تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 735 |
تعداد مقالات | 7,132 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,584,964 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,938,086 |
ارزیابی وضعیت توسعهیافتگی بنادر سواحل شمالی و جنوبی خلیجفارس و دریای عمان | ||
نشریه جغرافیا و توسعه | ||
مقاله 2، دوره 21، شماره 73، دی 1402، صفحه 23-46 اصل مقاله (1.31 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/gdij.2023.45382.3513 | ||
نویسندگان | ||
ملیکا زارعی1؛ مجتبی آراسته* 2 | ||
1کارشناس ارشد برنامهریزی منطقهای، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز ، شیراز، ایران | ||
2استادیار بخش شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه بنادر بهعنوان دروازههای ورودی و خروجی هر کشور محسوب میشوند و عملکرد مناسب و کارایی بالای آنها میتواند در شکوفایی اقتصاد و تحولات ساختار فضایی شهرها و مناطق پسکرانهای نقش بسیار تعیینکنندهای داشته باشد. یکی از فاکتورهای مهم در ارزیابی بنادر ،موقعیت جغرافیایی، تجهیزاتی و عملکردی است که همین امر نشاندهندۀ تفاوت در سطح کارایی، بهرهوری و توسعۀ بنادر و بهتبع آن، شهرها و مناطق پسکرانهای است. هدف از این پژوهش، شناخت، تحلیل و سطحبندی ظرفیت، امکانات و توانمندیهای بنادر کرانۀ ساحلی خلیجفارس و دریای عمان است. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی-تحلیلی با بهرهگیری از منابع اسنادی و وبسایتهای معتبر اینترنتی است. بهمنظور وزندهی و رتبهبندی به معیارها و زیرمعیارها، از مدل BWM و برای رتبهبندی سطح توسعهیافتگی بنادر، از مدل MABAC استفاده شده است. پس از بررسی کلی و مقایسۀ معیارها و زیرمعیارها، از میان بنادر کرانۀ ساحلی خلیجفارس و دریای عمان که در منطقۀ خاورمیانه واقع شدهاند، 20 بندر بوشهر، عسلویه، چابهار، شهید رجایی، شهید باهنر، شهید حقانی، دمام، دوحه، حمد، مسقط، رشید، جبلعلی، الحمریه، منامه، مینا سلمان، سیترا، شعیبه، شویخ، دوحه و الاحمدی بهمنظور انجام پژوهش انتخاب شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بندر جبلعلی بهعنوان بزرگترین بندر خاورمیانه و جهان در شهر دبی در میان 20 بندر مورد مقایسه، به لحاظ معیارها و زیرمعیارهای مورد بررسی، در سطح اول توسعهیافتگی قرار دارد؛ بنابراین میتوان گفت باوجود آنکه بندر رشید قدیمیترین بندر شهر دبی به شمار میرود، بندر جبلعلی توانسته است طی دو دهۀ اخیر تحتتأثیر عوامل داخلی مانند درآمدهای نفتی و استراتژیهای دولتی و عوامل خارجی مانند نیروهای منطقهای و جهانی همچون کانتینرسازی، بیشترین سطح توسعهیافتگی را به خود اختصاص دهد. این موضوع توانسته بر توسعۀ زیرساختهای بندر تجاری، تفریحی و نفتی در کرانۀ ساحلی کلانشهر دبی اثرگذار باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
بندر؛ توسعه کرانه ساحلی؛ مدلBWM؛ مدل MABAC؛ کرانه ساحلی خلیجفارس و دریای عمان | ||
مراجع | ||
آراسته، مجتبی؛ ملیکا زارعی (1401). تحلیلی بر سطح توسعهیافتگی بنادر استان بوشهر، نشریۀ جغرافیا و توسعه. دورۀ 20. شمارۀ 66. صفحات 254-227.
https://doi.org/10.22111/j10.22111.2022.6726 Akhavan, M (2017). Development dynamics of port-cities interface in the Arab Middle Eastern world-The case of Dubai global hub port-city. Cities, 60, 343-352. https://doi.org/10.1016/j.cities.2016.10.009 Barke, M (1986). Transport and trade. Oliver & Boyd. Edinburgh. Beresford, A. K. C., Gardner, B. M., Pettit, S. J., Naniopoulos, A., & Wooldridge, C. F (2004). The UNCTAD and WORKPORT models of port development: evolution or revolution? Maritime Policy & Management, Vol. 31, No. 2, 93-107. https://doi.org/10.1080/0308883042000205061 Bichou, K., & Gray, R (2005). A critical review of conventional terminology for classifying seaports. Transportation Research Part A: Policy and Practice, Vol. 39, No. 1, 75-92. https://doi.org/10.1016/j.tra.2004.11.003. Bird, J (1963). The Major Seaports of the United Kingdom. Hutchinson. https://cir.nii.ac.jp/crid/1130282272520686848 Charlier, J (1992). The regeneration of old port areas for new port uses. (In B. S. Hoyle & D. A. Pinder (Eds.), European port cities in transition (137-154). London: Belhaven Press.) Daamen, T (2007). Sustainable development of the European port-city interface. In ENHR-conference. June (25-28). Daamen, T. A., & Vries, I (2013). Governing the European port–city interface: institutional impacts on spatial projects between city and port. Journal of Transport Geography, No. 27, 4-13. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2012.03.013 Dadashpoor, H., & Taheri, E (2023). The evolution of port-city relations in the era of technological development: case study of Bandar-Abbas County, Iran. GeoJournal, 88(3), 2423-2447. https://doi.org/10.1007/s10708-022-10752-y Ducruet, C., & Lee, S.W (2006). Frontline soldiers of globalization: Port–city evolution and regional competition. GeoJournal, Vol. 67, No. 2, 107-122. https://doi.org/10.1007/s10708-006-9037-9 Guo, J., & Qin, Y (2022). Coupling characteristics of coastal ports and urban network systems based on flow space theory: Empirical evidence from China. Habitat International, Vol. 126, 102624. https://doi.org/10.1016/j.habitatint.2022.102624 Hayut, Y (1981). Containerization and the Load Center Concept. Economic Geography, Vol. 57, No. 2, 160-176. https://doi.org/10.2307/144140 Morgan, F.W (1952). Ports and Harbours, London, Hutchinson. https://books.google.com/books/about/Ports_and_Harbours.html?id=Nk4EAAAAMAAJ Notteboom, T. E., & Rodrigue, J.-P (2005). Port regionalization: towards a new phase in port development. Maritime Policy & Management, Vol. 32, No. 3, 297-313. https://doi.org/10.1080/03088830500139885. Olivier, D., & Slack, B (2006). Rethinking the port. Environment and Planning A, Vol. 38, No. 8, 1409-1427. https://doi.org/10.1068/a37421 Robinson, R (2002). Ports as elements in value-driven chain systems: the new paradigm. Maritime Policy & Management, Vol. 29, No. 3, 241-255. https://doi.org/10.1080/03088830210132623 Rodrigue, J. P., & Notteboom, T (2009). The terminalization of supply chains: reassessing the role of terminals in port/hinterland logistical relationships. Maritime Policy & Management, Vol. 36, No. 2, 165-183. https://doi.org/10.1080/03088830902861086 Rodrigue, J.-P., & Notteboom, T (2010). Foreland-based regionalization: Integrating intermediate hubs with port hinterlands. Research in Transportation Economics, Vol. 27, No. 1, 19-29. https://doi.org/10.1016/j.retrec.2009.12.004. Sánchez, R. J., & Wilmsmeier, G (2010). Contextual port development: a theoretical approach. Essays on port economics, 19-44. https://doi.org/10.1007/978-3-7908-2425-4_3 Shaaban, K., & Radwan, E (2014). Rebuilding the transportation system in the city of Doha. Journal of Traffic and Logistics Engineering, 2(3), 241-247. https://doi.org/10.12720/jtle.2.3.241-247 Taaffe, E. J., Morrill, R. L., & Gould, P. R (1963). Transport Expansion in Underdeveloped Countries: A Comparative Analysis. Geographical Review, Vol. 53, No. 4, 503-529. https://doi.org/10.2307/212383
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 540 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 463 |