
تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 757 |
تعداد مقالات | 7,336 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,151,091 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,300,777 |
الگوی استراتژیک هم آفرینی ارزش دانشگاهی با تاکید بر دانشگاه های نسل چهارم و پنجم | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 6، دوره 16، شماره 59، خرداد 1402، صفحه 137-166 اصل مقاله (2.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2022.38272.5474 | ||
نویسندگان | ||
آزین هرندی1؛ محمد مهدی پرهیزگار* 2؛ امیر فاضل3؛ محمد تقی امینی4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده تحصیلات تکمیلی ،دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
2دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
3استادیار، گروه مدیریت، مجتمع آموزش عالی بافت، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران. | ||
4استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هم آفرینی ارزش، موضوعی است که توجه بسیاری از نهادها و سازمانها و به خصوص دانشگاهها را به خود جلب نموده است و ارائه الگویی جامع، فراگیر و کاربردی به ویژه در آموزش عالی می تواند بسیار راهگشا باشد. بدین لحاظ هدف این تحقیق نخست شناسایی عوامل، مولفه ها و پیامدهای هم آفرینی ارزش دانشگاهی با تاکید بر دانشگاههای نسل چهارم و پنجم و طراحی الگوی مفهومی مربوطه، و سپس ارائه و بررسی الگوی جامع و بومی هم آفرینی ارزش دانشگاهی در آموزش عالی ایران می باشد. پژوهش حاضر از لحاظ نحوه گردآوری دادهها، با رویکرد آمیخته اکتشافی می باشد. در بخش کیفی تحقیق جهت شناسایی عوامل، مولفهها و پیامدهای هم آفرینی ارزش از روش متاسنتز و جهت پالایش این موارد و طراحی الگوی مفهومی از روش دلفی فازی و نظرات 20 نفر از خبرگان استفاده شد. در بخش کمی، جامعه آماری کلیه اساتید دانشگاههای دولتی استان کرمان به تعداد 1250 نفر هستند، که بر اساس جدول مورگان تعداد 295 نفر به عنوان نمونه تعیین گردید. الگوی تحلیلی با استفاده از دادههای جمعآوری شده در این بخش پس از تحلیل عاملی انجام گرفته با با تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری و با نرمافزار Smart PLS 3 بررسی گردید. نهایتا مدل استراتژیک همآفرینی ارزش دانشگاهی با 16 عامل، 23 مولفه و 13 پیامد و هر کدام در سه دسته طراحی و آزمون شد و به عنوان مدلی پیشنهادی جهت همآفرینی ارزش دانشگاهی ارائه شد. برازش مدل نهایی نشان از وضعیت بسیار مناسب مدل تحقیق دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
هم آفرینی ارزش؛ هم آفرینی ارزش دانشگاهی؛ دانشگاه های نسل چهارم و پنجم | ||
مراجع | ||
منابع فارسی
ابطحی، سیدحسین، و ترابیان، محسن. (1389). بررسی تحقق اهداف آموزش عالی براساس سند چشمانداز بیست سالۀ کشور با روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP). پژوهش در نظام های آموزشی، 4(8)، 31-60.
عاقلی، میثم، کریمی، اوژن، و رشیدی، حسن. (1398). بررسی عوامل موثر بر خلق ارزش مشترک و تاثیر آن بر وفاداری گردشگران (مورد مطالعه: گردشگران خارجی شهر دامغان). گردشگری و توسعه، 8(2)، 23-47.
فاضل امیر، کمالیان امینرضا، و روشن علیقلی.(1396). شناسایی ابعاد و مؤلفههای مؤثر بر توانمندسازی منابع انسانی دانشگاهی با تأکید بر دانشگاههای نسل سوم و چهارم با استفاده از رویکرد دلفی فازی: ارائه یک الگوی مفهومی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، ۱۰(۶)، 455-468.
حسنزاده، مریم، دل افروز، نرگس، قلی پور سلیمانی، علی، و شاهرودی، کامبیز. (1400). طراحی مدل هم آفرینی ارزش در صنعت گردشگری سلامت استان گیلان. مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی، 16(2)، 309-323.
ایرانی، علیرضا، فرهنگی، علی اکبر، مهرگان، محمد رضا، و ایرانی، سپیده. (1397). ارائه الگوی مشارکت همآفرینانه در بازار گردشگری. مدیریت بازرگانی، 10(4)، 889-904.
جواشی جدید، سلمان، طاهری کیا، فریز، جلالی، سید مهدی، و تبریزیان، بیتا. (1399). ارائه الگوی همآفرینی ارزش با مشتری در صنعت گردشگری. مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی، 3(1)، 119-146.
رحیمیان، مهرنوش، و رحمان سرشت، حسین. (1398). مدل همآفرینی ارزش راهبردی در صنعت بانکداری ایران. نشریه علمی راهبردهای بازرگانی، 16(13)، 199-216.
رحمان سرشت، حسین، شیخی، نرگس. (1398). هم آفرینی ارزش در بانکداری ایران: تحلیل عناصر و روابط خلق ارزش. پژوهشهای مدیریت عمومی، 12(46)، 95-122.
رحمان سرشت، حسین، خاشعی ورنامخواستی، وحید، ابراهیمی، مهدی، رحیمیان، مهرنوش. (1397). مدل هم آفرینی ارزش راهبردی در صنعت بانکداری ایران خلق ارزش در پارادایمی نوین. پژوهشهای مدیریت عمومی، 11(40)، 27-52.
رحمتی، مریم، و رادفر، رضا. (1399). شناسایی الگوهای ذهنی هم آفرینی صنعت گردشگری: کاربرد روششناسی کیو. مطالعات مدیریت گردشگری، 15(52)، 209-234.
حدادیان، سیما، و طباطبایی نسب، سید محمد. (1393). رفتار همخلقی ارزش مشتری و تأثیر آن بر مشتری مداری. نشریه تحقیقات بازاریابی نوین، 4(3)، 89-106.
طالاری، محمد، و دهقانی قهنویه، عادله. (1398). تأثیر ارزشهای تجربی بر نگرش همآفرینی مشتری و رفتارهای همآفرینی ارزش مشتری در صنعت گردشگری؛ مطالعة گردشگران شهر اصفهان. نشریه تحقیقات بازاریابی نوین، 9(3)، 1-18.
Reference
Abtahi,S.H., & Torabiyan, M. (2011). Investigating the realization of higher education goals based on the 20-year vision document of the country by the method of hierarchical analysis process (AHP). Research in educational systems, 4(8), 31-60. (In persian)
Agheli, M., Karimi, O., & Rashidi, H. (2019). Investigating factors affecting the creation of common values and its impact on the loyalty of tourists (Case study: Foreign tourists of Damghan city). Journal of Tourism and Development, 8(2), 23-47. (In persian)
Agrawal, A, & Rahman, Z. (2015). Roles and Resource Contributions of Customers in Value Co-creation. International Strategic Management Review, 3(1), 144-160.
Ahn, J., & Back, K. J. (2018). Antecedents and consequences of customer brand engagement in integrated resorts. International Journal of Hospitality Management, 75, 144-152.
Alves, H., Fernandes, C., & Raposo, M. (2016). Value co-creation: Concept and contexts of application and study. Journal of Business Research, 69(5), 1626-1633.
Assiouras, I., Skourtis, G., Giannopoulos, A., Buhalis, D., & Koniordos, M. (2019). Value cocreation and customer citizenship behavior. Annals of Tourism Research, 78, 102-42.
Bazzi, M.; Ali, A.; & Mostapha, N. (2022). students’ loyalty: does value co-creation in higher education institutions matter?, BAU Journal - Society, Culture and Human Behavior, 3(2) , 1-18.
Charbonnel C.(2022). value co-creation as a marketing practice: performance and firm-level antecedents. Academy of Marketing Science Conference, May 2022, MONTEREY, United States.
Chatterjee, Sh., Nripendra, P.R, & Yogesh, K.D. (2021). assessing consumers’ co-production and future participation on value co-creation and business benefit: an f-p-c-b model perspective. Information systems frontlers, 10(1), 46-92.
Dollinger, M., & Lodge, J.(2020). Student-staff co-creation in higher education: An evidence-informed model to support future design and implementation. J. High. Educ. Policy Manag, 42(1), 532–546.
Dollinger, M., Lodge, J., & Coates, H. (2018). Co-creation in higher education:towards a conceptual model. Journal of marketing for higher education, 14(2), 1540-1571.
Dziewanowska, K. (2018).Value types in higher education-students perspective. Journal of Higher Education Policy and Management, 18(1), 1-12.
Ehlen, C., Klink, M. V. D., Stoffers, J., Boshuizen, H. (2017). The Co-Creation-Wheel: A four-dimensional model of collaborative, inter-organizational innovation. European Journal of Training and Development, 41(7) ,628-646.
Eikebrokk, T., Garmann, F., & Dag, H. (2021), Co-creation in networks of SMEs: a conceptual model of the co-creation process, Procedia Computer Science,181(1), 25-48.
Fazel, A., Harandi, A., & Farahani, F. (2016). Students’ empowerment model: An approach to the establishment of gen-3 and 4 universities, International Journal of Advanced and Applied Sciences, 3(11), 83-92.
Fazel, A; Kamaliyan, A.R., & Rowshan, S.A. (2017). Identification of Effective Dimensions and Components on Academic Human Resources Empowerment, Emphasizing the Third and Fourth Generation of Universities With Fuzzy Delphi Approach: Presenting a Conceptual Model. Education Strategies in Medical, 10(6), 455-468. (In persian)
Filieri, R. (2013). Consumer co-creation and new product development: a case study in the food industry, Marketing Intelligence and Planning, 31(1), 40-53.
Hassanzadeh, M., Delafrooz, N., Gholipour Soleimani, A., Shahroudi, K. (2021). Designing a Value Co-Creation Model for the Medical Tourism Industry in Guilan Province. Journal of Studies of Human Settlements Planning, 16(2), 309-323. (In Persian)
Hsu, Y. (2016). A value co-creation strategy model for improving product development performance. Journal of Business and Industrial Marketing, 31(5), 695-715.
Irani, A., Farhangi, A., Mehrgan, M., & Irani, S. (2018). Proposing a Model of Co-Creative Participation in Tourism Market. Journal of Business Management, 10(4), 889-904. (In Persian)
Javashi Jadid, S., Taherikia, F., Jalali, S., & Tabrizian, B. (2020). Introducing a Model of Value Co-Creation with Customers in the Tourism Industry. Innovation Management in Defense Organizations, 3(1), 119-146. (In persian)
Kim, J., & Choi, H. (2019). Value co-creation through social media: a case study of a start-up company. Journal of Business Economics and Management, 20(1), 1-19.
Liu, Y., van Marrewijk, A., Houwing, E. J., & Hertogh, M. (2019). The cocreation of values-in-use at the front end of infrastructure development programs. International Journal of Project Management, 37(5), 684-695.
Merz, M. A., Zarantonell, L., Grappi, S. (2018). How valuable are your customers in the brand value co-creation process? The development of a Customer Co-Creation Value (CCCV) scale. Journal of Business Research, 82, 79–89.
Millspaugh, J., Kent, A. (2016). Co-creation and the development of SME designer fashion enterprises. Journal of Fashion Marketing and Management,. 20(3), 322-338.
Monica Kh, Isaac J & Anjali Ch (2021) Marketing of higher education institutes through the creation of positive learning experiences – analyzing the role of teachers’ caring behaviors, Journal of Marketing for Higher Education,45(3), 56-87.
Neghina, C, & Caniels, M. (2014). Value Co-creation in Service Interactions: Dimensions and Antecedents. Marketing Theory,15(2), 1-22.
Nguyen, L, Lin, T, & Lam H.(2021). The Role of Co-Creating Value and Its Outcomes in Higher Education Marketing. Sustainability, 13(12), 6724-6734.
Oyner , O., & Korelina, A. (2016). The influence of customer engagement in value co-creation on customer satisfaction: Searching for new forms of co-creation in the Russian hotel industry. Worldwide Hospitality and Tourism Themes,8(3), 327-345.
Pernada, T, Renaldi, E, Seiawan, I, & Carsono, N. (2015). triple helix in value co-creation in vegetables, Cluster Development,.4(4), 16-24.
Rahimian, M., & Rahmanseresht, H. (2019). Strategic Value Co-creation Model in Banking Industry of Iran. Commercial Strategies, 16(13), 199-216. (In persian)
Rahmanseresht, H., & Sheikhi, N. (2020). Value- Co-creation in Iran Banking Industry:Analysis of Value Creation Elements and Relationships. Public Management Researches, 12(46), 95-122. (In persian)
Rahmanseresht, H., Khashei Varnamkhasti, V., Ebrahimi, M., & Rahimian, M. (2018). Strategic Value Co-Creation Model in Banking Industry. Public Management Researches, 11(40), 27-52. (In persian)
Rahmaty, M., & Radfar, R. (2020). Identifying the Mental Models of Co-creation Tourism industry: Using Q Methodology. Tourism Management Studies, 15(52), 209-234. (In persian)
Shamim, A., Ghazali, Z., & Albinsson, P. A. (2017). Construction and validation of customer value co-creation attitude scale. Journal of Consumer Marketing, 34(7), 591-602.
Skålén , P., Pace, S., & Cova, B. (2015). Firm-brand community value co-creation as alignment of practices. European Journal of Marketing, 49( 3), 596-620.
Tabatabaeenasab, S., & Hadadian, S. (2014). Customer Value Co-creation Behavior and its influence on Customerization Capability. New Marketing Research Journal, 4(3), 89-106 (In Persian)
Talari, M., & Dehghani ghahnavieh, A. (2019). The Impact of Empirical Values on the Co-Creation Attitude and Customer Value Co-Creation Behavior in Tourism Industry (Case Study: Tourists of Isfahan City). New Marketing Research Journal, 9(3), 1-18. (In Persian)
Williams, J.P.J. (2013). identifying the organizational capability for value co-creation, Master of Philosophy in Management Studies, University of Exete.
Zhang, H., Gordon, S., Buhalis, D., & Ding, X. (2018). Experience value co-creation on destination online platforms. Journal of Travel Research, 57(8), 1093-1107. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 893 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 674 |