تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 711 |
تعداد مقالات | 6,933 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,396,776 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,773,993 |
بررسی چگونگی تأثیرپذیری نقشبرجستههای دورۀ فتحعلیشاه قاجار از دورۀ ساسانی | ||
مطالعات هنرهای تجسمی | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 1، تیر 1402، صفحه 5-14 اصل مقاله (1.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jart.2023.7789 | ||
نویسندگان | ||
پریسا شادقزوینی* 1؛ غزاله عبدالهزاده نسودی2 | ||
1دانشیار گروه نقاشی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران | ||
2کارشناسی ارشد نقاشی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا(س)،تهران، ایران | ||
چکیده | ||
سنگنگاری یکی از کارآمدترین ابزارهای نمایش قدرت، اهداف و آرمانهای حکومتی در ایران باستان بود که اوج آن را میتوان در دورۀ ساسانی مشاهده کرد. این سنت هنری بعد از رسمیشدن دین اسلام، کاربرد محدودتری یافت، تا آنکه در دوران قاجار و مصادف با حکومت فتحعلیشاه، مجدداً احیا و برای نمایش اقتدار سلطنتی مورد استفاده قرار گرفت. حجاری نقوش برجستۀ حکومتی، بخشی از رویکرد باستانگرایی فتحعلیشاه قاجار بود که ضمن اقتباس هنر ساسانی، رویکرد پادشاهان قاجار به گذشتۀ باستانی ایران و بازسازی مجدد آنها در صورتی جدید را نمایان میسازد. در این مقاله که با هدف تحلیل سنگنگارههای دوران قاجار تدوین شده است، تلاش میشود چگونگی تأثیرپذیری نقشبرجستههای دورۀ قاجار از دورۀ ساسانی و گرایش به باستانگرایی مورد بررسی قرار گیرد. نتیجۀ این مقاله که به شیوۀ توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر منابع کتابخانهای تدوین شده، نشانگر آن است که فتحعلیشاه با تأثیرپذیری از عظمت و ماندگاری سنگنگارههای ساسانی که در طول سالیان دراز، همچنان اقتدار پادشاهان ساسانی را نمودار ساختهاند، با هدف ایجاد یکپارچگی سیاسی، بقای سلطنت خاندان قاجار و ماندگارکردن دوران سلطنت خود در تاریخ، دستور ساخت چنین آثاری صادر کرد. تشابهات موجود در شیوۀ نقشپردازی و چگونگی نمایش مقام پادشاهی مؤید این امر است. | ||
کلیدواژهها | ||
نقشبرجسته؛ دورۀ قاجار؛ دورۀ ساسانی؛ باستانگرایی؛ فتحعلیشاه | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,402 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 390 |