
تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 748 |
تعداد مقالات | 7,264 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,979,031 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,168,607 |
مقایسه قلدری و انزوای اجتماعی در بین دانش آموزان مقطع متوسطه پسر و دختر شهرستان اصفهان | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 8، دوره 21، شماره 53، اردیبهشت 1403 اصل مقاله (868.12 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2024.45413.5373 | ||
نویسندگان | ||
زیبا کریمی1؛ بهمن کرد تمینی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری روان شناسی صنعتی و سازمانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر مقایسه قلدری و انزوای اجتماعی در بین دانش آموزان مقطع متوسطه دختر و پسر شهرستان اصفهان در سال تحصیلی 1401 – 1402 بود. جامعه آماری شامل تمام دانش آموزان مقطع متوسطه اول و دوم شهرستان اصفهان بود. حجم نمونه شامل 316 نفر بود که 158نفر از دانش آموزان دختر و 158نفر از دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول و دوم به روش نمونهگیری در دسترس انتحاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه قلدری ایلی نویز (2001) و پرسشنامه انزوای اجتماعی مدرسی یزدی، فرهمند و افشانی (1396) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss و آزمون تحلیل واریانس چند متغیره یک طرفه استفاده شد. نتایج نشان داد که تفاوت آماری معنی داری بین دانش آموزان پسر و دختر در میانگین نمرات زیر مقیاس زد و خورد و زیر مقیاس عجز وجود داشت (p<.01) . دانش آموزان پسر در مقایسه با دانش آموزان دختر نمرات بالاتری کسب کردند. اما تفاوت آماری معنی داری در بقیه زیر مقیاس های قلدری و انزوای اجتماعی بین دو گروه مشاهده نگردید. | ||
کلیدواژهها | ||
قلدری؛ انزوای اجتماعی؛ دانش آموزان مقطع متوسطه؛ شهرستان اصفهان | ||
مراجع | ||
اکبری بلوطبنگان، افضل و طالع پسند، سیاوش. (1394). مقایسه شیوع قلدری در دانش آموزان دختر و پسر مدارس متوسطه شهر قم. همایش ملی سوادآموزی و ارتقای سلامت. https://elmnet.ir/doc/20724390-31181
چالمه، رضا. (1392). کفایت روانسنجی مقیاس قلدری ایلی نویز در دانش آموزان ایرانی: بررسی روایی, پایایی و ساختار عاملی. روشها و مدلهای روان شناختی، 3(11)، 39-52. https://sid.ir/paper/227584/fa
شهبازیان خونیق، آرش، علی پور، فاطمه، آناهید، ابراهیم، محمدیان قریبه، علی اصغر، شیخعلی زاده، سیاوش. (1399). نقش تشخیصی هوش اجتماعی، قلدری و بهزیستی تحصیلی در انزوای اجتماعی دانش آموزان. اندیشه های نوین تربیتی، 16 (4)، 135 – 151 https://civilica.com/doc/1233018/
فلاحی، زهرا، کوچک انتظار، رویا، و صادقی افجه، زهره. (1399). مدل یابی اعتماد اجتماعی بر اساس هوش اجتماعی، هویت اجتماعی و انزوای اجتماعی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران. مجله روانشناسی اجتماعی، 58، 219 – 209. https://journals.iau.ir/article_680980.html
قائمیه، نیره. (1401). رابطه اضطراب کرونا با انزوای اجتماعی و وابستگی به فضای مجازی نوجوانان. کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی. https://civilica.com/doc/1655186
کرسوی، سیما سادات و صدوقی، مجید. (1399). رابطه رفتار اجتماعی، شایستگی اجتماعی و ترجیح اجتماعی با رفتار قلدری دانشآموزان: نقش تعدیلکننده جنسیت. پژوهش های روانشناسی اجتماعی، 10 (38)، 20 – 1. https://www.socialpsychology.ir/article_114683.html
مدرسی یزدی، فائزه السادات، فرهمند، مهناز، و افشانی، علیرضا. (1396). بررسی انزوای اجتماعی دختران مجرد و عوامل فرهنگی اجتماعی مؤثر برآن (مطالعه دختران مجرد بالای 30 سال شهر یزد). مسائل اجتماعی ایران (دانشگاه خوارزمی)، 8(1)، 144-121. https://www.sid.ir/paper/173536/fa
References
Almeida, I. L. L., Rego, J. F., Teixeira, A. C. G., & Moreira, M. R. (2021). Social isolation and its impact on child and adolescent development: a systematic review. Revista paulista de pediatria: orgao oficial da Sociedade de Pediatria de Sao Paulo, 40, e2020385. https://doi.org/10.1590/1984-0462/2022/40/2020385
Baldry, A. C., Farrington, D. P., & Sorrentino, A. (2017). School Bullying and Cyberbullying Among Boys and Girls: Roles and Overlap. Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma, 26(9), 937–951. https://doi.org/10.1080/10926771.2017.1330793
Bosacki, S., Moreira, F. P., Sitnik, V., Andrews, K., & Talwar, V. (2020). Theory of mind, self-knowledge, and perceptions of loneliness in emerging adolescents. The Journal of genetic psychology, 181(1), 14-31. http://dx.doi.org/10.1080/00221325.2019.1687418
Cherng, H. Y. S. (2015). Social isolation among racial/ethnic minority immigrant youth. Sociology Compass, 9(6), 509-518. https://doi.org/10.1111/soc4.12276.
Espelage, D. L., & Holt, M. K. (2001). Bullying and Victimization during Early Adolescence: Peer Influences and Psychosocial Correlates. Journal of Emotional Abuse, 2(2–3), 123–142. https://doi.org/10.1300/J135v02n02_08
Hidayati, E., Aryana Rahayu, D., Fatkul Mubin, M., & Florina Abdullah, B. (2021). The impact of bullying on teenagers depression level. Malaysian Journal of Medicine and Health Sciences, 17(2), 48 – 51.
Laninga‐Wijnen, L., Malamut, S. T., Garandeau, C. F., & Salmivalli, C. (2023). Does defending affect adolescents' peer status, or vice versa? Testing the moderating effects of empathy, gender, and anti‐bullying norms. Journal of research on adolescence, 33 (3), 913 – 930. https://doi.org/10.1111/jora.12847
Loades, M. E., Chatburn, E., Higson-Sweeney, N., Reynolds, S., Shafran, R., Brigden, A., Linney, C., McManus, M. N., Borwick, C., & Crawley, E. (2020). Rapid Systematic Review: The Impact of Social Isolation and Loneliness on the Mental Health of Children and Adolescents in the Context of COVID-19. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 59(11), 1218–1239.e3. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2020.05.009
Silva, M. A., Pereira, B., Mendonça, D., Nunes, B., & de Oliveira, W. A. (2013). The involvement of girls and boys with bullying: an analysis of gender differences. International journal of environmental research and public health, 10(12), 6820–6831. https://doi.org/10.3390/ijerph10126820
Umberson, D., Lin, Z., & Cha, H. (2022). Gender and Social Isolation across the Life Course. Journal of health and social behavior, 63(3), 319–335. https://doi.org/10.1177/00221465221109634
Vargas, A. E. O., & Monjardín, M. D. R. M. (2019). Multifactorial impact of family environment in bullying among boys and girls. Psicologia Escolar e Educacional, 23: e192847. http://dx.doi.org/10.1590/2175-35392019012847
Volk, A. A., Camilleri, J. A., Dane, A. V., & Marini, Z. A. (2012). Is adolescent bullying an evolutionary adaptation?. Aggressive behavior, 38(3), 222–238. https://doi.org/10.1002/ab.21418
Weinreich, L., Haberstroh, S., Schulte-Körne, G., & Moll, K. (2023). The relationship between bullying, learning disorders and psychiatric comorbidity. BMC psychiatry, 23(1), 116. https://doi.org/10.1186/s12888-023-04603-4
Zavaleta, D., Samuel, K. and Mills, C.T. (2017) Measures of Social Isolation. Social Indicators Research, 131 (1). pp. 367-391.Zych, I., Farrington, D. P., & Ttofi, M. M. (2019). Protective factors against bullying and cyberbullying: A systematic review of Meta analyses. Aggression and violent behavior, 45, 4-19. https://doi.org/10.1007/s11205-016-1252-2
Zych, I., Ttofi, M. M., Llorent, V. J., Farrington, D. P., Ribeaud, D., & Eisner, M. P. (2020). A Longitudinal Study on Stability and Transitions among Bullying Roles. Child development, 91(2), 527–545. https://doi.org/10.1111/cdev.13195 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 443 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 396 |