تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 712 |
تعداد مقالات | 6,941 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,411,479 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,790,653 |
تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی در فراگرد کارآفرینی دانشگاهی با رویکرد فراترکیب | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
دوره 16، شماره 61، آبان 1402، صفحه 193-216 اصل مقاله (1.31 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2023.42400.5811 | ||
نویسندگان | ||
نادر نادری1؛ فتانه بهاروند2؛ میلاد گوران* 2 | ||
1دانشیار، گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. | ||
2مربی، گروه مدیریت و حسابداری، دانشکده علوم مدیریت، دانشگاه ولایت، ایرانشهر، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی موانع تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی در فراگرد کارآفرینی دانشگاهی انجام شده است. در راستای رسیدن به این هدف با استفاده از روش فراترکیب و روش هفت مرحلهای سندلوسـکی و باروسـو، با رویکرد توسعهای-کاربردی موانع تجاریسازی یافتههای تحقیقاتی محققان دانشگاهی شناسایی گردید. بدین صورت که پس از غربالگری پژوهش ها، تعداد 52 پژوهش انتخاب و سپس با تحلیل محتوای یافتههای پژوهش های انتخاب شده و با استفاده از روش کدگذاری و نظر خبرگان تعداد 99 کد، 13 مفهوم و 3 مقوله شناسایی شدند. به منظور سنجش پایایی کدهای استخراجی، شاخص کاپای کوهن در نرم افزار SPSS محاسبه شد. روایی محتوای مدل پژوهش توسط 11 نفر از خبرگان و اساتید دانشگاهی با استفاده از ضریب نسبی CVR تأیید گردید. طبق نتایج این پژوهش، موانع تجاریسازی یافتههای تحقیقاتی را میتوان در سه مقوله اصلی "موانع داخلی (سطح دانشگاه)"، "موانع محیط نزدیک" و "موانع محیط دور" تقسیمبندی نمود. موانع محیط داخلی شامل 7 مفهوم موانع مربوط به "برنامهریزی و سیاستگذاری"، "مدیریت"، "ادراک و مهارت پژوهشگران"،"ویژگی های روانشناختی پژوهشگران"، "زیرساختها و حمایتها"، "فرهنگ سازمانی" و "ماهیت پژوهشها"، موانع محیط نزدیک شامل 3 مفهوم موانع مربوط به "فضای بازار"، "بازیگران صنعت" و "شبکهها و ارتباطات"و موانع محیط دور نیز شامل 3 مانع اصلی "فرهنگی"، "اقتصادی" و " قانونی- دولتی" می باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
تجاری سازی؛ موانع؛ فراترکیب؛ کارآفرینی دانشگاهی | ||
مراجع | ||
منابع فارسی
الماسی فرد، محمدرسول؛ بخشم، میلاد؛ کریمی، حسین؛ بهور، شهین (1399). طراحی الگوی آسیبشناسی توسعه کارآفرینی دانشگاهی و تجاریسازی دانش با رویکرد تفسیری ساختاری. کارآفن، 17(5)، 104-83.
الماسی فرد، محمدرسول؛ یاراحمدی، محسن؛ اروجی، حسن؛ اروجی، مهدیه (1400). تحلیل الگوهای فکری تاثیرات کارآفرینی دانشگاهی بر توسعه شرکتهای دانشگاه بنیان. سیاست علم و فناوری، 14(4)، 90-73.
پژوهش جهرمی، امین؛ پورکریمی؛ جواد؛ ناصر اخوان، امیر (1395). مدل مفهومی تجاریسازی دستاوردهای تحقیقات دانشگاهها با تاکید بر عامل دروازهبان فناوری دانشگاهی. سیاست علم و فناوری، 9(3)، 53-39.
ثمری، عیسی؛ آریانی قیزقاپان، ابراهیم (1396). شناسایی و اولویتبندی موانع تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی با رویکرد آمیخته. آموزش عالی ایران، 9(1)، 25-1.
خسرویپور، بهمن؛ نصرتی، سهیل؛ یعقوبی، جعفر (1397). شناسایی موانع پیش روی تجاریسازی تحقیقات در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با استفاده از نظریه بنیادی. پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، 11(3)، 20-11.
خنیفر، حسین؛ مسلمی، ناهید (1397). اصول و مبانی روشهای پژوهش کیفی. چاپ دوم، تهران: انتشارات نگاه دانش.
شریفی، مهنوش؛ رضوانفر، احمد؛ حسینی، سید محمود؛ موحد موحدی، سید حمید (1395). تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی: واکاوی بازدارندهها. نامه آموزش عالی، 9(33)، 132-105.
صفدری رنجبر، مصطفی؛ امینلو، میترا، یعقوبی؛ مرضیه؛ علیزاد، علی؛ الیاسی، مهدی (1399). دفاتر انتقال فناوری دانشگاهی: عقلانیتها، اهداف، چالشها و کارکردها (مطالعه موردی دفتر انتقال فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران). مدیریت توسعه فناوری، 8(1)، 184-153.
صفری، سعید (1398). سنجش، ارزیابی و تبیین محرکها و موانع تجاریسازی علم و فناوری در دانشگاه (مورد مطالعه دانشگاه شاهد). پژوهش نامه علمسنجی، 5(2)، 124-89.
کلانتری، اسماعیل؛ میگون پوری، محمدرضا؛ یداللهی فارسی، جهانگیر (1394). مطالعه عوامل سازمانی تأثیرگذار بر راهبرد تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی (مورد مطالعه: فناوری نانو). مدیریت فرهنگ سازمانی، 13(2)، 435-415.
کیامهر، نواب؛ همتفر، محمود؛ منصوری؛ فردین (1400). مدلسازی عوامل تجاریسازی تحقیقات حسابداری. حسابداری دولتی، 7(2)، 184-167.
محقر، علی؛ جعفرنژاد، احمد؛ مدرس یزدی، محمد؛ صادقی مقدم، محمدرضا (1392). ارائهی الگوی جامع هماهنگی اطلاعاتی شبکه تأمین خودروسازی با استفاده از روش فراترکیب. مدیریت فناوری اطلاعات، 4، 194-161.
نریمانی، امیررضا؛ واعظی، رضا؛ الوانی، سیدمهدی؛ قربانیزاه، وجه الله (1396). شناسایی عوامل و موانع برون سازمانی دانشگاه در تجاریسازی پژوهشهای علوم انسانی. فرآیند مدیریت و توسعه، 30(1)، 110-81.
هاشمیان، سید محمد حسین؛ رحمتی، محمدحسین؛ حمیدی زاده، علی؛ مرادی، پرستو (1398). استخراج الگویی جامع برای ارزیابی عملکرد پاسخگویی دولت با روش فراترکیب. سیاستگذاری عمومی، 5(4)، 260-241.
وثوق، فرشته؛ بیرانوند، جعفر (1395). بررسی موانع و محدودیتهای تجاریسازی دانش در دانشگاهها. کنفرانس بینالمللی نخبگان مدیریت، ایران، تهران.
References
Aldridge, T. & Audretsch, D. (2011). The Bayh-Dole Act and scientist entrepreneurship. Research Policy, 40(8), 1058-1067.
Almasi Fard, M. R., Yarahmadi, M., Oroji, H. & Oroji, M. (2022). Analyzing the mental patterns of the academic entrepreneurship effects on NTBFs Development. Journal of Science & Technology Policy, 14(4), 73-90. (In Persian)
Almasi Fard, M. R., Bakhsham, M., Karimi, H. & Behvar, Sh. (2021). Designing a pathology model of academic entrepreneurship development and knowledge commercialization with a structural interpretive approach. Karafan, 17, 83-104. (In Persian)
Anis, M. & Ahmad, N. (2016). Plant tissue culture: propagation, conservation and crop improvement. Singapore: Springer.
Belitski, M., Aginskaja, A. & Marozau, R. (2019). Commercializing university research in transition economies: technology transfer offices or direct industrial funding?. Research Policy, 48(3), 601-615.
Beyadar, H., Saketi, P., Badizadeh, A. & Esmailpour, H. (2021). Identifying and prioritizing barriers to the commercialization of academic research: a contextual analysis in Islamic Azad University. Iranian Journal of Comparative Education, 4(1), 1096-1109.
Davari, A., Emami, A., Ramadani, V. & Taherkhani, S. (2018). Factors influencing academic entrepreneurship: a case-based study. Science and Technology Policy Management, 9(3), 284-295.
Fini, R., Rasmussen, E., Wiklund, J. & Wright, M. (2018). Theories from the lab: how research on science commercialization can contribute to management studies. Journal of Management Studies, 56(5).
Guo, F., Zou, B., Guo, J., Shi, Y., Bo, Q., & Shi, L. (2019). What determines academic entrepreneurship success? A social identity perspective. International Entrepreneurship and Management Journal, 15(3), 929-952.
Hashemian, S. M. H., Rahmati, M. H., Hamidizadeh, A., & Moradi, P. (2020). Recognizing a comprehensive pattern for assessing the accountability of the government by meta-synthesis method. Public Policy, 5(4), 241-260. (In Persian)
Hayter, C. (2013). Conceptualizing knowledge-based entrepreneurship networks: perspectives from the literature. Small Business Economic.
Hernandez-Mondragon, A. C., Herrera-Estrella, L., & Kuri-Harcuch, W. (2016). Legislative environment and others factors that inhibit transfer of Mexican publicly funded research into commercial ventures. Technology in Society, 46, 100-108.
Hossinger, S. M., Chen, X., & Werner, A. (2020). Drivers, barriers and success factors of academic spin-offs: a systematic literature review. Management Review Quarterly, 1-38.
Joly, Y., Caulfield, T., Knoppers, B. M., Harmsen, E. & Pastinen, T. (2010). The commercialization of genomic research in Canada. Healthcare Policy, 6(2), 24-32.
Kalantari, E., Meigoon poori, M. R., Yadollahi farsi, J. (2015). Study of organizational factors affecting the academic research commercialization strategy (case study: nanotechnology). Organizational Culture Management, 13(2), 415-435. (In Persian)
Khanifar, H. & Moslemi, N. (2018). Principles and bases of qualitative research methods. (2nd edition), Tehran, Negah-e-Danesh Publishing. (In Persian)
Khosravi pour, B., Nosrati, S. & Yaghoubi, J. (2018). Identifying barriers to commercialization of researches in Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO) using grounded theory. Journal of Agricultural Extension and Education Research, 11(3), 11-20. (In Persian)
Kiamehr, N., Hematfar, M. & Mansori, F. (2021). Modeling the commercialization factors of accounting. Governmental Accounting, 7(2), 167-184. (In Persian)
Kotlar, J., Massis, A., Wright, M. & Frattini, F. (2018). Organizational goals: antecedents, formation processes and implications for firm behavior and performance. International Journal of Management Reviews, 2, 3-18.
Lavshe, C. H. (1975). A Quantitive Approach To Content Validity, Personnel Psychology, 28, 563-575.
Mohaghar, A., Jafarnejad, A., Modares Yazdi, M. & Sadeghi Moghadam, M. R. (2014). The comprehensive modeling of informational coordination in supply chain of automotive industry by meta-synthesis method. Journal of Information Technology Management, 5(17), 161-194. (In Persian)
Mokhtar, A. H. A., Amboala, T. & Richardson, J. (2018). Entrepreneurship for commercialization of university IT research outcomes. Advanced Science Letters, 24(2), 1443-1446.
Muizniece, L. (2020). University autonomy and commercialization of publicly funded research: the case of Latvia. Journal of the Knowledge Economy.
Narimani, A. R., Vaezi, R., Alvani, S. M. & Ghorbanizadeh, V. (2017). Identifying external organizational barriers and factors of commercialization of humanities research at universities. Journal of Management and Development Process, 30(1), 81-110. (In Persian)
Nejad Haji Irani, F., Hayak, K. & Kholafazade, E. (2018). Identifying and prioritizing barriers to commercializing researches and innovations in East Azerbaijan University with AHP techniques and providing appropriate strategies. European Journal of Sustainable Development, 7(2), 121-140.
Özgü Çakır, B. (2020). A qualitative research on determining the dimensions of academic entrepreneurship ecosystem in Turkey. Turkish Studies, 15(1).
Pajouhesh Jahromi, A., PourKarimi, J. & Akhavan, A. (2016). The conceptual model of commercialization of academic research achievements with emphasis on academic gatekeeper’s agent. Journal of Science and Technology Policy, 9(3), 39-53. (In Persian)
Palo-oja, O. M., Kivijärvi, M. & Aromaa, E. (2017). Challenges in academic commercialization: A case study of the scientists’ experiences. International Journal of Knowledge Management Studies, 8(1-2), 23-37.
Ramli, M. F., Majid, M., Ya’acob, F. F. & Badyalina, B. (2021). Barrier towards commercialisation of research findings among science and engineering academicians at Malaysian Public Universities. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 11(7), 824-839.
Rasmussen, E., Moen, Ø. & Gulbrandsen, M. (2006). Initiatives to promote commercialization of university knowledge. Technovation, 26(4), 518-533.
Safari, S. (2019). Investigating the drivers and barriers of academic research’s commercialization (research case: Shahed University). Scientometrics Research Journal, 5(10), 89-124. (In Persian)
Safdari Ranjbar, M., Aminlo, M., Yaghoubi, M., Alizadeh, A. & Elyasi, M. (2020). University technology transfer offices: rationalities, objectives, challenges and functions (case study: technology transfer office of Tehran University of Medical Science). Journal of Technology Development Management, 8(1), 153-184. (In Persian)
Samari, I. & Aryani Ghizghapan, E. (2017). Identifying and prioritizing barriers to the commercialization of academic research with a mixed method approach. Journal of Iranian Higher Education, 9(1), 1-25. (In Persian)
Sandelowski, M. & Barroso, J. (2007). Using qualitative metasummary to synthesize qualitative and quantitative descriptive findings. Research in Nursing & Health, 30(1), 99-111.
Shane, S. (2004). Academic entrepreneurship: University spinoffs and wealth creation. Edward Elgar Publishing.
Shane, S. (2004). Encouraging university entrepreneurship? The effect of the Bayh-Dole act on university patenting in the United States. Journal of Business Venturing, 19(1), 127–151.
Sharifi, M., Rezvanfar, A., Hosseini, S. & Movahed Mohammadi, S. (2016). Commercialization of university research in agricultural higher education: barrier analysis. Higher Education Letter, 9(33), 105-132. (In Persian)
Ting, S. H., Yahya, S. & Tan, C. L. (2019). The influence of researcher competence on university-industry collaboration; The mediating role of domain knowledge transfers and spillovers. Journal of Entrepreneurship in Emerging Economies, 11(2), 277-303.
Tunio, M. N. (2020). Academic entrepreneurship in developing countries: contextualizing recent debate. Research Handbook on Entrepreneurship in Emerging Economies: Edward Elgar Publishing.
Van Norman, G. A. & Eisenkot, R. (2017). Technology transfer: from the research bench to commercialization: part 2: the commercialization process. JACC: Basic to Translational Science, 2(2), 197-208.
Vosough, F. & Biranvand, J. (2016). Investigating the barriers and limitations of knowledge commercialization in universities. International Conference of Management Elites: Tehran. (In Persian)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 305 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 251 |