تعداد نشریات | 29 |
تعداد شمارهها | 630 |
تعداد مقالات | 6,368 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,731,548 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,362,956 |
بررسی مضامین و معانی نقوش ترکیبی «انسان-خط» در هنر فلزکاری سلجوقی | ||
مطالعات هنرهای تجسمی | ||
دوره 1، شماره 1،2، تیر 1402، صفحه 117-122 اصل مقاله (1.01 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jart.2023.7813 | ||
نویسندگان | ||
سحر صادقی* 1؛ علیرضا طاهری2 | ||
1دانشجوی دکتری هنرهای اسلامی، دانشکده هنرهای صناعی، دانشگاه هنر اسلامی، تبریز، ایران | ||
2فوق دکتری تاریخ هنر، استاد گروه آموزشی تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در دورۀ سلجوقیان نقوش تزئینی آثارفلزی به اوج شکوفایی و نوآوری دست مییابد. در میان این نقوش، نقش ترکیبی «انسان-خط» به عنوان تحولی نوین در هنر اسلامی و دورۀ سلجوقی محسوب میگردد. ماهیت این نقوش تنها خلق تصاویری زیبا و تزئینی نمیتواند باشد، بلکه طراح در پس نمایش مضامین ظاهری، سعی در نمایش یک معنای درونی براساس تفکر و اعتقادات حقیقی واقع در جوامع آن روزگاران با درنظر گرفتن تأثیرات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هر عصری داشته است. سؤالی که مطرح میگردد این است: نقوش ترکیبی «انسان-خط» بر روی آثار فلزی سلجوقیان دارای چه مضامین و معانی هستند؟ فرض اولیه تأکید بیشتری بر تزئینی بودن بیشتر این نقوش داشت اما با تحقیق و بررسی انجام شده این مهم محقق شد که این نقوش علاوه بر مضامین ظاهری کتیبهها شامل دعا، آرزوهای خوب، پند و اندرزT دارای معانی رمزی و اعتقادات درونی به طلسم و جادو برای رفع بلا و دفع چشمزخم، دوستی، حمایت و میل به ارتباط و زندگی برای مالک اثر نیز بودهاند. هدف از این پژوهش ریشهیابی رمز و معانی درونی نقوش ترکیبی «انسان-خط» است. این تحقیق به روش توصیفی_تاریخی و با استفاده از دادههای کتابخانهای، مقالات و سایتهای معتبر میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
سلجوقیان؛ فلزکاری؛ انسان - خط؛ مفاهیم درونی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 13 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 19 |