تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 700 |
تعداد مقالات | 6,841 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,163,825 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,505,413 |
کاربرد رگرسیون لوجستیک در پیشبینی قلدری بر اساس مولفه های هوش هیجانی و هوش معنوی | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 20، شماره 50، شهریور 1402، صفحه 113-94 اصل مقاله (874.82 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2023.43994.5240 | ||
نویسندگان | ||
سعید فخاری زاده نجف آبادی1؛ علی محمد رضایی* 2؛ محمدعلی محمدی فر3؛ سیاوش طالع پسند3 | ||
1دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
3دانشیارگروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر کاربرد رگرسیون لوجستیک در پیشبینی قلدری بر اساس مولفه های هوش هیجانی و هوش معنوی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان مدارس متوسطه اول شهر نجفآباد بودند. تعداد 447 دانشآموز (225 دختر و 222 پسر) به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد. به منظور تحلیل دادهها و پیشبینی عضویت گروهی (قلدر بودن یا نبودن) بر اساس متغیرهای پیشبین هوش هیجانی (درک عواطف و ...) و مولفه های هوش معنوی (زمینه تفکر و...) از رگرسیون لوجستیک استفاده شد. جهت شاخص برازش مدل رگرسیون از R2 کاکس و اسنل و R2 ناگل کرک و به منظور بررسی همخوانی احتمالهای پیشبینی شده با احتمالهای مشاهده شده از آزمون هوسمر و لمشو استفاده شده است. نتایج نشان میدهد 5/87 درصد کل موارد به درستی طبقه بندی شدهاند ( 5/87 درصد.). همچنین با ورود متغیرهای پیشبین به معادله، از 233 نفر غیر قلدر، 207 نفر( 8/88 درصد)، 204 نفر آزمودنی قلدر، 184 نفر، (86 درصد) به درستی پیشبینی شدهاند. آماره والد معنیدار بودن ضرایب B را نشان میدهد. متغیرهای پیشبین شامل درک عواطف و احساسات خود و دیگران(مولفه هوش هیجانی)، زمینه تفکر و بعد انتقادی (مولفه هوش معنوی) و سجایای اخلاقی (مولفه هوش معنوی) نقش معنیداری در پیشبینی عضویت گروهی (قلدر بودن یا نبودن افراد) دارند. سایر متغیرها در حضور این سه متغیر نقش معنیداری در پیشبینی عضویت گروهی (قلدر بودن یا نبودن) نداشتند. آگاهی معلمان، مشاوران، روانشناسان تربیتی، والدین و سایر متخصصان تعلیم و تربیت از متغیرهای پژوهش میتواند در جهت بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان کمککننده باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشآموزان؛ رگرسیون لوجستیک؛ قلدری؛ هوش معنوی؛ هوش هیجانی | ||
مراجع | ||
ابراهیمی بجدنی، فریده؛ بنی سی، پریناز (1399). پیشبینی قلدری سایبری بر اساس ویژگیهای شخصیتی، هوش هیجانی و هوش معنوی در نوجوانان، مجله پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، 5(47)، 16-1.
احمدی ازغندی، علی؛ فراست معمار، فرزام؛ تقوی، سیدحسن و ابوالحسنی، آزاده (1385). روایی و اعتبار پرسشنامه رگه هوش هیجانی پترایدز و فارنهام. مجله روانشناسان ایرانی، 3(10)، 168-157.
اکبری بلوطبنگان، افضل؛ واعظفر، سید سعید و کیانارثی، فرحناز (1395). بررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس تعاملات همسالان (قلدری و قربانی) در مدارس ابتدایی. فصلنامه مطالعات خیدو و ارزشیابی آموزشی سازمان سنجش، 6(16)، 116-89.
اکبری بلوطبنگان، افضل؛ واعظفر، سیدسعید و رضایی، علیمحمد (1393). ویژگیهای روانسنجی مقیاس رفتار اجتماعی کودک. مجله علوم رفتاری، 8(4)، 345-339.
بدیع، علی؛ سواری، الهام؛ باقری دشت بزرگ، نجمه و لطیفی، وحیده (1389). ساخت و اعتباریابی پرسشنامه هوش معنوی. اولین همایش ملی روانشناسی دانشگاه پیام نور تبریز.
بهرام جوکار، محمدآقا دلاورپور، 1386. رابطه تعلل ورزی آموزشی با اهداف پیشرفت، مجله اندیشه های نوین تربیتی، (3و 4)، 80-61.
پیام، مهدی؛ نگینتاجی، صدیقه؛ بلشیده، کیومرث؛ نگینتاجی، مجید؛ و هاشمی، سید اسماعیل(1397). رابطه هوش معنوی
، قدردانی، تعهد سازمانی و اشتیاق شغلی با رفتار شهروندی سازمان. پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره، 8 (1)، 36-21.
توانگر مروستی، زهرا؛ محمدیفر، محمدعلی و امینبیدختی، علیاکبر (1399). طراحی مدل ساختاری عدالت سازمانی، تعیین پیشایندها (جوسازمانی، هوش هیجانی، ارزشهای اخلاقی سازمان) و پیامدها (کارآفرینی سازمانی). مجله علوم روانشناختی، 19(86)، 181-171.
دریازاده، سعید؛ یاوری، مریم؛ تقوایی اردکانی، عباس؛ خیرخواه، داوود؛ شریف، محمدرضا؛ آزادچهر، محمدجواد و باقری، رویا (1400). بررسی ارتباط هوش معنوی با عملکرد تحصیلی کارآموزان پزشکی بیمارستان شهید بهشتی کاشان، مجله افق توسعه آموزش علوم پزشکی، 12(1)، 33-25.
دُرّه، ایمان؛ بنیجمالی، شکوه السادات؛ احدی، حسن (1398). نقش واسطهای هوش هیجانی در رابطه سبکهای فرزندپروری و قلدری، فصنامه علمی مطالعات روانشناختی دانشگاه الزهرا، 15(1)، 22-7.
فرانکن، رابرت؛ ترجمه حسن شمس و همکاران (1401)، انگیزش و هیجان، تهران، نشر نی.
کیمیایی، سیدعلی؛ رفتار، محمدرضا؛ سلطانیفر، عاطفه (2012). اثربخشی برنامه تقویت هوش هیجانی بر کنترل رفتار قلدری نوجوانان، مجله بین المللی علوم رفتاری دانشگاه فردوسی مشهد 5(4), 305-297.
مایلز، جرمی و شولین، مارک (2001). رگرسیون و همبستگی کاربردی. ترجمه کیامنش، علیرضا و کبیری، مسعود (1387). تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی تهران.
نعیماوی, مجید؛ مکتبی, غلامحسین؛ امیدیان, مرتضی(1396). تاثیر آموزش هوش هیجانی بر مولفههای قلدری، شایستگی اجتماعی و مولفههای هوش هیجانی دانشآموزان پسر پایهی چهارم ابتدایی (دوره دوم) شهرستان شادگان، مجله اصول بهداشت روانی ویژهنامه اردیبهشت و خرداد 19(3)، 136-41.
Akbari Balootbangan, A & Talepasand S. (2015). Validation of the Illinois bullying scale in primary school students of Semnan, Iran. Journal of Fundamentals of Mental Health. 17(4): 178-85.
Antunes, R. R., Silva, A. P., & Oliveira, J. (2018). Spiritual intelligence self-assessment inventory: psychometric properties of the Portuguese version of SISRI-24. Journal of Religion, Spirituality & Aging, 30(1), 12-24.
Bucich, M., & MacCann, C. (2019). Emotional intelligence research in Australia: Past contributions and future directions. Australian Journal of Psychology, 71(1), 59-67.
Chen, J. K., & Avi Astor, R. (2010). School violence in Taiwan: Examining how Western risk factors predict school violence in an Asian culture. Journal of Interpersonal Violence, 25(8), 1388-1410.
Copeland, W. E., Wolke, D., Angold, A., & Costello, E. J. (2013). Adult psychiatric outcomes of bullying and being bullied by peers in childhood and adolescence. JAMA psychiatry, 70(4), 419-426.
Dijkstra, J. K., & Gest, S. D. (2015). Peer norm salience for academic achievement, prosocial behavior, and bullying: Implications for adolescent school experiences. The Journal of Early Adolescence, 35(1), 79-96.
Dulmus, Catherine N., Sowers, Karen M., Theriot, Matthew T., (2006). Prevalence and Bullying Experiences of Victims and Victims Who Become Bullies (Bully-Victims) at Rural Schools, An International Journal of Evidence-based Research, Policy, and Practice, Volume 1, 2006- Issue 1, Pages 15-31.
Espelage, D.L & Holt, M.K. (2001). Bullying and Victimization during Early Adolescence: Peer Influences and Psychosocial Correlates. Journal of Emotion Abuse. 2(2/3), 123-42.
Fornell, C. & Larcker, D. (1981). Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error. Journal of Marketing Research Vol. 18, No. 1 (Feb), pp. 39-50.
Gasser, L., & Keller, M. (2009). Are the competent the morally good? Perspective taking and moral motivation of children involved in bullying. Social Development, 18(4), 798-816.
Goodwin, John , Bradley, Stephen K., Donohoe, Peadar, Queen, Katie, Maev, O’Shea, Horgan, Aine(2019). Bullying in Schools: An Evaluation of the Use of Drama in Bullying Prevention, Journal of Creativity in Mental Health, Volume 14, 2019 - Issue 3, Pages 329-342.
Goroshit, M. (2018). Academic procrastination and academic performance: An initial basis for intervention. Journal of prevention & intervention in the community, 46(2), 131-142.
Henseler, J., Ringle, C. M., & Sinkovics, R. R. (2009). The use of partial least squares path modeling in international marketing. In New challenges to international marketing. Emerald Group Publishing Limited.
Henseler, J., Ringle, C.M., Sarstedt, M., (2015), A New Criterion for Assessing Discriminant Validity in Variance -Based Structural Equation Modeling., Journal of The Academy of Marketing Science, Vol.43, No.1, pp. 115 -135 .
Herazo-Beltrán, Y., Campo-Ternera, L., García-Puello, F., Méndez, O., Suarez-Villa, M., Vásquez-De la Hoz, F., & Núñez-Bravo, N. (2019). Relationship between physical activity and emotional intelligence and bullying among school children. Psicología del Deporte, 28(1), 97-103.
Huang, Y., Espelage, D. L., Polanin, J. R., & Hong, J. S. (2019). A meta-analytic review of school-based anti-bullying programs with a parent component. International journal of bullying prevention, 1(1), 32-44.
Juvonen, J. & Graham, S. (2014). Bullying in schools: The power of bullies and the plight of victims. Annual review of psychology, 65, 159-185
Inoko, K., Aoki, T., Kodaira, K., & Osawa, M. (2011). P01-299-Behavioral characteristics of bullies, victims and bully/victims. European Psychiatry, 26, 300-301.
Johansson, S., & Englund, G. (2021). Cyberbullying and its relationship with physical, verbal, and relational bullying: a structural equation modelling approach. Educational Psychology, 41(3), 320-337.
Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications.
Lindebaum, D. (2013). Does emotional intelligence moderate the relationship between mental health and job performance? An exploratory study. European Management Journal, 31(6), 538-548.
Magner N, Welker RB, Campbell T. L. (1996). Testing a model of cognitive budgetary participation processes in a latent variable structural equations framework. Accounting and Business Research. 27(1): 41-50.
Menesini, Ersilia, Salmivalli, Christina, (2017). Bullying in schools: the state of knowledge and effective interventions: Know Violence in Childhood Global Learning Initiative: Dedicated to the memory of Peter Bell Volume Psychology, Health & Medicine 22, 2017 - Issue sup, Pages 240-253
Ngurah, Gusti, Putra, Edi, Dendup, Tashi, (2022). Health and behavioral outcomes of bullying victimization among Indonesian adolescent students: findings from the 2015 Global School-based Student Health Survey, Psychology, Health & Medicine, Volume 27, 2022 - Issue 3 Pages 513-527.
Ouyang, Z., Sang, J., Li, P., & Peng, J. (2015). Organizational justice and job insecurity as mediators of the effect of emotional intelligence on job satisfaction: A study from China. Personality and Individual Differences, 76, 147-152.
Petrides, K. V., & Furnham, A. (2001). Trait emotional intelligence: Psychometric investigation with reference to established trait taxonomies. European journal of personality, 15(6), 425-448.
Rajeswari, S., & Panneer, Selvam, S. K. (2019). A Study on Students Academic Achievement in Relation to Emotional Intelligence and Spiritual Intelligence of M. Ed Students. Shanlax International Journal of Arts, Science and Humanities, 7(2), 24-38.
Samul, J. (2020). Emotional and spiritual intelligence of future leaders: Challenges for education. Education Sciences, 10(7), 178.
Simak, V. F., Fitriyani, P., & Setiawan, A. (2019). The Relationships between Risky Sexual Practices and Spiritual Intelligence of Adolescents in Indonesia. Comprehensive Child and Adolescent Nursing, 42(sup1), 73-81.
Smith, B. H., & Low, S. (2013). The role of social-emotional learning in bullying prevention efforts. Theory into Practice, 52(4), 280-287.
Tahir, Z., Bashir, F., & Shah, S. (2021). Impact of Abusive supervision, Ostracism and Workplace bullying on employee performance with moderating effect of Spiritual Intelligence. NICE Research Journal, 19-32.
Volk, Spadafora, N., A.A., Dane, A.V., (2022). Using Qualitative Methods to Measure and Understand Key Features of Adolescent Bullying: A Call to Action. Int Journal of Bullying Prevention.
Wolke, D., & Lereya, S. T. (2015). Long-term effects of bullying. Archives of disease in childhood, 100(9), 879-885. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 584 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 346 |