تعداد نشریات | 29 |
تعداد شمارهها | 630 |
تعداد مقالات | 6,368 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,731,539 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,362,953 |
تاثیر گردشگری خوراک در آفرینش فرصتهای کارآفرینی شهرها مطالعۀ موردی: شهرهای شرقی استان گیلان | ||
نشریه جغرافیا و توسعه | ||
مقاله 7، دوره 21، شماره 71، تیر 1402، صفحه 166-192 اصل مقاله (872.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/gdij.2023.7835 | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل نصیری هنده خاله* 1؛ حسن احمدی2؛ فضل اله اسمعیلی3؛ بهروز نظافت تکله4 | ||
1دانشیار گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
2استادیار گروه شهرسازی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
3جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
4کارشناس ارشد ژئومورفولوژی نظری، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
گردشگری خوراک گونهای از گردشگری است که مواد غذایی را یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای سفر بهشمار میآورد. استان گیلان در این زمینه قابلیتهای منحصربهفرد و فراوانی دارد و میتواند با بسیاری از کشورهای مطرح در این صنعت رقابت کند؛ اما متأسفانه این مهم تا به امروز کمتر در استان گیلان مورد توجه قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر شناسایی اثر گردشگری خوراک بر خلق فرصتهای کارآفرینی در شهرهای شرق استان گیلان است. شهرهای شرقی استان گیلان جغرافیای تغذیه مخصوص به خود را دارند. تنوع گسترده با منشأ گیاهی و نقش رنگهای مختلف غذا در بازارهای محلی ازجمله برجستهترین ویژگیهای عناصر فضایی در سفرۀ غذایی شرق گیلان است. روش تحقیق مبنی بر دو بخش کیفی و کمّی است که در بخش کیفی از طریق مصاحبه با خبرگان و در بخش کمّی با استفاده از پرسشنامه تحلیل یافتهها انجام شد. بهمنظور بررسی روابط بین متغیرها از روش معادلات ساختاری استفاده شد. تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزار LISREL، SPSS صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد که گردشگری خوراک بر خلق فرصتهای کارآفرینی اثر مستقیمی دارد. در بین متغیرهای وابسته بیشترین تأثیرگذاری بر فرصتهای کارآفرینی در حوزۀ اقامتی، پذیرایی است (P≤ 0/05). خلق فرصت کارآفرینی در حوزۀ سیاحتی، فرهنگی با ضریب بتا 72/0 در رتبۀ دوم و ایجاد مراکز تجاری، اداری با ضریب مستقیم 162/0 در مقام سوم قرار دارند؛ بنابراین نتیجهگیری براساس نتایج رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری بیانگر تأثیرپذیری گردشگری خوراک بر خلق فرصتهای کارآفرینی بهترتیب از چهار مؤلفۀ اقامتی، پذیرایی-سیاحتی، فرهنگی-تجاری، اداری و حملونقل عمومی بوده است. با توجه به بیشترین تأثیر گردشگری خوراک بر ایجاد کارآفرینی در حوزۀ اقامتی، پذیرایی، لزوم سرمایهگذاری بیشتر در این حوزه پیشنهاد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
گردشگری خوراک؛ فرصت کارآفرینی؛ توسعۀ گردشگری؛ شرق گیلان | ||
مراجع | ||
ایزدی، حسن (1394). گردشگری غذایی فرصتی برای توسعۀ پایدار روستایی در ایران است، فصلنامۀ پژوهشهای روستایی. دورۀ 6. شمارۀ 1. صفحات 96-65.
آقاجانی افروزی، علیاکبر؛ مهدی علیزاده (۱۳۹۶). شناسایی فرصتهای کارآفرینانه در گردشگری روستایی، مجلۀ راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی. دورۀ 4. شمارۀ ۷. صفحات 59-57.
بستهنگار، مهرنوش (۱۳۹۸). از گردشگری خوراک تا گردشگری خلاق و پایدار مورد مطالعه: پیادهراه خوراک سی تیرتهران، مجلۀ منظر. دورۀ 11. شمارۀ ۴۹. صفحات 37-26.
حسنی، قاسم (۱۳۹۸). بررسی نگرش گردشگران نسبتبه غذاهای محلی برم شهر مازندران، مجلۀ برنامهریزی و توسعۀ گردشگری. دورۀ 8. شمارۀ 29. صفحات 104-91.
حیدری، محمدتقی؛ محسن احمدنژاد رشتی؛ سعید محمودی (۱۳۹۸).تحلیلی بر بازآفرینی اقتصاد شهری با رویکرد گردشگری، مجلۀ اقتصاد شهری. دوره 4. شمارۀ 7. صفحات 54-37.
زرگران خوزانی،فاطمه؛ عطیه شاه جعفری، محمدحمیدملائی(1401). بهکارگیری روش کیو در شناسایی الگوهای ذهنی، تجربۀ گردشگران مذهبی، مطالعات مدیریت گردشگری، دورۀ 17.شمارۀ57. صفحات 264-239.
سازمان برنامه و بودجه استان گیلان (1397). سالنامه آماری استان گیلان سال 1395، سازمان برنامه وبودجه.
شوکتیآمقانی، محمد؛ رضا اسحاقی؛ احد ماهری؛ روحاله رضایی؛ حسین شعبانعلیفمی (1395) بررسی موانع توسعۀ گردشگری در مناطق روستایی شهرستان اسکو (مطالعۀ موردی: روستای ساحلی آقگنبد)، فضای جغرافیایی. دوره 16. شماره53. صفحات37-23.
صادقی، حسین؛ محمد آقازاده (1401). بررسی ظرفیتهای گردشگری غذا (مطالعۀ موردی: بررسی غذاهای بومی محلی استان قم)، علوم زیستمحیطی و دانش جغرافیا مجله. دورۀ 2. شمارۀ 3. صفحات 36-20.
صفری، سعید؛ ملیحه میرزایی (1393). شناسایی و اولویتبندی فرصتهای کارآفرینی در صنعت گردشگری شهر یزد، فصلنامۀ علمی پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری. دورۀ 9. شمارۀ 26، صفحات 149-130.
غفاری، محمد؛ میثم شفیعیرودپشتی؛ ابوالفضل حاتمیورزنه؛ وحید حیدرپوردعویسرائی؛ مهدی فرمانی (1400). عوامل تعیینکنندۀ موفقیت بازاریابی کششی در گردشگری غذا رهیافت فراترکیب، نشریۀ گردشگری و توسعه. دورۀ 10. شمارۀ 28. صفحات 227-201.
قنبری، ابوالفضل؛ محمد فاریابی؛ خاطره عبدیدایلاری (1401). بررسی نقش بازاریابی در گردشگری غذا (مطالعة موردی: مدیران هتلها و رستورانها در شهر تبریز)، مجلۀ پژوهشهای جغرافیای انسانی. دانشگاه تهران. دورۀ 54. شمارۀ 1. صفحات 130-115.
کروبی، مهدی؛ نازنین فکریزاد (1396). نقش رسانهها در ترویج گردشگری غذایی در شهرستان رشت، فصلنامۀ فرهنگ و رسانه. شمارۀ 6. صفحات 150-128.
کریمی، جعفر؛ محمدرضا محبوبفر (1390). کاربرد اقلیم در طرح توسعۀ صنعت گردشگری، انتشارات ارکان دانش.
محمدی، سعدی؛ رسول صفیاری؛ رضا خسروی (1399). تحلیل موانع محیطی مؤثر بر گرایش روستاییان به کسبوکارهای خُرد کارآفرینانه مطالعۀ موردی: شهرستانهای مریوان و سروآباد کردستان، جغرافیا و توسعه. دورۀ 18. شماره 58. صفحات 154-133.
مطیعی، صدیقه؛ رضا زیاری (۱۳۹۶). نقش غذا در توسعۀ گردشگری، اولین همایش ملی تکنولوژی نوین در علوم و صنایع غذایی، دانشگاه علمی کاربردی مازندران.
معتمدیمهر، اکبر؛ حسین مصداقی (1390). جغرافیای تغذیه، رویکرد نوین در گردشگری در شرق گیلان، فصلنامۀ مطالعات علوم انسانی. دورۀ 6. شمارۀ 15. صفحات 137-120.
نجفیکانی، علیاکبر؛ مهدی حسام؛ حدیثه آشور (1394). سنجش وضعیت توسعۀ کارآفرینی در مناطق روستایی در مورد دهستان استرآباد جنوبی گرگان، فصلنامۀ اقتصاد فضایی و توسعۀ روستایی. دورۀ 4. شمارۀ 11. صفحات 53-37.
نصیریهندهخاله، اسماعیل (1399) تأثیر کیفیت رفتار جامعه میزبان بر رضایت و وفاداری گردشگران مطالعۀ موردی: مجتمع تفریحی بام سبز شهر لاهیجان، فصلنامۀ گردشگری شهری. دورة 7. شمارة 2. صفحات 126-113.
نصیریهندهخاله، اسماعیل؛ حسن حکمتنیا؛ فضلاله اسمعیلی؛ منصور رضا علی؛ فهیمه جمالیهنجی (1401). بررسی مؤلفههای کالبدی- محیطی تأثیرگذار بر امنیت گردشگران در بافتهای تاریخی شهر یزد، نشریۀ علمی کاوشهای جغرافیایی مناطق بیابانی. سال دهم. شمارۀ اول. صفحات 119-101.
نیکرفتار، طیبه؛ الهه کریمیزاده؛ الهه حسینی (۱۳۹۷). شناسایی عوامل مؤثر بر گردشگری غذاهای محلی در استان گیلان، مجلۀ گردشگری و توسعه. سال هفتم. شمارۀ ۴. صفحات 119-113.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 37 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 35 |