
تعداد نشریات | 33 |
تعداد شمارهها | 765 |
تعداد مقالات | 7,412 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,282,268 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,392,077 |
فراحکمرانی، گامی در ارتقای الگوی حکمرانی مورد مطالعه: صنعت پتروشیمی ایران | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
دوره 17، شماره 63، فروردین 1403، صفحه 1-32 اصل مقاله (1.76 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2023.45115.5980 | ||
نویسندگان | ||
خدیجه کریمی1؛ سید مهدی الوانی* 2؛ داوود حسینپور3؛ وجه الله قربانی زاده2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
2استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
علیرغم نقاط قوت حکمرانی عمومی جدید، پژوهشگران ضرورت حکمرانی بر حکمرانی شبکهای یا فراحکمرانی و تضمین تحقق منافع عامه و اثربخشی فعالیتهای بازیگران شبکه را متذکر شدهاند. اما بعضی از اندیشمندان، فراحکمرانی را حکمرانی بر هر رویه حکمرانی دانستهاند که موضوع تحقیق پیش رو می باشد. این پژوهش در جستجوی تبیین الگوی فراحکمرانی نظام حکمرانی موجود صنعت پتروشیمی و رفع چالش های مرتبط با فقدان راهبردی مرکزی می باشد. استخراج الگو با کمک روش داده بنیاد ساخت گرا و از طریق انجام مصاحبه های عمیق با 22 نفر (نمونه گیری گلوله برفی و اقتضای نمونه گیری نظری) از خبرگان، مدیران و صاحبنظران در بخشهای عمومی، خصوصی و مردمنهاد صنعت وکدگذاری اولیه، متمرکز و یادداشت های تحلیلی انجام گردید. 20 مقوله تئوریک یافت شده در سه دسته طراحی، راهبری و ارزیابی و با ارتباطی سیستماتیک، الگوی فراحکمرانی صنعت را به تصویر کشیده است. نتایج این پژوهش فراحکمران را مسئول طراحی نظام حکمرانی صنعت در قالب تبیین ترکیب حکمرانی و نقش بازیگران، سیاستگذاری و برنامه ریزی کلان صنعت؛ راهبری آن از طریق تدوین الزامات و معیارهای کارکردی و حرفه ای، تعبیه چارچوب ها و اعمال هماهنگی و اطمینان از همراستایی فعالیتها با برنامه های کلان، تسهیل منابع مالی، اطلاعاتی و زیرساخت ها و همچنین تلاش جهت توانمندسازی و چاره جویی دانسته که نهایتا نیز ارزیابی این نظام را با پاسخگو کردن بازیگران در قبال تحقق سیاستها، برنامه های کلان، الزامات و معیارها، اخذ بازخوردها و مطالبه اصلاحات و در صورت لزوم اجبار به انجام می رساند. اعمال فراحکمرانی، از طریق اصلاحاتی در اسناد بالادستی و ساختار و تجدیدنظر در وظایف واحدهای سازمانی (در سطوح متفاوت) ستاد وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، امکان پذیر می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
"فراحکمرانی"؛ "حکمرانی بر حکمرانی"؛ "سیاستگذاری و برنامهریزی"؛ "صنعت پتروشیمی"؛ "دادهبنیاد ساختگرا" | ||
مراجع | ||
منابع فارسی
آقازاده محمدرضا، عسگری طیبه، شاهی عادله و فرهمند آمنه. (1394). طراحی مدل فرآیندی تدوین استراتژی سازمانهای حاکمیت بر مبنای پارادایم حکمرانی شبکهای، مدیریت سازمانهای دولتی، 4(1)، 27-56.
ایزدبخش حمید. (1397). تأملی در رابطه نظام سلامت و تحلیل نهادی از منظر استروم درس تحلیل نهادی، گاهنامه حکمتانه (پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت)، 2(14)، 12-4.
خواجه نایینی، علی. (1393). در آمدی بر مفهوم حکمرانی شبکهای؛ مطلوبیت ها و چالشها، رهیافتهای سیاسی و بین المللی، 6(1)، 155-129.
غلامپور آهنگر، ابراهیم؛ ادیانی، سید یونس و خواجه نایینی، علی. (1395). مروری بر مفهوم حکمرانی شبکهای، دفتر مطالعات بنیادین حکومتی (مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی)، شماره مسلسل گزارش 14930.
References
Aghazadeh, M. R., Asgari, T., Shahi, A., & Farahmand, A. (2016). Designing strategy formulation processing model of governmental organizations based on network governance. Quarterly Journal of Public Organizations Management, 4(1), 29-52 (In Persian).
Bell, S., & Hindmoor, A. (2009). Rethinking governance: The centrality of the state in modern society. Cambridge University Press.
Bevir, M., & Rhodes, R. A. (2010). The state as cultural practice. OUP Oxford; Chapter 5.
Bevir, M., & Rhodes, R. A. W. (2003). Interpreting british governance. Routledge.
Charmaz, K. (2006). Constructing grounded theory (Translated by Kazemi Movahed, M., & Irani, H. R.) Tehran: Rasa Publishing.
Damgaard, B., & Torfing, J. (2011). The impact of metagovernance on local governance networks. Lessons from Danish employment policy. Local Government Studies, 37(3), 291-316.
Doberstein, C. (2013). Metagovernance of urban governance networks in Canada: In pursuit of legitimacy and accountability. Canadian Public Administration, 56(4), 584-609.
Dommett, K., & Flinders, M. (2015). The centre strikes back: Meta‐governance, delegation, and the core executive in the United Kingdom, 2010–14. Public Administration, 93(1), 1-16.
Dunn-Cavelty, M., & Suter, M. (2009). Public–Private Partnerships are no silver bullet: An expanded governance model for Critical Infrastructure Protection. International Journal of Critical Infrastructure Protection, 2(4), 179-187.
Ek Österberg, E., & Qvist, M. (2022). Meta-governance as partial organization. Administrative Theory & Praxis, 1-19.
Fotel, T., & Hanssen, G.S. (2009). Meta-governance of regional governance networks in Nordic countries. Local Government Studies, 35(5), 557-576.
Gholampour-Ahangar, E., Adiyani, S. Y. & Khajeh Naini, A. (2015), A review of the concept of network governance, Office of Basic Governmental Studies (Islamic Parliament Research Center), report serial number 14930 (In Persian).
Gjaltema, J., Biesbroek, R., & Termeer, K. (2020). From government to governance… to meta-governance: a systematic literature review. Public Management Review, 22(12), 1760-1780.
Glaser, B.G. (2007). Constructivist grounded theory? Historical Social Research/Historische Sozialforschung. Supplement, 93-105.
Hooge, E. H., Waslander, S., & Theisens, H. C. (2022). The many shapes and sizes of meta-governance. An empirical study of strategies applied by a well-advanced meta-governor: the case of Dutch central government in education. Public Management Review, 24(10), 1591-1609.
Hovik, S., & Edvardsen, M. (2003, May). Private–public partnership in local nature conservation in Norway. In Conference on Democratic Network Governance, Helsingør (pp. 22-23).
Hovik, S., & Vabo, S.I. (2005). Norwegian Local Councils as Democratic Meta‐governors? A Study of Networks Established to Manage Cross‐border Natural Resources. Scandinavian Political Studies, 28(3), 257-275.
Izadbakhsh, H. (2018), A reflection on the relationship between the health system and institutional analysis from the perspective of Strom's institutional analysis course, Hekmatane, 2(14), 4-12 (In Persian).
Jagiello, K., (2019), Seeking to Do What’s Best for Baby: A Grounded Theory, The Grounded Theory Review, 18(1), 1, 65-82.
Jessop, B. (2002). The future of the capitalist state. Cambridge: Polity Press.
Jessop, B. (2003). Governance and meta-governance: on reflexivity, requisite variety and requisite irony. Governance as social and political communication, 101.
Jessop, B. (2011) ‘Metagovernance’, in M. Bevir (ed.), The Sage Handbook of Governance. London: Sage, 106-123.
Kersbergen, K.V. & F.V. Waarden. (2004). ‘“Governance” as a Bridge between Disciplines: Cross-disciplinary Inspiration Regarding Shifts in Governance and Problems of Governability, Accountability and Legitimacy’, European Journal of Political Research, 43(2), 143 – 171.
Khajeh Naeini, A. (2014). An introduction to the concept of network governance; Desires and Challenges, Journal of Political and International Approaches, 6(1), 129-155 (In Persian).
Klijn, E.H. (2008). Governance and governance networks in Europe: An assessment of ten years of research on the theme. Public management review, 10(4), 505-525.
Kooiman, J. (2003). Governing as governance. Sage.
Koppenjan, J., & Klijn, E. H. (2004). Managing uncertainties in networks: Public private controversies. Routledge.
Koppenjan, J., Kars, M., & van der Voort, H. (2011). Politicians as Metagovernors—Can Metagovernance Reconcile Representative Democracy and Network Reality? ECPR Press: Colchester, UK, 129-148.
Meuleman, L. (2010). The cultural dimension of metagovernance: Why governance doctrines may fail. Public Organization Review, 10(1), 49-70
Müller, R., Alix-Séguin, C., Alonderienė, R., Bourgault, M., Chmieliauskas, A., Drouin, N., & Zhu, F. (2022). A (meta) governance framework for multi-level governance of inter-organizational project networks. Production Planning & Control, 1-20.
Murphy‐Gregory, H., & Gale, F. (2019). Governing the governors: the global metagovernance of fair trade and sustainable forestry production. Politics & Policy, 47(3), 569-597.
Osborne, S. P. (2010), The New Public Governance? Emerging perspectives on the theory and practice of public governance, Routledge taylor & Francis group.
Ottens, M., & Edelenbos, J. (2018). Political leadership as meta-governance in sustainability transitions: A case study analysis of meta-governance in the case of the Dutch national agreement on climate. Sustainability, 11(1), 110.
Scharpf, F.W. (1999). Governing in Europe: Effective and Democratic? Oxford: Oxford University Press.
Skelcher, C. (2007). Does democracy matter? A transatlantic research design on democratic performance and special purpose governments. Journal of public administration research and theory, 17(1), 61-76.
Sørensen, C. H., Hansson, L., & Rye, T. (2023). The role of meta-governance in public transport systems: A comparison of major urban regions in Denmark and England. Transport Policy, 130, 37-45.
Sørensen, E. (2006). Metagovernance: The changing role of politicians in processes of democratic governance. The American review of public administration, 36(1), 98-114.
Sørensen, E., & Torfing, J. (2009). Making governance networks effective and democratic through metagovernance. Public administration, 87(2), 234-258.
Sørensen, E., & Torfing, J. (2016). Metagoverning collaborative innovation in governance networks. The American Review of Public Administration, 47(7), 826-839.
Stark, A. (2015). More micro than meta? Competing concepts of metagovernance in the European Union. Public Policy and Administration, 30(1), 73-91.
Thuesen, A.A. (2013). Experiencing multi-level meta-governance. Local Government Studies, 39(4), 600-623.
Treharne, G. J., & D.W. Riggs. (2014). Ensuring quality in qualitative research. In Qualitative research in clinical and health psychology, ed. P. Rohleder and A. Lyons, 57–73. London: Red Globe Press.
Wenene, M. T., Steen, T., & Rutgers, M. R. (2016). Civil servants’ perspectives on the role of citizens in public service delivery in Uganda. International Review of Administrative Sciences, 82(1), 169-189.
Whitehead, M. (2003). ‘In the shadow of hierarchy’: meta‐governance, policy reform and urban regeneration in the West Midlands. Area, 35(1), 6-14. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 669 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 809 |