تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 735 |
تعداد مقالات | 7,132 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,585,101 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,938,219 |
شناسایی و پیادهسازی شاخصهای عملکردی با رویکرد مکالمات و متد سقراطی: کاربست یک مطالعه شبه تجربی | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
دوره 16، شماره 60، تیر 1402، صفحه 35-66 اصل مقاله (2.56 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2022.42116.5766 | ||
نویسندگان | ||
عبدالعلی احمدزهی ترشاب1؛ حسن دانایی فرد* 2؛ احمد علی خائف الهی3؛ اسدالله گنجعلی4 | ||
1دانش آموخته دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
2استاد، مدیریت دولتی، مدیریت و اقتصاد، تربیت مدرس، تهران، ایران . | ||
3دانشیار گروه مدیریت دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
4دانشیار گروه مدیریت دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه امام صادق، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش طراحی و پیادهسازی نظام مدیریت عملکرد اثربخش در یک موسسه قرض الحسنه در بخش دولتی است. به منظور تحقق این هدف، از روش گفتگو و رویکرد پرسشگری سقراطی به عنوان تکنیک مداخلهای برای مداخلات فرایند عملکرد، استخراج معیارهای کلیدی و شاخصهای عملکرد استفاده شد. پیش از انجام مداخلات دادههای پیش آزمون گردآوری و تحلیل شد. براساس مداخلات و یافتههای حاصل از شاخص های عملکردی، تاثیر مداخلات بر عملکرد پرسنل، برداشت کارکنان از بهبود در رفتارهای فرایند مدیریت عملکرد و پیامدهای مرتبط رفتاری و نگرشی در پس آزمون مورد سنجش قرار گرفت. همچنین، به منظور بررسی تاثیر مداخلات، طرح شبه تجربی با گروه های نامساوی متشکل از سه گروه آزمایش، کنترل 1 و کنترل 2 با طرح پیش آزمون-پس آزمون بکارگرفته شد. در مرحله کیفی، علاوه بر مداخلات گفتگویی در کل فرایند مدیریت عملکرد با تکنیک پرسشگری سقراطی از رهگذر آن معیارهای عملکردی شناسایی، بازنگری و اصلاح شد و در نهایت شاخصها و معیارهای عملکردی کلیدی برای ارزیابی بکار گرفته شد. در مرحله کمی، نمونهای متشکل از 166 نفر به نسبت سه گروه مورد مطالعه انتخاب گردید به طوریکه 53 نفر برای گروه مداخله، 68 نفر برای گروه کنترل 1 و 45 نفر برای گروه کنترل 2 انتخاب شدند. نتایج پس آزمون نشان داد کارکنانی که در فرایند طراحی و پیادهسازی نظام مدیریت عملکرد بهطور موثر مشارکت کردند، عملکرد بهتری نسبت به گروههای کنترل داشتند. | ||
کلیدواژهها | ||
متد گفتگو و پرسشگری سقراطی؛ مدیریت عملکرد؛ استراتژی شبه تجربی؛ فرایند مدیریت عملکرد؛ سازمان های عمومی | ||
مراجع | ||
References
Bang, H., Fuglesang, S. L., Ovesen, M. R., & Eilertsen, D. E. (2010). Effectiveness in top management group meetings: The role of goal clarity, focused communication, and learning behavior. Scandinavian Journal of Psychology, 51(3), 253-261.
Bernasconi, L. E. (2010). Socratic seminars: fostering an environment of critical thinking and self-confidence in the classroom. Capstone Projects and Master's Theses.
Bianchi, C. (2016). Fostering Sustainable Organizational Development Through Dynamic Performance Management. In Dynamic Performance Management (pp. 71-139). Springer, Cham.
Bowling, A., Khazon, S., Alarcon, M., Blackmore, E., Bragg, B., Hoepf, R., ... & Li, H. (2017). Building better measures of role ambiguity and role conflict: The validation of new role stressor scales. Work & Stress, 31(1), 1-23.
Buick, F., Blackman, A., O'Donnell, E., O'Flynn, L., & West, D. (2015). Can enhanced performance management support public sector change?. Journal of Organizational Change Management, 28 )2(,271-289.
Carey, T.A., & Mullan, R.J. (2004). What is Socratic questioning?. Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training, 41(3), 217.
Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences, 2nd ed. United Kingdom: Academic Press.
Couturier, J., & Sklavounos, N. (2019). Performance dialogue: A framework to enhance the effectiveness of performance measurement systems. International Journal of Productivity and Performance Management, 68(4), 699-720.
De Bruijn, H. (2002), Managing Performance in the Public Sector, Routledge, London.
De Waal, A. A., & Coevert, V. (2007). The effect of performance management on the organizational results of a bank. International Journal of Productivity and Performance Management, 56 (5/6), 397-416.
Edmondson, A. (1999). Psychological safety and learning behavior in work teams. Administrative Science Quarterly, 44(2), 350-383.
Edmondson, A. C. (2004). Psychological safety, trust, and learning in organizations: A group-level lens. In Kramer RM, Cook KS (Eds.), Trust and distrust in organizations: Dilemmas and approaches (pp. 239-272). New York: Russell Sage Foundation.
Erdogan, B. (2002). Antecedents and consequences of justice perceptions in performance appraisal. Human Resource Management Review,12(4),555-578.
Facione, P. A. (2011). Critical thinking: What it is and why it counts. Insight Assessment, 2007(1), 1-23.
Folger, R., & Bies, R. J. (1989). Managerial responsibilities and procedural justice. Employee Responsibilities and Rights Journal, 2(2), 79-90.
Hall, M. (2011). Do comprehensive performance measurement systems help or hinder managers’ mental model development?. Management Accounting Research, 22(2), 68-83.
Keleş, S., & Aycan, Z. (2011). The relationship of managerial values and assumptions with performance management in Turkey: understanding within culture variability. The International Journal of Human Resource Management, 22(15), 3080-3096.
Kim, S. E., & Rubianty, D. (2011). Perceived fairness of performance appraisals in the federal government: Does it matter?. Review of Public Personnel Administration, 31(4), 329-348.
Kinicki, A. J., Jacobson, K. J., Peterson, S. J., & Prussia, G. E. (2013). Development and validation of the performance management behavior questionnaire. Personnel Psychology, 66(1), 1-45.
Kleingeld, A. D., Van Tuijl, H., & Algera, J. A. (2004). Participation in the design of performance management systems: a quasi‐experimental field study. Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior, 25(7), 831-851.
Krone, K. J. (1993). A review and assessment of communication research on questioning. Progress in Communication Sciences, 11, 179-206.
Laihonen, H., and Mäntylä, S. (2017). Principles of performance dialogue in public administration. International Journal of Public Sector Management, 30 (5),1-16.
Leatherdale, S. T. (2019). Natural experiment methodology for research: a review of how different methods can support real-world research. International Journal of Social Research Methodology, 22(1), 19-35.
Leventhal, G. S. (1980). What should be done with equity theory? In Social exchange (pp. 27-55). Gergen, Kenneth J.; Greenberg, Martin S.; Willis, Richard H. (eds.), Springer, Boston, MA.
Lin, S., & Lee, Y. (2011). Performance Management in Public Organizations: A Complexity Perspective. International Public Management Review, 12(2).
Locke, E. A., & Latham, G. P. (2002). Building a practically useful theory of goal setting and task motivation: A 35-year odyssey. American Psychologist, 57(9), 705-717.
Lowe, A., & Jones, A. (2004). Emergent strategy and the measurement of performance: The formulation of performance indicators at the microlevel. Organization Studies, 25(8), 1313-1337.
Macey, W. H., Barbera, K. M., Young, S. A., Schneider, B. (2011). Employee Engagement: Tools for Analysis, Practice, and Competitive Advantage. Germany: Wiley.
Mone, E.M., & London, M. (2018). Employee Engagement Through Effective Performance Management: A Practical Guide for Managers (2nd ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315626529.
Moynihan, D.P. (2008). The Dynamics of Performance Management: Constructing Information and Reform. Washington, DC: Georgetown University Press.
Neenan, M. (2008). Using Socratic questioning in coaching. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 27(4), 249–264.
Oyler, D. R., & Romanelli, F. (2014). The fact of ignorance revisiting the Socratic method as a tool for teaching critical thinking. American Journal of Pharmaceutical Education, 78(7), 144.
Paul, R., & Elder, L. (2007). Critical thinking: The art of Socratic questioning. Journal of Developmental Education, 31(1), 36.
Pritchard, R. D., Harrell, M. M., DiazGranados, D., & Guzman, M. J. (2008). The productivity measurement and enhancement system: A meta-analysis. Journal of Applied Psychology, 93(3), 540–567.
Rainey, H. G. (1993). Toward a theory of goal ambiguity in public organizations. Research in Public Administration, 2(1), 121-166.
Rajala, T. & Laihonen, H. (2022). Fragmentation and performance dialogues in public management. International Journal of Public Sector Management, 35 (2), 211-235.
Rajala, T., Laihonen, H. and Haapala, P. (2018), "Why is dialogue on performance challenging in the public sector?", Measuring Business Excellence, 22 (2), 117-129.
Rentsch, R. (1990).Climate and culture: Interaction and qualitative differences in organizational meanings. Journal of Applied Psychology, 75(6), 668.
Rousseau, D. M., & Barends, E. G. (2011). Becoming an evidence‐based HR practitioner. Human Resource Management Journal, 21(3), 221-235.
Schaufeli, W. B., Bakker, A. B., & Salanova, M. (2006). The measurement of work engagement with a short questionnaire: A cross-national study. Educational and Psychological Measurement, 66(4), 701-716.
Schleicher, D. J., Baumann, H. M., Sullivan, D. W., & Yim, J. (2019). Evaluating the effectiveness of performance management: A 30-year integrative conceptual review. Journal of Applied Psychology, 104(7), 851.
Verbeeten, F.H.M. (2008). Performance management practices in public sector organizations: Impact on performance. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 21 (3), 427-454.
Wang, W. (2007). Evaluation of 2+ 2 alternative teacher performance appraisal program in Shanxi, People's Republic of China. Teaching and Teacher Education, 23(7), 1012-1023.
Yang, Y. T. C., Newby, T. J., & Bill, R. L. (2005). Using Socratic questioning to promote critical thinking skills through asynchronous discussion forums in distance learning environments. The American Journal of Distance Education, 19(3), 163-181.
Youngcourt, S., leiva, I., & jones, G. (2007).Perceived purposes of performance appraisal: correlates of individual‐and position‐focused purposes on attitudinal outcomes. Human resource development quarterly, 18(3), 315-343. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 608 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 458 |