تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 700 |
تعداد مقالات | 6,840 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,129,445 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,505,160 |
تاثیر اشتیاق تحصیلی بر امید تحصیلی از طریق نقش میانجی خوش بینی تحصیلی در دانش آموزان | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 2، دوره 20، شماره 50، شهریور 1402، صفحه 33-20 اصل مقاله (786.88 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2023.44536.5291 | ||
نویسندگان | ||
غلامحسن پناهی* 1؛ طیبه اردونی2؛ سجاد کاظمی3 | ||
1استادیار،گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران. | ||
3کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه سیستانوبلوچستان، زاهدان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف تحقیق حاضر تعیین تأثیر اشتیاق تحصیلی بر امید تحصیلی از طریق نقش میانجی خوشبینی تحصیلی در دانشآموزان بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی به روش معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر مقطع دوم متوسطه ناحیه دو شهر زاهدان در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد4191 نفر که براساس جدول مورگان تعداد 352 نفر به عنوان حجم نمونه از طریق روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه اشتیاق تحصیلی(فردریکز و همکاران، 2004)، پرسشنامه خوشبینی تحصیلی(اسچننموران و همکاران، 2013) و پرسشنامه امید تحصیلی(خرمایی و کمری، ۱۳۹۶) بود. روایی پرسشنامهها از نوع محتوایی و اعتبار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه اشتیاق تحصیلی 79/0، خوشبینی تحصیلی 81/0 و امید تحصیلی 84/0 برآورد گردید. نتایج نشان داد اشتیاق تحصیلی بر امید تحصیلی و اشتیاق تحصیلی بر خوشبینی تحصیلی دانشآموزان تاثیر مستقیم و معناداری داشت. همچنین خوشبینی تحصیلی بر امید تحصیلی دانشآموزان تاثیر مستقیم و معناداری داشت. نتایج نیز بیانگر این بود اشتیاق تحصیلی بر امید تحصیلی از طریق نقش میانجی خوشبینی تحصیلی دانشآموزان تاثیر غیرمستقیم و معناداری داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
"اشتیاق تحصیلی"؛ " امید تحصیلی "؛ "خوش بینی تحصیلی" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 811 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 769 |