تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 690 |
تعداد مقالات | 6,766 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,001,906 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,412,182 |
اثربخشی پروتکل آموزشی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر پریشانی روانشناختی و استرس فرزندپروری مادران دارای کودک ناشنوا | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 10، دوره 20، شماره 50، شهریور 1402، صفحه 178-166 اصل مقاله (736.78 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2023.46177.5454 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه نیکخو* 1؛ سمیه فتحی پور2 | ||
1استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
فشار روانی ناشی از داشتن فرزند ناشنوا تاثیرات شگرفی بر مادران دارد. این فشار منجر به پریشانی روانشناختی و استرس فرزندپروری مادران میشود. از اینرو هدف این پژوهش بررسی اثربخشی پروتکل آموزشی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر پریشانی روانشناختی و استرس فرزندپروری مادران دارای کودک ناشنوا بود. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش تمامی مادران دارای کودک ناشنوا شهر تهران در سال 1402-1401 بود. از میان این مادران 30 مادر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و سپس به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت مساوی گمارش شدند. ابزار این پژوهش مقیاس پریشانی روانشناختی و استرس فرزندپرروی بود. جلسات گروه آزمایشی شامل 8 جلسه 90 دقیقهای پروتکل آموزشی مبتنی بر پذیرش و تعهد (باند و همکاران، 2011) بود که به صورت گروهی اجرا شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره تحلیل شدند. نتایج نشان داد پروتکل مبتنی بر پذیرش و تعهد منجر به کاهش پریشانی روانشناختی و استرس فرزندپروری مادران شده است (05/0>P). با استناد به نتایج به دست آمده پروتکل آموزشی مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش پریشانی روانشناختی و کاهش استرس فرزندپروری موثر است. نتایج این پژوهش میتواند در کمک به کاهش مشکلات روانشناختی خانوادههای دارای کودک ناشنوا و در نتیجه کاستن بار هزینههای سلامت روان این خانوادهها موثر باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
پروتکل آموزشی مبتنی بر پذیرش و تعهد؛ پریشانی روانشناختی؛ استرس فرزندپروری؛ مادران؛ کودک ناشنوا | ||
مراجع | ||
بهادری خسروشاهی، جعفر و حبیبی کلیبر، رامین. (1395). تاثیر آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر معناداری ندگی و خودافشایی هیجانی در مادران دارای فرزند کم توان ذهنی. فصلنامه افراد استثنایی، 6(23)، 105-83.
پوریافرانی، فریبا؛ اعتمادی، عذرا؛ اکبرزاده، مهدی؛ جزایری، رضوان السادات (1394). بررسی نقش ویژگیهای شخصیت مادر، تعارض زناشویی مادر، سبک حل تعارض مادر و سبک حل تعارض دختر در پیش بینی تعارض مادر- دختر. زن و جامعه، 6(3)، 126-105.
رضاییان بیلندی، حسین؛ منیرپور، نادر؛ حسن آبادی، حمیدرضا (1395). تبیین تنوع طلبی جنسی بر اساس طرح وارههای ناسازگار اولیه سبکهای فرزندپروری و خلق و خو. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (اندیشه و رفتار)، 10(40)، 16-7.
شیخ الاسلامی، علی و سیداسماعیلی قمی، نسترن. (1398). اثربخشی آموزش فنون مبتنی بر ذهن آگاهی بر پریشانی روانشناختی مادران دارای فرزند با ناتوانی یادگیری خاص. روانشناسی افراد استثنایی، 9(34)، 196-183.
شیخ الاسلامی، علی و محمدی، نسیم. (1401). مروری بر رواندرمانیهای موج سوم. انتشارات نایاب.
شیخ الاسلامی، علی؛ محمّدی، نسیم و سیداسماعیلی قمی، نسترن. (1395). مقایسهی استرس والدگری، شادکامی و انعطافپذیری شناختی مادران دارای فرزند کمتوان ذهنی و ناتوان یادگیری. مجلهی ناتوانی یادگیری، 5(4)، 42-25.
عظیمیفر، شیرین؛ جزایری، رضوان السادات؛ فاتحی زاده، مریم السادات؛ عابدی، احمد (1397). بررسی اثربخشی آموزش فرزندپروی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودکارآمدی والدینی مادرانِ کودکان دارای مشکلات رفتاری برونی سازی شده. نشریه خانواده پژوهی، 14(55)، 457-443.
فدایی، زهرا، دهقانی، محسن، طهماسبیان، کارینه، فرهادی، فاطمه. (1389). بررسی ساختار عاملی، اعتار و روایی فرم کوتاه- شاخص استرس فرزندپروری (PSI-SF) مادارن کودکان عادی 7 تا 12 ساله. مجله تحقیقات علوم رفتاری، 8(16)، 91-81.
Abidin R., R. (1995). Parenting stress index. Florida: Psychological Assessment.
Batink, T., Bakker, J., Vaessen, T., Kasanova, Z., Collip, D., van Os, J., ... & Peeters, F. (2016). Acceptance and commitment therapy in daily life training: a feasibility study of an mHealth intervention. JMIR mHealth and uHealth, 4(3), e103.
Breslau, J., Finucane, M. L., Locker, A. R., Baird, M. D., Roth, E. A., & Collins, R. L. (2021). A longitudinal study of psychological distress in the United States before and during the COVID-19 pandemic. Preventive medicine, 143, 106362. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2020.106362
Burgdorf, V., Szabó, M., & Abbott, M. J. (2019). The effect of mindfulness interventions for parents on parenting stress and youth psychological outcomes: A systematic review and meta-analysis. Frontiers in psychology, 10, 1336. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01336
Burnette, J. L., Knouse, L. E., Vavra, D. T., O'Boyle, E., & Brooks, M. A. (2020). Growth mindsets and psychological distress: A meta-analysis. Clinical Psychology Review, 77, 101816. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2020.101816
Caselli, N., Pyers, J., & Lieberman, A. M. (2021). Deaf children of hearing parents have age-level vocabulary growth when exposed to American Sign Language by 6 months of age. The Journal of Pediatrics, 232, 229-236. https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2021.01.029
Chung, G. S. K., Chan, X. W., Lanier, P., & Wong, P. Y. J. (2023). Associations between work–family balance, parenting stress, and marital conflicts during COVID-19 pandemic in Singapore. Journal of Child and Family Studies, 32(1), 132-144. https://doi.org/10.1007/s10826-022-02490-z
Daly, M., & Robinson, E. (2021). Psychological distress and adaptation to the COVID-19 crisis in the United States. Journal of psychiatric research, 136, 603-609. https://doi.org/10.1016/j.jpsychires.2020.10.035
Fang, Y., Luo, J., Boele, M., Windhorst, D., van Grieken, A., & Raat, H. (2022). Parent, child, and situational factors associated with parenting stress: a systematic review. European Child & Adolescent Psychiatry, 1-19. https://doi.org/10.1007/s00787-022-02027-1
Flaherty, S. C., & Sadler, L. S. (2022). Parenting stress among adolescent mothers: An integrative literature review. Western Journal of Nursing Research, 44(7), 701-719. https://doi.org/10.1177/01939459211014241
Freitas, E., Simões, C., Santos, A. C., & Mineiro, A. (2022). Resilience in deaf children: A comprehensive literature review and applications for school staff. Journal of Community Psychology, 50(2), 1198-1223. https://doi.org/10.1002/jcop.22730
Holly, L. E., Fenley, A. R., Kritikos, T. K., Merson, R. A., Abidin, R. R., & Langer, D. A. (2019). Evidence-base update for parenting stress measures in clinical samples. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 48(5), 685-705. https://doi.org/10.1080/15374416.2019.1639515
Ivanova, E., Lindner, P., Ly, K. H., Dahlin, M., Vernmark, K., Andersson, G., & Carlbring, P. (2016). Guided and unguided Acceptance and Commitment Therapy for social anxiety disorder and/or panic disorder provided via the Internet and a smartphone application: A randomized controlled trial. Journal of anxiety disorders, 44, 27-35.
Keles, B., McCrae, N., & Grealish, A. (2020). A systematic review: the influence of social media on depression, anxiety and psychological distress in adolescents. International Journal of Adolescence and Youth, 25(1), 79-93. https://doi.org/10.1080/02673843.2019.1590851
Korte, J. (2022). YoungDeafDesign: Participatory design with young Deaf children. International Journal of Child-Computer Interaction, 34, 100542. https://doi.org/10.1016/j.ijcci.2022.100542
Li, Y., Wang, Y., Jiang, J., Valdimarsdóttir, U., Fall, K., Fang, F., . . . Zhang, W. (2021). Psychological distress among health professional students during the COVID-19 outbreak. Psychological Medicine, 51(11), 1952-1954. doi:10.1017/S0033291720001555
Opoku, M. P., Nketsia, W., Benefo, E. B., & Mprah, W. K. (2022). Understanding the parental experiences of raising deaf children in Ghana. Journal of Family Studies, 28(4), 1235-1254. https://doi.org/10.1080/13229400.2020.1815557
Ormel, E., Giezen, M. R., Knoors, H., Verhoeven, L., & Gutierrez-Sigut, E. (2022). Predictors of word and text reading fluency of deaf children in bilingual deaf education programmes. Languages, 7(1), 51. https://doi.org/10.3390/languages7010051
Petzold, M. B., Plag, J., & Ströhle, A. (2020). Dealing with psychological distress by healthcare professionals during the COVID-19 pandemia. Der Nervenarzt, 91, 417-421. https://doi.org/10.1007/s00115-020-00905-0
Ríos, M., Zekri, S., Alonso-Esteban, Y., & Navarro-Pardo, E. (2022). Parental Stress Assessment with the Parenting Stress Index (PSI): A Systematic Review of Its Psychometric Properties. Children, 9(11), 1649. https://doi.org/10.3390/children9111649
Sandoval-Obando, E., Alcaide, M., Salazar-Muñoz, M., Peña-Troncoso, S., Hernández-Mosqueira, C., & Gimenez-Serrano, S. (2022). Raising children in risk neighborhoods from Chile: Examining the relationship between parenting stress and parental adjustment. International journal of environmental research and public health, 19(1), 45. https://doi.org/10.3390/ijerph19010045
Spinelli, M., Lionetti, F., Setti, A., & Fasolo, M. (2021). Parenting stress during the COVID‐19 outbreak: Socioeconomic and environmental risk factors and implications for children emotion regulation. Family process, 60(2), 639-653. https://doi.org/10.1111/famp.12601
Wilkinson, E., & Morford, J. P. (2020). How bilingualism contributes to healthy development in deaf children: A public health perspective. Maternal and Child Health Journal, 24, 1330-1338. https://doi.org/10.1007/s10995-020-02976-6. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 446 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 310 |