تعداد نشریات | 29 |
تعداد شمارهها | 641 |
تعداد مقالات | 6,336 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,889,919 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,484,143 |
تعیین مناطق مستعد وقوع خطر زمینلغزش در مسیر ارتباطی نیر-سراب | ||
نشریه جغرافیا و توسعه | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 آبان 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/gdij.2023.46460.3566 | ||
نویسندگان | ||
موسی عابدینی* 1؛ الناز پیروزی2 | ||
1عضو هیات علمی گروه جغرافیای طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2الناز پیروزی، دکتری از ژئومورفولوژی دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
محور ارتباطی نیر – سراب؛ به دلیل ویژگیهای خاص زمینشناسی، اقلیمی، ژئومورفولوژیکی و فعالیتهای انسانی از دیرباز تحت تأثیر رانش زمین بوده است. لذا، با توجه به اهمیت موضوع، هدف تحقیق حاضر ارزیابی خطر وقوع زمینلغزش در این مسیر ارتباطی، با تولید نقشههای پهنهبندی خطر و مقایسه دو مدل تصمیمگیری چند معیارهMARCOS و CODAS، می باشد. بدین منظور ابتدا با بررسی منابع پژوهشی مرتبط با موضوع، برخی از مهمترین عوامل مؤثر بر وقوع این پدیده شامل؛ ارتفاع، شیب، جهت شیب، لیتولوژی، کاربری اراضی، فاصله از گسل، فاصله از جاده، فاصله از رودخانه و بارش به عنوان متغیرهای مستقل تهیه شد. ارزشگذاری و استانداردسازی لایهها، با استفاده از تابع عضویت فازی و وزندهی معیارها، با بهرهگیری از روش CRITIC انجام گردید. در نهایت مدلسازی با استفاده از روشهای تصمیمگیری چند معیارهMARCOS و CODAS صورت گرفت. نتایج مطالعه نشان داد، به ترتیب؛ عوامل شیب، کاربری اراضی و لیتولوژی، به ترتیب با ضریب وزنی 176/0، 152/0 و 124/0، بیشترین تأثیرگذاری را در رخداد لغزشهای منطقه دارند. با توجه به خروجی حاصل از روش CODAS، به ترتیب؛ 25/121 و 96/187 کیلومترمربع از مساحت محدوده و طبق نتایج حاصل از به کارگیری روش MARCOS ، 32/85 و 76/201 کیلومترمربع از مساحت محدوده، در طبقهی پرخطر و بسیار پرخطر قرار دارد. اعتبارسنجی روشهای تصمیمگیری چند معیاره استفاده شده، با بهرهگیری از روش منحنی ROC ،بیانگر، دقت خیلیخوب روش CODAS، با مساحت زیر منحنی 76/0، و دقت عالی روشMARCOS ، با مساحت زیر منحنی 87/0، میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
حرکت دامنهای؛ مخاطره؛ GIS؛ ROC | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 14 |