
تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,264 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,979,014 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,168,587 |
مفهومپردازی شاخصهای توسعه قابلیتهای بازاریابی دیجیتال صنعت بیمه در ایران | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
دوره 17، شماره 63، فروردین 1403، صفحه 241-272 اصل مقاله (1.38 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2024.42688.5804 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه الماسی1؛ یوسف محمدی فر* 2؛ محمد جواد جمشیدی2 | ||
1کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، گروه آموزشی مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. | ||
2استادیار گروه آموزشی مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخصهای توسعه قابلیتهای بازاریابی دیجیتال صنعت بیمه در ایران انجام گرفته است؛ بنابراین ازنظر هدف، توسعهای- کاربردی، براساس ماهیت، توصیفی- پیمایشی و به لحاظ رویکرد از نوع آمیخته میباشد. در این پژوهش به استخراج شاخصهای توسعه قابلیتهای بازاریابی دیجیتال با استفاده از روش تحلیل محتوای متنی و سپس به غربال این شاخصها در صنعت بیمه با استفاده از تکنیک دلفی پرداخته شده است و در آخر شاخصها با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی دستهبندی شدهاند. در بخش تحلیل محتوای متنی جامعه آماری پژوهش شامل مستندات و سوابق بالادستی در رابطه با توسعه قابلیتهای بازاریابی دیجیتال بوده و روش نمونهگیری هدفمند میباشد. در بخش دلفی جامعه آماری ۱۰ نفر از خبرگان صنعت بیمه است که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. در بخش تحلیل عاملی اکتشافی نیز جامعه آماری ۳۸۴ نفر از کارشناسان صنعت بیمه میباشند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدهاند. همچنین ابزار مطالعه میدانی این پژوهش پرسشنامه میباشد. یافتههای پژوهش نشان میدهد آگاهی از مجموعه عوامل و شاخصهای توسعه قابلیتهای بازاریابی دیجیتال صنعت بیمه در ایران از اهمیت بسیاری برخوردار است. ازجمله این شاخصها میتوان به تبلیغات محیطی، تبلیغات پیامکی، ارتباط با مشتری و... اشاره کرد. در نهایت با توجه به شاخصها، آنها در سه بعد تحقیقات بازاریابی، تشکیلات دیجیتالی سازمان و عوامل مربوط به مشتری دستهبندی شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازاریابی؛ بازاریابی دیجیتال؛ صنعت بیمه | ||
مراجع | ||
منابع فارسی
اسفیدانی، محمدرحیم؛ دقیقی اصلی، علیرضا؛ اسماعیلی آهنگرکلایی، الهه. (۱۳۹۰). اثر اینترنت بر عملکرد بازاریابی بیمه عمر. پژوهشنامه بیمه (صنعت بیمه)، ۲ (۲۶)، ۱۱۳-۸۳.
امیری، علی نقی؛ جعفری، سیدمحمدباقر؛ حسینی ابوعلی، معصومه. (۱۳۹۵). بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش تجارت الکترونیکی در بخش کشاورزی ایران. مدیریت فرهنگ سازمانی، ۱۴(۲)، ۵۶۵-۵۴۱.
امینی فرد، سمیرا؛ کاوه یی، بهروز (۱۳۹۷). شناسایی قابلیت های شبکه اجتماعی LinkedIn در بازاریابی دیجیتال برای برندسازی کسب و کار، پنجمین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در مدیریت و حسابداری، تهران.
بلک، فاطمه؛ زرین جوی، سهیلا. (۱۴۰۰). بازاریابی دیجیتال و اثر آن در کسب و کارهای کوچک (مطالعه موردی رستوران ها)، دوازدهمین کنفرانس بین المللی فناوری اطلاعات، کامپیوتر و مخابرات.
بیژنی، سعید. (۱۳۹۶). ازاریابی مجازی اینترنتی و نقش آن در توسعه و کامیابی کسب و کار شرکت های بیمه ای، دهمین کنفرانس بین المللی اقتصاد و مدیریت، رشت.
پورحسن، سمیه؛ نیکی، حکیمه؛ هنرمندعظیمی، مرتض؛ رضوانی، موسی. (۱۴۰۰). واکاوی مولفه های بازاریابی اجتماعی در صنعت بیمه با استفاده از تحلیل محتوا و دلفی فازی. پژوهشنامه بیمه (صنعت بیمه)، ۳۶ (۳)، ۱۴۵-۱۱۳.
پورضیاء، ساسان؛ جعفری، معصومه. (۱۳۹۹). رابطه ی بازاریابی دیجیتال و موفقیت عملکرد تجاری کارآفرینان جوان (مورد مطالعه: صنایع فوم جنوب شرق تهران)، سومین کنفرانس بین المللی پیشرفت های اخیر در مدیریت و مهندسی صنایع، تهران.
توسلی، سمانه؛ دایمی، وحیده. (۱۳۹۵)، نقش تجارت الکترونیک در توسعه بازاریابی صنعت بیمه، دومین کنفرانس بین المللی حسابداری و مدیریت در هزاره سوم، رشت.
حبیبی، آرش؛ عدنور، مریم. (۱۳۹۶). آموزش مدل معادلات ساختاری و تحلیل عاملی با نرمافزار LISREL. انتشارات جهاد دانشگاهی، ویرایش ششم.
حسینی، معصومه؛ فراهانی، ابوالفضل؛ ترمازاده یزدی، محسن. (۱۳۹۵)؛ نقش تجارت الکترونیک در بازاریابی برندهای ورزشی؛ سومین کنفرانس بین المللی تربیت بدنی و علوم ورزشی.
خالویی، علی؛ پورعزت، علی اصغر؛ شامی زنجانی، مهدی. (۱۳۹۳)؛ بررسی نقش مدیریت دانش در تدوین استراتژی کسب وکار الکترونیک، فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات، دوره ۶، شماره ۳، صص ۳۹۴-۳۷۵.
رحیمی، موسی؛ رحیمی، الهه. (۱۳۹۸)؛ بررسی تأثیر بازاریابی دیجیتال بر عملکرد فروشگاههای زنجیره ای از طریق نقش میانجی قابلیتهای بازاریابی؛ فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، سال سوم، شماره ۲۲، جلد اول، صص ۱۷-۱.
رشیدی فرد، سیده مرضیه؛ صفری، سعید؛ حبیبی راد، امین. (۱۴۰۰). شناسایی و اولویتبندی معیارهای ارزیابی فرصتهای کارآفرینی در صنعت بیمه (مطالعه موردی: بیمه پارسیان). فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه بیمه، ۳۶ (۱)، ۳-۵۷.
رضایی دولت آبادی، حسین؛ خزایی پول، جواد؛ شعبانی نفت چالی، جواد. (۱۳۹۱). بررسی تمایل به خرید الکترونیکی براساس بسط مدل پذیرش تکنولوژی، فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، (۲)، ۱۱۰-۹۳.
رضایی، علی احسان؛ اعظمی، محسن. (۱۴۰۰). بررسی تأثیر بازاریابی الکترونیکی بر ارتقاء و توسعه صنعت گردشگری همدان. فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری. ۵ (۵۲)، ۲۵-۳۵.
رضایی، محمد؛ رهنما رودپشتی، فریدون؛ سعید نیا، حمید رضا؛ علی پور درویش، زهرا. (۱۳۹۹). مدل پارادایمی ارزش آفرینی برند در صنعت بیمه با تأکید بر بیمه عمر "رویکرد داده بنیاد". فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه بیمه، ۳۵ (۳)، ۳۶-۹.
رضوانی، روح الله. (۱۳۸۹)، تحلیل محتوا، عیار پژوهش در علوم انسانی، شماره ۳، صص ۱۵۶-۱۳۷.
شکوری، مریم؛ محمدی، معصومه. (۱۳۹۸). مدلسازی عوامل مؤثر بر عملکرد بازاریابی دیجیتال. فصلنامه اختصاصی تبلیغات و بازاریابی، پارس مدیر، (۱۳).
غفاری آشتیانی، پیمان؛ زنجیردار، مجید؛ شعبانی، رضا. (۱۳۹۱). بررسی تأثیر اعتماد و ریسک ادراک شده بر پذیرش خدمات بانکداری اینترنتی در بین مشتریان بانک های شهر اراک. مدیریت بازاریابی، (۷)، ۶۱-۴۰.
فرشادگهر، ناصر؛ پشوتنی زاده، هومن؛ رضایی، احسان. (۱۳۹۶)، اولویت بندی عوامل مؤثر بر بازاریابی در کسب و کارهای دیجیتال، دومین همایش بین المللی و چهارمین همایش ملی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در ایران.
کارانجام، سیده شیما؛ خطیب زاده دوانی، حسین. (۱۳۹۹). بررسی بازاریابی دیجیتال در عصر کووید ۱۹، هفتمین کنفرانس بین المللی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در ایران، تهران.
مبینی دهکردی، علی؛ رضوانی، مهران؛ داوری، علی؛ فروزان، فاطمه. (۱۳۹۳). مدل کسبوکار نوآورانة B2C برای شرکتهای پخش (مطالعة موردی: شرکت گلرنگپخش). فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، ۷ (۳).
محمدی، مهدی؛ کلاته، اکبر. (۱۳۹۸). اهمیت بازاریابی مجاورتی در بازاریابی دیجیتال و شناسایی عوامل مؤثر بر آن. فصلنامه اختصاصی تبلیغات و بازاریابی، (۱۶).
ناصری، مرتضی. (۱۳۹۶).، بررسی روابط با مشتری در تجارت الکترونیک و اهمیت امنیت سیستم، اولین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم مدیریت و حسابداری و فرهنگ اقتصاد مقاومتی، تهران.
نوروزی، حسین؛ درویش، فاطمه؛ نصری، رضا. (۱۳۹۹)، " تأثیر قابلیتهای بازاریابی در حوزه صادرات و نوآوری بر ابعاد عملکرد صادرات با تعدیلگری رقابت ناکارآمد (موردمطالعه: شرکتهای صنایعدستی و هنری)"، مدیریت کسب و کارهای بین المللی، دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز، سال دوم، شماره ۴، صص ۱۱۹-۹۷.
نیکبخت، امین؛ عامری بدشتی، صبا. (۱۳۹۸). بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش بازاریابی دیجیتال در کسب وکارها. نخستین همایش ملی مدیریت نوین و کسب وکارهای نوپا در رونق تولید.
References
Achmad, F., Khaliffaturrahman, R., & Murti, W. (2020). Re-Design Digital Marketing Innovation of Food SMEs in The Era of Industry 4.0, Solid State Technology, 63 (5).
Ajayi, A. O., Aderounmu, G. A., & Soriyan, H. A. (2010). An adaptive fuzzy information retrieval model to improve response time perceived by e-commerce clients. Expert Systems with Applications, 37(1): 82–91.
Al-Alawi, A., & Al-Ali, F. (2015). Factors affecting e-commerce adoption in SMEs in the GCC: An empirical study of Kuwait. Research Journal of Information Technology, 7: 1-21.
Albesher, A. A., & De Coster, R. (2012). The impact of IT resources on SMEs innovation performance. DRUID Academy, 19-21.
Aminifard, S., & Kavei, B. (2018). Identify LinkedIn social networking capabilities in digital marketing for business branding. Fifth National Conference on Applied Research in Management and Accounting, Tehran. (In Persian)
Amiri, A., Bagher Jafari, S., & Hosseini Aboali, M. (2016). Factors Influencing the Adoption of E-Commerce in the Iranian Agricultural Sector, Organizational Culture Management, 14(40), 541-565. (In Persian)
Anett, E., & José, M.P. (2021). Digital inbound marketing: Measuring the economic performance of grocery e-commerce in Europe and the USA. Technological Forecasting and Social Change, 162: 120-373.
Asbari, M., Purwanto, A., Fayzhall, M., Winanti, Purnamasari, D., & Firdaus, A. (2020). Hard Skills or Soft Skills: Which are More Important for Indonesian Teachers Innovation. TEST Engineering & Management, 83: 2836 – 2854.
Bala, M., & Verma, D. (2018). A critical review of digital marketing. International Journal of Management, IT & Engineering, 8(10), 321-339.
Balak, F., & Zarinjoi, S. (2021). Digital Marketing and Its Impact on Small Businesses (Case Study: Restaurants). 12th International Conference on Information Technology, Computers and Telecommunications. Tbilisi, Georgia. (In Persian)
Bazgosha, G., Eizi, N., Nawaser, K., & Parhizgar, M. M. (2012). “Technology of ebanking: perspective of costumers' perceived risk and uncertainty”. Indian Journal of Science & Technology, 5(2): 2200-2208.
Bijani, S. (2017). Virtual internet marketing and it’s role in the development and success of insurance companies' business. 10th International Conference on Economics and Management, Rasht. (In Persian)
Braun, P. (2002). Networking tourism SMEs: e-commerce and e-marketing issues in regional Australia. Information Technology & Tourism, 5: 13-23.
Dennis, C., Merrilees, W., & Fenech, T. (2004). Sale the 7 Cs: teaching/training aid for the e-retail mix. International Journal of Retail and Distribution Management, 33(3):179-193.
Dwivedi, Y.K., Shareef, M.A., Simintiras, A.C., Lal, B., & Weerakkody, V. (2016). A generalized adoption model for services: A cross-country comparison of mobile health (m-health). Government Information Quarterly, 33:174-187.
Engotoit, B., Moya, M.B., Mayoka, K.G., & Bonface, A. (2016). A Mobile-Based Communication Adoption Model for agricultural market information dissemination in Uganda. Global Journal of Computers & Technology, 5.
Esfidani, M., Daghighi Asli, A., & Esmaeeli Ahangar Kolaee, E. (2012). Application of Internet in Life Insurance Marketing, Iranian Journal of Insurance Research, 26(2), 83. (In Persian)
Fadillah, A., & Retnaningsih, K. (2020). Re-design digital marketing innovation of food SMEs in the era of industry 4.0. Solid State Technology, 63(5): 3694-369.
Farshadgohar, N., Pashtunizadeh, H., & Rezaei, E. (2017). Prioritize the factors affecting marketing in digital businesses. 2th International Conference and 4th National Conference on Management and Humanistic science Research. Tehran. (In Persian)
Gebauer, J., Kline, D. M., & He, L. (2011). “Password security risk versus effort: an exploratory study on user-perceived risk and the intention to use online applications”. Journal of Information Systems Applied Research, 4(2): 1836-1946.
Ghaffari Ashtiyani, P., Zanjirdar, M., & Shaabani, Reza. (2012). Investigating the Effect of Trust and Perceived Risk on Adoption Internet Banking Services among Arak Banks Customers, Journal of Marketing Management, 7(16), 40. (In Persian)
Habibi, A., & Adanvar, M. (2017). Teaching structural equations model and factor analysis with LISREL software. Jahad press. Sixth edition. (In Persian)
Hasan, M.R., Lowe, B., & Petrovici, D. (2017). Antecedents of Adoption of Pro-poor Innovations in the Bottom of Pyramid: An Empirical Comparison of Key Innovation Adoption Models—An Abstract. Marketing at the Confluence between Entertainment and Analytics, 1081-1082.
Heavin, C., & Power, D.J. (2018). Challenges for digital transformation–towards a conceptual decision support guide for managers. Journal of Decision Systems, 27(1): 38-45.
Hosseini, M., Farahani, A., & Termazadeh Yazdi, M. (2016). The role of e-commerce in the marketing of sports brands. Third International Conference on Physical Education and Sports Sciences, Tehran. (In Persian)
Hsu, C., & Sandford, B. (2007). The Delphi technique: Making sense of consensus. Practical Assessment, Research and Evaluation, 12, 1—8.
Karanjam, S., & Khatibzadeh Davani, H. (2021). Investigating the Digital Marketing in the Covid-19 Era. 7th International Conference on Management and Humanistic science Research in Iran, Tehran. (In Persian)
Kaur, P., & Pathak, A. (2015). E-marketing-a global perspective. International Journal of Engineering Research and Applications, 5(2): 116-24.
Khalouei, A., Pourezat, A., & Shamizanjani, M. (2014). The Role of Knowledge Management in E-Business Strategy, Journal of Information Technology Management, 6(3), 375-394. (In Persian)
Kotler, P., & Armstrong, G. (2012). Principles of Marketing, 14th Edition, Pearson Education Limited, Essex, England.
Kumar, A., & Kumar Dash, M. (2016). Fuzzy Optimization and Multi-Criteria Decision Making in Digital Marketing. IGI Global.
Laurent Busca & Laurent Bertrandias, (2020), A Framework for Digital Marketing Research: Investigating the Four Cultural Eras of Digital Marketing, Sciencedirect - Elsevier - Journal of Interactive Marketing 49 (2020) 1–19.
Laurent, B., & Laurent, B. (2020). A Framework for Digital Marketing Research: Investigating the Four Cultural Eras of Digital Marketing. Journal of Interactive Marketing, 49: 1–19.
Limba, T., Kiškis, M., Gulevičiūtė, G., Stasiukynas, A., & Plėta, T., Juozapavičiūtė, I. (2018). Model based on qualitative criteria for internet marketing development. Entrepreneurship and Sustainability Issues, 5(3): 618 - 633.
Maduku, D.K., Mpinganjira, M., & Duh, H. (2016). Understanding mobile marketing adoption intention by South African SMEs: A multi-perspective framework. International Journal of Information Management, 36: 711-723.
Manjegani, S.A., & Tabasi Lotabadi, V. (2015). The Identification and Study of Factors Affecting Tax Compliance Advertisement Effectiveness for Legal Taxpayers of Mashhad based on AHP Approach Content, Iranian National Tax Administration, 23(75), 121. magiran.com/p1507686. (In Persian)
Mobini Dehkordi, A., Rezvani, M., Davari, A., & Forozanfar, F. (2014). Innovative business model for B2C distribution's companies (Case Study: Golrang-pakhsh), journal of Entrepreneurship Development, 7(3), 569-588. (In Persian)
Mohammadi, M., & Kalateh, A. (2019). The importance of Proximity marketingin digital marketing and identifying the factors affecting on it. Dedicated quarterly of advertising and marketing, (16). (In Persian)
Mukul, E., Büyüközkan, G., & Güler, M. (2019). Evaluation of Digital Marketing Technologies with Mcdm Methods. 6 th International Conference on New Ideas in Management, Economics and Accounting.
Mumin, N. (2010). Research on Online Retailing for Modest Fashion. A thesis submitted to the University of Manchester for the degree of Master of Enterprise.
Naseri, M. (2017). Examining customer relations in e-commerce and the importance of system security. The First National Conference on Sustainable Development in Management Sciences, Accounting and Culture of Resistance Economy, Tehran. (In Persian)
Nikbakht, A., & Ameri Badashti, S. (2019). Investigating the factors affecting acceptance of digital marketing in businesses. The first national conference on new management and start-up businesses in the production boom. (In Persian)
Norouzi, H., Darvish, F., & Nasri, R., (2019). Impact of marketing capabilities in the field of export and innovation capabilities on the dimensions of export performance by moderating role of dysfunctional competition (case study: handicrafts and arts), Journal of International Business Management, 2(4), 97-119. (In Persian)
Pourhassan, S., Niki H., Honarmand Azim, M., & Rezvani, M. (2021). Analysis of Social Marketing Components in the Insurance Industry using Thematic Analysis and Fuzzy Delphi, Iranian Journal of Insurance Research, 36(3), 113-154. (In Persian)
Pourzia, S., & Jafari, M. (2020). The Relationship between Digital Marketing and Business Success of Young Entrepreneurs (Case Study: Foam Industries Southeast of Tehran). Third International Conference on Recent Developments in Industrial Management and Engineering, Tehran. (In Persian)
Powell, C. (2003). The Delphi technique: Myths and realities. Journal of Advanced Nursing, 41(4), 376-382.
Purwanti, Y., Erlangga, H., Kurniasih, D., Pratama, A., Sunarsi, D., Nurjaya, Manan, A., Imam Duta Waskita, N., Ilham, D., Aditya Dwiwarman, D., & Purwanto, A. (2021). The Influence of Digital Marketing & Innovasion on The School Performance. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 12(7): 118-127.
Rahimi, M., & Rahmi, E. (2020). The effect of digital marketing on the performance of chain stores through the mediating role of marketing capabilities, Journal of New research approaches in management and accounting, 3(22), 1-17. (In Persian)
Rashidifard, S., Safari, S., & Habibirad, A. (2021). Identifying and Prioritizing the criteria for evaluating Entrepreneurial Opportunities in the Insurance Industry, Iranian Journal of Insurance Research, 36(1), 3-57. (In Persian)
Rezaee, M., Rahnama, F., Saeednia, H., & Alipour Darvish, Z. (2021). An Paradigm Model of Brand Value Creation in Insurance Industry with Focus on Life Insurance“Grounded Theory Approach”, Iranian Journal of Insurance Research, 35(3), 9-36. (In Persian)
Rezaei Dolatabadi, H., Khazaei Pool, J., & Shabani, J. (2012). Investigating intention to e-shopping based on Expansion of Technology Acceptance Model, New Marketing Research Journal, 2(1), 93-110. (In Persian)
Rezaei, A., & Azami, M. (2021). Investigating the effect of e-marketing on the promotion and development of Hamedan tourism industry, Journal of New research approaches in management and accounting, 5(52), 25-35. (In Persian)
Rezvani, R. (2010). content analysis. quality of research in humanities. (3). 137-156. (In Persian)
Sebastian, I.M., Ross, J.W., Beath, C., Mocker, M., Moloney, K.G., & Fonstad, N.O. (2017). How Big Old Companies Navigate Digital Transformation. MIS Quarterly Executive, 16: 197 – 213.
Shakouri, M., & Mohammadi, M. (2019). Modeling Factors Affecting Digital Marketing Performance. Dedicated quarterly of advertising and marketing, Pars Modir, (13). (In Persian)
Shoter A.M., Bataineh, A.Q., & Salhab, H.A. (2016). Building a Model for Determining the Factors Affecting Mobile Marketing Acceptance and Adoption. International Review of Management and Business Research, 5: 22.
Sun, E., McLachlan, R., & Naaman, M. (2017). TAMIES: a study and model of adoption in P2P resource sharing and indirect exchange systems. the 2017 ACM conference on Computer supported cooperative work and Social Computing, 2385-2396.
Swallehe, O. (2020). Adoption of Digital Marketing Initiatives and SMEs Performance in Tanzania: Technological Innovation Theory.
Tavasoli, S., & Daemi, V. (2016). The role of e-commerce in the development of the insurance industry. Second International Conference on Accounting and Management in the Third Millennium. Rasht. (In Persian)
Wu, K., Vassileva, J., & Zhao, Y. (2017). Understanding users' intention to switch personal cloud storage services: Evidence from the Chinese market. Computers in Human Behavior, 68: 300-314.
Yasmin, A., Tasneem, S., & Fatema, K. (2015). Effectiveness of digital marketing in the challenging age: An empirical study. International Journal of Management Science and Business Administration, 1(5), 69-80.
Yogesh K. Dwivedi, Nripendra P. Rana, Emma L. Slade, Nitish Singh, Hatice Kizgin. (2020). Editorial Introduction: Advances in Theory and Practice of Digital Marketing. Journal of Retailing and Consumer Services, 53: 101-109.
Yongvongphaibon, P., & Chantamas, M. (2021). Influence of digital marketing communication and performance effectiveness between b2b companies and clients in Thailand. Utopía y Praxis Latinoamericana, 26(2): 171-182. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 703 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 459 |