
تعداد نشریات | 33 |
تعداد شمارهها | 775 |
تعداد مقالات | 7,506 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,573,738 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,511,533 |
بررسی عوامل مؤثر بر رفتار مصرفکننده در شبکههای اجتماعی | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
دوره 16، شماره 61، آبان 1402، صفحه 293-318 اصل مقاله (1.53 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2023.41305.5711 | ||
نویسندگان | ||
مهران شیرزاد1؛ محمد آقایی* 2؛ نادر غریب نواز3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استادیار مرکز مطالعات مدیریت و توسعه فناوری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران، گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
استفاده از شبکههای اجتماعی بهصورت فزاینده در حال رشد میباشد. در ایران نیز در سالهای اخیر شبکههای اجتماعی متفاوتی ارائهشده است که در مقاطعی مورداستفاده قرارگرفته است. این شبکهها عمدتاً در قالب پلتفرمهای تلفن همراه ارائه میشوند. استفاده از این شبکهها در بین گروههای مختلف جامعه رونق بالایی یافته است. هدف اصلی این تحقیق ارائه مدل رفتار مصرفکنندگان ایرانی شبکههای اجتماعی میباشد. روش این تحقیق کاربردی، همبستگی و پیمایشی بوده است. در این تحقیق جامعه آماری شامل کاربران شبکههای اجتماعی بهمنظور بررسی برازش مدل نهایی بودهاند. با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه برابر 384 نفر تعیین گردید. روش نمونهگیری در این تحقیق تصادفی ساده بوده است. بهمنظور سنجش شاخصهای تحقیق بر اساس ادبیات تحقیق پرسشنامه محقق ساخته تهیه گردید که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (75/0) و روایی آن با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و شاخصهای برازش مورد تائید قرار گرفت. بازه زمانی تحقیق و توزیع پرسشنامه ها در سال 1400 بوده است. نتایج این تحقیق به تائید ارتباط بین 7 شاخص اصلی در قالب کارکردها، قابلیتها، حریم خصوصی، محتوی شبکهها، عوامل بازاریابی، روانشناختی و محیطی با رفتار مصرفکننده در شبکههای اجتماعی انجامید. بر اساس نتایج کسبشده میتوان نتیجه گرفت زیربنای تئوریکی تحقیق معتبر بوده و مدل/ مقیاس توسعه دادهشده، برای سنجش رفتار مصرفکنندگان ایرانی در شبکههای اجتماعی مناسب بود. | ||
کلیدواژهها | ||
شبکه اجتماعی؛ رفتار مصرفکننده؛ تحلیل عاملی؛ پلتفرمهای موبایلی | ||
مراجع | ||
References
Alarcón-del-Amo, M. D. C., Lorenzo-Romero, C., & Gómez-Borja, M. Á. (2011). Classifying and profiling social networking site users: A latent segmentation approach. Cyberpsychology, behavior, and social networking, 14(9), 547-553.
Alshourah, S., Jodeh, I., Swiety, I., & Ismail, A. (2022). Social Customer Relationship Management Capabilities and Performance: Moderating Social Media Usage among SMEs Jordanian. Decision Sciences, 25(S2), 1-8.
Baden, R., Bender, A., Spring, N., Bhattacharjee, B., & Starin, D. (2009, August). Persona: an online social network with user-defined privacy. In Proceedings of the ACM SIGCOMM 2009 conference on Data communication (pp. 135-146).
Barker, V. (2009). Older adolescents' motivations for social network site use: The influence of gender, group identity, and collective self-esteem. Cyberpsychology & behavior, 12(2), 209-213.
Boyd, D. M., & Ellison, N. B. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of computer‐mediated Communication, 13(1), 210-230.
Braddy, P. W., Meade, A. W., & Kroustalis, C. M. (2008). Online recruiting: The effects of organizational familiarity, website usability, and website attractiveness on viewers’ impressions of organizations. Computers in Human Behavior, 24(6), 2992-3001.
Breslin, J., & Decker, S. (2007). The future of social networks on the internet: The need for semantics. IEEE Internet Computing, 11(6), 86-90.
Brito, T. R. P. D., Nunes, D. P., Duarte, Y. A. D. O., & Lebrão, M. L. (2019). Social network and older people’s functionality: Health, Well-being, and Aging (SABE) study evidences. Revista Brasileira de Epidemiologia, 21.
Butts, C. T. (2008). Social network analysis with sna. Journal of statistical software, 24, 1-51.
Chen, Y. H., Hsu, I. C., & Lin, C. C. (2010). Website attributes that increase consumer purchase intention: A conjoint analysis. Journal of business research, 63(9-10), 1007-1014.
Choi, S. B., & Lim, M. S. (2016). Effects of social and technology overload on psychological well-being in young South Korean adults: The mediatory role of social network service addiction. Computers in Human Behavior, 61, 245-254.
Coyle, C. L., & Vaughn, H. (2008). Social networking: Communication revolution or evolution?. Bell Labs technical journal, 13(2), 13-17.
Currás‐Pérez, R., Ruiz‐Mafé, C., & Sanz‐Blas, S. (2013). Social network loyalty: evaluating the role of attitude, perceived risk and satisfaction. Online Information Review.
de Boer, J., & Aiking, H. (2018). Prospects for pro-environmental protein consumption in Europe: Cultural, culinary, economic and psychological factors. Appetite, 121, 29-40.
DeAndrea, D. C., Ellison, N. B., LaRose, R., Steinfield, C., & Fiore, A. (2012). Serious social media: On the use of social media for improving students' adjustment to college. The Internet and higher education, 15(1), 15-23.
Dickinger, A., & Stangl, B. (2013). Website performance and behavioral consequences: A formative measurement approach. Journal of business research, 66(6), 771-777.
Elling, S., Lentz, L., de Jong, M., & Van den Bergh, H. (2012). Measuring the quality of governmental websites in a controlled versus an online setting with the ‘Website Evaluation Questionnaire’. Government information quarterly, 29(3), 383-393.
Ezumah, B. A. (2013). College students' use of social media: Site preferences, uses and gratifications theory revisited. International journal of business and social science, 4(5).
Fu, P. W., Wu, C. C., & Cho, Y. J. (2017). What makes users share content on Facebook? Compatibility among psychological incentive, social capital focus, and content type. Computers in Human Behavior, 67, 23-32.
Houghton, D. J., & Joinson, A. N. (2010). Privacy, social network sites, and social relations. Journal of technology in human services, 28(1-2), 74-94.
Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business horizons, 53(1), 59-68.
Kim, S., Kandampully, J., & Bilgihan, A. (2018). The influence of eWOM communications: An application of online social network framework. Computers in Human Behavior, 80, 243-254.
Kiser, A. I., & Porter, T. (2011, May). Social networking: Integrating students and university professor utilization. In Global Conference on Business and Finance Proceedings (Vol. 6, No. 6, pp. 191-196).
Korhan, O., & Ersoy, M. (2016). Usability and functionality factors of the social network site application users from the perspective of uses and gratification theory. Quality & quantity, 50(4), 1799-1816.
Kwon, O., Min, D., Geringer, S., & Lim, S. K. (2013). Students perception of qualifications for successful social media coordinator. Academy of Marketing Studies Journal, 17(1), 109-128.
Lax, G., Russo, A., & Fasci, L. S. (2021). A Blockchain-based approach for matching desired and real privacy settings of social network users. Information Sciences, 557, 220-235.
Lee, Y., & Kozar, K. A. (2012). Understanding of website usability: Specifying and measuring constructs and their relationships. Decision support systems, 52(2), 450-463.
Liu, G. Z., Liu, Z. H., & Hwang, G. J. (2011). Developing multi-dimensional evaluation criteria for English learning websites with university students and professors. Computers & Education, 56(1), 65-79.
Liu, P., Xu, Y., Jiang, Q., Tang, Y., Guo, Y., Wang, L. E., & Li, X. (2020). Local differential privacy for social network publishing. Neurocomputing, 391, 273-279.
Mason, A. N., Narcum, J., & Mason, K. (2021). Social media marketing gains importance after Covid-19. Cogent Business & Management, 8(1), 1870797.
Pagani, M., Hofacker, C. F., & Goldsmith, R. E. (2006). The influence of personality on active and passive use of social networking sites. Psychology & Marketing, 28(5), 441-456.
Park, Y. A., & Gretzel, U. (2007). Success factors for destination marketing web sites: A qualitative meta-analysis. Journal of travel research, 46(1), 46-63.
Rahman, N. (2014). The usage and online behavior of social networking sites among international students in New Zealand. The Journal of Social Media in Society, 3(2).
Roetzel, P. G. (2019). Information overload in the information age: a review of the literature from business administration, business psychology, and related disciplines with a bibliometric approach and framework development. Business research, 12(2), 479-522.
Singh, R., Chauhan, A. N. S., & Tewari, H. (2021). Blockchain-enabled end-to-end encryption for instant messaging applications. arXiv preprint arXiv:2104.08494.
Smith, A. G. (2001). Applying evaluation criteria to New Zealand government websites. International journal of information management, 21(2), 137-149.
Subrahmanyam, K., Reich, S. M., Waechter, N., & Espinoza, G. (2008). Online and offline social networks: Use of social networking sites by emerging adults. Journal of applied developmental psychology, 29(6), 420-433.
Sundararaj, V., & Rejeesh, M. R. (2021). A detailed behavioral analysis on consumer and customer changing behavior with respect to social networking sites. Journal of Retailing and Consumer Services, 58, 102190.
Tang, Z., Miller, A. S., Zhou, Z., & Warkentin, M. (2021). Does government social media promote users' information security behavior towards COVID-19 scams? Cultivation effects and protective motivations. Government Information Quarterly, 38(2), 101572.
Terlutter, R., & Capella, M. L. (2013). The gamification of advertising: analysis and research directions of in-game advertising, advergames, and advertising in social network games. Journal of advertising, 42(2-3), 95-112.
Tirumala, L. N., & Youngblood, E. (2021). Captioning Social Media Video. Public Relations Education, 7(1), 169-187.
Vaidya, O. S., & Kumar, S. (2006). Analytic hierarchy process: An overview of applications. European Journal of operational research, 169(1), 1-29.
West, B. J., Massari, G. F., Culbreth, G., Failla, R., Bologna, M., Dunbar, R. I. M., & Grigolini, P. (2020). Relating size and functionality in human social networks through complexity. Proceedings of the National Academy of Sciences, 117(31), 18355-18358.
Yao, J., & Cao, X. (2017). The balancing mechanism of social networking overuse and rational usage. Computers in Human Behavior, 75, 415-422.
Yap, S. F., & Gaur, S. S. (2016). Integrating functional, social, and psychological determinants to explain online social networking usage. Behaviour & Information Technology, 35(3), 166-183.
Yin, X., Wang, H., Yin, P., & Zhu, H. (2019). Agent-based opinion formation modeling in social network: A perspective of social psychology. Physica A: Statistical Mechanics and its Applications, 532, 121786.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 669 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 483 |