
تعداد نشریات | 33 |
تعداد شمارهها | 776 |
تعداد مقالات | 7,515 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,609,933 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,524,186 |
ارائه الگوی فراشایستگی های مدیران دولتی با رویکرد کیفی | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 4، دوره 17، شماره 65، مهر 1403، صفحه 99-124 اصل مقاله (903.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2023.45332.5990 | ||
نویسندگان | ||
محمد محمدی1؛ آذر کفاش پور* 2؛ فریبرز رحیم نیا2؛ علی شیرازی3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
2استاد گروه آموزشی مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
3دانشیار گروه آموزشی مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
چکیده | ||
به اعتقاد صاحبنظران در عصر تغییر و تحول، مدیران می بایست خودشان در پرتو فراشایستگی ها، مسئولیت تشخیص نوع شایستگی های موردنیاز و توسعه آنها را برعهده گیرند. با این وجود، مساله اصلی فقدان دانش کافی و اجماع در خصوص فراشایستگی های رهبری سازمان هاست. با توجه به این خلاء و ضرورتهای ناشی از این فراشایستگی ها برای تحول در نظام اداری، پژوهش حاضر برای نخستین بار در ایران بر آن شد تا فراشایستگی های مدیران دولتی را با بهره گیری از رویکرد کیفی و در پرتو رویکرد داده بنیاد شناسایی نماید. بدین منظور، مبادرت به مصاحبه عمیق نیمه ساختاری با صاحبنظران شایستگی های مدیریتی در دانشگاه ها، سازمان های دولتی و کانونهای ارزیابی شد. با توجه به قاعده اشباع نظری، در مصاحبه 11 کفایت نمونه حاصل گردید اما به منظور حصول اطمینان، 3 مصاحبه مازاد نیز انجام شد. در نتیجه تحلیل یافته ها، 61 کد اولیه شناسایی شد که در زیرمجموعه 9 کد باز طبقه بندی گردیدند. در مرحله کدگذاری انتخابی، مدل پژوهش مشتمل بر 3 دسته از فراشایستگی ها پیشنهاد گردید. فراشایستگی های شناختی مشتمل بر: چابکی ذهنی، گشودگی به تجربه، تفکر نقادانه، کنجکاوی و اعتماد به نفس؛ فراشایستگی های هیجانی شامل: خودانگیختگی و هوش ارتباطی چندگانه؛ فراشایستگی های اخلاقی متشکل از : شجاعت اخلاقی و تسلط شخصی. | ||
کلیدواژهها | ||
فراشایستگی؛ شایستگی؛ مدیران دولتی | ||
مراجع | ||
منابع فارسی
بلالی شهسواری، سجاد، یعقوبی، نورمحمد، وفادار، میلاد. (1398). واکاوی، اولویت بندی و ارائه الگوی شایستگی های محوری مدیران.(موردمطالعه: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سیستان و بلوچستان)، پژوهش های مدیریت عمومی، (45)12، 134-109.
References
Alarcon, G.M., Pfahler, M.D. (2021). The role of human personality on trust in human-robot interaction, in Trust in Human-Robot Interaction, Academic Press, USA, 159-178.
Axon, L., Friedman, E., & Jordan, K. (2015). Leading now: Critical capabilities for a complex world. Boston. Harvard Business Publishing, Corporate Learning.
Bach, Ch. & Suliková, R. (2019). Competence Development in Theory and Practice: Competence, Meta-Competence, Transfer Competence and Competence Development in Their Systematic Context, Management, 14(4), 289-304.
Balali Shahvari, S., Yaghoubi, N. M., & Vafadar, M. (2019). Analysis, Ranking and Presentation of Managers’ Core Competencies Model (Case Study: Cooperatives, Labor and Social Welfare of Sistan and Baluchestan). Public Management Researches, 12(45), 109-134.(In Persian)
Bennett, K. (2017). Living and leading through uncertainty. Sandton, Knowledge Resources(KR) Publishing.
Bickett, D.B., Schweitzer, J., & Mastio, E. (2019). Curiosity in leadership: A strategic paradox. Conference: 35th European Group for Organizational Studies Colloquium At: Edinburgh, UK.
Buckley, F., Monks, K. and McKevitt, C. (2005). Identifying management needs in a time of flux: A new model for human resource manager education. LInK Working Paper Series (Paper No 02–05). The Learning, Innovation and Knowledge Research Centre, Dublin City University, Ireland, http://doras.dcu.ie/2414/last accessed 28.08.2014.
Carroll, B., Levy, L., & Richmond, D. (2008). Leadership as Practice: Challenging the Competency Paradigm, Leadership, 4(4):363-379.
Cheetham, G., & Chivers, G. (1996). Towards a Holistic Model of Professional Competence. Journal of European Industrial Training, 20(5), 20-30.
Corbin, J. and Strauss, A. (2008). Basics of Qualitative Research Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory, 3rd edn. London: Sage Publications.
De Meuse, K.P. (2017). Learning agility: Its evolution as a psychological construct and its empirical relationship to leader success, Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 69(4), 267-295.
Falender, C.A. & Shafranske, E.P. (2007). Competence in Competency-Based Supervision Practice: Construct and Application, Professional Psychology: Research and Practice, 38(3), 232–240.
Ganu, J. (2018). Moral Courage: The Lifeblood of ethical leadership and followership, The Journal of Applaied Christian Leadership, Vol. 12, No. 2, pp: 41-53.
Guptaa, V., Chorab, S., Kumar Kakani, R.. (2017). Leadership competencies for effective public administration: a study of Indian Administrative Service officers, Journal of Asian Public Policy, 11(1), 99-120.
Hotchkiss, L.R., Passmore, H.A., & Howell, M.H., (2016), Transcendent Predictors of Hope, CPA Convention, Conference Paper.
Kakemam, E., & Dargahi, H. (2019). Competencies Gap in Hospital Management in Tehran, Iran: A Cross-sectional Survey. Journal of Health Management, 21(4), 451–464.
Kohl, K., & Swartz, J. (2019). Building Industry 4.0 Talent, in Coetzee, M., Thriving in Digital Workspaces: Emerging Issues for Research and Practice, Springer Nature Switzerland.
Kurczewska, A., Kyrö, P., Lagus, K., Kohonen, O. & Lindh-Knuutila, T. (2017). The interplay between cognitive, conative, and affective constructs along the entrepreneurial learning process. Education & Training, 60(7-8), 891-908.
Kang, H. J., Chung, K. W., & Nam, K. Y. (2015). A competence model for design managers: A case study of middle managers in Korea. International Journal of Design, Vol.9, No.2, 109-127.
Lan, M. T., & Hung, T. H. (2018). The Leadership Competency in Vietnam Public Administration. Organizations and Markets in Emerging Economies, 9(1), 8-20.
Lew, P. (2005). Preparing Leaders for the Complexities of the Security Environment in the 21st Century - SAF’s experience with Competency Based Learning, Paper Presented at the 41ST International Applaied Military Psycology Samposioum at Washngton DC from USA, 23 rd to 27 th May.
Mak, C., Snell, R.S., Hong, J. (2020). A spiritual perspective on Senge’s five disciplines: harmony and Alibaba, The Learning Organization, 27(6), 481-493.
Marianne Roux, Charmine E. J. Härtel. (2018). The Cognitive, Emotional, and Behavioral Qualities Required for Leadership Assessment and Development in the New World of Work, In the Petitta, L., Härtel, Ch. E.J., Ashkanasy, N.M., Zerbe , W.J., Individual, Relational, and Contextual Dynamics of Emotions. USA: Emerald Publishing Limited.
Merwe, L.V.D. (2006). Leadership meta-competences for the future world of work: an explorative study in the retail industry, submitted in fulfilment of the requirements for the degree Doctor in Commerce in faculty of economic and management sciences at the university of Johannesburg, South Africa.
Merwe, L. V. d., & Verwey, A. (2007). Leadership Meta-Competencies for the Future World of Work. SA Journal of Human Resource Management, 5(2), 33-41.
Oslyakova,I.V., Katakhova, S.S. (2020). Confidence as a Key Psycho–Personal Quality for Professional Managers, Advances in Economics, Business and Management Research, volume 128, International Scientific Conference "Far East Con" (ISCFEC), 203-206.
Pasban, M., Azar Kasb, A. & Fatehi Khoshkanab, L., (2012), A Comparative study of Management Based on Competency in Public and Private Institutions (Case study: East and West Azerbaijan Provinces), The Journal of Productivity Management, 6(3), 75-96(Perian).
Roux, M. (2022). Leadership and Leadership Development in the Context of the Future of Work, Submitted in fulfilment of the requirement for the Doctor of Philosophy Degree Swinburne, University of Technology.
Roy, S.R., (2015), The Self-Motivation Facet in Leadership and Education, In book: Promoting Trait Emotional Intelligence in Leadership and Education, IGI Global Publisher, USA, 71-85.
Skilton, M., & Hovsepian, F. (2018). The 4th Industrial Revolution Responding to the Impact of Artificial Intelligence on Business. Switzerland: Springer International Publishing.
Srivastava, S.C. (2015). Managing Core Competence of the Organization, Vikalpa: The Journal for Decision Makers, 30(4), 49-64.
Sumawidjaja, R.N., Suryana., Ahman, E., & Machmud, A. (2019). The impact of entrepreneurial competencies on creative industry performance in Indonesia. Journal of Entrepreneurship Education, 22(6).
Swanson, D.A. (2019). Examining Agency in Workplace Learning with Cooperative Extension Professionals, A Dissertation submitted to The Faculty of The Graduate School of Education and Human Development of The George Washington University in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Education.
Ustav, S., (2018), Exploring the Gaps of Metacompetencies between Entrepreneurs and Students, Journal of Enterprising Culture, 26(2), 155-183.
Williams, Ch. (1996). Management Competence and the Management Education Needs of Science Graduates, Management Learning, 27(3), 301-322.
Zafarnia, N., Abbaszadeh, A., Borhani, F., Ebadi, A. & Nakhaee, N. (2017). Moral competency: meta-competence of nursing care, Electronic Physician, 9(6), 4553-4562. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 639 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 439 |