
تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 757 |
تعداد مقالات | 7,326 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,142,295 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,292,006 |
الگوی پیشران های رشد فرانچایزر در صنعت بیمه ایران | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
دوره 16، شماره 62، اسفند 1402، صفحه 199-230 اصل مقاله (1.28 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2022.39310.5554 | ||
نویسندگان | ||
ابوالفضل مهردوست1؛ یعقوب علوی متین* 2؛ رضا رستم زاده3؛ سلیمان ایران زاده4 | ||
1دکتری تخصصی مدیریت، گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||
2استادیار، گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||
3استادیار، گروه مدیریت، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران. | ||
4استاد، گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش طراحی و اعتباریابی الگوی پیشرانهای رشد فرانچایزر در صنعت بیمه ایران بود. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش توصیفی - تحلیلی و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران شرکت بیمه البرز و مدیران نمایندگیهای این شرکت در استان آذربایجانشرقی بود که با توجه به محدود بودن تعداد جامعه آماری، برای انتخاب شرکتکنندگان از روش سرشماری استفاده شد (120 نفر). در ابتدا براساس تحلیل محتوای مقالات منتشرشده، 34 پیشران شناسایی و مبنای طراحی پرسشنامه اولیه قرار گرفت. پس از بررسی اعتبار محتوا، اهمیت مادهها برمبنای دادههای گردآوریشده با استفاده از دو الگوریتم درخت تصمیم (CRT و C5.0) بررسی و چهار ماده حذف گردید. سپس تحلیل عاملی اکتشافی برای تعیین مولفههای اصلی پیشران نشان داد که 30 ماده باقیمانده روی هشت عامل در مجموع 32/74 درصد از واریانس کل را تبیین میکنند. سپس، چارچوب نظری روابط علّی بین هشت عامل پیشران با استفاده از تکنیک دیمتل (DEMATEL) و نظرات 12 متخصص دانشگاهی و مدیر باتجربه شرکتهای بیمه (تجربه مدیریتی بالای 10 سال) تدوین و اعتبار آن با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری بررسی و مورد تأیید گرفت. براساس الگوی تدوینشده، در الگوی پیشرانهای رشد فرانچایزر در صنعت بیمه ایران، مولفه ویژگیهای کسب و کار بیمهگزاری از طریق ویژگیهای فرانچایز، پراکندگی سیستم فرانچایز و شهرت نشان تجاری و سپس از طریق قابلیت اعتماد، اشتراک دانش، مدیریت تعارض بر قصد تدوام همکاری اثرگذار میباشد. پیشرانهای شناسایی شده در پژوهش حاضر و روابط علّی بین مولفههای اصلی آنها میتواند برای رشد و توسعه فرانچایز در صنعت بیمه ایران بهکار گرفته شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
فرانچایز؛ صنعت بیمه؛ پیشرانهای رشد؛ تکنیک DEMATEL | ||
مراجع | ||
منابع فارسی
اصغریان، ا.؛ و حسینی، م. (1395). تأثیر قابلیت جذب، سرمایة اجتماعی و قابلیت مدیریتی بر عملکرد کسبوکارهای فرانچایزی: مطالعه واحدهای فرانچایزی حوزة فستفود در ایران. توسعه کارآفرینی، 9(4)، 613-622.
سخدری، ک.؛ ضیاء، ب.؛ و جوهریانزاده، ف. (1394). بررسی عوامل مؤثر بر دوسوتوانی سازمانی فرنچایزرها. توسعه کارآفرینی، 8(4)، 631-648.
صنوبر، ن.؛ حسینی، س. ص.؛ و محمدزاده، ع. (1397). تأثیر کیفیت روابط بر ارزش ویژه برند در همکاریهای مبتنی بر فرانشیز. مدیریت کسب و کارهای بین المللی، 1(3)، 79-101.
ReferencesAlon, I. (2001). The use of franchising by US‐based retailers. Journal of Small Business Management, 39(2), 111-122.
Alon, I. (2006). Key success factors of franchising systems in the retailing sector. SCMS Journal of Indian Management, 3(1), 29-36.
Alon, I., Welsh, D. H. B., & Falbe, C. M. (2010). Franchising in emerging markets. In I. Alon (Ed.), Franchising globally: Innovation, learning and imitation (pp. 11–35). Basingstoke, UK: Palgrave Macmillan.
Asgharian, E., & Hoseini, M. (2017). The role of absorptive capacity, social capital and managerial capabilities in franchise businesses: The case of Iranian fast-food franchisees. Journal of Entrepreneurship Development, 9(4), 613-622. (In Persian)
Bachvarova, M. (2019). Education franchise – legal aspects. IZVESTIA – Journal of University of Economics – Varna, 2019(Dec 28), 23-28. Retrieved from https://ssrn.com/abstract=3510520
Barringer, R. B., & Ireland, R. D. (2010). Entrepreneurship: Successfully launching new ventures (3rd ed.). New Jersey: Pearson Education Inc.
Bretas, V. P. G., & Alon, I. (2020). The impact of COVID‐19 on franchising in emerging markets: An example from Brazil. Global Business and Organizational Excellence, 39(6), 6-16.
British Franchise Association (2022). 2018 BFA NatWest franchise survey. Retrieved from https://www.thebfa.org/about-us/industry-research/
Brown, J. R., & Dev, C. S. (1997). The franchisor—franchisee relationship: a key to franchise performance. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 38(6), 30-38.
Castrogiovanni, G. J., & Justis, R. T. (2002). Strategic and contextual influences on firm growth: An empirical study of franchisors. Journal of Small Business Management, 40(2), 98-108.
Combs, J. G. and Castrogiovanni, G. J. (1994). Franchisor strategy: A proposed model and empirical test of franchise versus company ownership. Journal of Small Business Management, 32(2), 37-48.
Dant, R. P., Kacker, M., Coughlan, A. T., & Emerson, J. (2007). A cointegration analysis of the correlates of performance in franchised channels. In Cliquet, G., Hendrikse, G., Tuunanen, M., & Windsperger, J. (Eds.), Economics and management of networks: Franchising, strategic alliances, and cooperatives (pp. 169-189). Heidelberg: Physica-Verlag.
Davies, M. A. P., Lassar, W., Manolis, C., Prince, M., & Winsor, R. D. (2011). A model of trust and compliance in franchise relationships. Journal of Business Venturing, 26(3), 321–340.
Elango, B. (2007). Are franchisors with international operations different from those who are domestic market oriented? Journal of Small Business Management, 45(2), 179-193.
Elango, B. (2019). A bibliometric analysis of franchising research (1988–2017). Journal of Entrepreneurship, 28(2), 223–249.
Fadairo, M., Kaswengi, J., Lanchimba, C., & Silva Bitti, E. J. (2021). Brand equity protection and new geographic dynamics evidence from franchising in Brazil. Recherche et Applications En Marketing (English Edition), 36(3), 8-24.
Gillis, W. E., Combs, J. G., & Yin, X. (2020). Franchise management capabilities and franchisor performance under alternative franchise ownership strategies. Journal of Business Venturing, 35(1), e105899.
Gorovaia, N., Pajić, M., & Windsperger, J. (2023). Performance of knowledge transfer mechanisms: The case of franchising networks. Industrial Marketing Management, 115, 539-549.
Hengboriboon, L., Naruetharadol, P., Ketkeaw, C., & Gebsombut, N. (2022). The impact of product image, CSR and green marketing in organic food purchase intention: Mediation roles of corporate reputation. Cogent Business & Management, 9(1). doi: 10.1080/23311975.2022.2140744
Hossain, T., & Wang, S. (2008). Franchisor’s cumulative franchising experience and its impact on franchising management strategies. Journal of Marketing Channels, 15(1), 43-69.
Ingram, P., & Baum, J. A. (1997). Opportunity and constraint: Organizations’ learning from the operating and competitive experience of industries. Strategic Management Journal, 18(S1), 75-98.
International Franchise Association (2022). 2022 Franchising Economic Outlook. Retrieved from https://www.franchise.org/franchise-information/franchise-business-outlook/2022franchising-economic-outlook
Iran Franchise Association (2022). About the Franchise Association. Retrieved from https://en.ir-franchise.ir/about-us/
Jang, S. S., & Park, K. (2019). A sustainable franchisor-franchisee relationship model: Toward the franchise win-win theory. International Journal of Hospitality Management, 76, 13-24.
Jang, S. S., & Park, K. (2019). A sustainable franchisor-franchisee relationship model: Toward the franchise win-win theory. International Journal of Hospitality Management, 76, 13-24.
Julian, S. D., & Castrogiovanni, G. J. (1995). Franchisor geographic expansion. Journal of Small Business Management, 33(2), e1.
Kang, J., Asare, A. K., Brashear-Alejandro, T., & Li, P. (2018). Drivers of franchisor growth: A meta-analysis. Journal of Business and Industrial Marketing, 33(2), 196-207.
Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28, 563–575.
Michael, S. C. (2000). The effect of organizational form on quality: The case of franchising. Journal of Economic Behavior and Organization, 43(3), 295-318.
Naatu, F., & Alon, I. (2019). Social franchising: A bibliometric and theoretical review. Journal of Promotion Management, 25(5), 738–764.
Nyadzayo, M. W., Matanda, M. J., & Rajaguru, R. (2018). The determinants of franchise brand loyalty in B2B markets: An emerging market perspective. Journal of Business Research, 86, 435-445.
Panda, S., Paswan, A. K., & Mishra, S. P. (2019). Impact of positioning strategies on franchise fee structure. Industrial Marketing Management, 81, 30-39.
Perrigot, R., & Basset, G. (2018). Resale pricing in franchised stores: A franchisor perspective. Journal of Retailing and Consumer Services, 43, 209-217.
Perrigot, R., & Martinez-Ribes, L. (2008, January). Innovation in Franchising. In 7th International Congress, Marketing trends Venise, Italie (pp. 17-19).
Perrigot, R., Herrbach, O., Cliquet, G. , Basset , G. (2017). Know-how transfer mechanisms in franchise networks: a study of franchisee perceptions. Knowledge Management Research and Practice, 15, 272–281.
Ramirez-Hurtado, J. M., Guerrero-Casas, F. M., & Rondan-Cataluna, F. J. (2011). Criteria used in the selection of franchisees: An application in the service industry. Service business, 5(1), 47-67.
Sakhdari, K., Ziyae, B., & Johariyan Zadeh, F. (2016). Investigating the effecting factors on franchisors' ambidexterity. Journal of Entrepreneurship Development, 8, 631-648. (In Persian)
Sanoubar, N., Hoseini, S., Mohammadzadeh, A. (2019). The effect of quality of relations on brand value in franchise alliance. Journal of International Business Administration, 1(3), 79-101. (In Persian)
Shane, S. A. (2001). Organizational incentives and organizational mortality. Organization Science, 12(2), 136-160.
Sorenson, O., & Sorenson, J. B. (2001). Finding the right mix: Franchising, organizational learning, and chain performance. Strategic Management Journal, 22(6‐7), 713-724.
Varotto, L. F., & Parente, J. G. (2016). Franchisor-franchisee relationship quality: Time of relationship and performance. Revista de Administração de Empresas, 56, 600-610.
Wu, C.-W. (2015). Antecedents of franchise strategy and performance. Journal of Business Research, 68(7), 1581–1588. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 449 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 320 |