تعداد نشریات | 29 |
تعداد شمارهها | 643 |
تعداد مقالات | 6,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,873,485 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,468,611 |
تبیین نقش فرصت های ژئوپلیتیکی توسعه کریدور ترانزیتی جنوب به شمال، بر افزایش همگرایی ایران با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای | ||
نشریه جغرافیا و توسعه | ||
مقاله 8، دوره 21، شماره 73، دی 1402، صفحه 1-1 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/gdij.2023.45629.3526 | ||
نویسندگان | ||
فریبا محبوبی1؛ محمدرضا حافظ نیا* 2؛ محمد اخباری3؛ ریباز قربانی نژاد4 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی رشته جغرافیای سیاسی ّ واحد علوم و تحقیقات ّ دانشگاه آزاد اسلامی ّ تهران ّ ایران | ||
2استاد جغرافیای سیاسی ، دانشگاه تربیت مدرس | ||
3استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد تهران | ||
4استادیار گروه جغرافیای سیاسی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات | ||
چکیده | ||
امروزه یکی از موقعیت هایی که می تواند در اهمیت ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک ایران نقش بسزایی داشته باشد، موقعیت گذرگاهی است و در این رابطه موقعیت جغرافیایی جنوب و شمال ایران با در این رابطه موقعیت جغرافیایی جنوب و شمال ایران با دارا بودن ظرفیت ها و فرصت های ژئوپلیتیک اقتصادی، امنیتی، دسترسی، ارتباطات منطقه ای و بین المللی، واجد شرایط کارکردهای ترانزیتی در سطوح مختلف ملی و بین المللی بوده که تاکنون این مساله مورد غفلت واقع شده است . پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و پیمایشی، نقش فرصت های ژئوپلیتیکی توسعه کریدور ترانزیتی جنوب به شمال بر افزایش همگرایی جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای را مورد مطالعه قرار داده است . جامعه آماری این تحقیق را کارشناسان حوزه ژئوپلیتیک و روابط بین الملل تشکیل می دهند. حجم نمونه آن بر اساس مدل کوکران تعداد 40 نفر برآورد گردید. تحلیل یافته های تحقیق بر اساس مدل تاکسونومی عددی در نرم افزار Matlab انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که فرصت های ژئوپلیتیکی توسعه کریدور شمال – جنوب می تواند برای کشورهای چین و روسیه بسیار همگرا، برای کشورهای تاجیکستان ، هند و ازبکستان همگرا، و برای کشورهای پاکستان و قزاقستان کمترین همگرا، و برای قرقیزستان فاقد همگرایی باشد . | ||
کلیدواژهها | ||
کریدور جنوب -شمال؛ ژئوپلیتیک؛ همگرایی؛ سازمان شانگهای؛ ایران | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 119 |