تعداد نشریات | 29 |
تعداد شمارهها | 630 |
تعداد مقالات | 6,368 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,731,541 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,362,954 |
بررسی شیوة اعمال قدرتِ مبهم و استعاری در نمایشنامۀ قوی تراثرآگوست استریندبرگ | ||
پژوهشنامه ادب غنایی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 تیر 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jllr.2023.42882.3072 | ||
نویسنده | ||
علی جمالی* | ||
استادیارگروه زبان و ادبیات انگلیسی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران. | ||
چکیده | ||
این مقاله ابتدا ابهام را فراتراز تعریف امپسونی و استعاره را گسترده از معنای دریدایی آن بازتعریف مینماید و سپس با تکیه بر فرایند ناگزیر فراخواندن، فروهشتن و انتساب، چگونگی اعمال قدرت نویسنده را در خلق اثر- که خود خوانشی از دنیای پیرامون اثر است- و همچنین شیوة اعمال قدرت خواننده را در درک و تفسیر متن- که خود بازنویسی اثر از دیدگاهی متفاوت است- به تصویر میکشد و در این راه چهارچوبی کلی را که فوکو در بررسی قدرت و گفتمان ارائه نموده است، مبنای کار قرار میدهد. به منظور ملموستر شدن مفاهیمی که در اینجا در مقام نظریه و به صورت انتزاعی ارائه شدهاند، نمایش کوتاه و تکپردهای قویتر اثر آگوست استریندبرگ مورد نقد و بررسی قرار میگیرد تا مفاهیم تازة ابهام و استعاره و مکانیزم فراخواندن، فروهشتن و انتساب در عرصة عمل به کار گرفته شده و جنگ قدرت میان نویسنده، خواننده و شخصیتهای درون اثر که بر سراستعارهسازی در میگیرد، به روشنی نشان داده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
استعاره؛ فراخواندن؛ قدرت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 124 |