تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 719 |
تعداد مقالات | 7,024 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,552,842 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,910,520 |
پژوهشی در شناخت طراحی حروف گرافیتی یا خوشنویسی نوآورانۀ هنر معترض در ایران | ||
مطالعات هنرهای تجسمی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 اردیبهشت 1403 اصل مقاله (2.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jart.2024.47268.1040 | ||
نویسنده | ||
احد روان جو* | ||
استادیار گروه گرافیک، دانشکده هنر شوشتر، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
چکیده | ||
به دیوارنگاریهای نامتعارف که بخشی از هنر شهری است، گرافیتی میگویند. گرافیتی نوعی نقاشی اعتراضی است که از هنر پاپ و عامهپسند پیروی میکند و در اثر تجربه در کاربست هنری برای خود قواعد و شیوههایی فراهم آورده که نوع بیانی ویژهی اعتراضی در حوزه تجسمی را میسازد. فرمهایی سرشار از رنگهای تند و مردمپسند دارد. از آنجایی که این هنر پیرو گرافیتی غربی بوده، ویژگیهای زیباییشناسی خاصی را بازنمایی میکند. بیان مسئله: طبقهبندی گرافیتی نوشتاری در قالب طراحی حروف دکوراتیو و ویژه گرافیتی مورد پرسش است که بر پایۀ ویژگیهای هنری قابل دستهبندی است. روش پژوهش در این مقاله کیفی است و گردآوری دادههای آن از منابع کتابخانهای و میدانی است. هدف از نگارش این مقاله معرفی نوشتار در هنر گرافیتی و طبقهبندی هنری آن است. دستاورد آن که وضعیتهای گوناگونی شامل چهار وضعیت، با رویکرد کلی فرم دکوراتیو و زیبا، ایجاد میکند. گروهی ناخوانا و در هم تنیده، گروه دیگر از نوشتار با فرمت دکوراتیو، پیچیده و ناخواناست. گروه سوم پیام خوانای خود را در قالب تایپوگرافی و دستهای هم طراحی حروف خوشنویسیشده، دارای ویژگیِ متنی و خواناست. | ||
کلیدواژهها | ||
منظر شهری؛ هنر اعتراضی؛ طراحی حروف گرافیتی؛ هنرِ وندالیسم | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 116 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 45 |