- احمدپور،روژینا؛هاشمی،نظام؛ نجاری،مسعود و آرمند،محمد(1400). مدل ساختاری وجدان تحصیلی بر اساس کفایت اجتماعی با نقش میانجی اشتیاق تحصیلی. سلامت روان کودک .8(2)،119-107.
- چمنی،محمد؛عجم،علی اکبر ؛ سلم آبادی،مجتبی(1396). بررسی نقش هوش اجتماعی و انگیزش تحصیلی در اشتیاق تحصیلی دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. نشریه: توسعه ی آموزش جندی شاپور.8(4):408-399.
- حاج حسینی،منصوره؛هدایتی،الهه و غلامعلی لواسانی،مسعود(1400). الگوی ساختاری ارتباط میان سبک دلبستگی و سرزندگی تحصیلی: نقش واسطه ای امید. روانشناسی تربیتی .17(59):22-1.
- حجازی، الهه(1400).روانشناسی تربیتی در هزاره سوم، تهران: انتشارات رشد.
- خرمایی، فرهاد و کمری، سامان (1395). ساخت و بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس امید به تحصیل. راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(8)، 37-15.
- درتاج، اطهره، توحیدی، افسانه، تجربهکار، مهشید(1399). اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر امید تحصیلی، سرسختی تحصیلی، سازگاری تحصیلی و ذهن آگاهی، پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 6(3)، 90-69.
- درستکارمقدم،حسین؛ درتاج،فریبرز وفرخی،نورعلی(1400). نقش میانجیگری اشتیاق تحصیلی در رابطه علّی سبک های دلبستگی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی.12 (1)،168-158.
- سعادت،سجاد؛ داورپناه،سیدهدایتاله؛ سعیدپور،فریبا وسمیعی،فاطمه(1398). نقش سرمایههای روانشناختی (امید، خوش بینی، خودکارآمدی، تاب آوری) در تعهد تحصیلی دانشجویان. نشریه: راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی).12(3):11-1.
- عباسی،مسلم؛ اعیادی،نادر؛ شفیعی؛هادی و پیرانی،ذبیح(1394). نقش بهزیستی اجتماعی و سرزندگی تحصیلی در پیش بینی اشتیاق تحصیلی دانشجویان پرستاری. نشریه: راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی).8(6):54-49.
- غلامیپور، مژگان، توحیدی، افسانه، عسکرزاده، قاسم(1398) رابطه امید تحصیلی با پیشرفت تحصیلی و انگیزه تحصیلی با نقش واسطهای خوش بینی تحصیلی دانشآموزان دختر متأهل، آموزش در علوم انتظامی، 6(21): 172-145.
- فرج زاده،پروین؛ غضنفری،احمد؛ چرامی،مریم و شریفی،طیبه(1399). اثربخشی آموزش سرمایه های روان شناختی بر اهمال کاری تحصیلی دانشجومعلمان دختر با اشتیاق تحصیلی پایین. نشریه: پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی.7(4)،(پیاپی28):42-31.
- قدم پور،عزت اله؛ حیدریانی،لیلا؛ برزگر بفرویی،مهدی و دهقان منشادی،منصور(1397). بررسی نقش امید تحصیلی و حمایت عاطفی ادراک شده در پیشبینی بهزیستی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. ۱۰ (۳): ۴۷-۵۷.
- گنجی،بی نظیر؛ توکلی،سمیرا؛ بنی اسدی شهربابک، فائزه و اسدی،سکینه(1395). ررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت و اشتیاق تحصیلی دانشجویان.9(2):155-150.
- ملائی، فاطمه، حجازی، مسعود، یوسفی افراشته، مجید، مروتی، ذکراله. (1399). نقش میانجی ذهنآگاهی در رابطه بین اشتیاق تحصلی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان دختر. فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی، 14 (48)، 75-90.
- وزیریمهر و سلیمی(1400). مدل یابی ساختاری تأثیر امید تحصیلی بر درگیری تحصیلی با نقش میانجی خودکار آمدی تحصیلی بر روی دانش آموزان، فصلنامه مطالعات روانشناسی تربیتی، 18(44)، 73-62.
- Chang, E., Lee, A., Byeon, E., Seong, H., Lee, S.M. (2016). The mediating effect of motivational types in the relationship between perfectionism and academic burnout. Personality and Individual Differences, 89 (6), 202-210.
- Chaya, H. (2022). The variables affecting students' enthusiasm for studying in virtual settings: a review. Asian J. Sci. Technol. Soc, 1(1), 11–16. doi: 10.53402/ajsts. v1i1.5 Chena, J., Huebner, E. S., and Tian, Cheavens, J. S., Heiy, J. E., Feldman, D. B., Benitez, C., & Rand, K. L. (2019). Hope, goals, and pathways: Further validating the hope scale with observer ratings. The Journal of Positive Psychology, 14(4), 452-462.
Cheavens,J.S., Feldman,D.B., Gum,A., Michael,S.T.,& Snyder,C.R.(2019). Social indicators research, 77(2), 61-78.
Dami, Z. A., Tameon, S. M., & Saudale, J. (2020). The predictive role of academic hope in academic procrastination among students: a mixed methods study. Pedagogika, 137(1), 208-229.
- Datu, J. A. D., King, R. B., & Valdez, J. P. M. (2018). Psychological capital bolsters motivation, engagement, and achievement: Cross-sectional and longitudinal studies. The Journal of Positive Psychology, 13(3), 260-270.
- Fredricks,J.A., Phyllis C.B., & Alison,H.(2004).School Engagement:Potential of the Concept, State of the Evidence. Review of Educational Research, 74(1), 59-109.
- Freudenberg,B. & Samarkovski,L. (2014).Enthusiasm and the effective modern academic, Australian Universities Review, 56(1), 22-31.
- Greenwoood, J., Horton, D. J. & Utley, S. (2012). Parental influences on achievement motivation and student engagement. In S. L. Christenson, A. L. Reschly, & C. Wylie (Eds.), The handbook of research on student engagement (pp. 315–342). New York: Springer.
- Grøtan, K., Sund, E. R., Bjerkeset, O. (2019). Mental Health, Academic Self-Efficacy and Study Progress Among College Students. Frontiers in Psychology, 10, 1-11
- Hicks, R. E., & Wu, F. M. Y. (2018). Psychological capital as mediator between adaptive perfectionism and academic procrastination. GSTF Journal of Psychology (JPsych), 2 (1): 1-10.
- Lee, W.W.S. (2017). Relationships among grit, academic performance, perceived academic failure, and stress in associate degree students. Journal of Adolescence, 60 (7), 148-152.
- Lei, H., Cui, Y., & Chiu, M.M .(2021) The relationship between teacher support and students’ academic emotions: A Meta-Analysis. Front. Psychol. 8:2288.
- lotfi, S., & Ashouri, H. (2023). The relationship between academic optimism and academic engagement with the mediating role of goal orientation and academic identity of girls' secondary school students. Management and Educational Perspective, 5(1), 92-110.
- Rand, K. L., Martin, A. D., & Shea, A. M. (2019). Hope, but not optimism, predicts academic performance of law students beyond previous academic achievement. Journal of Research in Personality, 45, 638- 686.
- Salmela-Aro, K., Upadyaya, K. (2015). The school work engagement inventory. Energy, Dedication and Absorption (EDA). European journal of psychological assessment, 28(1),60-67.
- Sezgin, F., & Erdogan, O. (2016). Academic Optimism, Hope and Zest for Work as Predictors of Teacher Self-Efficacy and Perceived Success. Educational Sciences: Theory & Practice, 15, 7-19.
- Snyder, C. R., Lopez, S. J., Shorey, H. S., Rand, K. L. & Feldman, D. B. (2003). Hope theory, measurements, and applications to school psychology. School Psychology Quarterly, 18(1), 122-139.
- Snyder, C. R., Rand, K. L., & Sigmon, D. R. (2018). Hope theory: A member of the 933 positive psychology family. In M. W. Gallagher & S. J. Lopez (Eds.) The Oxford handbook of hope (pp. 27–44). New York: Oxford University Press.
- Tschannen-Moran, M. Bankole, R. A. Mitchell, R.M. & Moore J. R. D.M.(2013). Student academic optimism: Aconfirmatory factor analysis. Journal of Educational Administration, 51 (2), 150-175.
- Yotsidi, V., Pagoulatou, A., Kyriazos, T., & Stalikas, A. (2018). The role of hope in academic and work environments: An integrative literature review. Psychology, 9(3), 385-402.
- Zyngier, D. (2018). (Re) Conceptualising student engagement: Doing education not doing time.Teaching and Teacher Education, 24 (7), 1765- 1776.
|