
تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 749 |
تعداد مقالات | 7,266 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,991,051 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,173,209 |
مدلسازی ساختاری تفسیری کیفیت خدمات دولت سیار مبتنی بر قابلیت های وب 3 | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
دوره 16، شماره 61، آبان 1402، صفحه 65-94 اصل مقاله (1.49 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2023.44629.5943 | ||
نویسندگان | ||
حامد کرد1؛ محمدرضا تقوا* 2؛ محمدتقی تقوی فرد2؛ ایمان رئیسی وانانی3؛ نورمحمد یعقوبی4 | ||
1دانشجوی دکترای مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران، ایران. | ||
2استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران، ایران. | ||
3دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران، ایران. | ||
4استاد گروه مدیریت دولتی ، دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. | ||
چکیده | ||
ارزیابی کیفیت خدمات یکی از دغدغه های اصلی ارائه دهندگان خدمات اعم از دولتی و غیردولتی می باشد. با پیشرفت تکنولوژی سیار و ارائه خدمات دولتی به شهروندان در بستر دولت سیار، ارزیابی کیفیت این نوع خدمات نیز بیش از پیش مورد توجه دولت ها و پژوهشگران حوزه کیفیت خدمات دولت سیار قرار گرفته است. در این پژوهش برای ارزیابی کیفیت خدمات دولت سیار از روش تحلیل مضمون و تکنینک مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) استفاده گردیده و به کمک تحلیل مضمون عوامل مورد شناسایی قرار گرفته و با روش مدلسازی ساختاری تفسیری، تعاملات بین عوامل سطح بندی شده اند. روش تحلیل مضمون و مدلسازی ساختاری تفسیری مبتنی بر نظر خبرگان است. خبرگان در این پژوهش متشکل از 14 نفر اساتید صاحبنطر، پژوهشگران و مدیران اجرایی حوزه دولت سیار می باشند. یافته های پژوهش نشان می دهد که ارزیابی کیفیت خدمات دولت همراه در سطح اول، رضایت شهروندان در سطح دوم، آموزش شهروندان و اعتمادسازی به خدمات دولت همراه در سطح سوم، طراحی اپلیکیشن در سطح چهارم، امنیت داده ها و فرهنگ خدمات دولت همراه در سطح پنجم، خط مشی سازمانی، قابلیت های وب 3 و زیرساختهای نرم افزاری و سخت افزاری در سطح شش قرار دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
دولت سیار؛ کیفیت خدمات؛ تحلیل مضمون؛ مدلسازی تفسیری ساختاری؛ وب 3 | ||
مراجع | ||
منابع فارسی
محمدی، علی؛ هلیلی، خداداد و مدیری، ناصر. (1396). مدل مفهومی نقش و تأثیر فناوریها و شبکههای بیسیم در توسعة دولت سیار. مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، 1(1), 167-203.
عابدی جعفری، حسن، تسلیمی، محمدسعید، فقیهی، ابوالحسن، و شیخ زاده، محمد. (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده های کیفی. اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت)، 5(2 (پیاپی 10))، 151-198.
حبیبی، آرش؛ افریدی، صنم (1401). تصمیمگیری چند شاخصه قطعی و فازی، ایران، تهران: انتشارات نارون.
روزبه خلیلی باهر، سیده زهرا ملکی ضیابری. (1396). وب 3، الزامات و کاربردها. دومین همایش بین المللی افق های نوین در علوم انسانی و مدیریت. ایران.
تقوی فرد، محمدتقی؛ قربانیزاده، وجهالله و حجازینیا، رویا. (1398). الگوی الزامات استقرار خدمات دولت الکترونیکی در بستر رسانههای اجتماعی: دولت الکترونیک 2.0. پژوهشهای مدیریت عمومی, 12(46), 149-170
یعقوبی، نورمحمد؛ ابراهیم پور، حبیب و شاکری، رویا. (1395). ارائۀ الگوی نیازهای کاربران دولت همراه در ایران. مدیریت دولتی، 8(3), 393-414.
ضرغام بروجنی، حمید؛ تقوی فرد، محمدتقی و عزیزی، عذرا. (1400). تحلیل مضامین موثر بر خلق ارزش از طریق زنجیره تامین یکپارچه الکترونیکی خدمات گردشگری در ایران. گردشگری و توسعه، 10(1), 321-335.
یعقوبی، اسماعیل. (1396). حکمرانی خوب و ارتقای سلامت نظام اداری؛ تبیین نقش دولت الکترونیک. پژوهشهای مدیریت عمومی 37(10) : 203-222.
Refernces
Abedi Jafari, H., Taslimi, MS.,Faghihi., Sheikhzadeh, M. (2011). Thematic analysis and the network of themes: a simple and efficient way to explain patterns in qualitative data.Strategic Management Thought (Management Thought), 5(2), 151-198.(In Persian).
Al-Hubaishi,H.,Ahmad,S.Z.,&Hussain M.,(2017). Exploring m-government from the service quality perspective. Journal of Enterprise Information Management.pp.4-16.
Alkraiji, A. and Ameen, N. (2022), "The impact of service quality, trust and satisfaction on young citizen loyalty towards government e-services", Information Technology & People, Vol. 35 No. 4, pp. 1239-1270. https://doi.org/10.1108/ITP-04-2020-0229
Alsaadi, M. R., Ahmad, S.Z.,&Hussain,M.(2018).A quality function deployment strategy for improving mobile-government service quality in the Gulf cooperation council countries. Benchmarking: An International Journal.pp. 3276-3295.
Azeez , ND., Lakulu, MM,. (2018). Evaluation Framework of M-Government Services success In Malaysia. Journal of Theoretical and Applied Information Technology. December 2018. Vol.96. No 24.
Desmal AJ, Othman MK, Hamid S, Zolait A.(2022) Exploring the information quality of mobile government services: a literature review. PeerJ Comput Sci. 28;8:e1028.
Desmal AJ, Othman MK, Hamid S.(2021). "The Uniqueness of Mobile Government Service Quality: a Review on Quality Drivers," International Conference on Computer Science and Engineering (IC2SE), Padang, Indonesia, 2021, pp. 1-6.
Dhaoui, I.(2022). E-Government for Sustainable Development: Evidence from MENA Countries. J Knowl Econ 13, pp. 2070–2099.
Ding,Y.,Yang,S.,Chen,Y.,Long,Q,Wei,J (2019)..Explaining and predicting mobile government microblogging services participation behaviors: a SEM-neural network method. Pp. 39600-39611.
Habibi, A., Afridi, S. (2022). Multi-indicator decision-making, Tehran: Naron Publications.Iran. (In Persian)
Hesabi, F., Elahi, Sha., Shayan, A., Shakri, R.(2018). Providing a quality assessment model for electronic government services. Public Management Researches, 12(45):159-186.(In Persian).
Hien, N.“A(2014). Study on Evaluation of E-Government Service Quality, World Academy of Science”, Engineering and Technology International Journal of Social, Management, Economics and Business Engineering, 8.
Jaradat, M-I., Mustafa, A., & Abedalellah M,. (2018) Exploring perceived risk, perceived trust, perceived quality and the innovative characteristics in the adoption of smart government services in Jordan. International Journal of Mobile Communications,16 (4). Pp. 399–439
Khalili Baher, R.,Maleki, Z., Sayedah, Z. (2016), web 3, requirements and applications. The second international conference of new horizons in humanities and management, Tehran. (In Persian)
Li, W., & Pan, Y. (2014). Evaluating User Satisfaction Based on BP Neural Network in Mobile Government. In 2014 2nd International Conference on Software Engineering, Knowledge Engineering and Information Engineering (SEKEIE 2014). pp. 43-47.
Mensah,I.K. ,& Mwakapesa,D.S.(2022).The Impact of Context Awareness and Ubiquity on Mobile Government Service Adoption. Mobile Information Systems.pp. 1-20
Mohamed, AJ. (2019). Exploring interaction’s quality attributes at Mobile Government services J. Phys.: Conf. Ser. 1339 012094. doi:10.1088/1742-6596/1339/1/012094
Mohammadi, A.,Halili, Kh., Modiri, N.(2016). Conceptual model of the role and effect of wireless technologies and networks in the development of mobile government. Scientific Quarterly - National Defense Strategic Management Studies. 1(1):167-203. (In Persian).
Polat, Z. A., & Alkan, M. (2020). The role of government in land registry and cadastre service in Turkey: Towards a government 3.0 perspective. Land Use Policy, 92,pp. 104500.
Salameh,A.(2020). The Evaluation of Service Quality For M-Gov: A Conceptual Framework Building by Extant Review.International Journal of Supply Chain Management.Vol 9,No.4.
Salar, H. C., Başarmak, U., & Sezgin, M. E. (2023). Educational Integration of the Metaverse Environment in the Context of Web 3.0 Technologies: A Critical Overview of Planning, Implementation, and Evaluation. Shaping the Future of Online Learning. Pp. 154-173.
Taghavi Fard, MT., Ghorbanzadeh, V., and HijaziNia, R. (2018). The model of requirements for the establishment of electronic government services in the context of social media: electronic government 2.0. Public Management Researches, 12(46), pp. 149-170. (In Persian).
Wang,C.,& Teo T.S.(2020).Online service quality and perceived value in mobile government success:An empirical study of mobile police in China. International Journal of Information Management, 52.: pp.102076.
Wirtz, B. W., & Birkmeyer, S.(2018). Mobile government services: An empirical analysis of mobile government attractiveness. International Journal of Public Administration, 41(16). Pp .1385–1395.
Xin M., Bao X.(2014). Satisfaction evaluation of e-government based on structural equation model. Proceeding of 21th International Conference on Management Science & Engineering. pp.110-114.
Xiong, L., Wang, H., & Wang, C.(2022). Predicting mobile government service continuance:A two-stage structural equation modeling-artificial neural network approach. Government Information Quarterly,39(1). Pp. 101654.
Yaghoubi,E. (2017). Good Governance and Health Promoting of Administrative System; Explaining the Role of Electronic Government. Public Management Researches, 10(37), 203-222.(In persian)
Yaghoubi, NM., Ebrahimpour, H.,Shakri, R.(2015). Presenting the model of mobile government user needs in Iran. State Administration, 8(3):393-414. (In Persian)
Zargham Borojni, H., Taghavi Fard, MT., and Azizi, E. (2022). Analysis of themes affecting value creation through integrated electronic supply chain of tourism services in Iran. Tourism and Development, 10(1).pp.321-335. (]n Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 509 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 354 |