تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 714 |
تعداد مقالات | 6,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,426,610 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,804,654 |
بازخوانی مفهوم هنر متعهد و دفاع مقدس از منظر آرکیتایپ مامِ زمین در پردهی نقاشی کویر اثر کاظم چلیپا با رویکرد آیکونولوژی | ||
مطالعات هنرهای تجسمی | ||
دوره 1، شماره 2، دی 1402، صفحه 23-42 اصل مقاله (1023.15 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jart.2024.47489.1048 | ||
نویسندگان | ||
مهدی نصیری* 1؛ مینا محمدیوکیل2 | ||
1دانشجوی دکتری گروه تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر ایران، تهران. | ||
2استادیار گروه نقاشی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بازخوانی مفهوم هنر متعهد و دفاع مقدس از منظر آرکیتایپ مامِ زمین یا مادر در پردهی نقاشی کویر اثر کاظم چلیپا انجام شدهاست. آرکیتایپ مام زمین، یکی از کهنالگوهایی است که توسط کارل گوستاو یونگ، روانپزشک سوئیسی، ابداع شد. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی در حوزهی تاریخ هنر است که با روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از رویکرد آیکونولوژی پانوفسکی صورت گرفتهاست. سوال پژوهش این است که چگونه میتوان با استفاده از رویکرد آیکونولوژی معانی نهفته و نمادین هنر مقاومت را بر اساس نقش کلیدی زن به عنوان آرکیتایپ مام زمین در نقاشی کویر شناسایی و تحلیل کرد؟ یافتههای پژوهش نشان میدهند که کاظم چلیپا با استفاده از آرکیتایپ مام زمین، سعی کردهاست تا زن را به عنوان وطن و سرزمین مادری به تصویر بکشد. چلیپا همچنین با وفاداری به پیشمتن اثرنقاشی (غزل شمارهی 164 حافظ)، ارتباطی کلیدی بین مفهوم هنر مقاومت و مفاهیم هنر عرفانی برقرار کردهاست. این اثر با استفاده از قوهی ذوق و خیال هنرمند، در پی بازنمایی حقایق اجتماعی دوران انقلاب و جنگ به شیوهای نمادین و رمزآلود بوده و بدینترتیب، تابلوی نقاشی کویر توانسته است به عنوان اثری تأثیرگذار در تاریخ هنر متعهد و دفاع مقدس مورد توجه قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
کاظم چلیپا؛ نقاشی کویر؛ هنر متعهد؛ هنر دفاع مقدس؛ آرکیتایپ مام وطن؛ آیکونولوژی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 217 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 100 |