تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 737 |
تعداد مقالات | 7,135 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,602,843 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,953,160 |
بدر شاکر السیاب و گذار از شعر رمانتیک به شعر مدرنیستی تاماس استرن الیوت بر اساس مکتب ادبیات تطبیقی فرانسه | ||
پژوهشنامه ادب غنایی | ||
مقاله 13، دوره 22، شماره 43، مهر 1403، صفحه 243-260 اصل مقاله (838.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jllr.2023.45810.3169 | ||
نویسنده | ||
روح الله نعمت اللهی* | ||
استادیارگروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به بررسی نفوذ و تأثیر توماس استرنز الیوت (1888-1965) شاعر، نمایشنامهنویس، منتقد ادبی و ویراستار آمریکایی- بریتانیایی بر شعر بدر شاکر السیاب (۱۹۲۶-۱۹۶۴)، شاعر مشهور عراقی و از پیشاهنگان شعر نو عرب میپردازد. سؤال اصلی تحقیق این است که کدام خاستگاه اندیشگانی از اندیشههای الیوت بر آثار السیاب تأثیر گذاشته است و تأثیرات بیانی یا صورخیال تی.اس الیوت بر بدر شاکر السیاب چه هستند؟ روش پژوهش پیشِرو، توصیفی-تحلیلی است و اساس آن مبتنیبر نظریۀ تطبیقی تأثیر مکتب فرانسوی کلادیوگیین در «زیباییشناسی تأثیر ادبی» است. مطابق با نظریۀ کلادیوگیین، تأثیر ادبی محل زایش آثار ادبی دیگر میشود و ادبیات، ادبیات تولید میکند. نتایج تحقیق نشان میدهد السیاب، تحتتأثیر اندیشگانی و بیانی الیوت قرار گرفت و دیگر روی از شعر رومانتیک برتافت و به شعر مدرنیستی الیوت روی آورد. وی به مضامین مشابه الیوت توجه کرد و ازاینرو شعرش بازتاب ناامیدی و یأسی است که در عراق حاکم شده بود و عراق را همانند سرزمین بایر الیوت توصیف کرد؛ دیکتاتورها و مستبدانِ عراق را غیرمستقیم به باد انتقاد گرفت و به تأثی از الیوت، بغداد را شهر غیرواقعی توصیف کرد که بایر و بیآب و علف است که از آن چیزی رویش نخواهد کرد؛ همانگونه که الیوت معتقد است از سرزمین بایر هیچ رویش و رشدی اتفاق نمیافتد. در حوزۀ تأثیرات بیان یا صورخیال، السیاب تحتتأثیر الیوت، بهواسطة بهرهگیری هنرمندانه از اسطورة تموز و ایشتر، به مسببین سرزمین بایر عرب حمله کرد. تحتتأثیر الیوت، السیاب از استعارههای الیوتی استفاده کرده است و برای نشاندادن غلبة تاریکی بر روشنایی، شب را با صنعت تشخیص بهکار برده است؛ همان شیوهای که الیوت نیز در بازنمود اوضاع تیره و تار سرزمین بایر از آن بهره گرفته است. هرچند الیوت بر السیاب اثر گذاشت، اما شعر السیاب به هیچ روی تقلیدی نیست و وی اشعاری را سروده که تأثیر الیوت را کم و ناچیز جلوه میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
شعر مدرن؛ الیوت؛ السیاب؛ تأثیر؛ اسطوره؛ سرزمین بایر | ||
مراجع | ||
اصغری، محمدجعفر؛ گنجی، نرگس. (1391). «تجلیات الانتظار فی قصیدتی أنشوده المطر و داروگ»، لسان مبین، دورۀ چهارم، شمارۀ 10، صص 21-37.
حیدری، محمود؛ خرّمیان، أم البنی. (1395). «شهر و روستا در شعر نیما یوشیج و بدر شاکرالسیاب». پژوهشنامۀ ادب غنایی، دورۀ چهاردهم، شمارۀ 27، صص 85-100.
حیدریان شهری، احمدرضا. (1392). «رویکردی تطبیقی به بینش فرجامشناسانة شعر بدر شاکر السیاب و فروغ فرخزاد»، زبان و ادبیات عربی، دورۀ پنجم، شمارۀ 8، صص 59-83.
رجایی، نجمه. (1388). اسطورههای رهایی: تحلیل روانشناسانۀ اسطوره در شعر عربی معاصر. مشهد: انتشارات دانشگاه مشهد.
روزبه، روحاله؛ انوشیروانی، علیرضا. (1392). «تأثیرگذاری حافظ بر ملکالشعرای انگلیس آلفرد لرد تِنِسِن»، پژوهشنامۀ ادب غنایی، دورۀ یازدهم، شماره 21، صص 143-163.
السیاب، بدر شاکر. (2000) الدیوان، بیروت: دار العوده.
السیاب، بدر شاکر. (2005). الأعمال الشّعریة الکاملة، ج 2، بیروت، دارالعوده.
عرفات الضاوی، احمد. (1384). کارکرد سنت در شعر معاصر عرب، ترجمۀ سید حسین سیدی، مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی.
علاق، فاتح. (1388). مفهوم شعر (از دیدگاه شاعران پیشگام عرب)، ترجمۀ سید حسین سیدی. مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی.
معروف، یحیی؛ ویسی، روشنک. (1391). «بررسی تطبیقی مفهوم نمادین باران در شعر سیاب و اخوان ثالث»، ادبیات تطبیقی، دورۀ چهارم، شمارۀ 7، صص 175-193.
موسوی، سید اصغر؛ سیّدی، سید حسین. (1397). «تصویر رمانتیک در شعر حسین منزوی و بدر شاکر السیاب»، ادبیات تطبیقی، دورۀ دهم، شمارۀ 18، صص 223-243.
Abrams, M. H. (2005). A Glossary of Literary Terms. Boston: Thomson, Wadsworth publication.
Alonso, L. P. (2021). “T. S. Eliot and the Question of the Will in The Waste Land”. Interdisciplinary Literary Studies, Vol. 23, Issue 1, 149–167, https://doi.org/10.5325/intelitestud.23.1.0149
Cargill, O. (1969). “Death in a Handful of Dust”, Criticism, Vol. 11, Issue 3, pp. 275-296.
Eliot, T. S. (2009). Collected Poems 1909-1962. New York, Faber & Faber Publication.
Frenz, H. (1969). Nobel Lectures, Literature 1901–1967. Amsterdam: Elsevier Publishing Company.
Galand, R. (1950), “T. S. Eliot and the Impact of Baudelaire”. Yale French Studies, 6, 27–34, https://doi.org/10.2307/2929192
Gohar, S. M. (2007). “Toward a Dialogue with the West: The use of Eliot's Modernism in Al-Sayyab's City Poetry”. Comparative Civilizations Review, Issue 56, 5.
Guillen, C. (1971). “The Aesthetics of Literary Influence” in Literature as System: Essays Toward the Theory of Literary History. Princeton University Press.
Jawad, A. S., & Abd al-Sattåar, J. (2014). T. S. Eliot in Baghdad: A Study in Eliot's Influence on the Iraqi and Arab Free Verse Movement. Edwin Mellen Press.
Llorens-Cubedo, D. (2019), “T. S. Eliot in the Art of R. B. Kitaj: Anatomy of an Influence”. Atlantis, Vol. 41, Issue 2, 123–142. https://www.jstor.org/stable/26867633.
Mitchell, G. (1986). “T. S. Eliot’s ‘The Waste Land’: Death Fear, Apathy, and Dehumanization”. American Imago, vol. 43, Issue 1, The Johns Hopkins University Press, pp. 23–33. http://www.jstor.org/stable/26303864.
Sanna, E. (2003). “Biography of T. S. Eliot” In Bloom, Harold (ed.). T.S. Eliot. Bloom's Biocritiques. Broomall: Chelsea House Publishing.
Semaan Khalil. I. H. (1969). “T. S. Eliot’s Influence on Arabie Poetry and Theater”. Comparative Literature Studies, Vol. 6, Issue 4, 472–489. http://www.jstor.org/stable/40467991 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 247 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 92 |