تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 691 |
تعداد مقالات | 6,782 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,081,190 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,478,810 |
پدیدارشناسی مفهوم فضا در نمایش آیینی -سنتی تعزیه | ||
مطالعات هنرهای تجسمی | ||
دوره 1، شماره 1، تیر 1402، صفحه 109-115 اصل مقاله (389.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jart.2023.44777.1029 | ||
نویسنده | ||
سارا اللهیاری* | ||
دکتری تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
تعزیه، از سنتهای آیینی و رسوم ملی-مذهبی نسبتاً کهن و معرّف بخشی از هویت دینی دیرپای مردم ایران است. بیشک، این پدیده مانند سایر پدیدههای فرهنگی، تحتتأثیر زمینهها، شرایط و ظرفیتهای فرهنگی و نیازها و ضرورتهای اجتماعی-تاریخی پا به عرصۀ وجود نهاده، رشد و تطور یافته و دوام و بقا پیدا کرده است. تعزیه بهعنوان اجرایی آیینی با قدمتی طولانی که شیوۀ نوین آن از صفویه شکل گرفت و در قاجاریه رواج یافت، همواره سعی در تعامل با مخاطب عام برای انتقال مفاهیم و تأثیرگذاری بیشتر داشته است. کثرت مؤلفهها، تنوع اشکال، لایههای معنایی متراکم، وجهۀ نمادین و درنتیجه، قابلیت تفسیرپذیری بالای این آیین موجب شده است تا محققان بهناچار برای کاوش در ابعاد مختلف آن از رویکردهای مطالعاتی متعددی بهره گیرند. برایناساس، مسئلۀ اصلی پژوهش این است که چه ارتباط دوسویهای میان مخاطب و فضای تعزیه برقرار است. همچنین مکان تعزیه چه تأثیری در انتقال مضامین آن و ارتباطش با مخاطبان دارد. هدف در این پژوهش آن است تا نقش مخاطب در اجرا و همچنین ارتباط بین مخاطب و اجراگر را مورد بررسی قرار دهد. روش این پژوهش توصیفی-تطبیقی و گردآوری اسناد، با شیوۀ کتابخانهای انجام شده است. در نتیجهگیری باید اذعان داشت که مخاطب شبیهخوانی در جریان اجرای تعزیه، نهتنها عنصری منفعل و جدای از اجرا نیست، بلکه از این طریق بستری فراهم میشود که به فاعل کنشمند تبدیل شده و طیف متنوعی از مشارکت را تجربه کند. | ||
کلیدواژهها | ||
فضا؛ تعزیه؛ پدیدارشناسی؛ نمایش؛ آیینی و سنتی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 147 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 179 |