تعداد نشریات | 29 |
تعداد شمارهها | 643 |
تعداد مقالات | 6,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,873,488 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,468,612 |
تحلیل آیکونوگرافیک نگاره جهانگیر و ملک عنبر | ||
مطالعات شبه قاره | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 مهر 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jsr.2023.44090.2312 | ||
نویسنده | ||
ساحل عرفان منش* | ||
استادیار گروه صنایع دستی دانشگاه سیستان و بلوچستان،زاهدان،ایران | ||
چکیده | ||
جهانگیر از جمله پادشاهان گورکانی است که نگارههای بسیاری از وی توسط نقاشانی چون مانوهر و ابوالحسن کشیده شده و در نقاشیهای موجود، وی بعنوان فرمانروای بزرگ معرفی شده است. از جمله این تصاویر، نگاره جهانگیر و ملک عنبر است. جهانگیر در این نگاره روی کره زمین که روی گاوماهی قرار دارد، ترسیم شده است؛ از آنجا که در این نگاره، ابوالحسن از نمادهای اسطورهای و نمادین استفاده کرده است، این پژوهش به دنبال پاسخ به این سوال است که استفاده از روایات اسطورهای و نشانههای نمادین در نگاره مرگ ملک عنبر چگونه قابل تبیین است و چه معنایی را در بر دارد؟ هدف این پژوهش خوانش و دریافت معنای نهفته در نگاره است، بنابراین به روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از دیدگاه امیل مال نگاره مذکور تحلیل میگردد. شیوه جمعآوری اطلاعات کتابخانهای است. یافتههای پژوهش نشان میدهد جهانگیر در این نگاره بعنوان فرمانروایی نشان داده شده است که به دنبال حفظِ آرامش، عدالت و تعادل زمین است. ملک عنبر نیز شخصی است که نابودی وی به آرامش زمین و عدالت منجر شده است. قرارگیری جهانگیر در سمت راست و عنبر در سمت چپ، استفاده از پرندگان و نقوش نمادین در کنار پیکرهها به بیان این معنا کمک کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
جهانگیرشاه؛ ملک عنبر؛ گورکانیان؛ امیل مال؛ آیکونوگرافی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 26 |