تعداد نشریات | 29 |
تعداد شمارهها | 630 |
تعداد مقالات | 6,368 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,731,593 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,362,980 |
رویکردهای نوین آموزش در موزه ها و تاثیر حس همدلی بر نتایج یادگیری بازدیدکنندگان مطالعه موردی، اثر نادعلی میرعماد | ||
مطالعات هنرهای تجسمی | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 1،2، تیر 1402، صفحه 25-36 اصل مقاله (547.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jart.2023.45447.1034 | ||
نویسندگان | ||
مریم فدایی تهرانی1؛ احمد ندایی فرد* 2؛ مهرانگیز پیوسته گر3 | ||
1دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا س، تهران، ایران. | ||
2دانشیار، گروه طراحی صنعتی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا س، تهران، ایران | ||
3دانشیار، گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا س، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
موزه، نهادی فرهنگی با اشیای متفاوت هنری و علمی است که بر ارکان مهم آموزشی، نمایشی و پژوهشی قرار دارد و مهمترین عملکرد آن، انتقال دانش ادراکی و عاطفی است تا از این طریق بتواند نسبتبه شکلگیری شخصیتها و دسترسی به ارزشهای زیباییشناختی و اخلاقی جامعه عمل کند. هدف این مقاله، شناخت همدلی به منزلۀ رویکردی نوین در آموزش موزه است که با مطالعۀ موردی یک اثر موزهای، بهنام «قطعۀ خط نادعلی میرعماد»، سعی دارد برمبنای نظریۀ آموزشی بلوم، به این پرسشها پاسخ دهد: چه ارتباطی بین همدلی و نتایج آموزشی موزه وجود دارد؟ همدلی چگونه سطوح یادگیری بازدیدکننده را تغییر میدهد؟ روش پژوهش توصیفی-تحلیلی است و گردآوری دادهها از راه منابع کتابخانهای انجام میشود و ابزار سنجش، پرسشنامۀ همدلی با موزه و آنالیز دادهها از راه کمّی و کیفی است. این مقاله با فرض اینکه همدلی، عامل مهمی در تقویت جنبههای ارزشی و اجتماعی حاصل از یادگیری موزه است، استدلال میکند یادگیری، مهمترین نتیجۀ آموزش موزه است و با مؤلفههای همدلی ارتباط نزدیکی دارد. با توجه به یافتههای آماری، نتایج نشان میدهد در آموزش موزه، یادگیری و همدلی از عوامل اصلی تغییر نگرشها و ارزشهای فردی هستند و بهمنزلۀ عامل مهمی در تغییر رفتارهای اجتماعی و تقویت تجربیات انسانی دخالت دارند و به موزه یاری میدهند تا در تحقق نتایج یادگیری از راه فضای موزهها (انتقال پیامهای اخلاقی و زیباییشناختی) آثار هنری و تاریخی، بهخوبی عمل کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش موزه؛ رویکردهای نوین آموزش موزه؛ موزه و همدلی؛ نظریه آموزش و یادگیری بلوم؛ اثر نادعلی میرعماد | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 16 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 22 |