تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 714 |
تعداد مقالات | 6,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,426,482 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,804,539 |
نقش هوش هیجانی و شفقت به خود در پیشبینی فرسودگی تحصیلی با واسطه گری کمک طلبی تحصیلی | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 7، دوره 20، شماره 50، شهریور 1402، صفحه 129-114 اصل مقاله (960.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2023.43544.5203 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه فرجام1؛ کاظم برزگر بفرویی* 2؛ مهدی رحیمی2 | ||
1کارشناسارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران. | ||
2دانشیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش هوش هیجانی و شفقت به خود در فرسودگی تحصیلی با واسطهگری کمکطلبی تحصیلی در دانشجویان انجام گرفت. این مطالعه از حیث هدف، بنیادی و از نظر روش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل در دانشگاه یزد به تعداد 9022 نفر بودند. در این بین 368 دانشجو جهت شرکت در این پژوهش به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به مقیاسهای فرسودگی تحصیلی برسو (2007)، پرسشنامه شفقت به خود- فرم بلند (2003)، پرسشنامه کمکطلبی ریان و پینتریچ (1382) و پرسشنامه هوش هیجانی گریوز و برادبری (2004) پاسخ دادند. جهت تحلیل و تجزیه دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها نشان دادند که هوش هیجانی، شفقت به خود و کمکطلبی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی رابطه منفی و معناداری در سطح 01/0 دارند. همچنین، نتایج تحلیل مسیر بیان کرد شفقت به خود و هوش هیجانی به صورت غیرمستقیم و منفی، با واسطهگری کمکطلبی تحصیلی بر فرسودگی تحصیلی اثرگذار هستند. کمکطلبی تحصیلی و شفقت به خود نیز میتوانند به صورت مستقیم و منفی فرسودگی تحصیلی را پیشبینی کنند. اما هوش هیجانی، فرسودگی تحصیلی را به صورت مستقیم پیشبینی نمیکند. در مجموع میتوان نتیجه گرفت که میتوان با استفاده از راهبردهای خود شفقتورزانه، روشهای تدریس مشارکتی جهت افزایش ظرفیتهای کمکطلبی تحصیلی و مهارتهای خودتنظیمی مرتبط با هوش هیجانی در ابتدا بر آثار نامطلوب فرسودگی تحصیلی فائق آمد و در ادامه به عنوان راهکارهایی پیشگیرانه از رخداد فرسودگی تحصیلی پیشگیری به عمل آورد. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش هیجانی؛ شفقت به خود؛ کمکطلبی تحصیلی؛ فرسودگی تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 867 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 549 |