
تعداد نشریات | 33 |
تعداد شمارهها | 775 |
تعداد مقالات | 7,506 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,573,553 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,511,508 |
راهبردهای توسعه شایستگیهای رهبری تحول آفرین جهانی در وزارت نیرو ایران | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
دوره 17، شماره 63، فروردین 1403، صفحه 65-90 اصل مقاله (1.11 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2024.43649.5868 | ||
نویسندگان | ||
پروانه یزدانی1؛ علی شیرازی* 2؛ فریبرز رحیم نیا3؛ سعید مرتضوی3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی،گروه مدیریت،دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد،ایران | ||
2دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
3استاد گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
چکیده | ||
رهبری تحول آفرین جهانی (GTL) رویکردی است که بر درک، پذیرش و هدایت تغییرات با ایجاد یک شبکه جهانی و کار تیمی و محیط یادگیری به منظور رقابت در عرصه جهانی تمرکز دارد. رهبری تحول آفرین جهانی توجه سازمانهایی را که در سطح جهانی فعالیت میکنند به خود جلب کرده است، لکن در مورد ابعاد مختلف آن، بهویژه راهبردهای توسعه شایستگیهای آن در رهبران سازمانی، ابهاماتی وجود دارد. وزارت نیرو ایران (IME) به عنوان یک سازمان دولتی حیاتی، اهداف و مأموریتهای جهانی دارد اما برای توسعه رهبران خود در بازار جهانی دارای رقابتی فزاینده با چالشهایی مواجه است. بنابراین، این پژوهش با هدف بررسی راهبردهایی برای توسعه شایستگیهای رهبری تحول آفرین جهانی در وزارت نیرو انجام شده است. روش تحقیق کیفی با رویکرد اکتشافی است. جامعه مورد مطالعه را مدیران با تجربه و تخصص در پروژههای بین المللی وزارت نیرو ایران تشکیل میدهند. برای جمع آوری دادهها، 15 نفر از این مدیران به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و در مصاحبه های نیمه ساختاریافته شرکت کردند. برای تجزیه و تحلیل دادههای جمع آوری شده از روش تحلیل مضمون استفاده شد. این یافتهها منجر به شناسایی راهبردهایی برای توسعه شایستگی های رهبری تحول آفرین جهانی در وزارت نیرو ایران شد. دو راهبرد کلی شناسایی شده، تحت عنوان راهبردهای توانمندسازی و راهبردهای توسعه فردی مورد بحث قرار گرفته و مفاهیم آنها برای وزارت نیرو ایران تبیین شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
"جهانی شدن"؛ "رهبری تحول آفرین جهانی"؛ " راهبردهای پرورش شایستگیها"؛ "وزارت نیرو ایران"؛ "تحلیل مضمون" | ||
مراجع | ||
منابع فارسی
پوراسد، مجتبی؛ احمدی، کیومرث؛ فاطمی، عادل. (1390) آسیب شناسی نظام آموزش کارکنان در سازمان های دولتی ایران.9(2)، 261-290.
خاکی، غلامرضا. (1391). روش تحقیق (با تمرکز بر پایان نامه نویسی). تهران: انتشارات فوژان.
دانایی فرد، حسن.، الوانی، سیدمهدی.، و آذر، عادل. (1388). روش شناسی تحقیق کیفی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران: انتشارات سفر.
مرزبان، احسان.، سرمست، بهرام.، رضایان غیاباشی، احد. (1401). آسیب شناسی رویکردهای آموزشی در سازمان های دولتی بر اساس روش تحلیل لایه ای تصادفی. فصلنامه پژوهش رهبری و مدیریت آموزشی، 6(22)، 41-67.
References
Adler, N. J. (2001). International dimensions of organizational behavior (4th edition). South-Western: Cincinnati.
Aitken, K., & Von Treuer, K. (2014). Organisational and leadership competencies for successful service integration. Leadership in Health Services.
Alon, I., & Higgins, J. M. (2005). Global leadership success through emotional and cultural intelligences. Business Horizons, 48, 501-512.
Avolio, B. J. (1999). Full leadership development: Building the vital forces in organizations. Sage.
Bass, B. M. (1999). Two decades of research and development in transformational leadership. European journal of work and organizational psychology, 8(1), 9-32.
Black, J., Gregersen, H., & Mendenhall, M. (1992). Global assignments. San Francisco: Jossey-Bass.
Brennan, J., & Limmer, H. (2015). Sector Insights: Skills and performance challenges in the energy sector.
Bryant, W., & Bryant, C. (2021). Leadership Practices: A Global and Biblical Perspective. Christian Faith Publishing, Inc.
Caligiuri, P., & Tarique, I. (2012). Dynamic cross-cultural competencies and global leadership effectiveness. Journal of World Business, 47(4), 612-622.
Caligiuri, P., Lazarova, M., & Tarique, I. (2005). Training, learning and development in multinational organizations. International human resource management: A critical text, 71-90.
Chen, G.-M. (2005). A Model of Global Communication Competence. China Media Research, 1, 3-11.
Chuang, S. F. (2013). Essential skills for leadership effectiveness in diverse workplace development. Online Journal for workforce education and development, 6(1), 5.
Cloud, R. C. (2010).Epilogue: Change leadership and leadership development. New Directions for Community Colleges, 2010(149), 73-79.
Danayifard, H., Alvani, M., & Azar, A. (2009). Qualitative research methodology in management: A comprehensive approach. Tehran: Safar Publications. (In persion).
DuBrin, A. J. (2022). Leadership: Research findings, practice, and skills. Cengage Learning.
Early, P. C. (1987). Intercultural training for managers: A comparison of documentary and interpersonal methods. Academy of Management Journal,30, 685−698.
Ebrahimi Mehrabani, S. & Noor Azmi, M. (2011). Leadership Development Characteristics in Iran’s Oil Industry .International Conference on Economics, Trade and Development IPEDR 7(8).321-330.
Florini, A., & Sovacool, B. K. (2009). Who governs energy? The challenges facing global energy governance. Energy Policy, 37(12), 5239-5248.
Franco, J., Mehta, L., & Veldwisch, G. J. (2013). The global politics of water grabbing. Third World Quarterly, 34(9), 1651-1675.
Freidman, T. (2005). The world is flat. New York: Farrar, Straus and Giroux, 488.
Gitelman, L., & Kozhevnikov, M. (2017). New leaders for technological breakthroughs in the energy industry. WIT Transactions on Ecology and the Environment, 224, 499-511.
Herzog, C., Handke, C., & Hitters, E. (2019). Analyzing talk and text II: Thematic analysis (pp. 385-401). Springer International Publishing.
Holt, K., & Seki, K. (2012). Global leadership: A developmental shift for everyone. Industrial and Organizational Psychology, 5(2), 196-215.
Holt. S, w.(2011). Creating effective leadership development program: a descriptive quantitive case study (master dissertation, University of Nevada, Las Vegas).
Jenkins, D. (2012). Global critical leadership: Educating global leaders with critical leadership competencies. Journal of Leadership Studies, 6(2), 95-101.
Khaaki, G. (2013). Research Methodology (with a focus on thesis writing). Tehran: Fojan Publications. (In persion).
Killian, S. (2010). Designing leadership development initiatives: Clarifying the why, who, what, how and when. Development and Learning in Organizations: An International Journal, 24(5), 15-18.
Kirkbride, P. (2006). Developing transformational leaders: the full range leadership model in action. Industrial and commercial training
Kolb, D. A. (2014). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. FT press.
Lewis, E., Boston, D., & Peterson, S. (2017). A Global Perspective of Transformational Leadership and Organizational Development. Journal of Research Initiatives, 2(3), 5.
Lugo, M. V. (2007). Cultural and emotional intelligences in the development of global transformational leadership skills(Doctoral dissertation, Dissertation, USA, Bridgewater College, 2008, 198 р).
Ly, A. (2022). Developing Future Global Leaders' Competencies in a Business School Course: A Case Study of a Course Design Inspired by Team-based Learning. In Advances in global leadership. Emerald Publishing Limited.
Maisyura, M., Aisyah, T., & Ilham, R. N. (2022). Transformatinal leadership in organzational transformation. Jurnal Ekonomi,11(03), 478-488.
Marzban, E., Sarmast, B., Rezayan Ghayabashi, A., & Abshirini, A. (2022). Pathology of Training Approaches in Public Organizations Based on Casual Layered Analysis Method. Quarterly of Research on Educational Leadership and Management, 6(22), 41-67.(In persian).
Matear, D. W. (2009).An examination of cognitive, cultural, and emotional intelligences, and motivation in the development of global transformational leadership skills. Capella University.
McClellan, J. (2022). Addressing the problem of global leadership theory: proposing a cognitive process model for leadership training and development. European Journal of Training and Development, 46(5/6), 607-626.
McMahon, R. (2011). Assessing the competency needs in the Green Technology Industry. the Nicholas School of the Environment of Duke Universit.
Meijerink, S. & Huitema, D. (2010). Policy entrepreneurs and change strategies: lessons from sixteen case studies of water transitions around the globe. Ecology and Society 15(2), 21.
Mendenhall, M. E., & Sebastian, R. B. (2017). Leveraging a typology of global leadership roles to guide global leadership research. In Global Leadership (pp. 391-406). Routledge.
Ng, K. Y., Tan, M. L., Ang, S., Burton, I. A., & Spender, J. C. (2011). Culture capital and cosmopolitan human capital: The impact of global mindset and organizational routines on developing cultural intelligence and international experiences in organizations. The Oxford handbook of human capital, 96-119.
Ngayo Fotso, G. M. (2021). Leadership competencies for the 21st century: a review from the Western world literature. European Journal of Training and Development, 45(6/7), 566-587.
Oddou . G. R., & Mendenhall, M. E. (2013). Global leadership development. In Global Leadership 2e (pp. 227-251). Routledge.
Oliver, D. H., Church, A. H., Lewis, R., & Desrosiers, E. I. (2009). An integrated framework for assessing, coaching and developing global leaders. In Advances in global leadership. Emerald Group Publishing Limited.
Osland, J. S., Li, M., & Mendenhall, M. E. (2017). Patterns, Themes and Future Directions for Advancing Global Leadership. In Advances in Global Leadership (pp. 253-262)., Emerald Publishing Limited.
Owie, E. T. (2019). Global leadership and implications for organizations. In Proceedings of the 20th international science, technology, arts, education, management & the social sciences multidisciplinary conference. KEAN University, Union (pp. 1-8).
Pourasad M, Ahmadi K, Fatemy A. (2021) Pathology of the staff training system in Iranian government organizations. MEO. 9 (2):261-290 (In persian).
Price, M. S., & Weiss, M. R. (2013). Relationships among coach leadership, peer leadership, and adolescent athletes’ psychosocial and team outcomes: A test of transformational leadership theory. Journal of applied sport psychology, 25(2), 265-279
Salicru, S., Wassenaar, E., Suerz, E., & Spittle, J. (2016). A case study of global leadership development best practice. OD Practitioner, 48(2), 12-20.
Schein, E. (2010). Organizational Culture and Leadership, Fourth Edition, John Wiley & Sons.
Sobratee, N., & Bodhanya, S. (2018). Leading in a global context: The balancing act between leadership and management. Journal of Business and Retail Management Research, 12(4).
Stevens, M., Bird, A., Mendenhall, M. E., & Oddou, G. (2014). Measuring global leader intercultural competency: Development and validation of the Global Competencies Inventory (GCI). In Advances in global leadership. Emerald Group Publishing Limited.
Tan, C. S., Maragatham, K., & Leong, Y. P. (2013). Electricity energy outlook in Malaysia. In IOP Conference Series: Earth and Environmental Science (Vol. 16, No. 1, p. 012126). IOP Publishing.
Tarique, I., & Schuler, R. S. (2010). Global talent management: Literature review, integrative framework, and suggestions for further research. Journal of world business, 45(2), 122-133.
Terrell, R. S., & Rosenbusch, K. (2013). How global leaders develop. Journal of Management Development.
Vimr, M. A., & Thompson, G. G. (2011, April). Building physician capacity for transformational leadership. In Healthcare Management Forum (Vol. 24, No. 1_suppl, pp. S49-S54). Sage CA: Los Angeles, CA: SAGE Publications.
Virzi, K. (2018). An examination of global leadership development strategies for multinational corporations. Journal of Economic Development, Management, IT, Finance, and Marketing, 10(1), 28-39.
Walker, J. L. (2018). Do methods matter in global leadership development? Testing the global leadership development ecosystem conceptual model. Journal of Management Education, 42(2), 239-264. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 660 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 591 |