تعداد نشریات | 29 |
تعداد شمارهها | 630 |
تعداد مقالات | 6,368 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,731,533 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,362,952 |
واکاوی وجوه تاثیرگذار بر ایجاد فاصله میان نظریه و عمل در معلمان ابتدایی؛ یک پژوهش روایتی | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 4، دوره 20، شماره 50، شهریور 1402، صفحه 75-54 اصل مقاله (762.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2023.42766.5098 | ||
نویسندگان | ||
نجمه سلطانی نژاد1؛ پروین سالاری چینه* 2 | ||
1مدرس، گروه علوم تربیتی، پردیس شهید باهنر، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران. | ||
2استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر واکاوی وجوه تاثیرگذار بر ایجاد فاصله میان نظریه و عمل در معلمان ابتدایی است. بدین منظور از روش روایتپژوهی استفاده شده است و بر مبنای روش نمونه گیری هدفمند ملاکمحور، با 16 نفر از معلمان نمونه مدارس ابتدایی دولتی شهر تهران تا رسیدن به اشباع نظری دادهها مصاحبه شد. برای گردآوری دادهها از مصاحبههای روایی و نیمه ساختاریافته و همچنین یادداشتهای میدانی استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها، از روش تحلیل مضمونی روایتها بهره گرفته شد. یافتهها نشان داد که 4 مضمون (عامل) اصلی ( تجربیات معلم، آموزش، ویژگیهای شخصیتی معلم و ماهیت کودک ابتدایی) به عنوان وجوه تاثیرگذار بر عمل معلمان وجود دارند. نتیجه این تحقیق نشان میدهد که عمل معلمان تنها متاثر از آموزش نیست؛ بلکه 3 عامل تجربیات معلم، ویژگیهای شخصیتی معلم و ماهیت کودک ابتدایی نیز وجود دارد که فاصله میان نظریهی نظریهپردازن تربیتی و عمل معلمان ابتدایی را توجیه میکند. نادیده گرفتن این 3 عامل موجب پایین آمدن بازده دورههای آموزشی پیش، بدو و ضمن خدمت معلمان میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: فاصله نظریه و عمل؛ فعل تربیتی معلم؛ تربیت معلم؛ روایت پژوهی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 30 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 16 |