تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 701 |
تعداد مقالات | 6,847 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,203,258 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,515,690 |
مدلیابی ترس از شکست بر اساس خودانتقادگری، طرحوارههای ناسازگار اولیه و ادراک شایستگی با میانجیگری اضطراب رقابتی در دانشآموزان | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 20، شماره 50، شهریور 1402، صفحه 19-1 اصل مقاله (936.99 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2023.41871.4989 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه اشرافی دشت ارژنه1؛ یوسف دهقانی* 2؛ فریده السادات حسینی2 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران. | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف ازآنجا این پژوهش مدلیابی ترس از شکست بر اساس خودانتقادگری، طرحوارههای ناسازگار اولیه و ادراک شایستگی با میانجیگری اضطراب رقابتی در دانشآموزان دختر متوسطه دوم بود که با روش همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری انجام گرفت. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر دوم متوسطه شهر شیراز بود که تعداد آنها در بازه زمانی پژوهش، 7420 دانشآموز بود. در این پژوهش حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران، 361 مشارکت کننده تعیین شد. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامههای ارزیابی ترس از شکست کانروی (2002)، سطوح خودانتقادی تامپسون و زاروف (2004)، طرحواره ناسازگار اولیه یانگ (1998)، ادراک شایستگی هارتر (1982) و اضطراب رقابتی ایلی نویز (1990) استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها از طریق نرمافزار AMOS 18 انجام گرفت. نتایج نشان داد که خودانتقادگری علاوهبر تأثیر مستقیم با میانجی اضطراب رقابتی با ترس از شکست رابطه مثبت و غیرمستقیم دارد (23/0= B). همچنین، طرحوارههای ناسازگار اولیه علاوهبر تأثیر مستقیم با میانجی اضطراب رقابتی با ترس از شکست رابطه مثبت و غیرمستقیم دارد (21/0= B). در نهایت ادراک شایستگی علاوهبر تأثیر مستقیم با میانجی اضطراب رقابتی با ترس از شکست رابطه منفی و غیرمستقیم دارد (26/0-= B). با توجه به یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که اضطراب رقابتی میتواند رابطهی مثبت بین خودانتقادگری و طرحوارههای ناسازگار اولیه با ترس از شکست دانشآموزان را افزایش دهد و از طرف دیگر رابطهی منفی بین ادراک شایستگی و ترس از شکست دانشآموزان را کاهش دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
Fear of Failure Self-Criticism؛ Maladaptive Schemas؛ Perceived Competence؛ Competitive Anxiety؛ Adolescent | ||
مراجع | ||
امیریان، مریم. حجازیدینان، پریسا. رحیمیانمشهدی، مریم. (1397). تأثیر جنسیت و نوع رشته ورزشی بر انگیزش پیشرفت و
ترس از شکست در ورزشکاران. مطالعات روانشناسی ورزشی، 25، 148-131.
آهنگری، الهه. طحان، محمد. سیدآبادی، زهرا. صادقیفر. اعظم. (1399). بررسی رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه و ترس از
ارزیابی منفی در دانشآموزان مبتلا به اضطراب امتحان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، ۷(۲)، ۱۲-۱.
بوستانبانغازیان، میلاد. و حسینی، فاطمه سادات. (1395). مقایسة اضطراب رقابتی و ترس از شکست در پستهای مختلف فوتبال. مطالعات روانشناسی ورزشی، 20، 16-1.
حاج اکبری، الهام. عباسی، قدرت الله. (1400). اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر شرم درونیشده و ترس از شکست دانش آموزان دختر. رویش روان شناسی، ۱۰(۴)، ۱۴۲-۱۳۳.
حسنی، لطیفه. عظیمی، حکیم. و بابایی، مریم. (1399). پیشبینی اضطراب اجتماعی بر اساس طرحوارههای ناسازگار اولیه و ناگویی هیجانی. پنجمین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی و مطالعات اجتماعی ایران.
حسینی، راضیه. و افشارینیا، کریم. (1397). پیشبینی تصویر بدن و سطوح خود انتقادی بر مبنای طرحوارههای ناسازگار اولیه. مجله علوم حرکتی و رفتاری، 1(1)، 143-139.
حسینی، فریده سادات. و درویشی، کبری. (1394). نقش ویژگیهای شخصیتی و ابعاد فرزندپروری خانواده در خودخاموشی و خودنقدی نوجوانان. فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده، 10(32)، 98-73.
رجبپور فرخانی، سمیه. آزاده، پارسا. قنبرپور، بهناز. و وحیدی، شعیب. (1398). بررسی رابطه بین ترس از شکست و خودکنترلی با تعلل ورزی تحصیلی در دانشآموزان مقطع متوسطه. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 5(1)، 86-78.
رجبی، غلامرضا؛ و عباسی، قدرتاله. (1390). بررسی خودانتقادی، اضطراب اجتماعی و ترس از شکست با کمرویی درونی شده در دانشجویان. پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره، 1(2)، 182-171.
زارعسلطانی، اکرم. و قمری، محمد. (1395). رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه مادران با اضطراب آشکار و پنهان دانشآموزان دختر ابتدایی. فصلنامه زن و مطالعات خانواده، 9(33)، 62-45.
سواری، کریم. و فرزادی، فاطمه. (1399). آزمون و طراحی الگوی رابطه علیّ شایستگی تحصیلی و خود شفقتی با ترس از شکست تحصیلی از طریق اهداف پیشرفت. مجله دستاوردهای روانشناختی، 4(1)، 150-127.
شجاعیباغینی، فائزه. و بهرامی، محمود. (1397). بررسى رابطه ادراک شایستگى با اضطراب و احساس تنهایى در کودکان بى سرپرست مراکز شبه خانواده. دو فصلنامه مطالعات پلیس زن، 12(29)، 19-5.
کدیور، پروین. (1390). نظریه شخصیت و یادگیری. تهران: انتشارات سمت.
محمدی، شهناز. و طاهرنشاطدوست، حمید. (1396). رابطه ابعاد تنظیم هیجان و طرحوارههای ناسازگار اولیه با اضطراب اجتماعی در زنان متأهل شهر اصفهان. سلامت جامعه، 11(1)، 68-59.
نجفیان، جمشید. و اخوانطیب، افشان. (1390). مقایسه اثر دو روش آرامسازی عضلانی و آرامسازی بیوفیزیک روی اضطراب و استرس بیماران مبتلابه فشارخون خفیف. دانشگاه علوم پزشکی جهرم، 9(1)، 31-23.
هالجین، ریچارد. و ویتبورن، سوزانکراس. (1399). آسیبشناسی روانی: دیدگاههای بالینی درباره اختلالات روانی. ترجمه ی یحیی سید محمدی. تهران: نشر روان.
Amjad, R., Irshad, E., & Gul, R. (2018). Relationship between Competition Anxiety and Fear of Failure among Sportsmen and Sportswomen. Journal of Postgraduate Medical Institute, 32(1), 65-69. Barnard, M.P., & Chapman, P. (2018). The moderating effect of trait anxiety on anxiety-related thoughts and actions whilst driving. Personality and Individual Differences, 135, 207-211. Barnett, L. M., Ridgers, N. D., & JoSalmon, K. H. (2017). Setting them up for lifetime activity: Play competence perceptions and physical activity in young children. Journal of Science and Medicine in Sport, 20(9), 856-860. Cacciotti, G., Hayton, J. C., Mitchell, J. R., & Allen, D. G. (2020). Entrepreneurial fear of failure: Scale development and validation. Journal of Business Venturing, 35(5), 1-25. Colman, L. K. (2010). Maladaptive schemas and depression severity: Support for incremental validity when controlling for cognitive correlates of depression. Master Thesis, University of Tennessee. Conroy, D. E. (2002). Representational models associated with fear of failure in adolescents and young adults the Pennsylvania State University. Journal of Personality, 71(5), 757-758. Conroy, D. E., & Elliot, A. J. (2004). Fear of failure and achievement goals in sport: Addressing the issue of the chicken and the egg. Anxiety, Stress & Coping, 17(3), 271- 285. Conroy, D. E., Coatsworth, J. D., & Fifer, A. M. (2005). Testing dynamic relations between perceived competence and fear of failure in young athletes. European review of applied psychology, 55(2), 99-110. Conroy, D. E., Kaye, M. P., & Fifer, A. M. (2007). Cognitive links between fear of failure and perfectionism. Journal of Rational – Emotive & Cognitive- Behavior Therapy, 25, 237-253. Conroy, D. E., Willow, J. P., & Metzler, J. N. (2002). Multidimensional fear of failure measurement: The performance failure appraisal inventory. Journal of applied sport psychology, 14(2), 76-90. Correia, M. E., & Rosado, A. (2018). Fear of failure and anxiety in sport. Análise Psicológica, 36(1), 75-86. Daniels, M. A., & Robinson, S. L. (2019). The shame of it all: a review of shame in organizational life. Journal of Management, 45(6), 2448-2473. Doğan, P. K. (2018). Examining the relation between the fear of negative evaluation and the anxiety for social appearance in folk dancers. Journal of Education and Training Studies, 6(3), 59-65. Duan, W., & Guo, P. (2015). Association between virtues and posttraumatic growth: preliminary evidence from a Chinese community sample after earthquakes. Peer Journal, 3, e883. https://doi.org/10.7717/peerj.883. Guo-hua, G. U., & Jiong-huang, L. I. (2008). The Prediction of Goal Orientation and Perceived Competence on Fear of Failure among College Athletes. Perceptual and Motor Skills, 105(1), 83-101. Hart, Depression: the Prospective Moderating Role of Fear of Compassion from Others. Mindfulness, 11, 1699–1709. Harter, S. (1982). TJ. S., Kirby, J. N., Steindl, S. R., Kane, R. T., & Mazzucchelli, T. G. (2020). Insecure Striving, Self-Criticism, andhe Perceived Competence Scale for Children. Child Development, 3(52), 87- 97. Hinrichsen, H., Waller, G., Emanuelli, F. (2004). Social anxiety and agoraphobia in the eating disorders: Associations with core beliefs. The Journal of Nervous and Mental Disease, 192(11), 784–787. Hjeltnes, A., Binder, P. E., Moltu, C., & Dundas, I. (2015). Facing the fear of failure: An explorative qualitative study of client experiences in a mindfulness-based stress reduction program for university students with academic evaluation anxiety. International journal of qualitative studies on health and well-being, 10(1), 1-14. Janovsky, T., Rock, A., Thorsteinsson, E., Clark, G., & Murray, C. (2020). The relationship between early maladaptive schemas and interpersonal problems: A meta‐ analytic review. Clinical Psychology & Psychotherapy, 27(3), 408-447. Keating, D. P., I. Demidenko, M., & Kelly, D. (2019). Cognitive and neurocognitive development in adolescence. In Reference Module in Neuroscience and Biobehavioral Psychology. Elsevier. Lerche, V., Neubauer, A. B., & Voss, A. (2018). Effects of implicit fear of failure on cognitive processing: A diffusion model analysis. Motivation and emotion, 42(3), 386- 402. McKenney, S. J., & Bigler, R. S. (2016). Internalized sexualization and its relation to sexualized appearance, body surveillance, and body shame among early adolescent girls. The Journal of Early Adolescence, 36(2), 171-197. MacMaster, K., Donovan, L. A., & MacIntyre, P. D. (2011). The effects of being diagnosed with a learning disabilitiy on children›s self-esteem. Child Study Journal, 2(32), 101- 108. Marin, M. F., Lord, C., Andrews, J., Juster, R. P., Sindi, S., ArsenaultLapierre, G., et al. (2011). Chronic stress, cognitive functioning and mental health. Neurobiol Learn Mem, 96, 583-595. Martens, R., Vealey, R. S., & Burton, D. (1990). Competitive anxiety in sport. Champaign, IL: Human Kinetics. Martin, R. C. Dahlen, E. R. (2005). Cognitive emotion regulation in the prediction of depression, anxiety, stress, and anger. PID, 39 (7), 1249-60. Ninot, G., Bilard, J., & Deligneres, D. (2005). Effects of integrated or segregated sport participants on thephysical self for adolescents with mental retardation. Journal of Intellectual Disability Research, 5(49), 682-689. Nordahl, H. M., Holthe, H., & Haugum, J. A. (2005). Early maladaptive schemas in patients with or without personality disorders: Does schema modification predict symptomatic relief? Clinical Psychology & Psychotherapy, 12(2), 142-149. Orkaizagirre‐Gómara, A., Sanchez De Miguel, M., Ortiz de Elguea, J., & Ortiz de Elguea, A. (2020). Testing general self‐efficacy, perceived competence, resilience, and stress among nursing students: An integrator evaluation. Nursing & health sciences, 22(3), 529-538. Page, C. E., & Coutellier, L. (2018). Adolescent Stress Disrupts the Maturation of Anxiety- related Behaviors and Alters the Developmental Trajectory of the Prefrontal Cortex in a Sex- and Age-specific Manner. Neuroscience. 390, 265-277. Pekrun, R., Goetz, T., Frenzel, A., Barchfeld, P., & Perry, R. (2011). Measuring emotions in students’ learning and performance: The Achievement Emotions Questionnaire (AEQ). Contemporary Educational Psychology, 36, 36-43. Pogrow, S. (2017). The Failure of the US Education Research Establishment to Identify Effective Practices: Beware" Effective Practices Policies". Education policy analysis archives, 25(5), 1-19. Redfield, J. L. (2008). The influence of an educational coaching model on children's perceived competence and self-esteem: ProQuest. Rose, A. V., & Rimes, K. A. (2018). Self‐criticism self‐report measures: Systematic review. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 91(4), 450-489. Sagar, S. S., & Stoeber, J. (2009). Perfectionism, fear of failure, and affective responses to success and failure: The central role of fear of experiencing shame and embarrassment. Journal of Sport and Exercise Psychology, 31(5), 602-627. Sagar, S. S., Lavallee, D., & Spray, C. M. (2009). Coping with the effects of fear of failure: A preliminary investigation of young elite athletes. Journal of Clinical Sport Psychology, 3(1), 73-98. Sax, L. (2017). Why gender matters: What parents and teachers need to know about the emerging science of sex differences. New York: Harmony. Schooler, D., Ward, L. M., Merriwether, A., & Caruthers, A. S. (2005). Cycles of shame: Menstrual shame, body shame, and sexual decision‐making. Journal of sex research, 42(4), 324-334. Schunk, D. H., Meece, J. R., & Pintrich, P. R. (2012). Motivation in education: Theory, research, and applications. Pearson Higher Ed. Stead, R., Neufeld, R. W. & Shanahan, M. J. (2010). “I’ll go to therapy, eventually”: Procrastination, stress and mental health. Personality and individual differences, 49(3), 175-180. Thimm, J. C. (2010). Personality and early maladaptive schemas: A five-factor model perspective. Journal of behavior therapy and experimental psychiatry, 41(4), 373-380. Thompson, R. & Zuroff, D. C. (2004). The Levels of Self-Criticism Scale: Comparative self-criticism and internalized self-criticism. Personality and Individual Differences, 36(2), 419-430. Torres, C. (2002). Early Maladaptive Schemas and Cognitive Distortions in Psychopathy and Narcissism. PhD Thesis, Australian National University, Australia. Urla, R. (2009). Relationship between social anxiety and feelings of competence. Journal of Anxiety Disorders, 2, 1123-1135. Uszynska–Jarmoc, J. A. (2008). The self-concept, cognitive competence and social functioning of children graduating preschool. Finland: Univers Joensuu. http://sokl.uef.fi/verkkojulkaisut/varhais/uszynska1.pdf Vierberghe, L.V., Breat, C., Bosmans, G., Rosseel R., & Bogls S. (2010). Maladaptive Schemas and psychology in adolescence on the utility of Young’s schemas theory in youth. Cognitive therapy and research, 34, 316- 332. Young, J. E. (1998). Young Schema Questionnaire Short Form. New York: Cognitive Therapy Center. Zhang, Y., Luo, X., Che, X., & Duan, W. (2017). Protective effect of self-compassion to emotional response among students with chronic academic stress. Front Psychology, 7,1-6.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,443 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 841 |