تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 702 |
تعداد مقالات | 6,856 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,209,633 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,520,873 |
طراحی و ارزیابی مدل مربی گری در محیط کار(مطالعه موردی: شرکت فولاد مبارکه اصفهان) | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
دوره 16، شماره 60، تیر 1402، صفحه 135-162 اصل مقاله (2.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2022.40802.5675 | ||
نویسندگان | ||
پریسا کاشانی1؛ علی شائمی برزکی* 2؛ هادی تیموری2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گرایش رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، ایران. | ||
2دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
مربیگری یکی از رویکردهای مهم در توسعه منابع انسانی و نیازمند آشنایی مربیان با اصول مربیگری جهت بکارگیری الگوهای آموزشی متناسب با محتوی و سبک یادگیری فرد است. لذا این مطالعه با هدف طراحی و ارزیابی مدل مربیگری در محیط کار با بهرهگیری از رویکرد ترکیبی-اکتشافی و استفاده از طرح نظاممند نظریه داده بنیاد دربخش کیفی انجام شده است. به این منظور ضمن انجام مصاحبه باز با 22 خبره دانشگاهی و اجرایی، مجموعهای ازمضامین اولیه طی فرآیند کد گذاری باز، گردآوری شدند و از دل آنها مقولههایی استخراج گردید. سپس در مرحله کدگذاری محوری، پیوند میان این مقولهها درقالب عناوین ( شرایط علی، پدیده محوری، راهبردها، شرایط مداخله گر، شرایط زمینهای و پیامدها ) در قالب پارادایم کدگذاری تعیین شد. در ادامه و در مرحله کدگذاری انتخابی، یکایک اجزای پارادایم کدگذاری تشریح و نظریه خلق شد. در بخش کمی نیز پرسشنامه محقق ساخته برگرفته از بخش کیفی پژوهش در میان مدیران و کارشناسان شرکت فولاد مبارکه اصفهان به روش نمونهگیری طبقهای- تصادفی توزیع گردید. حجم نمونه با استفاده از فرمول تباچنیک و فیدل، 282 نفر محاسبه گردید برای اطمینان از حصول دادههای معتبر مورد نیاز، تعداد 499 پرسشنامه توزیع شد که از این تعداد372 پرسشنامه برگشت داده شد و مورد تحلیل قرار گرفت. با استفاده از الگوی معادلات ساختاری توسط نرم افزار Amos24 روابط حاکم و برازش تمامی شرایط اصلی الگوی کیفی طراحی شده، مورد سنجش و تایید نهایی قرار گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
مربی گری؛ مربی گری در محیط کار؛ شرکت فولاد مبارکه اصفهان | ||
مراجع | ||
منابع فارسی
چناری، زهره، رضایی زاده، مرتضی، محمدی الیاسی، قنبر و بندعلی، بهار(1399)، "شناسایی و تبیین راه حل های ارتقای فرایند مربیگری سازمانی،" فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، دوره12، شماره45: 177-200.
عباسزادگان، محمد، ترکزاده، جعفر، (1388)، نیازسنجی آموزشی در سازمانها، شرکت سهامی انتشار.
عزیزی، محمد، وکیلی، یوسف، حسینلو، حمید (1399). "طراحی برنامه مربیگری کارآفرینانه در شرکتهای کوچک و متوسط،" فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 12(43)، 173-198.
فتحی واجارگاه، کورش؛ خراسانی ، اباصلت و دانشمندی، سمیه(1394)، "بررسی شرایط و حوزههای استقرار مربیگری در فعالیتهای آموزش و بهسازی منابع انسانی،" مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی، 8(2)، 27- 48.
محمدی صدر، محمد (2017)، طراحی و اعتبار سنجی الگوهای مهارتهای مربیگری و نگرشهای کمیته علمی دانشگاههای دولتی اصفهان. رساله دکتری دانشگاه اصفهان، گروه علوم تربیتی.
یوسفی، حمیدرضا؛ مشعلی، بهزاد و منتی، حسین (1396)، "بررسی امکان اجرای الگوی مربیگری در آموزش منابع انسانی بر اساس نظریه داده بنیاد (مطالعه موردی سازمان امور مالیاتی کشور)،" پژوهشنامه مالیات، 34، 257-23
ReferencesAas, M., & Vavik, M. (2015). Group coaching: A new way of constructing leadership identity? School Leadership & Management, 35(3), 251-265.
Abbas Zadegan, M. and Torkazadeh, J. (2000) Assessing Educational Needs in Organizations, Tehran: Enteshar co.(In Persian)
Acheson, K. and Schneider-Bean, S. (2019). Representing the intercultural development continuum as a pendulum: addressing the lived experiences of intercultural competence development and maintenance, European Journal of Cross-Cultural Competence and Management, 5(1), 42-61.
Adamu, M. (2019). The impact of training effectiveness among potential entrepreneurs in business organizations: A mediation of opportunity for participation in Bauchi State, Nigeria. International Journal of Business Excellence, 17(3), 384-396.
Anne Millard, J., & Korotov, K. (2014). Do mental health stigma and gender influence MBAs’ willingness to engage in coaching? International Journal of Mentoring and Coaching in Education, 3(3), 277-292.
Azizi, M., Vakili, Y. and HosseinLoo, H. (2020). Entrepreneurial coaching model in small & medium enterprises (case study: Pharmaceutical industry), Career and Organizational Counseling, 12(43), 173-198.(In Persian)
Batt, E. G. (2010). Cognitive coaching: A critical phase in professional development to implement sheltered instruction. Teaching and Teacher Education, 26(4), 997-1005.
Beer, H. A., & Micheli, P. (2017). How performance measurement influences stakeholders in not-for-profit organizations. International Journal of Operations & Production Management, 37(3), doi:10.1108/IJOPM-08-2015-0481
Bennett, J. L., & Bush, M. W. (2013). Coaching for change. Routledge.
Boak, G., & Crabbe, S. (2019). Evaluating the impact of coaching skills training on individual and corporate behavior. European Journal of Training and Development, 43(1/2), 153- 165.
Bozer, G., & Joo, B. K. (2015). The effects of coachee characteristics and coaching relationships on feedback receptivity and self-awareness in executive coaching. International Leadership Journal, 7(3).
Campone, F. (2014). At the border: Coaching a client with dissociative identity disorder. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, 12(1), 1-13.
Campone, F. (2015). Executive coaching practices in the adult workplace. New Directions for Adult and Continuing Education, 2015(148), 59-67.
Carter, I. (2017). Human behavior in the social environment: A social systems approach. Routledge.
Chenari, Z, Rezaeizadeh, M, Mohammadi Eliassy, G., & Bandali, B. (2020). Identifying and explaining solutions to improve the organizational coaching process, Quarterly Journal of Job and Organizational Counseling, 45(12), 177-200. (In Persian)
Connor, M., & Pokora, J. (2017). Coaching and Mentoring at Work: Developing Effective Practice: Developing Effective Practice. McGraw-Hill Education (UK)
Divya Darshini, J. and Gomathi, S. (2018). A study on emotional intelligence well-being and emotional baggage perspective, International Journal of Business Excellence, 15(4), 425-444.
Eaton, J., Heller, R., & Johnson, R. (2001). DK Essential Managers: Coaching Successfully. Penguin.
Fathi Vajargah, K., Khorasani, A., & Daneshmandi, S.) 2015(. Study of the conditions and areas of establishing coaching in training and human resource improvement activities, Management and Planning in Educational Systems, 8(2), 27-48. (In Persian).
Gallant, A., & Gilham, V. (2014). Differentiated coaching: developmental needs of coachees. International Journal of Mentoring and Coaching in Education, 3(3), 237-254
Gigante, N. A., & Firestone, W. A. (2008). Administrative support and teacher leadership in schools implementing reform. Journal of Educational Administration, 46(3), 302-331.
Graßmann, C., Schölmerich, F., & Schermuly, C. C. (2020). The relationship between working alliance and client outcomes in coaching: A meta-analysis. Human relations, 73(1), 35-58.
Graen, G., Canedo, J. C., & Grace, M. (2020). Team coaching can enhance psychological safety and drive organizational effectiveness. Organizational Dynamics, 49(2), 100697.
Hattie, J. (2015). What works best in education: The politics of collaborative expertise? British Columbia Teachers' Federation.
Horstmeyer, A. (2018). Four ways mind–body infused coaching approaches sharpen executives’ performance. Strategic HR Review, 17(6), 282-289.
Houchens, G. W., Stewart, T. A., & Jennings, S. (2017). Enhancing instructional leadership through collaborative coaching: A multi-case study. International Journal of Mentoring and Coaching in Education, 6(1), 34-49.
Karlsen, J. T. and Berg, M. E. (2020). Coaching leadership style: A learning process’, International Journal of Knowledge and Learning, 13(4), 356-368.
Kim, S., Egan, T. M., & Moon, M. J. (2014). Managerial coaching efficacy, work-related attitudes, and performance in public organizations: A comparative international study. Review of public personnel administration, 34(3), 237-262.
Lin, W., Wang, L., Bamberger, P. A., Zhang, Q., Wang, H., Guo, W. & Zhang, T. (2016). Leading future orientations for current effectiveness: The role of engagement and supervisor coaching in linking future work self-salience to job performance. Journal of Vocational Behavior, 92, 145-156
Matsuo, M. (2018). How does managerial coaching affect individual learning? The mediating roles of team and individual reflexivity. Personnel Review, 47(1), 118-132.
Mohammadi Sadr, M. (2017). Designing and validating models of coaching skills and attitudes of the Scientific Committee of Isfahan State Universities. PhD Thesis, University of Isfahan, Department of Educational Sciences. (in Persian).
Netolicky, D. M. (2016). Coaching for professional growth in one Australian school:“oil in water”. International Journal of Mentoring and Coaching in Education, 5(2), 66-86.
O'Broin, A., & Palmer, S. (2010). Exploring key aspects in the formation of coaching relationships: Initial indicators from the perspective of the coachee and the coach. Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice, 3(2), 124-143.
Ofili, O. U. (2019). Novice entrepreneurs' experiences with business coaching: The case of Nigeria, International Journal of Teaching and Case Studies, 10(2), 157-176.
Rosha, A., & Lobanova, L. (2014). Identifying conditions to promote organizational coaching in Latvia and Lithuania. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 156, 183-185.
Salter, T. (2015). Equality of mentoring and coaching opportunity: making both available to pre-service teachers. International Journal of Mentoring and Coaching in Education, 4(1), 69-82.
Sarsur, A. M., & Parente, C. (2019). The coaching process seen from the daily (and controversial) perspective of experts and coaches. Revista de Gestão, 26(2), 126-142.
Shultz, K. S., Whitney, D. J., & Zickar, M. J. (2020). Measurement theory in action: Case studies and exercises. Routledge.
Sider, S. (2019). Peer coaching in a school in Cairo, Egypt: Implementation, barriers, and pathways to effective adoption. International Journal of Mentoring and Coaching in Education. doi.org/10.1108/IJMCE-04-2018-0016
Silva, P., & Yarlagadda, P. K. (2014). Complete and competent engineers: A coaching model to developing holistic graduates. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 1367-1372.
Steinmetz, J. N. (2012). Life coach as midwife: Reflections on a Socratic metaphor. Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice, 5(1), 43-54.
Tschannen-Moran, M. (2014). Trust matters: Leadership for successful schools. John Wiley & Sons
Whipp, P. R., & Pengelley, R. (2017). Confidence building through Peer Observation of Teaching and Peer Coaching in University Departments: a Good Investment for some and not others. International Journal of Mentoring and Coaching in Education, 6(2), 99-115.
Widianto, S. (2021). Empowering leadership to performance excellence: the role of knowledge sharing and self-efficacy. International Journal of Business Excellence, 23(3), 297-311.
Woo, H. R. (2017). Exploratory study examining the joint impacts of mentoring and managerial coaching on organizational commitment. Sustainability, 9(2), 181-196.
Yee, L. W. (2016). Peer coaching for improvement of teaching and learning. Journal of Interdisciplinary Research in Education (JIRE) ISSN, 2232, 0180.
Yousefi, H. R., Mashali, B., & Manti, H. (2017). Investigating the possibility of implementing a coaching model in human resource training based on foundation data theory. Tax Research Journal, 25(34), 233-257. (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 684 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 452 |