| تعداد نشریات | 33 |
| تعداد شمارهها | 799 |
| تعداد مقالات | 7,731 |
| تعداد مشاهده مقاله | 13,788,503 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,008,226 |
مبانی معرفتشناختی آشتی میان ادیان | ||
| مطالعات ادیان و عرفان تطبیقی | ||
| دوره 7، شماره 1، شهریور 1402، صفحه 232-248 اصل مقاله (306.89 K) | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jrm.2023.45446.1124 | ||
| نویسندگان | ||
| جواد خادم زاده مقدم* 1؛ مریم نورمحمدی2 | ||
| 1استادیار، گروه فلسفه و کلام اسلامی، واحد زاهدان، دانشگاه ازاد اسلامی، زاهدان، ایران | ||
| 2دانشجوی دکتری ،گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران | ||
| چکیده | ||
| ایجاد اتحاد و صلح میان ادیان و مذاهب نیازمند مبانی تئوریک است و پلورالیسم دینی بهترین مبنا محسوب میشود هر چند خود با مشکلات مبنایی مواجه است. مهمترین اشکالی که در باب پلورالیسم حقانیت واردشده، نسبیت در حقیقت است. با تغییر مبنای معرفتشناختی خود و انتقال از موضع تئوری انطباق و نسبیت به تئوری پراگماتیسم میتوان برای پلورالیسم دینی مبنای تئوریکی فراهم کرد که اشکالات کمتری به آن وارد شود و از مزایای عملی و اجتماعی آن سود برد. مبانی عمیق تئوریها اثبات ناپذیرند و ما صرفاً با یک انتخاب مواجهیم و در این بحث پراگماتیسم انتخاب ماست. طبق این نظریه ملاک صدق تصورات و تصدیق ها، فایدهی عملی آنها میباشد. بطورکلی در باب اختلافات دینی و مذهبی پرسشهایی مطرح شده که در پاسخ به آنها سه نظریهی انحصار گرایی، شمول گرایی و تکثرگرایی ارائه گردیده که دارای مبنای معرفتشناختی مشترکی میباشند. این اشتراک تئوری مطابقت از نظریههای سهگانه ی مطابقت، انسجامگرایی و فایدهگرایی در صدق است که بر مبنای آن (مطابقت) تصور یا تصدیقی صادق است که مطابق با واقع باشد و عدم انطباق صورت ذهنی با واقعیت خارجی سبب جهل و خطا شود. موافقان و مخالفان پلورالیسم همگی قائل به این نظریه هستند. ما در این پژوهش از مفهوم فایده در پراگماتیسم ابهام زدایی میکنیم و فایده و ضرر را به لذت و رنج تعبیر میکنیم تا با توجه به این معانی اشکالات وارد شده بر آن حل گردد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| معرفت شناختی؛ پلورالیسم؛ ادیان؛ پراگماتیسم؛ وحدت | ||
| مراجع | ||
|
ارسطو. (1362). متافیزیک .ترجمه شرفالدین خراسانى. تهران، ایران: گفتار.
تارسکی، آلفرد و ارنست ناگل. ( 1364). حقیقت و برهان در برهان گودل و حقیقت و برهان. ترجمهی محمد اردشیر. تهران، ایران: مولی.
تفتازانی، سعدالدین.( 1409). شرح المقاصد. قم، ایران: الشریف الرضی،4.
جیمز، ویلیام. (1370). پراگماتیسم.ترجمهی عبدالکریم رشیدیان. تهران، ایران: انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
چالمرز، آلن اف.( 1385). چیستی علم: درآمدی بر مکاتب علم شناسی فلسفی. ترجمهی سعید زیباکلام. تهران، ایران: سمت.
حنا الفاخورى و خلیل الجر. (1385). تاریخ فلسفه در جهان اسلام. (چاپ دوم) .تهران، ایران: سازمان انتشارات آموزشى انقلاب اسلامى،.
حسین زاده، محمد.( 1382). پژوهشی تطبیقی در معرفتشناسی معاصر. قم، ایران: مؤسسهی آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره).
رندل، باکلر.(1375). درآمدی به فلسفه. ترجمهی امیر جلالالدین اعلم. تهران، ایران: سروش.
راسل، برتراند.(1362). عرفان و منطق. ترجمه نجف دریابندری. تهران، ایران: شرکت سهامی کتابهای جیبی.
شمس، منصور.( 1387). آشنایی با معرفتشناسی. تهران، ایران: طرح نو.
شفلر، ایزرائیل. (1366). چهار پراگماتیست. ترجمه محسن حکیمى. تهران، ایران: نشر مرکز.
فرامرز قرا ملکی، احد. (1385). اصول و فنون پژوهش در گستره دینپژوهی. انتشارات مرکز مدیریت حوزه علمیه قم.
فارابى ( 1408). المنطقیات للفارابى. تحقیق محمدتقی دانشپژوه و سید محمود مرعشى. قم، ایران: کتابخانه آیتالله مرعشى نجفى.
فعالی، محمدتقی. (1379). درآمدی بر معرفتشناسی دینی و معاصر. قم، ایران: معارف.
فرگه، گوتلوب. (1374). اندیشه، ترجمهی محمود یوسف ثانی، (شماره 7 و 8) .مجله ارغنون.
فیلیسین، شاله. (1355). شناخت روش علوم یا فلسفهی علمی. ترجمهی یحیی مهدوی. تهران، ایران: دانشگاه تهران.
کاپلستون، فردریک. (1375). تاریخ فلسفه غرب. ترجمه داریوش آشوری. تهران، ایران: سروش، 7.
مایکل پترسون و دیگران. (1379). عقل و اعتقاد دینی. ترجمهی احمد نراقی و ابراهیم سلطانی. تهران، ایران: طرح نو.
مطهری، مرتضی. (1377). مجموعه آثار . تهران، ایران: صدرا، 9.
مطهری، مرتضی. (1388). مجموعه آثار. تهران و قم، ایران، صدرا، 13.
هیک، جان. (1386). مباحث پلورالیسم دینی، ترجمهی عبدالرحیم گواهی. تهران، ایران: علم. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 397 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 394 |
||