
تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 739 |
تعداد مقالات | 7,159 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,704,387 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,033,085 |
چیستی و اصالت اثر هنریِ دیجیتال در متاورس | ||
مطالعات هنرهای تجسمی | ||
دوره 1، شماره 2، دی 1402، صفحه 77-88 اصل مقاله (584.64 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jart.2024.47425.1046 | ||
نویسندگان | ||
امیرسینا مظفری تبار1؛ محمد معین الدینی* 2 | ||
1نقاشی/دانشکده هنر/دانشگاه سوره/تهران/ایران | ||
2دانشگاه سوره استادیار، عضو هیئتعلمی گروه نقاشی، دانشکده هنر، دانشگاه سوره | ||
چکیده | ||
متاورس، جهانی مجازی بر بستر اینترنت است که در پیوند با وب 3، شبکه بلاک چین و ارزهای دیجیتال شکلی از زندگی مجازی را فراهم کرده است، ازجمله مقولاتی که در این جهان مطرح میشود بازار خریدوفروش آثار هنری است که عموماً تحت عنوان NFT به معنی «توکن بیهمتا» یا همان دارایی دیجیتال شناخته میشود؛ با توجه به مؤلفههای متعددی که پیرامون ساخت این آثار و چیستی و اصالت آنها وجود دارد مسئله این است که خریدار این آثار ازنظر حق مالکیت چه اثری میخرد و اصالت و هنر بودن آنها در متاورس چگونه تعیین و تشخیص داده میشود. این مقاله باهدف شناخت چیستی و اصالت آثار هنری دیجیتال به بررسی مؤلفههای اعتبار بخش به آثار دیجیتال در جهان متاورس میپردازد. آنچه با ارجاع به دو رویکرد واقعیت بین الاذهانی و نظریه نهادی واکاوی میشود. واقعیت بین الاذهانی به معنای توافق کاربران متاورس بر هنر بودن و ارزش داشتن آثار NFT است و نظریه نهادی نیز با هنر نامیدن اثر NFT، رسماً آن را به دنیای هنر وارد میکند. این امر با ورود و حضور نهادهای قدرتمندی مانند گالریها و حراجهای معتبر باعث شده است تا عملاً آثار هنری ارائه شده در متاورس، در جهان هنر امروز رسمیت پیدا کند. | ||
کلیدواژهها | ||
متاورس؛ نظریه نهادی هنر؛ واقعیت بین الاذهانی؛ NFT | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 252 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 104 |