
تعداد نشریات | 33 |
تعداد شمارهها | 776 |
تعداد مقالات | 7,514 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,601,312 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,522,381 |
بررسی نقش نوآوری و مکانیسم هماهنگی بر عملکرد شرکت با توجه به نقش میانجی به اشتراکگذاری دانش چند تخصصه | ||
فصلنامه مطالعات زیست بوم اقتصاد نوآوری | ||
مقاله 5، دوره 4، شماره 1، خرداد 1403، صفحه 89-104 اصل مقاله (667.08 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/innoeco.2024.49320.1102 | ||
نویسندگان | ||
رامین باقری1؛ عیسی نیازی* 2؛ هادی شیخی3 | ||
1گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی شرق گلستان، گنبدکاووس، ایران | ||
2استادیار،گروه پژوهشی کارآفرینی، پژوهشکده مطالعات راهبردی تعاون، توسعه و رفاه اجتماعی؛ دانشگاه گلستان، گرگان، ایران | ||
3دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه شرق گلستان، گنبدکاووس، ایران | ||
چکیده | ||
در دنیای کسبوکار امروز، سازمانها با محیطهایی پویا و رقابتی روبرو هستند که نیازمند نوآوری مداوم برای بقاء و رشد هستند. نوآوری سازمانی به عنوان یک عامل کلیدی در بهبود عملکرد شرکت شناخته شده است. با این حال، چالشهای متعددی برای پیادهسازی موفقیتآمیز نوآوری وجود دارد که یکی از مهمترین آنها هماهنگی مؤثر میان واحدهای مختلف سازمانی است. مکانیسمهای هماهنگی میتوانند نقش حیاتی در تسهیل نوآوری ایفا کنند. این مکانیسمها شامل ساختارهای رسمی و غیررسمی، فرآیندهای مدیریتی و ابزارهای ارتباطی هستند که همکاری و هماهنگی بین واحدهای مختلف سازمان را تقویت میکنند. این مطالعه به بررسی رابطه بین مکانیسم هماهنگی و نوآوری سازمانی بر عملکرد شرکت باتوجهبه نقش میانجی بهاشتراکگذاری دانش چندتخصصه میپردازد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی-ترکیبی است. جهت گردآوری اطلاعات از شیوههای کتابخانهای و میدانی، و ابزار گردآوری اطلاعات یک پرسشنامه بسته بود. جهت تعیین روایی پرسشنامه از روش محتوایی با نظر متخصصین حوزه مدیریت دانش، و برای تعیین پایایی پرسشنامه از دو معیار پایایی مرکب و میانگین واریانس استخراج شده استفاده گردید. جامعه مورد بررسی کلیه کارکنان سازمان امور مالیاتی استان گلستان بود، نمونه آماری بر مبنای فرمول کرجسی و مورگان برابر 220 نفر تعیین شد. محققین ضمن مرور کامل مبانی نظری و انتخاب اعضای نمونه آماری با روش تصادفی ساده، فرضیههای پژوهش را با روش مدلیابی معادلات ساختاری، سنجش کردند. نتایج حاصل از تحلیل معادلات ساختاری توسط نرمافزار لیزرل 8/8 نشان داد که: 1) مکانیزمهای هماهنگی بر بهاشتراکگذاری دانش چند تخصصه تأثیر دارد. 2) به اشتراکگذاری دانش چند تخصصه بر عملکرد تأثیر دارد و 3) نوآوری سازمانی بر عملکرد تأثیر دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
مکانیسم هماهنگی؛ نوآوری سازمانی؛ عملکرد؛ بهاشتراکگذاری؛ دانش چندتخصصه | ||
مراجع | ||
منابع
اورمزدی، نوشین. (1394). سنجش عوامل زمینهای برای استقرار مدیریت دانش: مطالعه موردی در شرکت ملّی پخش فرآوردههای نفتی ایران- منطقه تهران، پایان نامه دکتری دانشگاه شهید بهشتی.
ایرانبان، سیدجواد، (1395)، شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت دانش و رابطه آن با مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال 8، شماره 2، صص 127-141.
ایمانزاده، علی، (1396)، رابطه بین تسهیم و اشتراک گذاری دانش با نوآوری نشان دادند که بین تسهیم دانش و میزان نوآوری، فصلنامه پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، سال 10، شماره 2، صص 47-55.
پیروی، فرزاد. (1395). طراحی سیستم مدیریت دانش با استفاده از تکنولوژی سیستمهای چند عاملی، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.
جعفری مقدم، سعید. (1391). فرآیند مدیریت دانش از یادگیری سازمانی تا حافظه سازمانی، ماهنامه مدیریت و توسعه، شماره 12، صص 121-134.
حسن زاده، محمّد. (1394). مدیریت اطّلاعات ومدیریت دانش: رویکردی مقایسهای، مجلّه اطّلاع شناسی، شماره 12.
حیدری هویی، جلیل. (1393). به کارگیری مدیریت دانش جهت به روز آوری دانش استراتژیک سازمان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه امیرکبیر.
دانپورت، تامس و پروساگ، لارنس. (1379). مدیریت دانش، ترجمه حسین رحمان سرشت، تهران: شرکت طرّاحی و مهندسی و تأمین قطعات ایران خوردو (ساپکو).
رحیم نیا، فریبرز، پویا، علیرضا و الهامی، سولماز. (1394)، تأثیر رهبری توآورانه و اشتراک دانش بر عملکرد سازمان به واسطه هماهنگی استراتژیک (مورد مطالعه: شرکتهای تابعه و زیر مجموعه توانیر)، پژوهشهای مدیریت راهبردی، سال 21، شماره 59، صص 117- 139.
سبحانی، یزدان، هنری، حبیب، شهلایی، جواد، احمدی، علیرضا. (1390). رابطة فناوری اطلاعات و مدیریت دانش در فدراسیونهای ورزشی، مدیریت ورزشی، شماره 17.
فایرستون، ژوزف و مک الروی، مارک. (1387). مباحث کلیدی در مدیریت دانش جدید، ترجمه احمد جعفرنژاد و حدیجه سفیری، تهران: موسسه کتاب مهربان نشر.
کرمانی القریشسی، محمدرضا. (1394). امکان سنجی استقرار مدیریت دانش در صنعت فولاد کشور (مورد مطالعه: شرکت ذوب اهن اصفهان)، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان.
گاندی، اسمیتی. (1392). مدیریت دانش، ترجمه مریم صراف زاده و افسانه حاضری بغداد ابادی، مجله الکترونیکی نما، شماره 4، دوره 4، 12-29.
Resources
Bengtsson, M., & Kock, S. (2000). “Cooperation” in business networks - to cooperate and compete simultaneously. Industrial Marketing Management, 29(5), 411–427.
Bengtsson, M., Wilson, T., Bengtsson, M., Eriksson, J., & Wincent, J. (2010). Co-opetition dynamics-an outline for further inquiry. Competitiveness Review: An International Business Journal, 20(2), 194–21.
Cruz, R., & Soares, I. (2024). Product and process innovation and Its effects on organizational performance. Technology Analysis & Strategic Management.
Ernst, H., Hoyer, W. D., & Rübsaamen, C. (2010). Sales, marketing, and research-and-development cooperation across new product development stages: Implications for success. Journal of Marketing, 74(5), 80–92.
Fernandez, A.-S., Le Roy, F., & Gnyawali, D. R. (2014). Sources and management of tension in co-opetition case evidence from telecommunications satellites manufacturing in Europe. Industrial Marketing Management, 43(2), 222–235.
Ghoshal, S., Korine, H., & Szulanski, G. (1994). Interunit communication in multinational corporations. Management Science, 40(1), 96–110.
Gopalakrishnan, S., & Jayaraman, J. (2024). Knowledge management, innovation, and organizational performance: An integrated framework. Strategic Management Journal.
Göransson, L., & Berg, P. (2024). Continuous innovation in manufacturing: Enhancing productivity and reducing costs. Research Policy.
Griffiths, E., & Fitzsimmons, M. (2024). The impact of IT innovation on organizational performance: A multidimensional approach. Journal of Business Research.
Gupta, A. K., & Govindarajan, V. (2017). Knowledge flows within multinational corporations. Strategic Management Journal, 21(4), 473–496.
Haas, M. R., & Hansen, M. T. (2015). When using knowledge can hurt performance: The value of organizational capabilities in a management consulting company. Strategic Management Journal, 26(1), 1–24.
Harker, K., & McIntyre, B. (2024). Innovation and customer satisfaction: The mediating role of market performance. Journal of Product Innovation Management.
Hill, C. W. L. (1990). Cooperation, opportunism, and the invisible hand: Implications for transaction cost theory. Academy of Management Review, 15(3), 500–513.
Houston, M. B., Walker, B. A., Hutt, M. D., & Reingen, P. H. (2001). Cross-unit competition for a market charter: The enduring influence of structure. Journal of Marketing, 65(2), 19–34.
Lee, M. R., & Lan, Y.-C. (2010). Knowledge management and innovation performance in SMEs. Journal of Informatics and Regional Studies, 2(1), 3–15.
Leong, S., & Davis, J. (2024). Innovation in services and organizational performance: The role of employee satisfaction. Journal of Organizational Behavior.
Lin, W.B. (2008). The exploration factors of affecting knowledge sharing – The case of Taiwan’s high-tech industry. Expert Systems with Applications, 1(35), 661–676.
Luo, X., & Hassan, M. (2009). The role of top management networks for market knowledge creation and sharing in China. Journal of Business Research, 62(10), 1020–1026.
Luo, X., Slotegraaf, R. J., & Pan, X. (2006). Cross-functional “coopetition”: The simultaneous role of cooperation and competition within firms. Journal of Marketing, 70(2), 67–80.
Maltz, E., & Kohli, A. K. (2000). Reducing marketing's conflict with other functions: The differential effects of integrating mechanisms. Journal of the Academy of Marketing Science, 28(4), 479–492.
Massey, G. R., & Dawes, P. L. (2007). The antecedents and consequence of functional and dysfunctional conflict between marketing managers and sales managers. Industrial Marketing Management, 36(8), 1118–1129.
Massey, G. R., & Kyriazis, E. (2007). Interpersonal trust between marketing and R&D during new product development projects. European Journal of Marketing, 41(9/10), 1146–1172.
Meigadadi, M. (2024). The role of organizational learning capability in enhancing innovation and organizational performance. European Journal of Innovation Management.
Raza-Ullah, T., Bengtsson, M., & Kock, S. (2014). The coopetition paradox and tension in coopetition at multiple levels. Industrial Marketing Management, 43(2), 189–198.
Shih, M.-H., Tsai, H.-T., Wu, C.-C., & Lu, C.-H. (2006). A holistic knowledge sharing framework in high-tech firms: Game and co-opetition perspectives. International Journal of Technology Management, 36(4), 354–367.
Silva, L., & Santos, A. (2024). Global innovation and export performance: An international business study. Journal of International Business Studies.
Tsai, W. (2002). Social structure of “coopetition” within a multiunit organization: Coordination, competition, and intraorganizational knowledge sharing. Organization Science, 13(2), 179–190.
Uysal, M., & Yildirim, Z. (2024). Open innovation and organizational performance: Insights from industrial marketing. Industrial Marketing Management.
Wang, Y., Ketchen, D., & Combs, J. (2024). Dynamic capabilities and innovation: Bridging to performance. Journal of Management Studies.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 254 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 164 |