., & Carlsson, B (2012). Growth and entrepreneurship. Small Business Economics, 39(2), 289–300. https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s 11187-010-9307-2.pdf Amy,Gaetjens.,Armando,Maria.,Corsi, CarolinPlewa )2023(. Customer engagement in domestic wine tourism: The role of motivationstourism: The role of motivations.Journal of Destination Marketing & Management . Volume 27, March 2023, 100761 https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2212571X22000737 Ateljevic, J., & Page, S. J. (Eds.) (2017). Tourism and entrepreneurship. Routledge, Axford, UK, ISBN: 978-0-7506-8635-8. https://www.routledge.com/Tourism-and-Entrepreneurship/Ateljevic-Page/p/book/9780750686358 Battelle, G (2011). »knowledge in food tourism«, journal of current issues in Tourism, Vol 14, No 4, 23-37. https://core.ac.uk/download/pdf/159507904.pdf. Buiatti, Stefano (2017). ّ»Food and Tourism«, journal of Rural social sciences, No 28, 92-101. Chun,Chena Hung., BinChenb,Shih-Shuo., YehcLiang-YiTsengd., Tzung-ChengHuane (2022). Exploring tourists' purchase intention of food-related souvenirs,JournalTourism Management Perspectives, Volume 44.October 2022. 101035. https://ebank.bmi.ir/mbsweb/bankmelli/login.aspx Claudio, Jesus (2018). »Gastronomy as an element of attraction in a tourist destination«, The case of Lima, journal of ethnic food, Volume 4, 254-261. https://agris.fao.org/agris-search/search.do?recordID=US201800387676. Duttagupta, S (2013). Foreign travelers' recommendation of culinary tourism in India based on cuisine image and satisfaction with experiences at culinary establishments: an exploratory stud. Presented to the University of Waterloo in fulfillment of the thesis requirement for the degree of Master of Environmental Studies in Geography-Tourism Policy and Planning. Waterloo, Ontario, Canada; 192. https://uwspace.uwaterloo.ca/handle/10012/7503
Guzman, T (2012). Gastronomy Tourism and Destination differentiation, Journal of economic finance, No 63, 63-72. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2211973614000208. Hirelia, Silvana (2015). Food Tourism and health a possible synergy?, Journal of Tourism and development, Vol.6, No11, 66-82. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14616688.2018.1558453 Hong, j, Tsai. J (2015). Gorement website for promoting east asian turism, analisis tourism managemnt, No 31, 74- 85. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0261517709000144 Kim, Sangkyan, Park, Eerang,fu.yiang,fan (2021). The cangnititive development of food taste pereeption in a food tourism. Laeis, G. C., Scheyvens, R. A., & Morris, C (2020). Cuisine: A new concept for analysing tourism-agriculture linkages? Journal of Tourism and Cultural Change, 18(6), 643-658. Lin, Y.-C., Pearson 643-658. Lee, K (2015). Food tourism reviewed using the Paradigm Funnel approach, culin, Sci, Technol, 13-115. https://core.ac.uk/download/pdf/159507904.pdf Lujun S, Qi K, Yinghua H (2020). How do tourists' attribution of destination social responsibility motives impact trust and intention to visit? The moderating role of destination reputation, Tourism Management, Volume 77. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0261517719301682 Morrison, A (2006). A contextualisation of entrepreneurship, International Journal of Entrepreneurial Behavior. & Research, 12(4): 192-209. https://pureportal.strath.ac.uk/en/publications/a-contextualisation-of-entrepreneurship. Nasiri Hendehkhaleh ,Esmael ; Shahram Amir Entekhabi; Fazlollah Esmaeili; Reyhaneh Yonesi Sandi (2022). The Impact of the Second Homes on the Physical and Economic Development of Rural Settlements (Case Study: Hendeh Khaleh Rural District in Someh Sara County)Volume 11, Issue 2, July 2022, 41-59.. https://jrrp.um.ac.ir/article_41718_02b1ef5010bdb7a8824fbb382b13ca4c.pdf Noseleit, F (2013). Entrepreneurship, structural change, and economic growth. Journal of Evolutionary Economics, 23(4), 735-766. https://link.springer.com/article/10.1007/s0019 1-012-0291-3 Okech, Roselyn (2014). »Developing culinary Tourism«, procee ding of second International conference, India, 11-13 July, 12-28. https://www.springer.com/gp/book/9788132216018.
Privitera, Donatella (2018). Gastronomic and food tourism as an economic Local resource: case studies from Romania and Italy Journal of Geo journal of Tourism and -Gasifies, No 21, 113-157. https://www.semanticscholar.org/paper/Gastronomic-and-food-tourism-as-an-economic-local-Privitera Rinaldi, Chiara(2017).Food and Gastronomy for sustainable place,Journal of sustainability, No18,2- 25. https://www.mdpi.com/2071-1050/9/10/1748 Reddy, G., & van Dam, R. M (2020). Food, culture, and identity in multicultural societies: Insights from Singapore. Appetite, 149, 1-12. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32084519/ Salehi Kakhki, M., Jahani, M. Ghanbarzadeh, H (2019). Identification and prioritization of factors affecting the creation of rural entrepreneurship opportunities in Iran. Journal of Research & Rural Planning, 8(4), 69-90. https://jrrp.um.ac.ir/article/view/76450 Silva, O., Medeiros ,T., Moniz ,A.I., Tomás L., Furtado ,S., Ferreira, J (2020). Tourists’ Characteristics, Travel Motivation and Satisfaction. In: Rocha Á., AbreuA., de Carvalho J., Liberato D., E., Liberato P. (eds) Advances in Tourism, Technology and Smart Systems. Smart Innovation, Systems and Technologies, Vol 171. https://repositorio.uac.pt/handle/10400.3/5527 Sima, E. Bordanc, F (2015). Entrepreneurship Role in promoting Rural Tourism, Journal Agricultural Economics and Rural development, No 1, Vol 12, 71-80. https://ideas.repec.org/a/iag/reviea/v12y2015i1p71-80.html. Soltani, M., Nejad, N. S., Azad, F. T., Taheri, B., & Gannon, M. J (2020). Food consumption experiences: a framework for understanding food tourists' behavioral intentions. International Journal of Contemporary Hospitality Management. https://doi.org/10.1108/IJCHM-03-2020-0206 Star, M., Rolfe, J., & Brown, J (2020). From farm to fork: Is food tourism a sustainable form of economic development?. Economic Analysis and Policy, 66, 325-334 https://ideas.repec.org/a/eee/ecanpo/v66y2020icp325-334.html Su, D. N., Johnson, L. W., & O’Mahony, B (2020). Analysis of push and pull factors in food travel motivation. Current Issues in Tourism, 23(5), 572-586. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13683500.2018.1553152 Unwto (2015) .Guidelinescfor development of gastronomybtourism, published, May, 44. https://scholar.google.com/scholar?q=Unwto(2015)+guidelines+for+development+of+gastronomy+tourism&hl=fa&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart Vernet, A., Khayesi, J. N., George, V., George, G., & Bahaj, A. S (2019). How does energy matter? Rural electrification, entrepreneurship, and community development in Kenya. Energy Policy, 126, 88-98. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301421518307365 Wang, L, & Yotsumoto, Y (2019). Conflict in tourism development in rural China. Tourism Management, 70, 188-200. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0261517718301900 Wang, S., Hung, K., & Huang, W. J (2019). Motivations for entrepreneurship in the tourism and hospitality sector: A social cognitive theory perspective. International Journal of Hospitality Management, 78, 78-88. https://www.sciencedirect.com/science/article/a bs/pii/S0261517718301900 Yang, F. X., Wong, I. A., Tan, X. S., & Wu, D. C. W (2020). The role of food festivals in branding culinary destinations. Tourism Management Perspectives, 34, 100671. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2211973620300386 Yang, L., & Wall, G (2008). Ethnic tourism and entrepreneurship: Xishuangbanna, Yunnan, China. Tourism Geographies, 10(4): 522-544. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14616680802434130. Yener, Oğana and Muhabbet, Çelikb )2022( .A gastronomic product in Turkish culinary culture: A research on Yozgat Çanak cheese, International Journal of Gastronomy and Food Science، Volume 31, March 2023, 100650Volume 31, March 2023, 100650. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1878450X22001858 Yurtseven, H (2011). Local food in Local Menus«: An International Multiday Disciplinary Journal of Tourism, Vol 6, 264-275. https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.1057.6357&rep=rep1&type=pdf.- Zhang, T., Chen, J., Hu, B (2019). Authenticity, Quality, and Loyalty: Local Food and Sustainable Tourism Experience. Sustainability 11, 34-37. https://www.mdpi.com/2071-1050/11/12/3437
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 33 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 18 |