
تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 757 |
تعداد مقالات | 7,335 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,150,819 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,300,293 |
هنر کوچ دوزی هند و رابطه آن با رودوزیهای ایرانی | ||
مطالعات هنرهای تجسمی | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 1، تیر 1402، صفحه 37-47 اصل مقاله (2.38 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jart.2023.45389.1032 | ||
نویسندگان | ||
مریم فروغی نیا* 1؛ مرتضی شاهسوار2 | ||
1استادیار گروه فرش دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر شیراز ایران | ||
2کارشناسی ارشد طراحی صنعتی، دانشگاه تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هندوستان، سرزمین تنوع فرهنگ و عقاید، طی دورههای متمادی پذیرای مهاجرانی از کشورهای دور و نزدیک بوده است. همزیستی مسالمتآمیز اقوام، دستاوردهایی قابلتوجه در عرصههای مختلف ایجاد کرده و در آثار هنری بروز یافتهاند. رودوزیهای غنی و متنوع این سرزمین، مؤید این امر است. بخشی از مهاجران ساکن در مناطق سند پاکستان و گجرات هند، ایرانیتبارهایی هستند که در عصر صفوی بهویژه از شرق و جنوب کشور بهدلایل مختلف به این مناطق مهاجرت کردند و رودوزیهای سنتی، بخشی از معاش آنها بوده است. بررسی این هنر، در حوزۀ سیر تحول و انتشار هنرهای ایرانی حائز اهمیت است و هدف از این مقاله، معرفی هنر کوچدوزی و شناسایی ویژگیهای آن است. پرسش اصلی این پژوهش عبارت است از: کوچدوزی هند چه زیرشاخههایی داشته و با کدامیک از رودوزیهای ایرانی وجه اشتراک دارد؟ این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر منابع کتابخانهای و الکترونیکی است. نتایج، بیانگر غنا و تنوع هنر کوچدوزی و شباهتهای قابلملاحظۀ آن با برخی از رودوزیهای ایرانی، بهویژه در تکنیک و نقش است که نهتنها با رودوزیهای اقوام کوچنشین جنوب و شرق ایران شباهت دارد، بلکه رد پای رودوزیهای شهری و درباری ایرانی نیز در این هنر مشاهده میشود. باوجود این شباهتها، ویژگیهای اختصاصی زیرشاخههای هنر کوچدوزی در گذر زمان بهخوبی شکل گرفته و با نقوش و مضامین هندی ترکیب یافته است. همچنین از لحاظ تکنیک و مواد اولیه، در مواردی تحتتأثیر یکدیگر، تلفیقهایی در آنها صورت پذیرفته و آن را به یک هنر هویتمدار در هند تبدیل کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
گجرات؛ اقوام مهاجر؛ کوچدوزی؛ رودوزیها ایرانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 266 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 528 |