تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 691 |
تعداد مقالات | 6,782 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,081,240 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,478,899 |
بررسی تأثیر مسئولیتپذیری اجتماعی و رفتار طرفدار محیطزیست برند بر تمایل به پرداخت مصرفکنندگان با نقش میانجی ارزش ویژه برند | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
دوره 16، شماره 60، تیر 1402، صفحه 219-246 اصل مقاله (2.31 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2023.38033.5442 | ||
نویسندگان | ||
قاسم زارعی* 1؛ رسول غفاری خضرلو2؛ الله یار بیگی فیروزی3؛ امیر لعل سرابی4 | ||
1دانشیار مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
3مربی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران. | ||
4استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
مشارکت در فعالیتهای حفاظت از محیطزیست و رفتارهای طرفدار محیطزیست با تمایل به پرداخت مصرفکنندگان برای کالاهایی که کمتر به محیطزیست آسیب میرسانند در ارتباط است. در این راستا پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر مسئولیتپذیری اجتماعی و رفتار طرفدار محیطزیست برند بر تمایل به پرداخت مصرفکنندگان با نقش میانجی ارزش ویژه برند در میان مصرفکنندگان آبمیوه طبیعی در شهرستان اردبیل انجام گرفت. بدین منظور این پژوهش با روش توصیفی-پیمایشی و با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش کلیه مصرفکنندگان آبمیوههای طبیعی در شهر اردبیل بود که با استفاده از فرمول کوکران تعداد حجم نمونه 384 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب گردید و به پرسشنامههای استاندارد پژوهش پاسخ دادند. روایی و پایایی پرسشنامه با استفاده از روایی سازه و ضریب آلفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفت. آزمون مدل پژوهش بر اساس روش مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزار AMOS25 انجام گرفت. نتایج نشان داد که تأثیر ارزش ویژه برند بر تمایل به پرداخت مصرفکنندگان مثبت است و مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت بر ارزش ویژه برند تأثیر دارد. همچنین ارزش ویژه برند نقش میانجی در ارتباط بین مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت و تمایل به پرداخت مصرفکنندگان را ایفا مینماید. همچنین اثر مثبت و معنادار رفتار طرفدار محیطزیست برند بر تمایل به پرداخت مصرفکنندگان و ارزش ویژه برند تائید گردید و در نهایت ارتباط بین رفتار طرفدار محیطزیست برند و تمایل به پرداخت مصرفکنندگان با نقش میانجی ارزش ویژه برند تقویت گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
مسئولیتپذیری اجتماعی؛ رفتار طرفدار محیطزیست برند؛ تمایل به پرداخت مصرفکنندگان؛ ارزش ویژه برند؛ صنعت آبمیوه | ||
مراجع | ||
منابع فارسی
عسگرنژادنوری، باقر؛ زارعی، قاسم؛ بیگی فیروزی، الله یار. (1401). تأثیر مدیریت ریسک بر توسعه محصولات جدید در صنعت بانکداری. پژوهش های مدیریت عمومی، 15(58)، 316-289.
باشکوه اجیرلو، محمد؛ سیف اللهی، ناصر؛ بیگی فیروزی، الله یار. (1400). تأثیر قابلیتهای بازاریابی تجارت الکترونیکی و تجربۀ صادراتی بر عملکرد صادراتی: نقش میانجی کارایی توزیع (مورد مطالعه: کلیۀ شرکتهای فعال در صنایع داخل کشور). تحقیقات بازاریابی نوین، 11(2)، 132-113.
باشکوه، محمد؛ سیف اللهی، ناصر؛ بیگی فیروزی، الله یار. (1399). تأثیر روابط مصرف کننده با نام تجاری بر وفاداری برند در بستر تجارت اجتماعی: نقش تعدیلگر ویژگیهای مرتبط با تعامل شبه اجتماعی. پژوهش های مدیریت عمومی, 13(48), 167-137.
اسماعیل پور، مجید؛ صیادی، امراله؛ دلواری، مرضیه؛ موسوی شورگلی، سولماز. (1396). تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر وفاداری به برند به واسطة اعتبار برند (مورد مطالعه: بانک صادرات ایران، شهر بوشهر). تحقیقات بازاریابی نوین، 7(4)، 76-57.
فقیهی، ابوالفضل؛ ملاحسینی، علی. (1400). تبیین ویژگی های شخصیتی موثر بر عملکرد مدیران بحران با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری. پژوهش های مدیریت عمومی، 14(52)، 121-141.
نظری، رسول؛ مختاری، مریم. (1397). ارائه مدل عناصر سازنده برند باشگاههای حرفهای فوتبال براساس ارزش ویژهی برند از دیدگاه مشتریان. مدیریت و توسعه ورزش، 7(4)، 106-117.
رحیمی کلور، حسین؛ کاظمی، زهرا؛ بیگی فیروزی، الله یار. (1399). تأثیر خصوصیات شخصیتی برند، تعامل مصرف کننده با برند و تعامل شبه اجتماعی بر ارزش ویژه برند مبتنی بر مصرف کننده: نقش واسطهای عشق برند. مطالعات رفتار مصرفکننده، 7(1)، 277-299.
رمضانی، سیده گل افروز؛ تحسینی، هادی. (1397). ارزیابی دانش، نگرش و عملکرد دانشجویان کردستان در خصوص مسائل زیستمحیطی. فصلنامه انسان و محیطزیست، 16(4)، 103-117.
References
Asgarnezhad, B., Zarei, G., Beigi Firoozi, A. (2022). The effect of risk management on the development of new products in the banking industr. Public Management Researches, In Press (In Persian).
Avram, E. & Avasilcai, S. (2014). Business Performance Measurement in Relation to Corporate SocialResponsibility: A conceptual Model Development. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 109, 1142 – 1146.
Barber, N., Bishop, M., & Gruen, T. (2021). Who pays more (or less) for pro-environmental consumer goods? Using the auction method to assess actual willingness-to-pay. Journal of Environmental Psychology, 40, 218-227.
Barraclough, S. M. (2012). A grim contradiction: The practice and consequences of corporate social responsibility by British American Tobacco in Malaysia. Social Science & Medicine, 66 (8).1784- 796.
Bashokouh Ajirlo, M., seifollahi, N., Beigi Firoozi, A. (2021). The Effect of E-Commerce Marketing Capabilities and Export Experience on Export Performance: The Mediating Role of Distribution Efficiency (Case Study: All Companies Active in Domestic Industries). New Marketing Research Journal, 11(2), 113-132. doi: 10.22108/nmrj.2021.124782.2224
Bashokouh, M., Seifollahi, N., Beigi Firoozi, A. (2020). The Impact of Brand Consumer Relationships on Brand Loyalty in Social Business: The Modifying Role of Characteristics Related to parasocial Interaction. Public Management Researches, 13(48), 137-167. doi: 10.22111/jmr.2020.33162.4976. (In Persian).
Bhattacharya, S. (2017). Does corporate social responsibility contributeto strengthen brand equity? An empirical study. international Review on Public and Nonprofit Marketing, 14, 513-533.
Buil, Isabel. & Martı´nez, Eva. (2013). the influence of brand equity on consumer responses. Journal of Consumer Marketing. 30 (1), 62–74.
Coricelli, C., Foroni, F., Osimo, S., & Rumiati, R. (2019). Implicit and explicit evaluations of foods: The natural and transformed dimension. Food Quality and Preference, 73 (3), 143-153.
De Canio, F., Martinelli, E. (2021). Enhancing consumers’ pro-environmental purchase intentions: the moderating role of environmental concern. International Journal of Retail & Distribution Management, Available on: 10.1108/IJRDM-08-2020-0301.
Diallo, M., Mouelhi, N., Gadekar, M., & Schill, M. (2020). CSR Actions, Brand Value, and Willingness to Pay a Premium Price for Luxury Brands: Does Long‑Term Orientation Matter?. Journal of Business Ethics, 169, 241-260.
Esmaeilpour, M., Sayadi, A., Delvari, M., & Mousavi, S. (2017). The Impact of Corporate Social Responsibility on Brand Loyalty through Brand Credibility (Case Study: Saderat Bank of Iran, Bushehr City). New Marketing Researches, 7 (4), 57-76. (In Persian).
Faghihi, A., Mollahosseini, A. (2021). Explaining the Effect of Personality Traits on the Performance of Crisis Managers Using Structural Equation Modeling (Case Study: Southeast Provinces). Public Management Researches, 14(52), 121-141. doi: 10.22111/jmr.2021.35022.5140. (In Persian).
Ferreira, A, and Ribeiro, I. (2016). Are you willing to pay the price? The impact of corporate social (ir)responsibility on consumer behavior towards national and foreign brands. Journal of consumer behavior, 16 (1), 63-71.
Hair, J., Black, W., Babin, B., & Anderson, R. (2010). Multivariate data analysis (7th ed.). Upper Saddle River, NJ, USA: Prentice-Hall, Inc.
Heidarzadeh, K. (2014). Investigating the Impact of Corporate Social Responsibility on Customer Satisfaction and Company Reputation - A Case Study of Iran Khodro Company. Journal of Business Management Perspective, 13 91), 49-66.
Hur, W-M., Kim, H. & Woo, J. (2014). How CSR Leads to Corporate Brand Equity: Mediating Mechanisms of Corporate Brand Credibility and Reputation. Journal of Business Ethics, available on: https://doi.org/10.1007/s10551-013-1910-0.
Kucher, A., Heldak, M., Kucher, L., Raszka, B. (2019). Factors Forming the Consumers’ Willingness to Pay a Price Premium for Ecological Goods in Ukraine. International Journal of Environ Res Public Health, 16 (5), 859.
Lehberger, M., Gruner, S. (2021). Consumers’ willingness to pay for plants protected by beneficial insects – Evidence from two stated-choice experiments with different subject pools. Food policy, 102, available on: 10.1016/j.foodpol.2021.102100.
Leszczyńska, A. (2014). Willingness to Pay for Green Products vs Ecological Value System. International Journal of Synergy and Research, 3, 67-77.
Lin, M., & Chung, Y, K. (2018). Understanding the impacts of corporate social responsibility and brand attributes on brand equity in the restaurant industry. Tourism Economics, 25 (4), 639-658.
Lord, B., Kenneth, R., Sanjay,Putrevuc., & Kreeger, J. (2015). Corporate social and environmental responsibility in services: Will consumers pay for it? Journal of Retailing and Consumer Services, 22, 250-260.
Moise, M.S., Gil-Saura, I., Seric, M., & Molina, M. (2019). Influence of environmental practices on brand equity, satisfaction and word of mouth. Journal of Brand Management, 26, 646-657.
Montazeri, A., Talebpour, M., Andam, R., & Kazemnejad, A. (2017). Measuring corporate social responsibility in sport industry: Development and validation of measurement scale. Annals of Applied Sport Science, 5(2), 97-114.
Nassivera, F., Troiano, S., Marangon, F., Sllani, S., & Nncheva, I.M. (2017). Willingness to pay for organic cotton: consumer responsiveness to a corporate social responsibility initiative. British Food Journal, 119 (8), 1815-1825.
Nazari, R., Moktari, M. (2019). The Model Elements of Professional Football Clubs are based on Customers Based Brand Equity. Sport management and development, 7 (4), 105-117. (In Persian).
Norazah, Mohd Suki., & Norbayah, Mohd Suki. (2019). Correlations Between Awareness of Green Marketing, Corporate Social Responsibility, Product Image, Corporate Reputation, and Consumer Purchase Intention. University Malaysia Sabah, Malaysia.
Rahbar, E., Abdul Wahid, N. (2011). Investigation of green marketing tools’ effect on consumers’ purchase behavior. Business Strategy Series, 12 (2), 73-83.
Rahimi, H., Kazemi, Z., & Beigi Firoozi, A. (2020). The effect of brand personality traits, consumer interaction with brand and quasi-social interaction on brand equity based on consumer and the mediating role of brand love. Consumer behavior studies journal, 7 (1), 277-299. (In Persian).
Ramezani, G., Tahsini, H. (2019). Assess the knowledge, attitude and practice of students in Kurdistan University regarding environmental issue. Human & Environment, 16 (1), 103-117. (In Persian).
Sichtmann, C. (2011), Corporate Social Responsibility und die Zahlungsbereitschaft von Konsumenten. Marketing: Zeitschrift für Forschung und Praxis, 33 (20), pp. 87-97. Santos, M. & Schlesinger, W. (2021), "When love matters. Experience and brand love as antecedents of loyalty and willingness to pay a premium price in streaming services". Spanish Journal of Marketing - ESIC, 25 ( 3), 374-391. https://doi.org/10.1108/SJME-11-2020-0201
Singh, A., & Verma, P. (2017). How CSR Affects Brand Equity of Indian Firms?. Journal of Global Business Review, 18 (.3), 1-18.
Solomon, M. R., & Stowart, W. (1997). Marketing (Real People, Real Choice). Prentice-Hall International Inc., 83-84.
Soury, A., & Ling, K. (2014). Internationalisation of services brands: The role of leadership during the internal brand building process. Journal of Marketing Management, 21, 181-203.
Sreen, N., Dhir, A., Talwar, S., Tan, T.M., & Alharbi, F. (2021). Behavioral reasoning perspectives to brand love toward natural products: Moderating role of environmental concern and household size. Journal of Retailing and Consumer Services, 61, available on: https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2021.102549.
Tabassum, A., Jabir, A. (2020). Factors affecting the consumers’ willingness to pay for health and wellness food products. Journal of Agriculture and Food Research, 2, available on: https://doi.org/10.1016/j.jafr.2020.100076.
Torres, A., Tammo, H.A., Bijmolt, b., Josep, A., & Tribóc, P. (2012). Generating global brand equity through corporate social responsibility to key stakeholders. International Journal of Research in Marketing, 29 (1), 13-24.
Trivedi, R., D.Patel, J., & R.Savalia, J. (2015). Pro-environmental behaviour, locus of control and willingness to pay for environmental friendly products. Marketing Intelligence & Planning, 33 (1), 67-89.
Xu, S., Chen, X., Li, A., & Xia, X. (2020). Disclosure for whom? Government involvement, CSR disclosure and firm value. Emerging markets review, 44, Available on: 10.1016/j.ememar.2020.100717.
Yuen, K.F., Thai, V., & Wong, Y.D. (2016). Are customers willing to pay for corporate social responsibility? A study of individual-specific mediators. Journal of total quality management & business excellence, 27, 912-926. Available on: https://doi.org/10.1080/14783363.2016.1187992.
Zhang, J., Zhang, Y., & Sun, Y. (2022). Restart economy in a resilient way: The value of corporate social responsibility to firms in COVID-19. Finance Research Letters,47, Available on: https://doi.org/10.1016/j.frl.2022.102683.
Zebardast., & Radaei, M. (2022). The influence of global crises on reshaping pro-environmental behavior, case study: the COVID-19 pandemic. Science of The Total Environment, 81, available on: https://doi.org/10.1016/j.scit.nv.2021.151436 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 459 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 343 |