
تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 757 |
تعداد مقالات | 7,326 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,142,309 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,292,010 |
تجلی عالم مثال در فرشهای دوره صفویه | ||
مطالعات ادیان و عرفان تطبیقی | ||
دوره 7، شماره 1، شهریور 1402، صفحه 134-157 اصل مقاله (592.26 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jrm.2023.45615.1127 | ||
نویسندگان | ||
ساحل عرفان منش* 1؛ فاطمه شیرازی2 | ||
1استادیار، گروه صنایع دستی ، دانشکده هنر و معماری دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
2عضو هیأت علمی گروه صنایع دستی دانشکده هنر و معماری دانشگاه سیستان و بلوچستان. | ||
چکیده | ||
بازنمایی هنر از مباحث پیچیده محسوب میشود و حوزههای مختلف هنری به تناسب شیوه بیانی خود از آن بهره بردهاند. از جمله شیوههای بیان گرایش به انتزاع است که در طراحی قالی و هنرهای سنتی نمود پیدا می-کند. از آنجا که در دوران صفوی این هنر-صنعت از حرفه روستایی به شهری تغییر یافت، در نقوش آن در فرش نیز تغییراتی ایجاد میکردد. همچنین در این دوران اندیشه قالب در جامعه نیز تغییر میکند و با احیای اندیشه اشراقی و پس از آن ظهور حکمت متعالی مواجه بوده، بنابراین این پژوهش به دنبال پاسخ به این سوال است عالم مثال گفته شده در اندیشه این حکما چگونه در فرشهای این دوران بازنمایی و تجلی یافته است؟ و این تأثیر را چگونه میتوان مشاهده کرد؟ این پژوهش با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی انجام شده و جمع آوری اطلاعات پژوهش کتابخانهای است. هدف از پژوهش تجلی عالم مثال بر فرشهای دوره صفوی است. یافتههای پژوهش بیانگر گستردگی اندیشههای حکمت خسروانی، فلسفه اشراق و تأثیر آن در تجلی عالم مثال، هورقلیا، گنگ دژ و شهرآرمانی در متن فرشهای دوره صفویه است؛ ظهور این عالم را با توجه به هندسه دقیق، نور، وزن، تنوع صورتها و در عین حال وحدت آن، استفاده از حاشیه و خطوط گردان در فرشهای باغی، محرابی و لچک ترنج میتوان مشاهده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
عالم مثال؛ حکمت اشراق؛ فرش؛ دوره صفوی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 292 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 328 |