
تعداد نشریات | 33 |
تعداد شمارهها | 772 |
تعداد مقالات | 7,486 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,490,806 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,482,320 |
تأثیر فلسفههای آموزشی بر اصول یادگیری با نقش واسطهای باورهای معرفتشناختی در بین اعضای هیأت علمی | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 20، شماره 52، اسفند 1402 اصل مقاله (1.18 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2024.41440.4930 | ||
نویسندگان | ||
سارا جنابادی* 1؛ ولی مهدی نژاد2 | ||
1اداره آموزش و پرورش | ||
2دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فلسفههای آموزشی اعضای هیأت علمی بر اصول یادگیری با نقش میانجی باورهای معرفتشناختی انجام گرفت. روش تحقیق مورداستفاده در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 341 نفر بود و حجم جامعه نمونه به استناد جدول تعیین حجم نمونه سینگ و ماسکو برابر با 181 نفر برآورد شد. روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم (برحسب دانشکده) و نمونهگیری در دسترس بود. دادهها با استفاده از سه پرسشنامه فلسفههای آموزشی کانتی (2004)،اصول یادگیری سدلر و زیتلمن (2013) و باورهای معرفتشناختی شومر (1993) جمع آوری شد که اعتبار آنها به ترتیب 84/0، 76/0 و 89/0 محاسبه گردید. شد برای بررسی متغیرهای موردمطالعه از آزمون t تک گروهی، جهت روایی سازه از روش تحلیل عاملی تأییدی و برای آزمون فرضیههای پژوهشی از روش معادلات ساختاری با کمک نرمافزارهای SPSS20 و Lisrel8 استفاده شد. نتایج یافتههای پژوهش نشان داد که میزان تأثیر متغیر فلسفههای آموزشی بر اصول یادگیری و باورهای معرفتشناختی به ترتیب 59/0 و 52/0 است و این تأثیر نیز معنیدار بود. همچنین اثر فلسفههای آموزشی بر اصول یادگیری با میانجیگری باورهای معرفتشناختی 11/0 بود و این تأثیر نیز معنیدار دار بود؛ بنابراین متغیر فلسفههای آموزشی با اصول یادگیری و باورهای معرفتشناختی رابطه مثبت و معنیدار داشت. همچنین نقش میانجی باورهای معرفتشناختی در رابطه بین فلسفه آموزشی و اصول یادگیری تأیید شد. | ||
کلیدواژهها | ||
فلسفههای آموزشی؛ اصول یادگیری؛ باورهای معرفتشناختی؛ اعضای هیأت علمی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 397 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 493 |