تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 700 |
تعداد مقالات | 6,841 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,163,836 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,505,420 |
تأثیر نظام آموزشی کالج علیگره بر جامعه مسلمان هند در قرن نوزدهم | ||
مطالعات شبه قاره | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 دی 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jsr.2024.45443.2344 | ||
نویسندگان | ||
اسما رضائی1؛ فاطمه جان احمدی* 2؛ مقصود علی صادقی3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه تاریخ دانشگاه تربیت مدرس تهران،تهران،ایران | ||
2استاد گروه تاریخ دانشگاه تربیت مدرس تهران،تهران،ایران(نویسنده مسئول) | ||
3دانشیار گروه تاریخ دانشگاه تربیت مدرس تهران،تهران،ایران | ||
چکیده | ||
مسلمانان شب هقاره هند از سده هجدهم میلادی و آغاز دوره استعمار با توجه به شرایط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، در خصوص شرایط جدید جامعه، بیشتر بر انجام فعالیتهای فرهنگی متمرکز شدند. سرسید احمد خان موسس علیگره بود. او در سال ۱۸۷۵ میدانست که مسلمانان هند در معرض خطر اضمحلال هستند، بر این اساس او راه حل توقف انحطاط مسلمانان در هند را، ترویج دانش و رفع استعمار انگلیس میدانست. با این هدف ضمن تأسیس کالج علیگره، بسترهای علمی هند را فراهم آورد. حال سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که: ساختار و بنیادهای اساسی نظام آموزشی کالج علیگره چیست؟ و چه تأثیری بر جامعه مسلمان هند داشته است؟ دستاوردهای پژوهش متکی بر روش توصیف – تحلیل دادهها نشان داد که بنیانگذار این کالج در طراحی نظام آموزشی، برنامهریزی درسی، شیوههای تدریس و آموزش به زبان انگلیسی و اردو، توجه به مدارس انگلیسی را در اهداف اصلاحی خود گنجانده بود. علاوه بر آموزش کتابهای درسی برگرفته از علوم جدید در غرب، تأکید او بر متون فقهی بود. گرچه این کالج به دلیل عدم همخوانی با فرهنگ دینی عامه مردم نتواست مقبولیتی در میان عامه مسلمانان هند کسب کند، اما توانست بهعنوان مدرسهای نوگرا در هند طی سالیان متمادی فعالیت نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
شبه قاره هند؛ سرسیداحمد خان؛ علیگره؛ نظام آموزشی؛ استعمار | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 120 |