
تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 739 |
تعداد مقالات | 7,170 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,717,105 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,040,811 |
بررسی کارآیی درونی شاخة فنی و حرفه ای آموزش متوسطة شهرستان شهرکرد طی سال های80- 1375 | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 1، اسفند 1383، صفحه 1-16 اصل مقاله (237.56 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2005.814 | ||
نویسندگان | ||
مصطفی شریف؛ محمد رضا نیلی؛ محمد نیکخواه* | ||
چکیده | ||
طی سالهای اخیر توجه به کیفیت آموزش از جمله دل مشغولی های تصمیمگیران نظام آموزشی بوده است. برای دستیابی به کیفیت آموزش در فرآیند برنامه ریزی آموزشی، تشخیص نقاط قوت و ضعف نظام از طریق تحلیل هر یک از اجزای آن لازم میباشد. با توجه به اهمیت آموزش های فنی و حرفه ای در نظام آموزش متوسطه کشور, آگاهی از کیفیت این گونه آموزش ها ضروری است. بنابراین بررسی کارآیی درونی این آموزش ها برای تمامی سیاست گذاران و برنامه ریزان آموزشی حائز اهمیت است. در این تحقیق به بررسی کارآیی درونی آموزش متوسطه فنی و حرفه ای شهرستان شهرکرد پرداخته شده و شاخص های مورد بررسی آن پوشش تحصیلی, نرخ های قبولی, ترک تحصیل و ماندگاری , نسبت اتلاف, ضریب کارآیی و میانگین طول تحصیل بوده است. روش تحقیق توصیفی ـ ارزشیابی بوده است. جامعة آماری تحقیق کل دانش آموزان آموزش متوسطة فنی و حرفه ای شهرستان شهرکرد (10164 نفر) در دورة مورد بررسی بوده و کل جامعة آماری به صورت سرشماری مورد بررسی قرار گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات مورد نیاز پروندة تحصیلی دانش آموزان و فارغ التحصیلان، پایگاه اطلاعات نظام هماهنگ رایانه ای و دفاتر آمار موجود در سازمان آموزش و پرورش استان، ناحیه ها و واحدهای آموزشی شهرستان بوده است. یافته های تحقیق نشان میدهد که پوشش تحصیلی آموزش متوسطة فنی و حرفه ای در دوره مورد بررسی نسبت به کل آموزش متوسطة شهرستان 1/14 درصد، نرخ قبولی 77/75 درصد، نرخ ترک تحصیل 68/33 درصد، نرخ ماندگاری 32/66 درصد، نرخ فارغ التحصیلی 7/51 درصد، نسبت اتلاف 43/1، ضریب کارایی 7/0 و میانگین طول تحصیل 56/3 سال بوده است | ||
کلیدواژهها | ||
کارایی درونی؛ پوشش تحصیلی؛ نرخ قبولی؛ نرخ ترک تحصیل؛ نرخ ماندگاری؛ نرخ فارغ التحصیلی؛ نسبت اتلاف؛ ضریب کارایی؛ میانگین طول تحصیل | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,025 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,332 |