
تعداد نشریات | 33 |
تعداد شمارهها | 775 |
تعداد مقالات | 7,506 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,573,611 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,511,515 |
تحلیلی بر گرایش به مطالعات دینی و معنوی در رشته مدیریت در عرصه ملی و بینالمللی | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 1، دوره 17، شماره 64، تیر 1403، صفحه 4-40 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2024.40316.5637 | ||
نویسندگان | ||
علی نقی امیری1؛ مسعود بنافی* 2 | ||
1استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران دانشکدگان فارابی، قم، ایران. | ||
2استادیار، گروه حکمرانی عمومی، دانشکده حکمرانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
علوم انسانی متعارف، برای مدتهای مدیدی، مفاهیم دینی و معنوی را در قلمرو خود وارد نمیدانست. طی دهههای اخیر، حجم پژوهشهای مدیریتی که در زمینه مذهب، دین و اخلاق در جهان انجام میشود، افزایش قابلتوجهی داشته است که نشان از تغییر در برخی جهتگیرهای نظری این رشته دارد. در ایران نیز، به موازات فضای بینالملل، تولید آثار مدیریتی با محوریت دین و اخلاق افزایش یافته است. هدف این مقاله، بررسی نسبت پژوهشهای دینی ومعنوی تولید شده در عرصه بینالملل در رشته مدیریت و رابطه آن با پژوهشهای انجام شده در ایران است. آیا بین این دو جریان (جریان دانشی متعارف و جریان دانشی بومی) رابطهای قابلتصور است؟ چرا مدیریت متعارف، به موضوعات دینی و معنوی جایگاه علمی و دانشی داده است؟ این پژوهش، از روششناسی پیمایش کیفی برای پاسخ به سؤالات خود استفاده کرده است. جامعه آماری شامل تمامی پژوهشهای مرتبط با این موضوع است. برای نمونهبرداری، تنوع در انتخاب را مبنا قرار داده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روش استدلالی و برشماری تمامی احتمالات منطقی ممکن بهره جسته است. بدینمنظور، با طرح فرضیاتی، احتمالات ممکن از روند اقبال به مدیریت دینی و انتشار آثار در غرب را مطرح کرده و با طرح استدلالهایی، رابطه بین دو جریان متعارف و جریان بومی را بررسی میکند. نتایج نشان میدهد احتمال تغییر پارادایم، نیاز به حل مشکلات جامعه، تکثرگرایی برای بقا، احتمال سیاسی (مقابله مذهبی)، بیداری فطرت، استفاده ابزاری و کسب مرجعیت از جمله علل گرایش به افزایش آثار دینی و معنوی در غرب است. این افزایش در ایران به دلیل حل مسائل و مشکلات، تبیین مدیریت اسلامی، دلیل سیاسی و مدگرایی و تقلید است. همچنین، به نظر میرسد گرایش به آثار معنوی در غرب، ابزاری برای مقابله با جریان دینی اصیل و بازگشتی به همان دین فردی و سکولار است که در قالب جدید متجلی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت متعارف؛ دین؛ اخلاق؛ معنویت؛ مدیریت اسلامی | ||
مراجع | ||
منابع فارسی
امیری، علینقی. (1379الف). هرمنوتیک و تأثیر آن در علوم انسانی و مدیریت. مجله مجتمع آموزش عالی قم. 2 (6)، 305-265.
امیری، علینقی. (1379ب). نقش پارادایم در علوم انسانی و مدیریت. مجله مجتمع آموزش عالی قم. 2 (7و8). 163-137.
باربور، ایان. (1375). پارادایمها در علم و دین. ترجمه ابراهیم سلطانی. کیان. 6(34)، 32-20.
باقری، خسرو. (1382). هویت علم دینی. تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
بنافی، مسعود؛ نوروزی، محمد. (1392). تحلیلی آسیبشناسانه از ترجمان اسنادبالادستی جمهوری اسلامی ایران در برنامههای عملیاتی: ملاحظاتی سیاستی. برنامهریزی و بودجه، 18(4)، 195-161.
خیری، بهرام؛ عباسعلیزاده، منصوره. (1387). بازاریابی سیاسی؛ پیش به سوی سازمانهای سیاسی بازارمحور. مدیریت فرهنگ سازمانی. 6(18)، 180-169.
دانائیفرد، حسن؛ الوانی، سیدمهدی. (1388). مقدمهای بر فلسفه نظریههای مدیریت دولتی. تهران: انتشارات صفار.
دانائیفرد، حسن؛ بنافی، مسعود. (1393). سازوکارهای افزایش اطمینان و اعتماد به قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران. پژوهشی منتشر نشده. تهران: مرکز مطالعات راهبردی قوه قضاییه.
رستگار، عباسعلی. (1389). معنویت در سازمان با رویکرد روانشناختی. تهران: انتشارات دانش.
رفیعپور، فرامرز. (1392). توسعه و تضاد: کوششی در جهت تحلیل انقلاب اسلامی و مسائل اجتماعی ایران. تهران: شرکت سهامی انتشار.
زاهدی، شمسالسادات. (1394). تجزیه و تحلیل و طراحی سیستمها. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
شریفزاده، بهمن. (1390). مدیریت معنویتگرایی در جهان غرب. مطالعات معنوی، 1(2)، 45-31.
طاهری، عباس. (1383). ساختار انقلابهای علمی. تهران: نشر قصه.
عابدیجعفری، حسن؛ بنافی، مسعود؛ دستیاری، اکرم. (1395). بررسی آثار مدیریت اسلامی در ایران در دهه دوم انقلاب اسلامی: دوره تثبیت آثار (1377-1368). فصلنامه مطالعات مدیریت دولتی ایران. 2(4)، 71-41.
عابدیجعفری، حسن؛ نوهابراهیم، عبدالرحیم؛ حسنپور، اکبر؛ پیرملکی، پویا. (1396). نقد روشمند مطالعات دین و مدیریت در غرب و ارائه یک طرح تحقیقاتی برای بررسی پیشینه تحقیق در این حوزه. روششناسی علوم انسانی. 23(92). 76-45.
عزیزی، سیدمجتبی. (1385). بحران علم مدرن، جمعبندی و چکیده مباحث کنفرانس بینالمللی بحران در علوم مدرن (مالزی 1986). تهران: کتاب صبح.
فیاض، ابراهیم. (1389). تولید علم و علوم انسانی. مشهد: سپیدهباوران.
گائینی، ابوالفضل؛ حسینزاده، امیر. (1391). پارادایمهای سهگانه اثباتگرایی، تفسیری و هرمنوتیک در مطالعات مدیریت و سازمان. راهبرد فرهنگ. سال 19. 138-103.
گلشنی، مهدی. (1392). از علم سکولار تا علم دینی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
محمدپور، احمد. (1389). روش در روش، درباره ساخت معرفت در علوم انسانی. تهران: جامعهشناسان.
مصباحیزدی، محمدتقی. (1394). مدیریت اسلامی و ضرورت توجه به آن در نظام اسلامی. در نقطههای آغاز در مدیریت اسلامی. ویراسته علیرضا چیتسازیان و مرتضی جوانعلیآذر، 110-95. تهران: دانشگاه امام صادق علیهالسلام.
مصباحیزدی، محمدتقی. (1394). مدیریت اسلامی و ضرورت توجه به آن در نظام اسلامی. در نقطههای آغاز در مدیریت اسلامی. ویراسته علیرضا چیتسازیان و مرتضی جوانعلیآذر، 110-95. تهران: دانشگاه امام صادق علیهالسلام.
مطهری، مرتضی. (1393). فطرت. تهران: صدرا.
مظاهریسیف، حمیدرضا. (1387). معنویت مدرن. پگاه حوزه، شماره 242.
مهدویکنی، محمدرضا. (1394). چیستی، چرایی و چگونگی علوم انسانی اسلامی با تأکید بر حوزه مدیریت اسلامی. نقطههای آغاز در مدیریت اسلامی. ویراسته علیرضا چیتسازیان و مرتضی جوانعلیآذر. 49-25. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق علیهالسلام.
موسویان، مریم. (1391). منطق تولید علوم انسانی اسلامی در نگاه سیدمحمدمهدی میرباقری. پژوهشهای فرهنگی و اجتماعی، 1(1)، 60-51.
References
Abedi Jafari, H., Banafi, M., & Dastyari, A. (2020). A Study on the Publications of Islamic Management in Iran in the Second Decade of the Islamic Revolution: The Period of Consolidation (1989-1998). Journal of Iranian Public Administration Studies, 2(4), 41-71. (In Persian)
Abedi, Jafari. H., Naveh Ebrahim, A., Hassanpour, A., Pirmaleki, P. (2017). A methodical critique of the study of religion and management in the West and the presentation of a research plan to examine the research background in this field. Methodology of Social Sciences and Humanities. 23-92. 45-76. (In Persian)
Abrahamson, E. (1996). Management Fashion, academic fashion and enduring truths. Academy of Management Review. 21 (3). 616-618.
Abrahamson, E., & Fairchild, G. (1999). Management fashion: Lifecycles, triggers, and collective learning processes. Administrative science quarterly, 44(4), 708-740.
Afsar, B., & Rehman, M. (2015). The relationship between workplace spirituality and innovative work behavior: the mediating role of perceived person–organization fit. Journal of Management, Spirituality & Religion, 12(4), 329-353.
Ainley, M., Mashayekhi, A., Hicks, R., Rahman, A., & Ravalia, A. (2007). Islamic finance in the UK: Regulation and challenges. The Financial Services Authority (FSA), London.
Amiri, A.N. (2001a). Hermeneutics and its impact on humanities and management. Qom Higher Education Complex. 2(6). 265-305. (In Persian)
Amiri, A.N. (2001b). The role paradaigm in social science and management. Qom Higher Education Complex, 2(7). 137-163. (In Persian)
Amiri, A.N., Danaeifard, H. Zarei Matin, H., Emami, S.M. (2010). Understanding the substance of public policies: theoretical exploration of the nature of the national policy makers’ imitativeness. Strategic Management Thought. 5(1), 5-44. (In Persian)
Arnold, K. A., & Loughlin, C. (2010). Individually considerate transformational leadership behaviour and self sacrifice. Leadership & Organization Development Journal, 31(8), 670-686.
Azizi, S.M. (2005). The crisis in modern science, Summary and abstract of the topics of the International Conference on Crisis in Modern Science. Tehran: Ketab Sobh. (In Persian)
Bagheri, K. (2002). The identity of religious science. Tehran: Printing and Publishing Organization of the Ministry of Culture and Islamic Guidance. (In Persian)
Banafi, M., Noruzi, M. (2014). A Problem-oriented analysis of operationalization of meta policy in operational programs: policy considerations. Journal of Planning & Budgeting. 18(4) :161-195. (In Persian)
Barbour, A. (1997). Paradaigms in science and religion. Translated by Ebrahim Soltani. Kian. 6(34). 20-32. (In Persian)
Barney, J. B., Wicks, J., Otto Scharmer, C., & Pavlovich, K. (2015). Exploring transcendental leadership: a conversation. Journal of Management, Spirituality & Religion, 12(4), 290-304.
Benton, T., & Craib, I. (2010). Philosophy of social science: The philosophical foundations of social thought. Macmillan International Higher Education.
Bexell, A., & Olofsson, F. (2005). Talent management fad or future. Beyond of concept of talent management. Access at: https://bit.ly/2uiEQ5t
Blanchard, K. (2003). Servant leader. Thomas Nelson Inc.
Blanchard, K. (2006). Lead like Jesus: Lessons from the greatest leadership role model of all time. Pearson Education India.
Blanchard, K. (2007). The heart of a leader: Insights on the art of influence. David C Cook.
Blanchard, K. H. (2003). Leadership By the Book. Translated by Mahdi Chamanzar. Tehran: Cultural Service Institution of Rasa.
Blanchard, K. H., & Bowles, S. M. (1998). Gung Ho!: How to Motivate People in Any Organisation. HarperCollins.
Blanchard, K., & Cathy, S. T. (2009). The Generosity Factor: Discover the Joy of Giving Your Time, Talent, and Treasure. Zondervan.
Blanchard, K., & Glanz, B. (2005). The simple truths of service. McMillan Media LLC.
Blanchard, K., Hybels, B., & Hodges, P. (1999). Leadership by the book: Tools to transform your workplace. Harper Collins.
Booth, W. C., Colomb, G. G., & Williams, J. M. (2008). The Craft of Research. University of Chicago Press.
Carmona, S., & Ezzamel, M. (2006). Accounting and religion: a historical perspective. Accounting History, 11(2), 117-127.
Chalmers, A. F., & Hart, J. (1979). What is this thing called science?: An assessment of the nature and status of science and its methods. Association for the Blind of WA.
Chan-Serafin, S., Brief, A. P., & George, J. M. (2013). Perspective—How does religion matter and why? Religion and the organizational sciences. Organization Science, 24(5), 1585-1600.
Collins, D. (2012). Management fads and fashions. The Routledge companion to organizational change .Boje, D. M., Burnes, B., & Hassard, J. )Eds) ,310-331. Routledge.
Cordery, C. (2015). Accounting history and religion: A review of studies and a research agenda. Accounting History, 20(4), 430-463.
Creswell, J. W. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.
Danaeifard, H., Alvani, S. M. (2009). An introduction on the philosophy of public administration theories. Tehran: Saffar. (In Persian)
Danaeifard, H., Banafi, M. (2013). Mechanisms to increase trust and confidence in the judiciary of the Islamic Republic of Iran. Unpublished research. Tehran: Strategic Research Center of Judiciary. (In Persian)
Dik, B. J., Daniels, D., & Alayan, A. J. (2024). Religion, Spirituality, and the Workplace: A Review and Critique. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 11, 279-305.
Fairholm, M. R., & Gronau, T. W. (2015). Spiritual leadership in the work of public administrators. Journal of Management, Spirituality & Religion, 12(4), 354-373.
Fayyaz, E. (2009). Production of science and humanities. Mashhad: Sepidehbavaran. (In Persian)
Feess, E., Mueller, H., & Ruhnau, S. G. (2014). The Impact of Religion and the Degree of Religiosity on Work Ethic: A Multilevel Analysis. Kyklos, 67(4), 506-534.
Fry, B. R., & Raadschelders, J. C. (2013). Mastering Public Administration: From Max Weber to Dwight Waldo. CQ Press.
Furnham, A. (2015). Fads and Fashions in Management. Strategy & Management, Global Business. Retrived from http://www.europeanbusinessreview.com/fads-and-fashions-in-management/ (01/01/2017).
Gaeeni, A., Hosseinzadeh, A. (2012). The Trio Paradigms of Positivism, Interpretativism and Hermeneutics in Management and Organizational Studies. Rahbord Farhang. 5(19). 103-138. (In Persian)
Gessner, J. C. (1984). Violence and Religious Commitment: Implications of Jim Jones's People's Temple Movement, ed. by Ken Levi. University Park, PA: The Pennsylvania State University Press, pp. $17.50. Sociology of Religion, 45(3), 257-258.
Giacalone, R. A., & Jurkiewicz, C. L. (2003). Handbook of workplace spirituality and organizational performance. Routledge.
Golshani, M. (2013). From secular science to religious science. Tehran: Institute for Humanities and Cultural Studies. (In Persian)
Guénon, R. (2001). The crisis of the modern world. Sophia Perennis.
Gundolf, K., & Filser, M. (2013). Management research and religion: A citation analysis. Journal of Business Ethics, 112(1), 177-185.
Hicks, D. A. (2003). Religion and the workplace: Pluralism, spirituality, leadership. Cambridge University Press.
Jansen, H. (2010). The logic of qualitative survey research and its position in the field of social research methods. In Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research. Access at: https://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/1450/2946.
Jennings, K., & Stahl-Wert, J. (2004). The serving leader: 5 powerful actions that will transform your team, your business, and your community. Berrett-Koehler Publishers.
Kalantari, B. (1999). In search of a paradigm for public administration / Can anything be learned from Islamic public administration? Journal of Mesbah. 8(29). 49-76.
Article I. Kheiri, B., Abbasalizadeh, M. (2008). Political marketing: towards market oriented political organizations. 6(18). 169-180. (In Persian)
Kim, Shyan Fam; Waller, David S.;& Zafer, B. Erdogan (2004). The influence of religion on attitudes towards the advertising of controversial products. European Journal of Marketing. No.5/6, pp. 537-555.
Lounsbury, M., Tracey, P., & Phillips, N. (Eds.). (2014). Religion and organization theory (Vol. 41). Emerald Group Publishing.
Luthans, Fred (2011). Organizational behavior: an evidence-based approach (Twelfth ed.). New York: McGraw-Hill/Irwin.
Luthans, Fred, Carolyn, M.Youssef, & Avolio, Bruce J. (2007). Psychological capital: developing the human competivtive edge. New York: Oxfored University Press.
Mahdavi Kani, M.R. (2014). What, why and how Islamic humanities with emphasis on the field of Islamic management. In Starting points in Islamic management. A. chitsazian & M. Javanaliazar (Eds.). 25-49. Tehran: Imam Sadiq University Publication. (In Persian)
Mansori, s. (2012). Impact of religion affiliation and religiosity on consumer innovativeness; the evidence of Malaysia. World Applied Science Journal, 17(3). 301-307.
Marques, J., Dhiman, S., & King, R. (2007). Spirituality in the workplace: What it is, why it matters, how to make it work for you. Personhood Press.
Marques, J., Dhiman, S., & King, R. (2009). The workplace and spirituality: New perspectives on research and practice. SkyLight Paths Publishing.
Mazaheri Seif, H.R. (2009). Modern spirituality. Pegah Howza. 242. (In Persian)
McCloskey, D. N., & McCloskey, D. N. (1994). Knowledge and persuasion in economics. Cambridge University Press.
McClure, J. M. (2016). Introducing Jesus’s Social Network: Support, Conflict, and Compassion. Interdisciplinary Journal of Research and Religion. 12(5). 16-32.
Mesbah Yazdi, M.T. (2012). Islamic management and the need to pay attention to it in the Islamic system. Islam and Managerial Reseach. 2(7). 5-18. (In Persian)
Mesbah Yazdi, M.T. (2014). Islamic Manangement and the need to pay attention to it in the Islamic system. In Starting points in Islamic management. A. chitsazian & M. Javanaliazar (Eds.). 95-110. Tehran: Imam Sadiq University Publication. (In Persian)
Miller, D. W., & Ewest, T. (2015). A new framework for analyzing organizational workplace religion and spirituality. Journal of Management, Spirituality & Religion, 12(4), 305-328.
Mirbagheri, S.M. (2007). Orientation of science from an epistemological perspective. Qom: Islamic Sciences and Culture Academy. (In Persian)
Mitroff, I. I., & Denton, E. A. (1999). A study of spirituality in the workplace. MIT Sloan Management Review, 40(4), 83.
Mohammadpour, A. (2009). Method in method, about constructing emistem in social sciences. Tehran: Jame’eshenasan. (In Persian)
Motahhari, M. (2013). Fitrah. Tehran: Sadra. (In Persian)
Mousavian, M. (2011). The logic of production of Islamic humanities in the view of Seyed Mohammad Mehdi Mirbagheri. Cultural and Social Research, 1(1). 51-60. (In Persian)
Nafis, A. W. (2016). Spiritual entrepreneur, Justicia Islamica. 8 (1), 77-90.
Owens, B. P., Johnson, M. D., & Mitchell, T. R. (2013). Expressed humility in organizations: Implications for performance, teams, and leadership.Organization Science, 24(5), 1517-1538.
Paquier, M. C. (2015). Buying monastic products, gift or purchase?. Journal of Management, Spirituality & Religion, 12(3), 257-286.
Pascale, R. (1991). Managing on the Edge: how successful companies use conflict to stay ahead. New York : Touchstone
Rafipoor, F. (2012). Development and Contradiction: An Attempt to Analyze the Islamic Revolution and Social Issues in Iran. Tehran: Publishing Joint Stock Company. (In Persian)
Rastegar, A.A. (2009). Spritulaity in organization, a phsychological approach. Tehran: University of Religions and Denominations’ Publishing. (In Persian)
Rose, R. (1993). Lesson-drawing in public policy: A guide to learning across time and space. Chatham: Chatham House Publishers.
Rose, R. (2010). Learning from comparative public policy: A practical guide. New York: Routledge.
Sabatier, P. A., & Weible, C. M.. (2014). Theories of the policy process. Westview press.
Schumann, P. L. (2001). A moral principles framework for human resource management ethics. Human Resource Management Review, 11(1), 93-111.
Sharifzadeh, B. (2010). Managing spiritualism in the western world. Spritual Studies. 1(2). 31-45. (In Persian)
Sparrow, S. (2008). Management theory trends: coming around again. Personnel Today. Retrieved from http://www.personneltoday.com/hr/ management-theory-trends-coming-around-again/ (01/01/2017).
Strhan, A. (2014). Spirituality, Inc.: religion in the American workplace. Journal of Management, Spirituality & Religion, 11(1), 91-94.
Stufflebeam, D. L., Coryn, C. L. S. (2014). Evaluaion, theory, model and application. San Francisco: Josseybass.
Sunder, L. S. (2011). Values and influence of religion in public administration. Sage Publications.
Sutton, P. W. (2013). Religion-polity. Polity press. Retrievd from http://bit.ly/2h4X2XZ (2016.12.05).
Taheri, A. (2003). The structure of scientific revolutions. Tehran: Gesseh Nashr. (In Persian)
Tomer, J. F. (2007). What is behavioral economics?. The Journal of Socio-Economics, 36(3), 463-479.
Tomlinson, E. C., Lewicki, R. J., & Ash, S. R. (2014). Disentangling the Moral Integrity Construct Values Congruence as a Moderator of the Behavioral Integrity–Citizenship Relationship. Group & Organization Management, 1059601114551023.
Tracey, P. (2012). Religion and organization: A critical review of current trends and future directions. Academy of management annals, 6(1), 87-134.
Tsalikis, John; & Lassar, Walfried (2009). Measuring consumer perceptions of business ethical behavior in two Muslim countries. Journal of Business Ethics. No. 89. pp. 91-98.
Tsalikis, John; & Seaton, Bruce (2007a). Business ethics index: USA 2006. Journal of Business Ethics. No. 72, 163–175.
Tsalikis, John; & Seaton, Bruce (2007b). International business ethics index: The European union. Journal of Business Ethics 75, 229–238.
Williams, O. F. (Ed.). (2003). Business, religion, & spirituality: A new synthesis. Univ of Notre Dame Pr.
Willson, G. B., McIntosh, A. J., & Zahra, A. L. (2013). Tourism and spirituality: A phenomenological analysis. Annals of Tourism Research, 42, 150-168.
Zahedi, S. (2014). Systems analysis and design. Tehran: Allameh Tabatabaei University. (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 528 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 364 |