
تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 757 |
تعداد مقالات | 7,325 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,138,082 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,290,198 |
مفهومپردازی الگوی بانکداری اجتماعی در اکوسیستم بانک سپه: پژوهشی دادهبنیاد با رویکرد همساختگرایی | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
دوره 16، شماره 60، تیر 1402، صفحه 247-276 اصل مقاله (2.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2023.44096.5908 | ||
نویسندگان | ||
سعید هوشیار1؛ ابوالفضل دانایی* 2؛ احتشام رشیدی3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران. | ||
2دانشیار گروه مدیریت رسانه، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران. | ||
3استادیار گروه مدیریت رسانه، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران. | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف مفهومپردازی بانکداری اجتماعی در اکوسیستم بانک سپه و به روش کیفی نظریة دادهبنیاد همساختگرایی چارمز انجام گرفته است. مشارکتکنندگان شامل خبرگان بدنة نظام بانکی و دانشگاهی به روش نمونهگیری هدفمند متوالی (نمونهگیری گلولهبرفی و نظری) و با رعایت حداکثر تنوع به تعداد 13 نفر بودند که با تکنیک مصاحبه ساختارنیافته، دادهها در سه مرحلة کدگذاری اولیه، متمرکز و نظری در نرمافزار مکسکیودا 2020 تحلیل شدند. نتایج ارزیابی کیفیت نشان داد 85 درصد تطابق پاسخها یا مفاهیم موجود در ذهن مصاحبهشوندگان با مفاهیم مدنظر محققان وجود دارد. یافتهها نشان داد میتوان فرآیند استقرار بانکداری اجتماعی را با دو بُعد مسئولیت و تکالیف اجتماعی به همراه بانکداری مردممدار در خوشههای معنایی تسهیلکنندهها (نظام اطلاعرسانی و روابط عمومی کارآمد، سرمایه اجتماعی و سیاستهای حاکمیتی و دولتی)، عوامل شکلدهنده (قوانین و سیاستهای بانکی، نظام پاسخگویی در حکمرانی مطلوب، بانکداری فرهنگمحور)، عوامل مداخلهگر در انتخاب راهبرد (بانکداری مبتنی بر سود، همآفرینی ارزش و مدیریت مبتنی بر ارزیابی عملکرد و بازاریابی)، راهبردهای مواجهه با پدیدة بانکداری اجتماعی (بانکداری دیجیتال و نظام بوروکراسی عقلانی) و پیآمدها و پسآیندهای ناشی از ظهور بانکداری اجتماعی تبیین و تلخیص کرد. بنابراین، بانک سپه میتواند با برنامهریزی روی اهداف اجتماعی، به بازطراحی ساختار سازمانی خود متناسب با مشکلات اجتماعی اقدام کند تا امکان تحکیم سرمایه اجتماعی، استقرار حکمرانی پاسخگو با بهرهگیری از فنآوریهای نوین فراهم شود. | ||
کلیدواژهها | ||
اکوسیستم؛ بانکداری اجتماعی؛ همساختگرایی | ||
مراجع | ||
منابع فارسی
اشجع، علی (1398). آسیبشناسی استقرار بانکداری اجتماعی در شعب بانک قرضالحسنه رسالت استان اصفهان. پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، گروه مدیریت دانشکده علوم انسانی مؤسسه آموزش عالی راغب اصفهان، اصفهان.
امیری، محمد؛ رادفر، رضا؛ فائزیرازی، فرشاد (1399). تحلیل نقش بانکداری اجتماعی در کاهش تضاد مالی بین بانکها و بنگاههای تولیدی (نمونهکاوی: بانک قرضالحسنه رسالت). فصلنامه مطالعات مالی و بانکداری اسلامی، 6(15)، 121-148.
آدینهفر، مجید؛ الوار، شیدا؛ جهرمی، فرزانه (1399). شناسایی اهداف و ویژگیهای بانکداری اجتماعی جهت بهرهگیری در برونرفت از تحریمها، اولین کنفرانس بینالمللی چالشها و راهکارهای نوین در مهندسی صنایع و مدیریت و حسابداری، 24 شهریورماه، ساری، 1-10.
پالیک، حمزه (1398). بررسی تأثیر گسترش بانکداری اجتماعی بر رقابت در صنعت بانکداری ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد اقتصاد گرایش تجارت الکترونیک، دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
پوطی، نسیبه (1399). مدل تمایل به پذیرش تجارت اجتماعی در کسب و کارهای خدماتمحور با تمرکز بر بانکداری اجتماعی. رساله دکتری رشته مدیریت فنآوری اطلاعات گرایش مدیریت خدمات و توسعه فنآوری، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
دقتیپور، رضا (1398). شناسهها و اولویتبندی پیشرانههای توسعه بانکداری اجتماعی در نظام بانکی بانک قرض الحسنه رسالت استان سیستان و بلوچستان. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشتة مدیریت فنآوری اطلاعات، گرایش کسب و کار الکترونیک، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
رحمانسرشت، حسین و شیخی، نرگس (1398). همآفرینی ارزش در بانکداری ایران: تحلیل عناصر و روابط خلق ارزش. پژوهشهای مدیریت عمومی، 12(46)، 95-122.
رحمانسرشت، حسین؛ خاشعیورنامخواستی، وحید؛ ابراهیمی، مهدی؛ رحیمیان، مهرنوش (1397). مدل همآفرینی ارزش راهبردی در صنعت بانکداری ایران، خلق ارزش در پارادایمی نوین، پژوهشهای مدیریت عمومی، 11(40)، 27-52.
رضایی، داود؛ اقدسی، محمد؛ سعیدی، فرشاد (1400). شناسایی انواع رویکردهای بانکداری اجتماعی و تحلیل اثرات آنها بر بانکها. پژوهشهای مدیریت در ایران، 25(1)، 26-49.
رضائیان، علی؛ ودادی، احمد؛ ربیعیمندجین، محمدرضا؛ جعفریطاهری، حسن (1399). طراحی الگوی مسئولیت اجتماعی در نظام بانکی کشور. فصلنامه پژوهشهای پولی –بانکی، 13(43)، 25-68.
شاهچرا، مهشید و جوزدانی، نسیم (1396). نقش زنان در بانکداری اجتماعی در راستای توسعه پایدار (روش سلسلهمراتب فازی)، دومین همایش ملی جایگاه زنان در کارآفرینی و توسعه پایدار، اصفهان.
شهبازی، مهدی؛ حصیرچی، امیر؛ سلگی، محمد (1399). طراحی و تبیین الگوی بانکداری اجتماعی در ایران: شناسایی پیشآیندها و پیآمدها. مجلة تحقیقات مالی اسلامی، 10(1)، پیاپی 19، 110-67.
مرادزاده، عبدالباسط؛ حیدریان، حامد؛ دهانی، ناصر (1399). بانکداری اجتماعی؛ رهیافتی برای توسعه کارآفرینی اجتماعی در صنعت بانکداری. ششمین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در مدیریت، حسابداری و اقتصاد سالم در بانک، بورس و بیمه، 29 آبان، تهران (1-12).
References
Adinefar, M., Alvar, Sh., & Jahromi, F. (2019). Identifying the goals and characteristics of social banking to benefit from sanctions. The first international conference on new challenges and solutions in industrial engineering and management and accounting, 24 Shahrivarmah, Sari, 10-1. (In Persian)
Amiri, M., Radfar, R., & Faezy Razi, F. (2021). Analyzing the Role of Social Banking in Reducing Financial Conflict between Banks and Manufacturing Enterprises (Case Study: Qarz al-Hasna Resalat Bank). Quarterly Journal of Islamic Finance and Banking Studies, 6(15), 121-148. (In Persian)
Ashja, A. (2018). Pathology of establishing social banking in the branches of Qarz Al-Hosneh Resalat Bank in Isfahan province. Industrial Management Master's Thesis, Faculty of Human Sciences Management Department, Ragheb Isfahan Institute of Higher Education, Isfahan. (In Persian)
Benedikter, R. (2011). Social banking and social finance. In Social banking and social finance (pp. 1-128). Springer, New York, NY.
Bosheim, S. A. (2013). Social banks and impact measurement: The cases of Charity Bank and Triodos Bank (Master's thesis).
Chakrabarty, K. C. (2012). Social Banking and Finance Opportunities in Inclusion. Keynote address by Dr. KC Chakrabarty, Deputy Governor of the Reserve Bank of India, at the 2nd FT-YES Bank International Banking Summit, 15, 2-6.
Charmaz, K. (2014). Constructing grounded theory. sage.
Clerck, F. D. (2009). Ethical banking. In Ethical prospects (pp. 209-227). Springer, Dordrecht.
Cornée, S., & Szafarz, A. (2014). Vive la Différence: Social Banks and Reciprocity in the Credit Market. Journal of Business Ethics, 125(3), 361-380.
Dastranj, N., Ghazinoory, S., & Gholami, A. A. (2017). Technology roadmap for social banking. Journal of Science and Technology Policy Management. 9(1), 102-122.
Deflem, M. (2003). “The sociology of the sociology of money: Simmel and the contemporary battle of the classics”. Journal of Classical Sociology, 3(1), 67-96.
Defourny, J. (2011). From third sector to social enterprise: A European research trajectory. In Social enterprise and the third sector (pp. 33-57). Routledge.
Deggatipour, R. (2018). Identifiers and prioritization of drivers for the development of social banking in the banking system of Qarz al-Hasneh Resalat Bank of Sistan and Baluchistan province. Master's Thesis, Department of Information Technology Management, Electronic Business, University of Sistan and Baluchistan. (In Persian)
Deloitte (2013). Who says blacks can't be social? Become a social bank, inside and out. Available from: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/global /Documents/Financial-Services/gx-fsi-ca-who-said-bank-cant-be-social-2013-10.pdf
Hani, U., Wickramasinghe, A., & Kattiyapornpong, U. (2021). Reviving social banking using relationship quality dynamics in a developing country. Journal of Strategic Marketing, 29(7), 574-597.
Kocornik-Mina, A., Bastida-Vialcanet, R., & Eguiguren Huerta, M. (2021). Social impact of value-based banking: Best practises and a continuity framework. Sustainability, 13(14), 1-40.
Krause, K., & Battenfeld, D. (2019). Coming out of the niche? Social banking in Germany: An empirical analysis of consumer characteristics and market size. Journal of Business Ethics, 155(3), 889-911.
Kubus, R., Pérez-Iñigo, J. M., & Fernández, S. G. (2020). Innovation ecosystems in banking and monetary sector: competitiveness versus sustainability. Mercados y Negocios, (41), 19-35.
Lotfi Ghahroud, M., Hosseini, S., Ariannejad, A., & Partovi, E. (2020). The Impact of Corporate Social Responsibility (CSR) on Bank Reputation and Financial Performance (Case study: Iranian banks). Journal of Economics and Environment, 1(1).
Martínez-Campillo, A., Wijesiri, M., & Wanke, P. (2020). Evaluating the double bottom-line of social banking in an emerging country: How efficient are public banks in supporting priority and non-priority sectors in India?. Journal of business ethics, 162(2), 399-420.
Mirjalili, S. H., Baan, H., Soroosh, A., & Botshekan, M. H. (2020). Islamic Social Banking Platform (Case of Resalat Islamic Bank). Journal of Money and Economy, 15(1), 35-54.
Moradzadeh, A., Heydarian, H., & Dahani, N. (2019). Social banking; An approach to developing social entrepreneurship in the banking industry. The 6th national conference on applied research in management, accounting and healthy economy in banking, stock exchange and insurance, 29 November, Tehran, 1-12. (In Persian)
Palik, H. (2018). Investigating the impact of the expansion of social banking on competition in the banking industry of Iran. Master's thesis in economics, e-commerce, Faculty of Economics, Allameh Tabatabai University, Tehran. (In Persian)
Poti, N. (2019). A model of willingness to accept social business in service-oriented businesses with a focus on social banking. Doctoral dissertation in the field of information technology management, service management and technology development, Allameh Tabatabai University, Tehran. (In Persian)
Rahmanseresht, H., & Sheikhi, N. (2020). Value-Co-creation in Iran Banking Industry: Analysis of Value Creation Elements and Relationships. Public Management Researches, 12(46), 95-122. (In Persian)
Rahmanseresht, H., Khashei Varnamkhasti, V., Ebrahimi, M., & Rahimian, M. (2018). Strategic Value Co-Creation Model in Banking Industry. Public Management Researches, 11(40), 27-52. (In Persian)
Reifner, U. (2006). Financial Literacy in Europe, Nomos Publishers, Hamburg.
Reifner, U., & Ford, J. (2019). Banking for People: Social Banking and New Poverty, Consumer Debts and Unemployment in Europe-National Reports. Walter de Gruyter GmbH & Co KG.
Remer, S. (2014). The social banking landscape in Europe. Global Social Policy, 14(2), 267-269.
Rezaei, D., Aghdasi, M., & Saeedi, F. (2021). Identification of Social Banking Approaches and Analysis of Their Effects on the Bank's. Management Research in Iran, 25(1), 26-49. (In Persian)
Rezaeian, A., Vedadi, A., Rabee Mandagin, M. R., & Jafari Taheri, H. (2020). Designing the Pattern of Social Responsibility in the Country's Banking System. Journal of Monetary and Banking Research, 13(43), 25-68. (In Persian)
Schuster, L. (2001). The Societal Responsibility of Commercial and Savings Banks. Banking and Social Cohesion, C. Guene and E. Mayo (eds.). John Carpenter, Charlbury, UK. Pp. 159-163.
Shahbazi, M., Hasirchy, A., & Solgi, M. (2020). Designing and Explaining the Social Banking Model in Iran: Identifying Antecedents and Consequences. Islamic Finance Researches, 10(1), 67-110. (In Persian)
Shahchera, M., & Jozdani, N. (2016). The role of women in social banking in the direction of sustainable development (fuzzy hierarchy method). The second national conference on the position of women in entrepreneurship and sustainable development, Isfahan, 1-17. (In Persian)
Weber, O. (2011a). The future of social banking In Social banking and social finance (pp. 15-47). Springer, New York, NY.
Weber, O. (2011b). Mission and profitability of social banks. Available at SSRN 1957637.
Weber, O. (2014). Social banking: Concept, definitions and practice. Global Social Policy, 14(2), 265-267.
Zangiabadi, R. (2018). Examining the dimensions of social banking with a data-based theorizing approach. Master's thesis. Faculty of Management and Economics, Bahnar University of Kerman. (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 883 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 559 |