تعداد نشریات | 29 |
تعداد شمارهها | 641 |
تعداد مقالات | 6,335 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,889,806 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,484,052 |
انسانشناسی عرفانی جبران خلیل جبران در مقایسه با سهراب سپهری | ||
مطالعات ادیان و عرفان تطبیقی | ||
دوره 7، شماره 1، شهریور 1402، صفحه 40-64 اصل مقاله (395.39 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jrm.2023.46319.1136 | ||
نویسندگان | ||
علی فتح الهی* 1؛ فرشاد میرزایی مطلق2؛ یاسین فتح الهی3 | ||
1گروه ادیان و عرفان- دانشکده ادبیات- دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد-ایران | ||
2استادیار، گروه ادبیات فارسی. گروه ادیان و عرفان، دانشکده ادبیات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد، ایران | ||
3کارشناسی کروه زبان انگلیسی دانشگاه فرهنگیان اراک | ||
چکیده | ||
شناخت انسان از خویشتن خویش از ارکان شناختشناسی عرفانی است. جبران خلیل(1883-1931م) شاعری واجد بارقههایی از عرفان، ولی هنوز در آستانۀ معبد خلقت است. با آنکه او تجربههای ناب یک عارف را از زبان "مصطفی" بازگو میکند، اما گرفتاریش در دام سنّتها موجب شده است تا برخی او را در جایگاه عارفان بزرگ ننشانند. سهراب سپهری (1307-1359) نیز شاعری در جستجوی آگاهی، عشق و عاطفۀ در پیوند با عرفان است. عرفان سپهری تفاوتهای ماهوی قابل توجهی با عرفان کلاسیک ایران دارد. او در اشعارش بیشتر به اندیشة عرفانی از نوع خاص بودایی تمایل نشان میدهد. این نوشتار به شیوۀ توصیفی و تحلیل محتوا نشان میدهد که هر دو شاعر در بیان عناصر عرفانی و انسانی مانند خودشناسی و عشق، وامدار عرفان کلاسیک اسلامیاند. عرفان جبران، برگرفته از روح تصوف شرقی، با صبغههایی از "کتاب مقدس" و متأثر از ادبیات غرب و شخصیت عیسی(ع) است؛ حال آنکه سهراب سپهری متأثر از تصوف هند و ایرانی با پس زمینهای از ناتورالیسم و متمایل به مکتب انسانمدارانۀ بودایی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
انسانشناسی عرفانی؛ سهراب سپهری؛ جبران خلیل جبران | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 43 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 26 |